W odpowiedzi na wyzwania związane ze zmianami klimatu i ochroną zasobów przemysł motoryzacyjny rozpoczął dogłębną transformację. Renault Embleme stanowi kontynuację prac badawczych rozpoczętych w ramach projektu Scenic Vision w 2022 roku. Tym razem marka idzie o krok dalej i tworzy rodzinny samochód demonstracyjny – przestrzenny, wygodny i zaawansowany technologicznie – z rekordowo niskim poziomem emisji dwutlenku węgla.
Każdy wybór, czy to techniczny, technologiczny, czy też stylistyczny, wynika z rygorystycznej specyfikacji mającej na celu zmniejszenie emisyjności pojazdu do minimum. Renault Embleme uwzględnia inteligentne, możliwe i opłacalne kombinacje w zakresie surowców, materiałów, produkcji, użytkowania i odzysku po zakończeniu eksploatacji.
Dzięki temu ślad węglowy produkcji komponentów zmniejszono o 70%. Użyte materiały w 50% pochodzą z recyklingu i prawie wszystkie nadają się do recyklingu po zakończeniu eksploatacji. Inżynierowie i projektanci wspólnie starali się wypracować najlepsze rozwiązania w zakresie aerodynamiki i efektywności energetycznej. W rezultacie powstało oszałamiająco eleganckie kombi typu „shooting brake” o długości 4,80 metra, w którym dużą wagę przywiązano do detali stylistycznych, nowoczesnego wnętrza i śladu węglowego.
Wnętrze samochodu wypełnione jest z jednej strony nowoczesną, poetycką atmosferą, która zachęca do podróży, a z drugiej innowacyjnymi technologiami, w tym nowym dużym ekranem panoramicznym openR, który rozciąga się na całej długości deski rozdzielczej.
Dwupaliwowy silnik elektryczny zasilany energią elektryczną i wodorem, umieszczony pod tylną podłogą, umożliwia istotne ograniczenie emisji, zarówno na krótkich, jak i długich dystansach.
Grupa Renault należy do głównych graczy w dziedzinie mobilności niskoemisyjnej. W następstwie paryskiego porozumienia klimatycznego z 2015 roku Grupa wpisała w swoją strategię zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych (GHG) pochodzących z działalności operacyjnej i przyczynienie się do ograniczenia globalnego ocieplenia do poziomu znacznie poniżej 2°C. Aby przyczynić się do neutralności węglowej, Grupa Renault przyjęła za cel osiągnięcie zerowej emisji netto na całym świecie do 2050 roku, a przypadku swoich europejskich zakładów do roku 2040. Cel ten wspierany jest w szczególności przez Ampere – podmiot Grupy zajmujący się inteligentnymi pojazdami elektrycznymi. Renault Embleme stoi na czele tej rewolucji!
Test: Renault Megane GrandCoupe TCe 140 – kup, jeśli nie chcesz SUV-a
„Celem projektu Renault Embleme było osiągnięcie maksymalnej dekarbonizacji poprzez zaprojektowanie samochodu, który byłby jednocześnie atrakcyjny, wydajny, rodzinny, przestronny, wygodny, zaawansowany technologicznie i wszechstronny w użyciu. To więcej niż samochód koncepcyjny, to samochód demonstracyjny, na który przyjemnie jest patrzeć, którym przyjemnie się podróżuje i który przyjemnie się prowadzi – prawdziwa zachęta do wyruszenia w drogę!” – powiedział Fabrice Cambolive, dyrektor generalny marki Renault.

METODOLOGIA OPARTA NA ANALIZIE CYKLU ŻYCIA POJAZDU
Analiza cyklu życia (LCA) jest naukowym narzędziem umożliwiającym ilościowe określenie wpływu na środowisko, jaki wywiera samochód w całym cyklu życia („od kołyski aż po grób”) – od pozyskiwania surowców, poprzez produkcję komponentów, transport, eksploatację i utrzymanie gotowego samochodu, aż po jego utylizację. Jest to międzynarodowe narzędzie wielokryterialne stosowane przez Grupę Renault.
Umożliwia w szczególności obliczenie potencjalnego wpływu na globalne ocieplenie, związanego z emisją gazów cieplarnianych przypadającą na każdy samochód, mierzoną w ekwiwalencie CO2 (CO2e). Warto zaznaczyć, że Grupa Renault jako podstawę swoich obliczeń przyjęła rzeczywiste zużycie paliwa przez swoje samochody na dystansie 200 tys. km i przez okres 15 lat.
Z analizy wynika, że emisja CO2e przez Renault Megane E-Tech electric w całym cyklu życia wynosi 25 ton. Ta liczba, o połowę niższa niż w przypadku równoważnego modelu zasilanego paliwami kopalnymi (50 ton w przypadku benzynowego Renault Captur z 2019 roku) dowodzi, że w kontekście emisji CO2e w pełni elektryczna mobilność jest bardziej przyjazna dla środowiska. W oparciu o te dane w projekcie Embleme poziom emisji CO2e w całym cyklu życia wynosi zaledwie 5 ton, co oznacza redukcję aż o 90%!
Liczba 5 ton CO2e emitowanych przez Renault Embleme „od kołyski aż po grób” jest czymś więcej niż tylko obietnicą. Została ona obliczona i skontrolowana przez niezależnych ekspertów z IFPEN (Francuski Instytut Ropy Naftowej i Nowych Źródeł Energii).
Strategia dekarbonizacji Grupy Renault (= redukcja emisji gazów cieplarnianych = redukcja śladu węglowego) uwzględnia cały cykl życia pojazdu. Emisje w tonach CO2e na pojazd są obliczane przy użyciu sprawdzonej metodologii, z uwzględnieniem każdego etapu:
- Dostawy surowców i części
- Produkcji pojazdu (w fabryce)
- Użytkowania (jazdy samochodem)
- Końca eksploatacji (recyklingu/ możliwości recyklingu pojazdu).
Dźwigniami dekarbonizacji na każdym z tych etapów są:
- Efektywność energetyczna
- Wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych
- Gospodarka o obiegu zamkniętym.
KOMPLEKSOWY PROCES PROJEKTOWANIA EKOLOGICZNEGO
Renault Embleme, emitujące zaledwie 5 ton CO2e „od kołyski aż po grób”, jest wynikiem ultrawydajnego procesu projektowania ekologicznego prowadzonego przez Ampere w odniesieniu do wszystkich komponentów pojazdu, od pierwszej kreski. Dążenie do zmniejszenia CO2e było wszechobecne: od projektu sylwetki, poprzez przygotowanie materiałów wewnętrznych, aż po układ napędowy. Dzięki nowoczesnym i wydajnym narzędziom projektanci i inżynierowie maksymalnie przesunęli granicę innowacyjności.
„Renault Embleme wychodzi naprzeciw wyzwaniom dekarbonizacji. Skupia w sobie rozwiązania inżynieryjne i innowacje popychające samochody projektowane i produkowane przez Grupę Renault w kierunku zerowej emisji dwutlenku węgla netto. Jest ucieleśnieniem niskoemisyjnej i przyjaznej dla zasobów mobilności, przemyślanej w sposób kompleksowy – od projektu aż do wycofania z eksploatacji – ekosystemowy i zespołowy, z naszymi partnerami i dostawcami w całym łańcuchu wartości. Oprócz tego, że daje pojęcie o przyszłych sylwetkach samochodów, wyposażony jest w technologie opracowane przez Ampere, które będą stopniowo wprowadzane w następnych generacjach pojazdów” – powiedziała Cléa Martinet, dyrektorka ds. zrównoważonego rozwoju, Grupa Renault.
Test: Renault Rafale 300 KM 4×4 Esprit Atelier. Pozytywne opinie i 6,4 sekundy do setki
Masa – ważkie kryterium
Masa samochodu wpływa na wytwarzanie emisji na wielu etapach: w trakcie wydobywania surowców, produkcji samochodu, jego transportu, eksploatacji (ponieważ cięższy samochód zużywa więcej energii do poruszania się) i w końcu podczas recyklingu. Aby ograniczyć masę pojazdu do minimum (1800 kg), projektanci Renault Embleme starali się odjąć każdy kilogram, bez uszczerbku dla jakości, komfortu i bezpieczeństwa.
Zmniejszenie o 70% śladu węglowego w produkcji materiałów
W przemyśle motoryzacyjnym za 90% generowanego śladu węglowego odpowiada siedem surowców i komponentów. Są to akumulator, stal, aluminium, polimery, komponenty elektroniczne, opony, ogniwo paliwowe i zbiornik ogniwa paliwowego.
Współpraca z partnerami przemysłowymi, takimi jak AKWEL, Autoneum, ArcelorMittal, CEA (Komisariat Energii Jądrowej), Constellium, Dicastal, Forvia, Forvia / Hella, Michelin, OPmobility, STMicroelectronics, Valeo i Verkor, na etapie projektowania ekologicznego Renault Embleme, umożliwiła optymalizację wyboru i różnorodności zastosowanych materiałów od samego początku projektu.
Wszystkie elementy pojazdu zostały skrupulatnie zdefiniowane na podstawie wyśrubowanych specyfikacji w celu ograniczenia o 70% śladu węglowego wygenerowanego podczas produkcji zastosowanych materiałów (stali, aluminium, tworzyw sztucznych, opon, elektroniki itp.).
Wspólny projekt całego ekosystemu motoryzacyjnego
Wraz z Renault i Ampere w projekcie uczestniczyło ponad 20 partnerów, ekspertów w swoich dziedzinach, z których każdy dołożył swoją cegiełkę w postaci technologii lub fachowej wiedzy, w celu osiągnięcia optymalnej dekarbonizacji, bez uszczerbku dla wartości lub jakości. Każdy z nich wykorzystał swoje innowacje i poszukiwał najbardziej odpowiednich rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej, takich jak niskoemisyjne źródła energii czy działanie w obiegu zamkniętym, w celu osiągnięcia jak najwyższego poziomu dekarbonizacji:
Klamki drzwiowe – AKWEL
„Czułe” klamki drzwiowe zostały zaprojektowane zgodnie z zasadami projektowania ekologicznego. Ich zoptymalizowana konstrukcja, bardzo korzystnie wpływająca na aerodynamikę, zmniejszyła całkowitą masę gotowego produktu o 60%. Uproszczenie mechanizmu umożliwiło rezygnację z 50 komponentów, a przy tym czas reakcji na impuls otwarcia kształtuje się na poziomie 0,1 sekundy.
Poszczególne części, wykonane z jednego materiału, złożone są w 65% z materiałów pochodzących z recyklingu, co przyczynia się do redukcji emisji dwutlenku węgla o 88%.
AKWEL zaprojektował również elektryczny system otwierania pokrywy silnika.
Elementy nadwozia – ArcelorMittal
Dzięki zastosowaniu zaawansowanej stali o wysokiej wytrzymałości (AHSS) i stali tłoczonej na gorąco (PHS) ArcelorMittal zmniejszył ciężar stali potrzebnej do produkcji surowego nadwozia (BiW) o 8%, a tym samym poprawił efektywność energetyczną i ślad węglowy. Zastosowana m.in. w ramie drzwi (słupek B) stal ArcelorMittal XCarb® pochodzi z recyklingu i źródeł odnawialnych i jest wytwarzana w dużej mierze (co najmniej 75%) w obiegu zamkniętym oraz w 100% z odnawialnej energii elektrycznej, co umożliwia redukcję emisji CO2e o 69%. ArcelorMittal planuje osiągnąć neutralność węglową do roku 2050 dzięki połączeniu technologii takich jak bezpośrednia redukcja żelaza czy wykorzystanie gazu ziemnego i zielonego wodoru.
Nowy Renault Master IV generacji – podsumowanie po 1500 kilometrach testu
Jednomateriałowa izolacja termiczna i akustyczna – Autoneum
Na potrzeby Embleme Autoneum zaprojektowało 32 części wewnętrzne i zewnętrzne o właściwościach termicznych i/lub akustycznych, takie jak owiewki pod nadwoziem, dywaniki, pokrycie bagażnika, części akustyczne, absorbery komory silnika i przedni schowek. Części te zostały wykonane z jednomateriałowych włókien poliestrowych, które są niezwykle lekkie i ułatwiają stuprocentowy recykling. Podczas produkcji zmaksymalizowano wykorzystanie odnawialnej energii elektrycznej i recykling ścinków. Dzięki zmniejszeniu masy (o 25%), dużej zawartości materiałów pochodzących z recyklingu, bezodpadowemu procesowi produkcji i wysokiej możliwości recyklingu materiałów po zakończeniu ich eksploatacji Autoneum udało się zmniejszyć ogólny ślad węglowy swoich komponentów o 70%.
Drzwi aluminiowe – Constellium
Kluczową zaletą aluminium jest to, że można je poddawać recyklingowi nieskończoną liczbę razy bez uszczerbku dla jego właściwości. Wytwarzanie aluminium z odzysku na potrzeby produkcji nadwozi samochodowych wymaga bardzo niewielkiej ilości energii – zaledwie 5% tej potrzebnej do wytworzenia metalu pierwotnego – i generuje niewielkie ilości CO2e.
Do produkcji drzwi Constellium wykorzystało aluminium pierwotne, wytwarzane w procesie elektrolizy przy użyciu niskoemisyjnej energii elektrycznej oraz aluminium z recyklingu, uzyskiwane w obiegu zamkniętym. W ten sposób wykazano możliwość długotrwałego wykorzystania aluminium w obiegu zamkniętym na potrzeby produkcji samochodów.
Felgi aluminiowe – Dicastal
Felgi Renault Embleme zostały zaprojektowane w sposób ekologiczny, a ich konstrukcja zbliżona jest do koła pełnego, odznaczającego się szczególnie dobrą aerodynamiką. Są smukłe i bardzo lekkie (koło 16,5 kg i dodatek 0,88 kg). Wykonane są z aluminium pochodzącego w 70% z gospodarki o obiegu zamkniętym. Ich produkcja generuje zaledwie 195 kg CO2e.
Wnętrze – Forvia
Tapicerka firmy Forvia, w szczególności na desce rozdzielczej, została wykonana z materiałów pochodzących z recyklingu lub naturalnych, takich jak len i ananas, które pochłaniają i magazynują dwutlenek węgla.
Strefy kontaktu na panelach drzwi i konsoli środkowej pokryte są skórą wykonaną z włókien ananasa, lżejszą i bardziej wytrzymałą alternatywą dla skóry zwierzęcej.
Deska rozdzielcza pokryta jest lnem produkowanym w Normandii (Francja). Dzięki temu innowacyjnemu procesowi zastosowany materiał, prezentujący wysokie walory estetyczne, zyskał właściwości strukturalne. Udało się również całkowicie wyeliminować odpady materiałowe.
Zoptymalizowano także proces montażu płatów drzwiowych i listwy ozdobnej na desce rozdzielczej poprzez wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań, bez spawania i klejenia, ułatwiających recykling.
Tradycyjne elementy sterujące zostały zastąpione technologią „Shy Tech”, czyli przyciskami ukrytymi pod powierzchnią (podnośniki szyb, ekran centralny), co wzmocniło minimalistyczny design i trwałość.
Reflektory – Forvia Hella
Reflektory opracowane przez Forvia Hella pozwalają na obniżenie o połowę emisji CO2e w całym cyklu życia samochodu w porównaniu do reflektorów konwencjonalnych dzięki zastosowaniu soczewek Fresnela, których produkcja wymaga o 80% mniej materiałów. Zoptymalizowany projekt, zastosowanie innowacyjnych procesów wtryskowych oraz wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu i surowców biologicznych odpowiadają za połowę redukcji śladu węglowego. Od końca 2025 roku 30% tej redukcji będzie uzyskiwane dzięki wytwarzaniu produktu w zakładach neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla. Z kolei adaptacyjna kontrola natężenia światła zmniejsza zużycie energii w centrach miast o 60%.
Opony – Michelin
Opony odgrywają kluczową rolę w projekcie niskoemisyjnego pojazdu, ponieważ odpowiadają za około 20% zużycia energii przez pojazd. Embleme zostało zaprezentowane na targach motoryzacyjnych w Paryżu ze zoptymalizowanymi oponami MICHELIN Primacy, zaprojektowanymi specjalnie dla tego modelu w rozmiarze 215/45-R22. Zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki opony Michelin po raz kolejny przesuwają granice oporu toczenia. Opór toczenia opon Slimline wynosi, bez uszczerbku dla pozostałych parametrów, 4,5 kg/T. Dla porównania w przypadku opon konwencjonalnych jest to 5,5 kg/T. Analiza cyklu życia wykazała, że do 2035 roku innowacja ta poprawi trwałość pojazdów o 55% i zmniejszy ślad węglowy opon o ponad 40%.
Zbiornik wodoru – OP Mobility
Aby ograniczyć masę pojazdu i jego ślad węglowy, zbiornik wodoru jest produkowany z włókien węglowych, z wykorzystaniem energii niskoemisyjnej.
Komponenty elektroniczne – STMicroelectronics
W falowniku trakcyjnym, który przekształca energię z akumulatora trakcyjnego na energię do zasilania silnika Embleme, wykorzystano technologię opartą na węgliku krzemu (SiC) firmy STMicroelectronics. Innowacyjna technologia SiC jest uzupełnieniem krzemu pierwiastkowego w elektronice mocy, która jest niezbędna do sterowania przepływem energii, zasięgiem i ładowaniem akumulatora.
Węglik krzemu jest bardziej wytrzymały niż krzem w wysokowydajnych pojazdach elektrycznych i bardziej przyjazny dla środowiska, ponieważ ogranicza straty energii, obsługuje wyższe poziomy mocy i napięcia oraz zapewnia lepszą wydajność energetyczną i termiczną.
Do 2030 roku firma STMicroelectronics zamierza zmniejszyć emisję CO2e z falownika trakcyjnego o ok. 80% w całym okresie eksploatacji względem Renault Megane z 2018 roku. Cel ten wynika z planu osiągnięcia neutralności węglowej przyjętego przez STMicroelectronics, obejmującego wszystkie emisje pośrednie i bezpośrednie oraz transport produktów, a także z planu dojścia do poziomu 100% wykorzystania odnawialnych źródeł energii elektrycznej do 2027 roku. Innowacyjne konstrukcje półprzewodników umożliwią również ograniczenie emisji CO2e na etapie produkcji i użytkowania.
Kompletny system wycieraczek – Valeo
Firma Valeo opracowała innowacyjny system wycieraczek składający się z silnika bezszczotkowego, wycieraczek Nanojet AquaBlade™ i części polimerowych drukowanych w technologii 3D, umożliwiający całkowitą redukcję emisji CO2e o 60%. Nanojet AquaBlade™ pozwala zmniejszyć emisje CO2e o około 60% dzięki wykonaniu z materiałów pochodzących z recyklingu i wykorzystaniu technologii Nanojet, która charakteryzuje się większą liczbą dysz wzdłuż pióra, o mniejszej średnicy niż w klasycznej wersji AquaBlade™.
Konstrukcja zapewnia lepszą wydajność i umożliwia zachowanie tej samej jakości wycierania przy mniejszej liczbie cykli. Wymaga dzięki temu mniejszej ilości płynu, co przekłada się na mniejszy rozmiar i wagę zbiornika.
Drukowane w 3D części polimerowe zmniejszają emisje CO2e o 50%, a lżejszy i bardziej wydajny silnik bezszczotkowy o 70%.
Akumulator elektryczny – Verkor
Zaprojektowany przez Verkor akumulator elektryczny, który ma wejść do produkcji przed 2035 rokiem, zapewnia większą o 72% redukcję emisji dwutlenku węgla w porównaniu z równoważnym akumulatorem konwencjonalnym. Wyniki te osiągnięto dzięki zoptymalizowanym procesom produkcyjnym, wytwarzaniu w fabryce zasilanej niskoemisyjną energią elektryczną, współpracy z lokalnymi dostawcami i optymalizacji recyklingu odpadów i akumulatorów po zakończeniu ich eksploatacji.
Innowacyjny proces produkcji tkanin obiciowych
Siedzenia pokryte są tkanym poliestrem, a podłogi poliestrem formowanym termicznie. Wszystkie kolory tkanego poliestru, pochodzącego w 100% z recyklingu i nadającego się do dalszego recyklingu, pokrywającego dużą część wnętrza Renault Embleme, są uzyskiwane poprzez tkanie nici w zaledwie czterech kolorach (cyjan, magenta, żółty i czarny). Proces ten, znany jako „synteza addytywna”, nie wymaga barwników, generuje mniej CO2e i pozwala uzyskać do 62 odcieni kolorów.
W ramach prac nad Embleme chcieliśmy pchnąć ekosystem przemysłu motoryzacyjnego w kierunku bardziej zrównoważonej mobilności. Model, będący prawdziwym laboratorium dekarbonizacji, został zaprojektowany do jazdy bez żadnych kompromisów i gwarantuje najwyższy poziom komfortu, bezpieczeństwa czy technologii mobilnych. Jest owocem eksploracyjnego, horyzontalnego i zespołowego podejścia. Dzięki współpracy Grupy Renault z 20 partnerami, ekspertami w swoich dziedzinach, niczym niehamowana innowacyjność pozwoliła nam osiągnąć ambitny cel dekarbonizacji, który wyznaczyliśmy sobie na początku projektu – powiedział Pascal Tribotté, kierownik projektu Renault Embleme
DEKARBONIZACJA BEZ KOMPROMISÓW I BEZ USZCZERBKU DLA JAKOŚCI
RODZINNY, BEZPIECZNY I ZAAWANSOWANY TECHNOLOGICZNE SAMOCHÓD, KTÓRY ZAPEWNIA PEŁNIĘ ŻYCIA
Celem projektu Renault Embleme było osiągnięcie maksymalnej dekarbonizacji i stworzenie atrakcyjnego, rodzinnego, przestrzennego, komfortowego, zaawansowanego technologicznie i wszechstronnego samochodu. To więcej niż samochód koncepcyjny: to jeżdżący samochód demonstracyjny, na który przyjemnie się patrzy, w którym przyjemnie się siedzi i który przyjemnie się prowadzi. Prawdziwe zaproszenie do podróży!
Eleganckie, płynne linie
Opływowe linie nadwozia Renault Embleme w elegancki sposób łączą typowy dla kombi, szeroki rozstaw osi (2,90 m) z niewielką wysokością (1,52 m) i bardzo niską linią dachu, charakterystycznymi dla coupé. Stylistyka typu „shooting brake” Renault Embleme jest uwydatniona przez zielony kolor nadwozia z efektem dichroicznym: odcień różni się w zależności od kąta patrzenia i padania światła.
Długość 4,80 m pozwala wygodnie wyruszyć w rodzinną podróż wraz z pasażerami i bagażem, a to dzięki tylnemu i przedniemu bagażnikowi o pojemności odpowiednio 556 l i 74 l. Stanowi również potwierdzenie, że Renault wiąże swoją przyszłość z innowacjami w segmentach C i wyższych, zgodnie ze strategią marki ukierunkowaną na generowanie wartości.
Sygnatura świetlna, która jest owocem poszukiwań stylistycznych inspirowanych nowym, wyrazistym logo Renault, nadaje modelowi „techniczny”, a jednocześnie charakterystyczny wygląd.
Renault 5 E-Tech kontra Fiat Grande Panda Electric. Pojedynek elektrycznych maluchów
Zoptymalizowana dynamika jak w Formule 1
Renault Embleme uosabia zmianę podejścia w projektowaniu samochodu w kierunku spojrzenia holistycznego. Zewnętrzny wygląd samochodu łączy w sobie sportowy charakter, elegancję i emocje zamknięte w zmysłowych kształtach i wyrazistych, graficznych liniach nadwozia, sugerujących jednocześnie zaawansowanie technologiczne modelu. To wszystko czyni Renault Embleme przedmiotem pożądania. Stylistyka jest również efektem drobiazgowej optymalizacji aerodynamiki. Podobnie jak masa pojazdu, aerodynamika to jeden z kluczowych czynników wpływających na wydajność samochodu elektrycznego.
Projekt głównych linii i poszczególnych elementów nadwozia został podporządkowany idei optymizacji oporu powietrza i kontroli strumieni powietrza. Udało się osiągnąć ten cel bez zmniejszenia przestrzeni wewnątrz samochodu.
Współczynnik oporu powietrza (Cx) został starannie dopracowany dzięki technologii cyfrowego bliźniaka i zaawansowanym narzędziom do symulacji cyfrowej udostępnionym przez stajnię BWT Alpine F1 Team. W ramach owocnej współpracy z zespołami Renault i Ampere próby wykonane w cyfrowym tunelu aerodynamicznym umożliwiły optymalizację pasywnego i aktywnego aspektu aerodynamiki w rekordowym czasie, bez konieczności budowania modelu.
Jeszcze przed fizycznym powstaniem samochodu inżynierowie mogli się przekonać, że ma on doskonałe parametry oporu powietrza ze współczynnikiem sCx o wartości 0,60 i Cx wynoszącym 0,25. To cenna oszczędność czasu i ograniczenie emisji CO2e.
Aby nadać płynność liniom nadwozia, Renault Embleme zostało pozbawione bocznych lusterek, które zastąpiono dwiema kamerami zintegrowanymi z nadkolami, gdzie powodują najmniej zawirowań strug powietrza. Wycieraczki zostały schowane pod maską, a klamki drzwiowe reagujące na dotyk („e latch”) są zlicowane z karoserią.
Model Embleme został zaprojektowany jako samochód do codziennego użytku. Aktywne elementy aerodynamiczne wpisują się w te założenia poprzez łączenie dyskrecji i wydajności.
- Listewki w dolnej części przedniego zderzaka otwierają się lub zamykają w zależności od potrzeby chłodzenia podzespołów.
- Płaska podłoga, zapożyczona z Formuły 1, została wyposażona w umieszczony pod tylnym zderzakiem i obracający się wokół osi poziomej pod kątem 5° aktywny dyfuzor, który wysuwa się, aby wyrównać górny i dolny przepływ powietrza oraz zmniejszyć opór aerodynamiczny.
- Opony typu „tall and narrow” w rozmiarze 22 cali mają niski opór toczenia.
- Wystrój wnętrza zapraszający do podróży
- Układ i wykończenie kabiny Renault Embleme przenosi pasażerów poza szarą codzienność oraz zaprasza do podróży i dosłownie, i w przenośni.
Kolorowa tkanina, pokrywająca górną część płatów drzwi i oparcia tylnej kanapy, tworzy graficzną całość, która przedstawia rozległe krajobrazy naturalne i miejskie przestrzenie. Rozmyte i wyraźnie zarysowane wzory współgrają ze sobą, co wywołuje wrażenie, że powstające pejzaże można pokonywać jak rzeczywiste obrazy przesuwające się za oknami.
Wnętrze o poetyckim charakterze zostało także ozdobione słowami i tekstami, takimi jak hasło „otwarty umysł” na klamkach czy wyraz „podróż” na obszyciu kieszeni w oparciach foteli, których kształt nawiązuje do formy plecaka turystycznego.
Dla projektantów, którzy stworzyli tę koncepcję, motyw podróży stanowi także zaproszenie do metaforycznego przeniesienia się w przyszłość w nawiązaniu do idei „wizji przyszłości” Embleme.
Test: Renault Rafale 300 KM 4×4 Esprit Atelier. Pozytywne opinie i 6,4 sekundy do setki
Embleme to w istocie samochód zapewniający pełnię życia. Na tylnej kanapie komfortowo może podróżować trzech pasażerów, tym bardziej, że oparcie środkowego miejsca jest odchylane. Środkowe siedzenie, cofnięte w stosunku do reszty kanapy, zapewnia pasażerowi wygodę na wysokości ramion, a także panoramiczny widok kabiny i drogi. W konstrukcji przedniej konsoli środkowej przewidziano przestrzeń na stopy, co sprawia, że pasażer siedzący z tyłu na środku może wygodnie wyciągnąć nogi. Kiedy boczne siedzenia są puste, dwa podłokietniki mogą zostać schowane w oparciu, aby jeszcze bardziej zwiększyć wygodę pasażera siedzącego na środkowym miejscu.
Całkowicie nowy, immersyjny system audio z 14 głośnikami, zamontowany w samochodzie demonstracyjnym Renault Embleme, na nowo definiuje emocje płynące z utworów muzycznych dzięki wyjątkowej konfiguracji stworzonej przez Jeana-Michela Jarre’a. Głośniki średniotonowe, umieszczone w górnej części drzwi, zapewniają zawsze naturalne i wyraźne dźwięki. Ekskluzywny subwoofer w konsoli środkowej gwarantuje mocne brzmienie o prawdziwej głębi. Natomiast zagłówki z głośnikami, zwieńczenie całości, dają efekt otulenia dźwiękiem.
W celu zmniejszenia śladu węglowego bez rezygnacji z jakości dźwięku, wszystkie elementy zostały starannie zaprojektowane i wybrane, tak aby ograniczyć ich liczbę, wagę oraz poziom emisji gazów cieplarnianych.
Zaawansowana technologicznie kabina
Renault Embleme ucieleśnia wizję przyszłości Ampere, w której technologia i innowacja mają swoje miejsce pod warunkiem, że są użyteczne, realistyczne i ludzkie. Zasada ta dotyczy szczególnie nowego kokpitu, umieszczonego z przodu pojazdu, przed kierowcą i pasażerem.
Elegancki, zakrzywiony ekran panoramiczny openR rozciąga się na całej długości deski rozdzielczej. Ma wymiary 1,2 m długości i 12 cm wysokości (wyświetlacz o rozdzielczości 8K i przekątnej 48 cali) , dzięki czemu zapewnia wyjątkowe wrażenia multimedialne i umożliwia zarówno kierowcy, jak i pasażerowi dostęp do wspólnych, a jednocześnie spersonalizowanych informacji.
Korzystanie z funkcji systemu multimedialnego jest wyjątkowo intuicyjne. System obsługuje się za pośrednictwem drugiego ekranu dotykowego, umieszczonego na konsoli środkowej, oraz za pomocą pokrętła i uzupełniających je kilku przycisków na kierownicy.
Rozwiązania technologiczne w Renault Embleme, takie jak na przykład sterowanie cyfrowe i głosowe, przyczyniły się do zmniejszenia liczby komponentów. Chociaż technologia w pojeździe jest wszechobecna, jej estetyka wpisuje się w dyskretny nurt „SHY TECH”. Środkowy ekran, współtworzący atmosferę ukojenia, która zachęca do podróży, jest stonowany i pokryty matową folią, podczas gdy przyciski i dotykowe panele na drzwiach zostały wykończone tkaniną. Wszystkie elementy zostały umieszczone dokładnie tam, gdzie potrzebują ich pasażerowie i gdzie dłoń kieruje się spontanicznie.
Ponadto każde urządzenie, podobnie jak i ekrany, jest energooszczędne dzięki automatycznej dezaktywacji diod LED w czarnych strefach wyświetlacza i jego miejscowemu przyciemnianiu. Funkcja ta nosi nazwę local dimming i przyczynia się do większej dekarbonizacji użytkowania. Również w duchu oszczędności zasobów rozdział między fizycznymi i cyfrowymi przyciskami sterowania został idealnie wyważony, co umożliwiło maksymalne ograniczenie ich liczby. Jeśli chodzi o ręczną regulację ustawień, pokrętło zintegrowane z interaktywnym panelem świeci tylko wtedy, kiedy zbliża się do niego dłoń.
DEKARBONIZACJA W CENTRUM UWAGI
W 100% elektryczny napęd, pozwalający połączyć wszechstronność i dekarbonizację
Jak pokazuje analiza cyklu życia, samochód elektryczny emituje dwukrotnie mniej dwutlenku węgla niż samochód spalinowy o podobnych parametrach. W kwestii mniej emisyjnej mobilności samochód elektryczny wydaje się obecnie oczywistym wyborem.
W ostatnich latach dokonano wielkich postępów w zakresie gęstości energetycznej akumulatorów w pełni elektrycznych samochodów, ale to wciąż niewystarczające, aby dorównać samochodom z silnikami spalinowymi pod względem zasięgu i czasu trwania jazdy. Z tego względu inżynierowe pracujący nad Embleme sprawdzili również możliwości, jakie daje napęd wodorowy. Wodór jest bezzapachowym, bezbarwnym i nieżrącym gazem, który może wytwarzać energię elektryczną w wyniku spalania w silniku spalinowym lub utleniania w ogniwie paliwowym, w wyniku czego wytwarzana jest jedynie woda. Magazynowanie i produkcja wodoru są pod kontrolą, a pompa wodorowa napełnia się szybko, bo o kilogram na minutę (a wkrótce jeszcze szybciej).
Zestawienie ogniwa paliwowego z akumulatorem, jeśli mają równoważną moc wystarczającą do utrzymania samochodu w ruchu, umożliwia połączenie zalet obu tych technologii i zapewnienie większego zasięgu.
Aby pokonać taką samą liczbę kilometrów, elektryczny silnik zasilany z dwóch źródeł energii w Renault Embleme korzysta z akumulatora dwukrotnie mniejszego od akumulatora o dużym zasięgu, montowanego obecnie w samochodach elektrycznych. Takie rozwiązanie technologiczne umożliwia zmniejszenie emisji CO2e.
Podczas codziennych przejazdów pojazd działa jak typowy samochód elektryczny, którego akumulator jest ładowany przez hamowanie z odzyskiwaniem energii, moduły fotowoltaiczne na dachu oraz gniazdo lub stację ładowania.
Kilkusetkilometrowy zasięg spokojnie wystarczy do pokonywania codziennych tras.
W przypadku długich podróży wskazane jest używanie ogniwa paliwowego w celu skrócenia czasu ładowania dzięki wodorowi.
Renault Embleme jest w stanie przejechać nawet do 1000 km w podobnym czasie co samochód spalinowy, bez emisji dwutlenku węgla z układu wydechowego i bez ładowania akumulatora, na dwóch pełnych tankowaniach wodoru, z których każde zajmuje 5 minut i daje zasięg do 350 km.
Renault Embleme zostało wyposażone w silnik elektryczny z uzwojonym wirnikiem o mocy 160 kW – niezawierający metali ziem rzadkich – który jest zasilany na dwa sposoby: z akumulatora NMC o pojemności 40 kWh, umieszczonego pod podłogą, oraz z ogniwa paliwowego PEMFC (30 kW), zasilanego niskoemisyjnym wodorem ze zbiornika o pojemności 2,8 kg, umieszczonego pod przednią maską.
Konstrukcja napędu na platformie podłogowej AmpR Medium umożliwia pomieszczenie wszystkich elementów układu napędowego (silnik elektryczny, akumulator, ogniwo paliwowe i zbiornik wodoru), a przy tym zachowuje możliwie najniższy środek ciężkości i idealny rozkład masy, aby zapewnić jak najlepsze osiągi i wydajność.
Podczas typowej podróży między Paryżem a Marsylią 75% energii elektrycznej zużywanej przez samochód jest wytwarzane przez ogniwo paliwowe, bez emisji innych niż woda.
Dzięki dostępnej w systemie multimedialnym funkcji planowania trasy można zresztą obliczyć procent mocy, jaki powinno zapewnić ogniwo paliwowe, aby zoptymalizować wykorzystanie akumulatora trakcyjnego lub też zachować poziom jego naładowania.
Napęd zasilany z dwóch źródeł energii, łączący zalety napędu elektrycznego i wodorowego, daje wszystkie korzyści z jazdy samochodem elektrycznym (bezzwłoczne przyspieszenia, bezgłośna jazda i brak drgań) oraz stanowi atrakcyjną alternatywę dla napędu w pełni elektrycznego, chociaż wciąż jeszcze jest na etapie koncepcyjnym.
ODPOWIEDZIALNA PRODUKCJA W ZAKŁADACH O ZEROWEJ EMISJI DWUTLENKU WĘGLA NETTO
Renault Embleme zostało zaprojektowane jako samochód seryjny, produkowany w oparciu o sieć lokalnych i odpowiedzialnych dostawców.
Zespół napędowy produkowany we Francji
Zespół napędowy Renault Embleme jest w całości produkowany lokalnie w ramach klastra Ampere ElectriCity. Synchroniczny silnik elektryczny z uzwojonym wirnikiem, który nie zawiera żadnych metali ziem rzadkich, jest wytwarzany w zakładzie Ampere w Cléon (Francja). Akumulator jest produkowany we współpracy z Verkor. Natomiast korpus akumulatora jest wytwarzany w zakładzie Ampere w Ruitz.
W kierunku neutralności węglowej w przemyśle
Grupa Renault obrała za cel zmniejszenie o 62% emisji CO2e pochodzących z produkcji do 2030 roku. Aby zmniejszyć emisję CO₂e ze swoich zakładów produkcyjnych, Grupa stawia przede wszystkim na wykorzystanie w zakładach energii odnawialnej. Innymi słowy: „zużywaj mniej i lepiej”.
We Francji Grupa Renault optymalizuje wielkość swoich zakładów i wprowadza oprogramowanie monitorujące, aby ograniczyć zużycie energii, gazu i wody. W 2022 roku, w ramach swojego przemysłowego środowiska Metaverse, Grupa Renault stworzyła portal poświęcony energii o nazwie Ecogy. Gromadzi on w jednym interfejsie dane dotyczące zużycia energii elektrycznej, gazu, sprężonego powietrza, wody itp. Sztuczna inteligencja, mająca dostęp do zebranych danych, umożliwia optymalizację zużycia i wykrywanie wycieków i anomalii w czasie rzeczywistym.
Na przykład działający w regionie Hauts-de-France klaster Ampere ElectriCity to unikalny i kompaktowy ekosystem z 75% dostawców rozlokowanymi w promieniu 300 km i 75% potencjalnych klientów rozlokowanymi w promieniu 1000 km. Pozwala to zmniejszyć koszty i ślad węglowy.
W Hiszpanii od 2021 roku Iberdrola (hiszpańskie przedsiębiorstwo energetyczne) dostarcza 100% energii elektrycznej z odnawialnych źródeł do zakładów w Palencia i Valladolid.
MOŻLIWOŚCI RECYKLINGU PO WYCOFANIU Z EKSPLOATACJI
Recykling zataczający pełne koło
Renault Embleme zostało zaprojektowane z wykorzystaniem co najmniej 50% materiałów z recyklingu, zarówno poużytkowego, szczególnie z materiałów uzyskanych z samochodów wycofanych z eksploatacji, jak i poprodukcyjnego, z odpadów produkcyjnych. Było to możliwe dzięki doświadczeniu The Future Is NEUTRAL, spółki zależnej wyspecjalizowanej w gospodarce o obiegu zamkniętym w motoryzacji.
Renault Embleme w ponad 90% nadaje się do recyklingu, a więc po zakończeniu jego eksploatacji materiały można odzyskać i ponownie wprowadzić do cyklu produkcyjnego w formie materiałów pochodzących z recyklingu. Jest to zgodne ze strategią zamkniętego obiegu wdrożoną przez The Future Is NEUTRAL: nic nie ginie, a ulega transformacji.
Informacja prasowa: Renault Polska
Ile kosztuje nowy Renault Captur? Oferta, silniki, wersje, wyposażenie
Najnowsze komentarze