Renault Clio oferuje wiele nowości, które są zarezerwowane dla wyższych segmentów. Pojazd posiada kamerę 360°, aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania rowerzystów i pieszych oraz EASY PILOT – asystent jazdy w korku i na autostradzie (poziom 2 jazdy autonomicznej).
Nowe Renault Clio dysponuje rozbudowaną ofertą systemów wspomagania prowadzenia. Systemy Renault EASY DRIVE dzielą się na trzy kategorie: Prowadzenie, Parkowanie i Bezpieczeństwo.
Renault Clio – samochód na 5 gwiazdek
Nowe Clio uzyskało ocenę pięciu gwiazdek oraz najwyższą liczbę punktów w segmencie w testach bezpieczeństwa Euro NCAP, co czyni pojazd najbezpieczniejszym samochodem w segmencie. Tak wysoką ocenę Clio otrzymało w szczególności dzięki kompletnej ofercie systemów wspomagania prowadzenia samochodu w standardzie już od pierwszej wersji. Jest to już dwudziesty drugi model Grupy Renault z maksymalną oceną w tych testach. Nowe Clio jest zbudowane na najnowszej, modułowej platformie Aliansu CMF-B, ma optymalną konstrukcję nadwozia, ulepszoną konstrukcję siedzeń oraz przeprojektowane mocowania pasów bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami napięcia, które optymalnie przytrzymują ciało każdego pasażera niezależnie od wzrostu i kształtu ciała. Nowe Clio to wszechstronny miejski samochód, który oferuje w każdej wersji komplet zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Potwierdza bogate know-how Renault w zakresie ochrony pasażerów, ale także innych użytkowników drogi.
PROWADZENIE
EASY PILOT – asystent jazdy w korku i na autostradzie jest w istocie połączeniem aktywnego regulatora prędkości (z funkcją Stop&Go) z systemem utrzymywania samochodu w osi pasa ruchu. System ten, aktywny od 0 do 160 km/h, może być stosowany w samochodach z automatyczną skrzynią biegów EDC. Reguluje prędkość i utrzymuje bezpieczną odległość od samochodu jadącego z przodu, czuwa jednocześnie nad utrzymaniem samochodu w osi pasa ruchu. Asystent jest szczególnie przydatny w warunkach dużego natężenia ruchu. Umożliwia w nowym Clio automatyczne zatrzymywanie się i ponowne ruszanie z miejsca w ciągu 3 sekund, bez interwencji kierowcy.
System działa dzięki przedniej kamerze i przedniemu radarowi, na drogach z wyraźnie widocznym poziomym oznakowaniem (linii ciągłych i przerywanych) i samochodami w polu widzenia kamery. W razie braku oznakowania poziomego włącza się jedynie aktywny regulator prędkości. Jeżeli nie ma samochodu z przodu, EASY PILOT pozostaje aktywny (powyżej prędkości 60 km/h), podobnie jak regulator prędkości.
Asystent jazdy w korku i na autostradzie jest systemem jazdy autonomicznej poziomu 2. Znacząco zwiększa komfort prowadzenia samochodu. Wymaga jednak nadal stałego trzymania rąk na kierownicy i obserwowania sytuacji na drodze. System wysyła sygnał ostrzegawczy, jeśli nie wykryje dłoni na kierownicy przez dłużej niż 13 sekund. Po dwóch kolejnych sygnałach ostrzegawczych system automatycznie się dezaktywuje w ciągu 48 sekund.
EASY PILOT jest dostępny w nowym Clio w wersji z silnikiem TCe 130 EDC FAP.
Aktywny regulator prędkości (z funkcją STOP&GO)
Aktywny regulator prędkości (ACC) jest dostępny w gamie Clio w wersjach z automatyczną skrzynią biegów EDC. Działa od 0 do 170 km/h i umożliwia automatyczne utrzymywanie minimalnej bezpiecznej odległości od samochodu jadącego z przodu. Tę odległość, a właściwie czas dzielący obydwa samochody, można zwiększać lub zmniejszać w granicach od 2,4 do 1,2 sekundy w zależności od decyzji kierowcy. Jeżeli nie ma samochodu z przodu, system działa jak standardowy regulator prędkości, który utrzymuje zadaną przez kierowcę prędkość (również przy jeździe w dół).
Aktywny regulator prędkości nowego Clio z funkcją Stop&Go jest dostępny w połączeniu z silnikiem TCe 130 EDC FAP. W korkach bądź w razie konieczności całkowitego zatrzymania samochodu system może bezpiecznie zatrzymać pojazd, a następnie uruchomić go w ciągu 3 sekund, gdy poprzedzające samochody ponownie ruszą. Po przekroczeniu 3 sekund postoju system wymaga interwencji kierowcy, aby samochód ponownie ruszył z miejsca. Po 30 sekundach bezczynności system automatycznie się dezaktywuje.
Regulator i ogranicznik prędkości
Regulator-ogranicznik prędkości są dostępne seryjnie we wszystkich wersjach gamy nowego Clio.
Funkcja zmiany świateł drogowych na mijania
System wykorzystuje przednią kamerę i automatycznie przełącza światła drogowe na światła mijania w zależności od jasności oświetlenia zewnętrznego i natężenia ruchu drogowego. W ten sposób ułatwia jazdę nocą, również przy bardzo słabym oświetleniu.
BEZPIECZEŃSTWO
Aktywny system wspomagania nagłego hamowania z wykrywaniem pieszych i rowerzystów
Aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów jest po raz pierwszy dostępny w gamie Renault. Radykalnie zwiększa bezpieczeństwo i ostrzega kierowcę o niebezpiecznych sytuacjach, a w razie braku reakcji z jego strony sam wyhamowuje samochód. System jest montowany w standardzie w nowym Clio i działa zarówno w dzień, jak i w nocy.
System kontroli martwego pola
System kontroli martwego pola jest dostępny w wielu modelach z gamy Renault, ale wersja montowana w Clio została udoskonalona i jest bardziej skuteczna. Dzięki wykorzystaniu radarów zamiast pojedynczych czujników potrafi lepiej ocenić odległości i prędkości samochodów, które znajdują się poza polem widzenia kierowcy.
System ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych
System wykorzystuje przednią kamerę do automatycznego ostrzegania kierowcy o ograniczeniach prędkości na danym odcinku drogi i proponuje odpowiednie dostosowanie prędkości. W wersjach nowego Clio wyposażonych w nawigację łączy informacje z odczytu znaków drogowych z danymi z systemu GPS, co gwarantuje bardziej precyzyjne informacje.
System kontroli pasa ruchu i system utrzymywania pasa ruchu
System działa na trasach pozamiejskich przy prędkościach powyżej 60 km/h. Powiadamia kierowcę i koryguje tor jazdy, jeśli samochód zaczyna przekraczać linię pasa ruchu bez wcześniejszego użycia kierunkowskazu. Technologia ta, wykorzystywana w samochodach z wyższych segmentów, jest dostępna w nowym Clio w standardzie. Zmniejsza ryzyko wypadku, w szczególności na długich trasach autostradowych, gdzie przypadki zjechania z pasa ruchu są jedną z najczęstszych przyczyn wypadków.
PARKOWANIE
EASY PARK ASSIST i Kamera 360 °
Nowe Renault Clio jest wyposażone w system Easy Park Assist, który ułatwia parkowanie, kierując samochodem we wszystkich scenariuszach parkowania – przy parkowaniu równoległym, parkowaniu pod kątem i na wyznaczonych miejscach parkingowych. Clio jest również pierwszym pojazdem Renault wyposażonym w kamerę 360 °, która zapewnia kierowcy widok z góry w czasie rzeczywistym celu wykrycia przeszkód wokół pojazdu. Jest to idealne nie tylko do parkowania, ale także podczas jazdy w ciasnych miejscach.
Kamera 360°
Nowe Clio było pierwszym modelem Renault wyposażonym w kamerę 360°, znaną już z innych modeli Aliansu. Na system składają się cztery kamery, które zapewniają widok z góry łączący w jeden obraz wszystkie przeszkody wokół samochodu. To idealne rozwiązanie przy wykonywaniu manewrów parkowania lub przeciskaniu się przez wąskie przejazdy, bez ryzyka uszkodzenia samochodu. Kamera 360° jest bardzo prosta w użyciu – włącza się automatycznie z chwilą wrzucenia wstecznego biegu i może być bezpośrednio obsługiwana za pomocą przycisków umieszczonych pod ekranem multimedialnym. System wyświetla na ekranie dwa obrazy: widok z przodu lub z tyłu samochodu, w zależności od wybranego biegu. Umożliwia dodatkowo wybór między widokiem 360° lub zbliżeniem na kamerze po stronie pasażera.
Przednie, tylne i boczne czujniki wspomagania parkowania
Manewry parkowania ułatwia 12 czujników, które informują kierowcę o ewentualnych przeszkodach wokół samochodu.
Kamera cofania
Kamera cofania montowana w nowym Clio, znana już z poprzedniej generacji tego modelu, ułatwia manewry i wyjeżdżanie z miejsc postojowych na wstecznym biegu.
EASY PARK ASSIST
Easy Park Assist, wspomagający parkowanie równoległe, prostopadłe i skośne, został udoskonalony, tak aby ułatwić wszystkie manewry, zarówno parkowanie, jak i wyjazd z miejsc parkingowych. Podczas manewrów parkowania czujniki sterują układem kierowniczym, a kierowca jedynie steruje pedałami przyspieszenia i hamulca oraz skrzynią biegów.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze