Renault Floride jest uosobieniem francuskiego stylu i elegancji. Samochód błyskawicznie zdobył popularność w niszowym segmencie coupe i kabrioletów m.in. dzięki słynnej sesji z Brigitte Bardot wykonanej na Francuskiej Riwierze.
W połowie lat 50. popularność zaczęły zdobywać pojazdy ukierunkowane na bogatszą klientelę, czyli takie, w których zawsze wygląda dobrze. Marka Renault zamierzała uszczknąć kawałeczek z rynku coupe i kabrioletów i postanowiła zainwestować w niszowy segment, ale niekoniecznie w Europie. Głównym celem francuskiego producenta były Stany Zjednoczone, gdzie popularnością cieszył się model Karmann Ghia. Firma Renault zgłosiła się zatem do odpowiedzialnego za model konkurenta studia projektowego, ale Ghia związana umową z Volkswagenem ostatecznie oddała zlecenie modelu Floride w ręce włoskiego projektanta Pietro Frua. Pojazd bazował na Renault Dauphine.
Początek historii Floride jest nieco burzliwy. Pierwsza prezentacja prototypu pod nazwą Dauphine GT miała miejsce na salonie samochodowym w Genewie w 1958 roku, ale odbyła się bez wiedzy i zgody Renault. Pietro Frua, który znajdował się w konflikcie finansowym z francuskim producentem, ujawnił model kilka miesięcy wcześniej niż wynikało z planu marki. Nie wpłynęło to jednak na ostateczną datę prezentacji i Renault Floride zadebiutował oficjalnie w październiku tego samego roku na targach w Paryżu. Już w momencie premiery media bardzo entuzjastycznie wyrażały się o Floride, a goście odwiedzający paryskie targi byli wręcz zachwyceni. Podczas imprezy złożono mnóstwo wstępnych zamówień. Szefowie Renault musieli nawet zwiększyć planowaną produkcję z 30 do 200 egzemplarzy dziennie.
Samochód otrzymał przydomek „owca w wilczej skórze” ponieważ elegancka, urocza sylwetka kryła montowany z tyłu napęd pochodzący z modelu Dauphine, czyli czterocylindrowy silnik o pojemności 845 cm3 i mocy zaledwie 40 KM. Niezwykle lekki pojazd o masie 771 kg potrafił rozpędzić się maksymalnie do 125 km/h. Z czasem moc rosła. W roku 1962 pojawił się 51-konny silnik o pojemności 956 cm3. Ostatecznie moc zwiększono do 58 KM, a pojemność skokową do 1,1 litra. Pojazd osiągał prędkość maksymalną 145 km/h. Z biegiem lat zmieniła się również nazwa z Floride na Caravelle.
Uroczy styl i niewielka moc pojazdu sprawiały, że Floride był przeznaczony głównie dla kobiet i tak też był przedstawiany w kampanii reklamowej. Efekt pożądania mocno podsyciła francuska modelka, aktorka oraz prawdziwy symbol kobiecego piękna i seksu, Brigitte Bardot. Firma Renault wykorzystała Bardot w sesji zdjęciowej kabrioletu na Francuskiej Riwierze. Zdjęcia obiegły świat i wpłynęły na wzrost popularności modelu.
Renault Floride był produkowany do roku 1968 roku jako coupe, kabriolet oraz wariant ze zdejmowanym twardym dachem. Przez 10 lat produkcji Renault sprzedało 117.117 egzemplarzy pojazdu także pod nazwą Caravelle, ale wbrew pierwotnym założeniom marki samochód nie zyskał wielkiej popularności w Stanach Zjednoczonych.
Najnowsze komentarze