Grupa Renault osiągnęła swój cel w zakresie free cash flow i szykuje się do przyspieszenia rentownego wzrostu.
Grupa Renault przekroczyła wyznaczony na lata 2011-2013 cel, uzyskując 2,5 miliarda euro łącznego free cash flow.
Dzięki realizacji planu „Drive the Change” Grupa chce osiągnąć ambitne, lecz całkowicie realne cele w roku 2017:
– obroty w wysokości 50 miliardów[1]euro
– wyższą marżę operacyjną na poziomie 5% obrotów i dodatni free cash flow każdego roku.
Strategia przyjęta w pierwszym etapie planu Drive the Change przyniosła oczekiwane efekty. Dzięki temu Grupa Renault dysponuje niezbędnymi środkami do wdrożenia drugiej fazy planu – ambitnej, lecz jak najbardziej realnej – oświadczył Carlos Ghosn, prezes Renault.
Sukcesy odniesione w latach 2011-2013
Sukces nowych modeli Renault i Dacii
– Proces odnowy gamy Renault rozpoczął się od sukcesu – Nowe Clio jest numerem 1 we Francji i numerem 3 w Europie. Captur jest najlepiej sprzedającym się crossoverem we Francji i numerem 1 w tym segmencie w Europie. Grupa Renault dotrzymała swojej obietnicy – jest pionierem na rynku samochodów o zerowej emisji i oferuje pełną gamę samochodów elektrycznych.
Lepsza struktura geograficzna sprzedaży
– Grupa zwiększyła swój udział w rynkach pozaeuropejskich. Udział sprzedaży na tych rynkach w łącznej sprzedaży Grupy wzrósł z 38% w 2010 roku do ponad 50% w roku 2013. Brazylia i Rosja stały się odpowiednio drugim i trzecim rynkiem zbytu Grupy. Unikalne pozycjonowanie gamy Entry przynosi efekty, jak pokazuje atrakcyjność Dustera, który był najlepiej sprzedającym się samochodem Grupy w 2013 roku.
Działania na lata 2014-2016
Intensywna odnowa oferty produktów
– Grupa Renault przyspieszy proces odnowy swojej gamy. Rozpocznie na jesieni 2014 roku od wprowadzenia nowego Twingo i nowego Trafica, a następnie pojawi się następca Espace’a, nowy samochód w segmencie D oraz następne generacje modeli Mégane i Scénic. Samochody te będą zbudowane na wspólnej platformie Aliansu przeznaczonej dla segmentów C i D. Łącznie zostanie wykorzystana do produkcji 3 milionów samochodów.
– Jednocześnie Grupa zwiększy zakres swojej oferty dzięki wprowadzeniu pełnej gamy crossoverów, samochodu z gamy A-entry, przeznaczonego na rynek indyjski i na rynki Ameryki Łacińskiej oraz nowych modeli samochodów dostawczych na rynkach pozaeuropejskich (pick-up).
Ekspansja na rynkach pozaeuropejskich i nowe ambicje w Europie
– Po sukcesie pierwszego etapu Grupa zamierza zwiększyć swój udział w rynkach brazylijskim i rosyjskim do ponad 8%, a w Indiach do ponad 5%.
Chiny zachowają w najbliższych latach priorytetowe znaczenie wraz z uruchomieniem w Wuhan nowego zakładu o zdolności produkcyjnej 150.000 samochodów rocznie i pojawieniem się gamy modeli opracowanych na bazie crossoverów z segmentów C i D.
– W Europie marka Renault ma ambicję odzyskania drugiego miejsca wśród marek oferujących pełną gamę samochodów wraz z pojawieniem się odnowionej oferty funkcjonalnych modeli wyposażonych w mobilne technologie i przyjaznych dla środowiska. Jednocześnie Dacia powinna umocnić się na pozycji lidera w swojej kategorii.
Podniesienie konkurencyjności
– Grupa Renault stawia również na efekt skali i konkurencyjność, jaką zapewni z jednej strony wykorzystanie wspólnych platform i konstrukcji (CMF) – w przypadku ponad 80% przyszłych modeli, a z drugiej – zastosowanie standardowych modułów konstrukcyjnych, które będą stanowić dwie trzecie wartości przyszłych samochodów.
– Optymalizacja lokalizacji dostawców i lepsze wykorzystanie mocy produkcyjnych stanowią uzupełnienie strategii zmierzającej do zmniejszenia kosztów pojazdów.
– Jednocześnie Grupa powinna odnotować korzyści z podpisanych we Francji i Hiszpanii porozumień na rzecz konkurencyjności, jak i dodatkowej sprzedaży na rzecz partnerów w ramach podpisanych umów o współpracy.
– Łącznie, po wdrożeniu planu, Grupa powinna osiągnąć poziom 100% wykorzystania mocy produkcyjnych w Europie (obliczony przy standardowym założeniu produkcji na dwie zmiany).
Efekt synergii w ramach Aliansu
– Rozwój efektu synergii w ramach Aliansu przyczyni się do podniesienia rentowności Grupy Renault. Wspólne projekty w obszarach zakupów, inżynierii, produkcji i logistyki oraz HR powinny wygenerować minimum 4,3 miliarda oszczędności na koniec 2016 roku.
Kontrola wydatków związanych z inwestycjami
– Strategia ta jest realizowana w ramach Aliansu i umów o współpracy z innymi producentami. Pozwoli na zwiększenie liczby prowadzonych projektów przy jednoczesnym utrzymaniu wskaźników nakładów na inwestycje (CAPEX) na poziomie poniżej 9% obrotów.
Dwa cele przyjętego planu działania:
Po zakończeniu realizacji planu Grupa Renault chce osiągnąć następujące cele[2]:
– Cel wzrostu dzięki osiągnięciu obrotów za poziomie 50 miliardów[3] euro na sprzedaży samochodów, usług powiązanych i sprzedaży dla partnerów, przy niezmienionym zakresie konsolidacji.
– Cel trwałej rentowności dzięki marży operacyjnej na poziomie ponad 5% obrotów i dodatniemu free cash flow w kolejnych latach planu.
Grupa Renault osiągnęła swój cel w zakresie free cash flow i szykuje się do przyspieszenia rentownego wzrostu.
źródło: Renault Polska
[1] Przy przyjętych założeniach kursów walut przewidywanych przez banki na początku 2014 roku.
[2] Pomiar w roku 2017 – pierwszym roku, w którym zostaną w pełni odnotowane efekty planu. Z wyłączeniem AVTOVAZ z zakresu konsolidacji
[3] Przy przyjętych przez sektor bankowy założeniach dotyczących kursów walut na początku 2014 r.
Najnowsze komentarze