To wiadomość wprawdzie sprzed dwóch tygodni, ale prawdę mówiąc spodziewałem się, że tak ważne wydarzenie zaowocuje informacją prasową Renault Polska. Ponieważ wciąż się ona nie pojawiła, nie będziemy czekać do następnego roku ;-) i sami coś na ten temat naskrobiemy posiłkując się zdjęciami francuskiej strony dla mediów.
16. grudnia podpisano w Wuhan umowę, na mocy której powstała kolejna spółka joint venture, w skład której wszedł koncern Renault, a jego chińskim partnerem został Dongfeng. Spółka wybuduje fabrykę o początkowej zdolności produkcyjnej 150.000 samochodów rocznie, z której pierwsze samochody wyjadą w roku 2016. Inwestycja pochłonie 7,76 miliarda juanów (870 milionów euro), które wspólnicy wydadzą po połowie.
Umowę parafowali Xu Ping, szef Dongfeng Motor, oraz Carlos Ghosn z ramienia Renault. Na mocy umowy powstała spółka o nazwie Dongfeng Renault Automotive Company (DRAC). Podpisanie umowy umożliwiła zgoda Krajowej Komisji Rozwoju i Reform (NDRC) wydana 2. grudnia 2013 roku.
Fabryka, o której wspomniałem, powstanie w Wuhan, wielkim ośrodku przemysłu motoryzacyjnego w prowincji Hubei. Początkowa roczna zdolność produkcyjna wyniesie 150.000 samochodów, ale już na etapie projektowania przewidziane zostanie dwukrotne zwiększenie tych mocy produkcyjnych. Zakład powstanie na 95 hektarach i da pracę 2.000 osób. Mowa oczywiście o bezpośrednim zatrudnieniu, bo przecież wg specjalistów każde tego typu miejsce pracy stanowi impuls do zatrudnienia do pięciu innych pracowników u kooperantów.
Plany produkcyjne spółki DRAC mówią o wprowadzeniu nowej gamy samochodów, w tym crossovera. Będą one początkowo oferowane pod marką Renault, w późniejszym zaś czasie samochody sukcesywnie otrzymywać będą logo lokalnej marki.
Renault jest obecne w Chinach dzięki samochodom importowanym, ale dzięki polityce celnej chroniącej rynek Chińczycy przyciągają do siebie inwestorów, którzy muszą tworzyć spółki z lokalnymi partnerami. W ten sposób branża motoryzacyjna w Państwie Środka rośnie w siłę. Jeden obcy producent może zawiązać tylko dwie spółki joint venture, ale takie rygory nie dotyczą partnerów chińskich. Nic więc dziwnego, że Dongfeng jest związany podobnymi partnerstwami także z PSA Peugeot Citroën, Nissanem, Hondą, czy Kią.
Renault w tym roku powinno sprzedać na chińskim rynku przeszło 30.000 samochodów. To oczywiście bardzo niewiele, jak na tamtejsze standardy, ale warto pamiętać, że są to auta importowane, obłożone wysokim cłem, a przez to drogie. Nic więc dziwnego, że po Fluence’a i Koleosa sięgają tam dobrze sytuowani klienci. Teraz jednak francuski koncern chce skorzystać z dynamicznego, dwucyfrowego wzrostu chińskiego rynku motoryzacyjnego i dlatego zdecydował się na współpracę z Dongfeng Motor, jednym z trzech największych co do wielkości produkcji koncernów motoryzacyjnych Państwa Środka.
Renault oczywiście zamierza nie tylko produkować samochody, ale rozwija za Wielkim Murem sieć dystrybucyjną i serwisową. Z 92 dealerów działających na koniec bieżącego, 2013 roku, w momencie uruchomienia fabryki w roku 2016 będzie tych punktów dealerskich co najmniej 120.
„Rozpoczęcie realizacji projektu Dongfeng Renault symbolizuje rozpoczęcie kompleksowej współpracy Dongfeng Group z Aliansem Renault-Nissan”- powiedział Xu Ping. – „To istotny kamień milowy w rozwoju Dongfeng i oczekujemy, że nasze partnerstwo przyniesie fascynujące produkty oraz zadowolenie chińskich klientów. Liczymy na wielki sukces Dongfeng Renault”.
„Dongfeng i Renault, jako twórcy DRAC, będą ze sobą ściśle współpracować w celu odniesienia sukcesu joint venture. Nasza umowa jest częścią długoterminowej strategii. Wyzwanie jest duże, ale jesteśmy na nie gotowi”- dodał Carlos Ghosn.
Dongfeng Motor zatrudnia 160.000 pracowników. W roku 2012 koncern wyprodukował i sprzedał przeszło 3.078.500 samochodów osiągając przychody ze sprzedaży w wysokości 389,4 mld juanów. Znalazł się wówczas na 146. miejscu listy Fortune Global 500, na 18. pozycji wśród najlepszych chińskich przedsiębiorstw i na 4.miejscu wśród najlepszych chińskich producentów. Stan sprzedaży na koniec października’2013 wynosi 2.820.000 samochodów, co stanowi wzrost o 11% w stosunku do analogicznego okresu roku 2012 i dawało drugą pozycję na chińskim rynku.
Dongfeng Motor jest ważnym graczem w Państwie Środka. Plasuje się wśród dziesięciu firm o najwyższym w Chinach wzroście i jednocześnie w Top500 najlepszych światowych marek. Firma planuje dalszy rozwój chcąc sprzedawać aż 5 milionów samochodów rocznie.
Renault jest międzynarodowym koncernem o francuskim rodowodzie obecnym w 118 krajach zatrudniającym 128.000 osób. Produkuje samochody od 1898 roku, a rocznie sprzedaje przeszło 2,5 miliona aut. Aby dostosować swoją ofertę do różnych rynków oferuje samochody pod markami Renault, Dacia i Renault Samsung Motors. Wraz z Nissanem od kilkunastu już lat tworzy świetnie działający Alians, którego owocem są m.in. samochody elektryczne. Koncern współpracuje także z rosyjskim AwtoWAZ-em oraz niemieckim Daimlerem.
Renault ma też 35-letnie doświadczenie w Formule 1 ukoronowane 12 tytułami mistrzowskimi. Jest firmą innowacyjną, ale jednocześnie przykłada wielką wagę do zrównoważonego rozwoju i wyrównywania szans.
Teraz, wraz z koncernem Dongfeng Motor, rozpoczyna nowy etap międzynarodowej ekspansji dynamicznie wchodząc na rynek chiński.
KG; zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze