Wprawdzie na razie ten samochód na europejski rynek nie trafi i nie wiadomo nawet, czy stanie się to kiedykolwiek, ale ponieważ my nie zajmujemy się tylko własnym podwórkiem, a Duster Oroch jest ciekawym projektem, postanowiliśmy Wam trochę tego pick-upa przybliżyć. Okazją do tego jest wprowadzenie tego modelu do sprzedaży w Brazylii.
Duster Oroch jest pierwszym pick-upem w historii Renault. Oczywiście można próbować zaliczać do tej grupy samochody dostawcze oferowane kilkadziesiąt lat temu w Europie, czy nawet jedną z wersji Dacii Logan sprzed kilku lat, ale powiedzmy sobie jasno – to były tylko namiastki, zaś Oroch jest rzeczywiście pick-upem.
To idealny samochód dla ludzi, którzy poszukują pojazdu wielofunkcyjnego – przestronnego, z przedziałem ładunkowym, pięcioosobową kabiną, wytrzymałego i w rozsądnej cenie w dodatku. Te cechy sprawiają, że Duster Oroch budzi duże zainteresowanie, więc i sprzedaż może się okazać sukcesem.
Oroch bazuje na modelu Duster, w Ameryce południowej oferowanym jako Renault, ale na Starym Kontynencie znanym jako Dacia. Wersję pick-up opracowano w Renault Technology Americas, a produkcją zajęła się fabryka w São José dos Pinhais w stanie Parana. RTA zajmuje się dostosowaniem produktów Grupy Renault do potrzeb i oczekiwań klientów z regionu Ameryki Łacińskiej. W przypadku modelu Oroch RTA wydłużyła rozstaw osi Dustera oraz zastosowała wielowahaczowe zawieszenie z tyłu we wszystkich wersjach, co poprawia prowadzenie auta zarówno podczas jazdy „na pusto”, jak i pod obciążeniem. Oroch pochłonął 4.800 godzin prac rozwojowych i pokonał 720.000 km testowych we Francji, Brazylii i Argentynie.
Nad stylistyką samochodu pracowało Technocentre Renault we Francji we współpracy z Renault Design América Latina (RDAL) – studiem projektowym mieszczącym się w São Paulo. Auto stylistycznie czerpie pełnymi garściami z konceptu zaprezentowanego podczas ubiegłorocznych targów motoryzacyjnych w São Paulo.
Renault Duster Oroch oferowany będzie w trzech różnych wersjach. Do napędu posłużą silniki 1.6 16v Flex oraz 2.0 16v Flex znane już z Dustera i przystosowane do zasilania zarówno benzyną, jak i popularnym w Ameryce Południowej etanolem. Tak, wiem, etanol jest bardzo popularny i w Polsce, ale akurat nie do zasilania samochodów, lecz raczej kierowców ;-)
Oba wspomniane silniki uzyskały najwyższą notę A w brazylijskim programie etykietowania samochodów pod względem zużycia paliwa (PBEV). Kierowcy będą mogli – zależnie od silnika – wybrać skrzynię pięcio- lub sześciobiegową, zawsze manualną.
Oroch został wyposażony w nowoczesne i przydatne rozwiązania – system MediaNav, tylny czujnik parkowania, tempomat. Zadbano też o szereg akcesoriów, np. takie do przewozu rowerów, czy deski surfingowej, bo auto adresowane jest nie tylko do przedsiębiorców (w Polsce kupują takie samochody głównie oni), ale i dla młodych ludzi aktywnie spędzających wolny czas.
W Brazylii dynamicznie rośnie rynek kompaktowych pick-upów. W okresie 2010-2014 wzrósł on aż dziewięciokrotnie. W efekcie staje się on coraz ważniejszym segmentem, nic więc dziwnego, że i Renault chce coś z tego tortu wykroić dla siebie. A ma ku temu dobrą broń – samochód nowy, choć bazujący na sprawdzonym wzorcu, atrakcyjny cenowo, przestronny i funkcjonalny. Zabierający na pokład do pięciu osób i dysponujący ładownością 650 kg. Może nieprzesadnie wielka, ale spójrzmy prawdzie w oczy – w tym segmencie w zupełności wystarczającą.
Renault jest marką posiadającą ogromne doświadczenie w budowie samochodów użytkowych. Duster Oroch zdecydowanie się do takich pojazdów zalicza, więc producent mógł wykorzystać wieloletnie doświadczenie poparte zaufaniem klientów – na przykład w Europie Renault jest liderem rynku lekkich aut użytkowych od praktycznie siedemnastu lat!
Duster Oroch jest samochodem czterodrzwiowym, z przestronną pięcioosobową kabiną i cechami, które pozwalają wybrać to auto zarówno do działalności gospodarczej, jak i jako pojazd rodzinny pozwalający na naprawdę aktywne spędzanie wolnego czasu.
Oroch ma o 150 mm większy rozstaw osi, niż SUV Duster. Długość Orocha jest większa o aż 360 mm – wynosi 4.693 mm. Wspomniany rozstaw osi sięga 2.829 mm. Wysokość sięga 1.695 mm, a szerokość – 1.821 mm (z lusterkami 1.997 mm). Prześwit samochodu wynosi 206 mm. Kąt natarcia, to 26°, a kąt zejścia 19,9°.
Jak przystało na samochód tego typu, kierowca ma dobrą pozycję i widoczność. Łatwo mu ją zająć, bo jego fotel jest regulowany na wysokość. Można też oczywiście ustawiać położenie kolumny kierowniczej.
Wewnątrz pojawiły się nowe wzory tapicerek, można zamówić także obicia skórzane. Co ciekawe jest to często spotykany „tuning” na innych rynkach – nawet w Polsce są ludzie decydujący się na obszycie skórą foteli Dusterów! Nic więc dziwnego, że producent Orocha przewidział możliwość wyposażenia samochodu w taką tapicerkę fabrycznie.
Skrzynia ładunkowa ma pojemność 683 litrów, a to więcej, niż w jakimkolwiek innym kompaktowym pick-upie z podwójną kabiną dostępnym na brazylijskim rynku. Skrzynia ma wymiary 1.175 mm na 1.350 mm. Przestrzeni nie zabiera koło zapasowe, które umieszczono pod spodem samochodu. Auto seryjnie oferowane jest z plastikową pokrywą, która wytrzymuje obciążenie 80 kg.
Również 80 kg można załadować na dach. Relingi tam umieszczone pozwalają na założenie boksu dachowego, czy stojaków na rowery, albo deski surfingowe.
Zawieszenie samochodu jest podobne, jak w Dusterze 4×4, ale wykonano je ze wzmocnionych elementów, które wytrzymają wyższe obciążenia, jakich można się spodziewać w pick-upie. Charakteryzuje się jednak świetnym tłumieniem nierówności zapewniają pasażerom komfort, o co wcale niełatwo w samochodach tego segmentu. Zastosowano też stabilizator poprawiający zachowanie w zakrętach bez utraty komfortu jazdy i to praktycznie bez względu na stopień załadowania samochodu.
Zadbano nawet o wyciszenie kabiny stosując nowe, lepsze uszczelki i okna.
Wspomniałem wcześniej, że pod maskę Dustera Oroch trafią silniki 1.6 i 2.0 Ten większy rozwija moc 148 KM (podczas zasilania etanolem) i 143 KM 9podczas korzystania z benzyny), zawsze przy 5.750 obr./min. Ten mniejszy generuje odpowiednio 115 KM i 110 KM przy takiej samej prędkości obrotowej. Aby zmniejszyć zużycie paliwa można skorzystać z trybu ECO, który ogranicza moc i moment obrotowy, zmniejsza też wydajność klimatyzacji. W efekcie pozwala zaoszczędzić do 10% paliwa.
Auto oferowane jest seryjnie na 16-calowych felgach ze stopów lekkich.
Wspomniany wcześniej MediaNav umożliwia dostęp do serwisów społecznościowych, a w połączeniu ze smartfonem pozwala na szerokie zastosowanie pokładowych multimediów, choćby podczas planowania podróży – można zarezerwować hotel, wyszukać lokale gastronomiczne, czy poznać prognozę pogody dla określonego obszaru. System dostarcza też informacji o ruchu drogowym (w czasie rzeczywistym). A gdy sparuje się go z iPhonem pojawia się możliwość sterowania głosowego całym systemem.
Podstawowa wersja Dustera Oroch (Expression 1.6 16v Flex) jest wyposażona standardowo m.in. w dwie czołowe poduszki powietrzne, hamulce z ABS, wspomaganie kierownicy, regulację wysokości kierownicy, klimatyzację, 16-calowe alufelgi w kolorze aluminium, radioodtwarzacz CD/mp3 z 4 głośnikami (3D Sound by Arkamys), sterowaniem z kierownicy oraz złączami USB i Bluetooth®, elektrycznie sterowane szyby, alarm, fotel kierowcy z regulacją wysokości, automatyczne ryglowanie drzwi przy prędkości 6 km/h, relingi dachowe. Opcjonalnie można domówić lusterka zewnętrzne sterowane elektrycznie oraz światła przeciwmgłowe.
Bogatsza wersja Dynamique oferowana jest zarówno z silnikiem 1.6 16v Flex, jak i 2.0 16v Flex, przy czym słabszy motor występuje ze skrzynią pięciobiegową (jak w Expression), a mocniejszy z sześciobiegową. Ta odmiana wyposażona jest seryjnie m.in. w system MediaNav Evolution z ekranem dotykowym o przekątnej 7” i funkcjami Eco-Coaching i Eco-Scoring, światła przeciwmgielne, alufelgi 16-calowe w kolorze Dark Grey, tempomat, elektrycznie sterowane lusterka, czujniki parkowania, kierownicę pokrytą skórą, komputer pokładowy, wskaźnik temperatury zewnętrznej. Opcjonalnie można zamówić skórzaną tapicerkę.
KG; zdjęcia: Renault Brasil
Najnowsze komentarze