Odwiedziliśmy jedyny w Polsce i tej części Europy zakład naprawy akumulatorów trakcyjnych Renault, który jest zlokalizowany w Zabrzu w autoryzowanym serwisie Renault Dąbrowscy. Zobaczyliśmy jak wygląda wymiana modułów na przykładzie Megane E-Tech Electric.
Nowy Renault Megane E-Tech z przebiegiem 2000 km posłużył jako egzemplarz demonstracyjny, abyśmy mogli przyjrzeć się, jak wygląda naprawa akumulatora trakcyjnego. Autoryzowany serwis Renault Dąbrowscy w Zabrzu posiada przeszkolonych w tym zakresie specjalistów, których praca polega m.in. na wymianie modułów.
Jedyny taki serwis w tej części Europy
Zakład naprawia akumulatory od 2020 roku i wraz z rozwojem elektromobilności w Europie ma coraz więcej zleceń. W pierwszym roku serwis Renault Dąbrowscy przyjął ok. 10 samochodów elektrycznych, w kolejnym 22 a od początku 2022 roku naprawiono już ok. 30 aut. Nie jest to dużo, zważywszy na fakt, że serwis jest odpowiedzialny za wszystkie modele elektryczne marki a więc: Zoe, Megane E-Tech Electric, a także elektryczną wersję Kangoo i Mastera. Poza tym obsługuje klientów nie tylko z całej Polski, ale także z Estonii, Litwy, Łotwy, Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii i Bułgarii. W przypadku dwóch ostatnich państw, na serwis dostarczane są jednak tylko akumulatory a nie kompletne samochody.
Zobacz także: Renault Mégane E-Tech: jak zwiększono zasięg samochodu zimą?
Naprawa polega przede wszystkim na wymianie modułów z ogniwami elektrycznymi (33,3 V), ale zdarzały się również przypadki, gdy należało wymienić moduły BMS (moduły zarządzające). Renault Megane E-Tech Electric jest dostępne na rynku z akumulatorami o pojemności brutto 40 lub 60 kWh i w zależności od wersji posiada 8 lub 12 modułów .
Co zrobić, kiedy pojawi się problem z autem elektrycznym?
Oczywiście zadzwonić do serwisu. Osoby odpowiedzialna za kontakt z klientem zweryfikują, gdzie powinien trafić nasz samochód. Renault określa trzy strefy obsługi: niebieską, pomarańczową i czerwoną. W pierwszym przypadku pojazdem może zająć się dowolne ASO marki. Strefa pomarańczowa obejmuje Ekspertów E-Tech zapewniających pełną obsługę serwisową, ale z wyłączeniem naprawy akumulatorów. W Polsce są 23 tego typu punkty. Za ostatnią, czerwoną strefę odpowiadają wyłącznie autoryzowane zakłady napraw akumulatorów trakcyjnych, czyli dla Polski i wymienionych wcześniej krajów europejskich jest to ASO Renault Dąbrowscy.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
W Zabrzu jest dwóch przeszkolonych specjalistów w zakresie naprawy akumulatorów. Renault żartuje, że „ciche dni” pomiędzy pracownikami nie wchodzą w grę, ponieważ po pierwsze: przy naprawie muszą znajdować się dwie osoby a po drugie bardzo ważna jest komunikacja i współpraca podczas czynności serwisowych. Asystent musi wiedzieć, jak będzie przebiegał każdy kolejny krok.
Obowiązkowym wyposażeniem są kombinezony pozbawione z zewnątrz metalowych elementów, rękawice, których szczelność jest sprawdzana przed każdym założeniem oraz przyłbice. Zachowanie środków bezpieczeństwa gwarantują systemy gaśnicze, w tym także pojemnik z wodą, do którego wkłada się moduł w razie pożaru oraz wykrywacze dymu. W serwisie znajduje się klimatyzacja i cyrkulator powietrza, które zapewniają komfort pracy mechaników w odzieży ochronnej. Bardzo ważne jest również wyrównanie temperatury akumulatora i otoczenia dlatego zanim zostanie zdjęta pokrywa, trzeba odczekać 24 godziny.
Zobacz także: Nowy Renault Austral: pierwsza jazda, pierwsze opinie. Mocny konkurent Peugeot 3008!
Bezpieczeństwo ma także inny wymiar – dotyczy również samej konstrukcji pojazdu. Każdy akumulator samochodu elektrycznego Renault i Dacii jest wyposażony w zawór bezpieczeństwa, do którego wlewa się wodę w przypadku pożaru, jednak Renault zaznacza że nie ma możliwości, by akumulator zapalił się samoczynnie. Może do tego dojść jedynie, gdy pokrywa zostanie uszkodzona a ogień dostanie się z zewnątrz. Francuska marka w każdym pojeździe umieściła również kod QR z informacją dla strażaków odnośnie konstrukcji elektrycznego samochodu i procedury gaszenia.
Ile wynosi gwarancja na akumulator trakcyjny Renault?
Kiedy samochód, w tym przypadku Renault Megane E-Tech Electric trafi do serwisu, jest podpinany pod komputer z programem, który wykrywa przyczynę problemu, weryfikuje sprawność akumulatora oraz konieczność wymiany celi. Zanim nowy moduł znajdzie się w akumulatorze, za pomocą balansera wyrównywane jest jego napięcie do wartości średniej ze wszystkich modułów w akumulatorze. Co dzieje się po wymianie? Moduły są składowane i odbierane z Zabrza przez producenta.
Gwarancja zapewnia sprawność akumulatora do 70%. Dla aut osobowych takich jak Renault Megane E-Tech Electric i Zoe E-Tech obejmuje 8 lat lub 160.000 km. Dla pojazdów dostawczych jest to odpowiednio 5 lat lub 100.000 km.
Dzięki naprawie, można wydłużyć okres sprawności akumulatora. Ponadto Renault zaangażowało się w proces recyklingu, który obejmuje trzy etapy i jest częścią strategii zmierzającej do osiągnięcia neutralności węglowej w Europie do 2040 roku. Po zakończeniu życia w samochodzie, akumulator może zostać wykorzystany do magazynowania energii. Trzecim etapem jest recykling, dzięki któremu odzyskiwane są takie surowce jak kobalt, nikiel i lit po to, by ponownie trafiły do akumulatorów aut elektrycznych.
Najnowsze komentarze