Logo jest ważnym elementem tożsamości firmy. Z czasem w niektórych przypadkach staje się jej synonimem, jednoznacznie kojarzonym z określoną marką. Tak jest w przypadku Renault. Tożsamość marki została ukształtowana przez kilkanaście dziesięcioleci przez litery nazwy „Renault” i logo w kształcie diamentu. 15 kwietnia 2015 r. Renault wprowadziło najnowsze logo swojej marki oraz nowy slogan reklamowy: Passion for life.
Przyjrzyjmy się, jak na przestrzeni czasu kształtowało się logo Renault. Na początek cofnijmy się o 122 lata.
1898: Utworzenie firmy
Przygoda Renault rozpoczęła się w Wigilię Bożego Narodzenia w Paryżu w 1898 roku. Louis Renault przyjechał do 9. dzielnicy Paryża samochodem Voiturette Type A, który sam zbudował. Prace nad tym autem trwały od października 1898 r. Aby udowodnić wartość swojej pracy potencjalnie zainteresowanym odbiorcom, podjął wyzwanie i 24 grudnia wjechał swoim Voiturette ulicą Rue Lepic pod górę zdobywając szczyt Montmartre. Przyniosło to młodemu Louisowi Renault pierwsze 12 zamówień.
1919: Wojna zdominowała produkcję
Po zakończeniu pierwszej wojny światowej firma chce przypomnieć o swoim wsparciu w wojnie z czołgiem FT17, który stał się decydującą bronią dla zwycięstwa aliantów. Na każdej defiladzie wojskowej tłumy witają czołgi oklaskami: w 1919 roku Renault zdecydowało się zmienić logo i zaadaptować do niego sylwetkę słynnego czołgu. Ten symbol pojawia się na całej dokumentacji i materiałach reklamowych marki, ale nie pojawia się jeszcze na samochodach. W 1922 roku firma przekształciła się w spółkę akcyjną Société Anonyme des Usines Renault.
1925: Diament w logo Renault
Okrągłe logo z 1923 roku ustąpiło czworokątnemu, aby lepiej dostosować się do linii maski. Dwie półpłaszczyzny z centralną krawędzią miały swoje wymagania, za to otrzymaliśmy kształt logo, który miał towarzyszyć marce przez kolejne dziesiątki lat (acz z wyjątkami). Od 1924 roku diament pojawił się z przodu modelu wyższej klasy 40 CV typu NM. Ten symbol geometryczny został ostatecznie przyjęty w 1925 r.
1945: Diament nabiera kolorów
Wraz z nacjonalizacją firmy na podstawie uchwały z 16 stycznia 1945 r. nastąpiła zmiana statusu marki, która stała się spółką państwową o nazwie Régie Nationale des Usines Renault. Nazwa „Renault” została zachowana tylko ze względów handlowych. Zaangażowanie marki pozostaje, ewoluuje, i potwierdza zmianę kapitału: „Renault jest bardziej niż kiedykolwiek francuskim samochodem”. Zmienia się też logo.
1972: Czy Diament zniknie z logo?
Aby logo było jeszcze bardziej wyraziste, w 1972 r. firma zdecydowała się go udoskonalić i rozwinąć. Dominuje diament, nazwa Renault nie jest już wymieniana w logotypie, a logo trafia na Renault 15, 17 i na pierwszą generację Renault 5. Pewien przedsiębiorca uznał znak Renault za plagiat jego symbolu i złożył pozew w sądzie, aby zmusić Renault do zmiany logotypu
1992: Diament rośnie
Dwadzieścia lat po zaprojektowaniu logo Vasarelyem, Renault postanowiło zmienić swoją tożsamość wizualną i zleca agencji Style Marque Jeana Perreta kampanię reklamową z tym związaną. Prostsze, ale mocniejsze dzięki trójwymiarowej płaskorzeźbie i eleganckie logo zostało zaprojektowane w 1992 roku przez Jacquesa Paumiera (JPG Design) i stworzyło z niego rzeźbę. W założeniu miało to świadczyć o jakości i solidności Samochodów Renault. I pozwoliło marce wejść w nowe tysiąclecie.
2015 : Renault – Passion for life
Od 2012 r. firma obiecuje swoim klientom, że „zakochają się” w jej produktach dzięki nowej ofercie o cieplejszym i bardziej zmysłowym wzornictwie. Logo jest teraz powiększone i wyobraża pionowo ustawiony diament, który zajmuje znaczące i ważne miejsce na każdej osłonie chłodnicy. Nadaje samochodom ładny wygląd i sprawia, że są natychmiast rozpoznawalne jako Renault.
Krzysztof Gregorczyk; grafiki i zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze