Jest właśnie tym modelem, który nadaje pełnego sensu słowom przyjemność prowadzenia i poczucie pełnego panowania nad samochodem. Wywodząca się od concept-caru Fluence, Laguna Coupe przypomina swoją linią show car Laguna Coupe Concept, z którego przejęła wszystko co najważniejsze: naturalną elegancję, prostą linię, niezwykle sprawny układ jezdny z 4 kołami skrętnymi i cechujący się doskonałymi osiągami silnik V6 dCi. Auto zostało również wyposażone w zaawansowane technologie najwyższej klasy dostępne w tym segmencie, a w szczególności Bose® Sound System, system nawigacji Carminat Bluetooth® DVD oraz kartę hands free, żeby wymienić jedynie najważniejsze.
Laguna Coupe, zaprezentowana po raz pierwszy publiczności na światowym salonie w Paryżu, od października 2008 roku jest stopniowo wprowadzana do sprzedaży na głównych rynkach europejskich. Zarówno sam projekt jak i produkcja spełniają najwyższe rynkowe standardy. Auto jest objęte 3-letnią gwarancją (lub do 150.000 km). Posiada bogatą ofertę wyposażenia, silników, kolorów nadwozia i rodzajów wykończenia wnętrza, a także akcesoriów, pozwalającą w pełni dopasować się użytkowników w dążeniu do zapewnienia przyjemności kierowcy i pasażerów. Przyjemności płynącej z piękna.
Wprowadzenie
Wprowadzenie Laguny Coupe oznacza oficjalny powrót Renault do segmentu wysokiej klasy coupe. Jest to czwarty i chyba najbardziej spektakularny etap programu Laguny III obejmującego wprowadzenie wersji hatchback w październiku 2007, Grandtour – w styczniu 2008 oraz wersji GT wyposażonej w układ jezdny 4Control z 4 kołami skrętnymi – w kwietniu 2008. Pod elegancką linią kryją się silniki V6 i niezwykle precyzyjny układ jezdny, zapewniające niespotykane doznania z prowadzenia i poczucie absolutnego panowania nad samochodem. Najwyższej klasy wyposażenie, niezwykle staranne wykończenie i jakość materiałów oraz komfort akustyczny i termiczny reprezentują kwintesencję tego, co najlepsze w Renault. Ten flagowy model gamy Laguna wpisuje się w tradycję aut będących kwintesencją przyjemności jazdy i ma przyczynić się do zwiększenia znaczenia marki Renault na rynku samochodów wysokiej klasy.
Podsumowanie
Ponadczasowe piękno i czysta linia, intensywna przyjemność i imponujące osiągi – Renault Laguna Coupe jest potwierdzeniem wysokich umiejętności Renault w projektowaniu doskonałej jakości aut zapewniających wysoką przyjemność jazdy, czerpiących z tradycji marki, oraz idealnej jakości wykończenia zgodnej z najbardziej prestiżowymi wzorcami.
KWINTESENCJA PIĘKNA
Elegancka i płynna linia Renault Laguny Coupe ucieleśnia ponadczasowe piękno i czystą przyjemność, jaką może dać jazda samochodem. Linie auta, wywodzącego się od concept-caru Fluence, przypominają show car zaprezentowany we wrześniu 2007 roku we Frankfurcie, a jednocześnie są typowe dla gamy Laguny, której ten model jest ukoronowaniem. Auto o długości 4,64 m i szerokości 1,81 m cechuje się doskonale wyważonymi proporcjami typowymi dla modeli coupe. Doskonale wyważona i wymodelowana, dynamiczna bryła sugeruje dynamizm w sposób pozbawiony ostentacji. Naturalna elegancja i klasyczny styl Laguny Coupe, pozbawiony niepotrzebnych ozdobników, jest charakterystyczny dla kanonów stylistycznych klasy S.
Renault i coupe
Renault Laguna Coupe stanowi oficjalne potwierdzenie powrotu Renault na rynek aut coupe. Jego zapowiedzią były prezentowane w ciągu ostatnich lat concept-cary:
uporządkowanych liniach o niezwykłej prostocie
Jednakże najbardziej reprezentatywne dla tendencji stylistycznych Renault w segmencie coupe było studyjne auto Fluence, zaprezentowane w 2004 r. na konkursie elegancji Louis Vuitton Classique w Anglii. To 4-miejscowe coupe klasy S wyrażało, to, co dla Renault stanowi kwintesencję coupe: przyjemność ruchu. Płynna linia, ciepłe wnętrze wyznaczone prostymi liniami i zmysłowymi bryłami są również zaletami estetycznymi Renault Laguny Coupe.
Cel: stworzenie coupe o wiecznie modnej linii, który podbije serca klientów
Renault Laguna Coupe powstała z poszukiwania równowagi pomiędzy nowoczesnością i tym, co ponadczasowe. Styliści Renault podjęli wyzwanie zaprojektowania coupe o wiecznie modnej linii, która podbije serca klientów. W swojej pracy skupili się na masie i proporcjach auta, aby uzyskać efekt wyważonej bryły. Postanowiono oprzeć się na prostej, czystej linii, typowej dla tradycyjnych coupe, której piękno wytrzymuje upływ czasu i zmieniającą się modę. Linia, zainspirowana concept carem Fluence, jest płynna i elegancka. Nie ma kantów czy nierówności, aby nic nie zatrzymywało spojrzenia. Wyraziste, charakterystyczne przetłoczenie wychodzi od grilla i biegnie wzdłuż boków, podkreślając z elegancją błotniki i potężne nadkola. Profil auta wyznacza wymodelowana linia dachu biegnąca od tylnej klapy i opadająca linia maski sięgająca przednich świateł. Tej załamującej światło linii, charakterystycznej dla stylistyki Renault Laguny Coupe towarzyszy druga «płomienista» linia w dolnej części nadwozia, podkreślająca prestiżowy charakter auta. Renault Laguna Coupe stanowi udane stylistyczne połączenie pełnych kształtów i powierzchni, dających poczucie bezpieczeństwa.
Dynamiczne predyspozycje
Design Laguny Coupe sugeruje mocny temperament. Długa, opadająca maska z centralnym przetłoczeniem i szeroki grill, zapożyczony ze świata sportowych samochodów, zapowiadają obecność potężnych, rasowych silników. Stylistyka przednich reflektorów i ciemne klosze budzą wrażenie determinacji. Dynamikę Renault Laguny Coupe eksponują specjalne, aluminiowe obręcze kół o średnicy 17 lub 18 cali, podkreślające wrażenie pewności.
Tył zwraca uwagę bardzo krótkim zwisem i szerokimi nadkolami, budzącymi wrażenie stabilności i dynamiki, dodatkowo podkreślone zwężeniem tylnej szyby. Również aerodynamiczny dyfuzor w dolnej części zderzaka oraz podwójna, chromowana rura wydechowa, oferowana wraz z mocniejszymi silnikami, sugerują wysokie osiągi auta.
Innowacyjna konstrukcja podporządkowana estetyce
W celu osiągnięcia pożądanej estetyki klapa bagażnika została wykonana z SMC (Sheet Moulding Compound), niezwykle elastycznego materiału kompozytowego, który łatwo dostosowuje się do wymagań designu. Skomplikowany wykrój boków nadwozia wymagał zastosowania specjalnego systemu otwierania bagażnika pozwalającego na wysunięcie klapy spod tylnej szyby.
Te dodatkowe wymaganie stało się źródłem innowacyjnego rozwiązania chronionego patentem: pomysłowa konstrukcja umożliwia zmieszczenie na niewielkiej przestrzeni, na tej samej płaszczyźnie, zwijacza pasa oraz mechanizmu otwierania klapy.
Rasowe auto
Elegancka i dynamiczna linia wyraźnie czerpie inspiracje z kanonów stylistycznych wielkich, klasycznych coupe, budzących przyspieszone bicie serca. Prosta bryła i pozbawiona niepotrzebnych ozdobników czysta linia świadczą o rasowym charakterze auta. Długi przedni zwis 1022 mm i maska stykająca się niemal z nawierzchnią są zainspirowane legendarnymi coupe. Zarys bagażnika, o charakterystycznym połączeniu linii, zmniejszającym opór powietrza, oraz czysty łuk szyb podkreślony chromowaną listwą wyraźnie odwołują się do kanonów stylistycznych klasy S i nadają Renault Lagunie Coupe niezwykle prestiżowy wygląd.
Niezwykle starannie zaprojektowano również światła, stanowiące rodzaj «wizytówki» technologicznej samochodu. Z tyłu zastosowano diody elektroluminescencyjne (LED)
zapewniające niezwykle wyraziste światło oraz dające projektantom większą swobodę stylistyczną. Rozciągają się cienką linią aż na boki samochodu, podkreślając jego prestiżowy charakter i tworząc unikalny układ świetlny, rozpoznawalny z odległości nawet 400 m. Inną zaletą diod LED jest niskie zużycie energii i znacznie większa żywotność niż klasycznych lamp.
Znajdujące się w standardowym wyposażeniu reflektory bi-ksenonowe zapewniają lepszą widoczność dzięki doskonałym parametrom fotometrycznym oraz szerszej wiązce, lepiej wydobywającej głębię obrazu. Światła bi-ksenonowe spełniają zarazem funkcję świateł mijania jak i drogowych dzięki układowi przestawnej przesłony. Pozwala to na zastosowanie jednej żarówki i zmniejszenie wymiarów układu, co również zwiększa swobodę stylistów.
Aerodynamika przyjazna dla środowiska
Aerodynamika pojazdu ma duży wpływ na emisję CO2 i zużycie paliwa. Poprawa współczynnika SCx o 0.02 m² pozwala zmniejszyć emisję CO2 o 1 g/km i zredukować spalanie o 0,2l /100 km przy prędkości 130 km/h. W trosce o ochronę środowiska, Renault proponuje model zrywający z aktualną tendencją na rynku coupe. Laguna Coupe ma masę 1428 kg (z silnikiem benzynowym 2.0l Turbo o mocy 204 KM) i cechuje się płynną, „napowietrzną” sylwetką. Niska wartość SCx – 0,66 m² była możliwa do osiągnięcia dzięki optymalnemu kształtowi nadwozia (dyfuzor, efekt spoilera…), osłonom podwozia i deflektorom w przednich nadkolach.
Komfortowe, wysokiej klasy wnętrze
Wnętrze Laguny Coupe jest zbliżone do kabiny hatchbacka i zapewnia ten sam wysoki poziom komfortu i jakości.
Szczególną uwagę zwrócono na jakość wykończenia i wygląd zastosowanych materiałów – wewnętrzna harmonia stylistyczna jest niezwykle istotna dla poczucia komfortu. W kabinie odnajdujemy lekką deskę rozdzielczą, niepołączoną optycznie z konsolą, podkreśloną listwami dekoracyjnymi z aluminium. Listwy zaczynają się na płatach drzwi i sięgają aż na deskę rozdzielczą. Wbudowane są w nie wyświetlacze radia i ekrany nawigacji, i to pomimo ich dużych wymiarów. Płaty drzwi pokryte są ciepłym w kolorze materiałem nawiązującym do tapicerki, co dodatkowo podkreśla ekskluzywny charakter coupe. Wszystkie przełączniki, kontrolki i wyświetlacze zostały zaprojektowane i rozmieszczone z myślą o zapewnieniu optymalnej ergonomii i komfortu prowadzenia.
Tylne miejsca Laguny Coupe różnią się od hatchbacka. Dzięki zlikwidowaniu środkowego miejsca, można było przysunąć do siebie oba fotele boczne, jednocześnie zachowując imponującą szerokość wnętrza nad podłokietnikami (1440 mm). Pas czarnego, miękkiego materiału umieszczony w górnej części drzwi zdaje się spowijać wnętrze i pasażerów. Wnętrze Laguny przypomina luksusowy salon. Wrażenie to podkreśla montowany w standardzie pełny, środkowy podłokietnik z wbudowanymi dwoma uchwytami na kubki.
Wyższe wersje wykończenia podkreślają dynamikę i wysoką klasę – obejmują 18-calowe, aluminiowe obręcze kół z 10 asymetrycznymi ramionami, wstawki z prawdziwego aluminium w kabinie, centralną konsolę polakierowaną w kolorze aluminium oraz skórzaną tapicerkę. Z myślą o elegancji i umożliwieniu personalizacji auta Renault Laguna Coupe oferuje wybór 5 kolorów skóry. Klienci mogą wybrać samochód odpowiadający ich upodobaniom tworząc własne zestawienie koloru nadwozia z kolorystyką wnętrza. Mogą na przykład wybrać sportowy wystrój z dwukolorową, czerwono-czarną tapicerką skórzaną w stylu GT, zdecydować się na bardziej wyrafinowaną jasnobeżową kolorystykę lub postawić na stonowana klasykę i czarną skórę.
UKŁAD JEZDNY 4CONTROL: 4 KOŁA SKRĘTNE ZAPEWNIAJĄCE UNIKALNĄ KONTROLĘ TORU JAZDY
Cechująca się pełną ekspresji, rasową linią, Renault Laguna Coupe jest wyposażona w najbardziej zaawansowane technologie decydujące o bezpieczeństwie i wygodzie prowadzenia. Układ jezdny 4Control z czterema kołami skrętnymi zapewnia precyzyjne i zawsze bezpieczne utrzymywanie toru jazdy, niezależnie od warunków ruchu i przyczepności nawierzchni. Zwrotność, dynamiczna jazda i precyzja prowadzenia, to cechy samochodu Renault Laguna Coupe. Układ jezdny 4 Control jest dostępny seryjnie w wersji GT.
Innowacja Renault w segmencie Coupe
Od wprowadzenia do sprzedaży w wersji GT 5-drzwiowej i kombi w marcu bieżącego roku, układ jezdny 4Control jest dostępny jako wyposażenie seryjne samochodu Renault Laguna GT lub jako opcja w wersjach Initiale z silniami V6.
Ten wykorzystujący elementy udanej konstrukcji podwozia Renault Laguna, układ został opracowany wspólnie przez inżynierów Renault oraz specjalistów z Renault Sport Technologies. Zaawansowana technologia gwarantuje pełnię przyjemności prowadzenia samochodu podczas dynamicznej lub sportowej jazdy, a także zadziwiającą zwrotność pojazdu przy małej prędkości. Zapewniający jednocześnie zwrotność i stabilne utrzymywanie toru jazdy, system ten wprowadza nowy standard precyzji zachowania samochodu na drodze. Auto prowadzi się jakby poruszało się po szynach. Oferowany seryjnie w wersji GT Laguny Coupe, układ ten wykazuje swe szczególne zalety także w wersjach z silnikami V6. Przy niewielkiej prędkości, układ jezdny 4Control z czterema kołami skrętnymi zwiększa zwrotność samochodu oraz wygodę i precyzję wykonywania manewrów. Zarówno w mieście, jak i na krętych drogach, samochód prowadzi się wyjątkowo łatwo i precyzyjnie. Dokładne trzymanie się toru jazdy jest wyraźnie odczuwalne za kierownicą Renault Laguny Coupe. Specjalne ustawienia zawieszenia sprawiają wrażenie, że samochód skręca bez przechyłów bocznych. Brak typowych zjawisk dynamicznych przy pokonywaniu zakrętów oraz precyzja krótkich skrętów kierownicy dają niespotykaną przyjemność prowadzenia samochodu. W dziedzinie bezpieczeństwa czynnego, układ jezdny 4Control z czterema kołami skrętnymi wykazuje zalety nie tylko przy hamowaniu w trudnych warunkach (nierówna przyczepność kół, włączenie systemu ESP), lecz przede wszystkim podczas manewru omijania przeszkody (test łosia). Ograniczenie przechyłów bocznych daje poczucie bezpieczeństwa pasażerom w kabinie. W każdej sytuacji na drodze mają oni zapewniony nadzwyczajnego poziom bezpieczeństwa czynnego.
4Control: przy niewielkiej prędkości zwrotność małego samochodu miejskiego
Wyposażona w układ jezdny 4Control z czterema kołami skrętnymi Laguna Coupe jest równie zwrotna w mieście jak i na krętych drogach. Przy prędkości poniżej 60 km/h, koła tylne skręcają w kierunku przeciwnym do kół osi przedniej, o maksymalny kąt 3,5°. Układ jezdny 4Control ma więc dwie funkcje: ułatwia manewrowanie samochodem dzięki zmniejszeniu średnicy zawracania i ograniczeniu kątów skrętu kierownicy w specjalnie zestrojonym układzie kierowniczym o bardziej bezpośrednim przełożeniu. Przede wszystkim pozwala na zmniejszenie o 10% średnicy skrętu Laguny Coupe wyposażonej w układ jezdny 4Control z czterema kołami skrętnymi w stosunku do wersji z dwoma kołami skrętnymi (z 11,16 m przy kołach 18-calowych do zaledwie 10,10 m). Tak więc im większy jest kąt skrętu kół tylnych, tym mniejsza jest średnica skrętu samochodu. Ta łatwość wykonywania manewrów jest szczególnie wyraźnie odczuwalna w trakcie parkowania lub na wąskich i krętych uliczkach miast. Ponadto z uwagi na sumowanie się kątów skrętu kół przednich i tylnych, system 4Control prowadzi do zmniejszenia kąta skrętu koła kierownicy. O ile w aucie z kołami skrętnymi tylko przedniej osi potrzebny jest skręt kierownicy o 16 stopni, by uzyskać skręt kół o 1 stopień, to w układzie jezdnym 4Control wystarczy obrócić kierownicę o 13,5 stopnia. Przy maksymalnym kącie skrętu tylnych kół o 3.5° następuje ograniczenie tego kąta nawet do 12 stopni. Dzięki temu kierowca odczuwa bardziej bezpośrednią reakcję samochodu na ruchy kierownicy i większą pewność podczas prowadzenia. Przy pokonywaniu zakrętów, wykonuje mniejsze ruchy kierownicą.
Ronda przejeżdża się z łatwością, bo samochód sprawia wrażenie, jakby obracał się wokół przeszkody.
4Control: samochód porusza się jak po szynach
Od prędkości 60 km/h, Renault Laguna Coupe oferuje znacznie większą precyzję prowadzenia. Wykazuje się bardziej stabilnym utrzymywaniem toru jazdy dzięki skrętowi kół tylnych w tym samym kierunku i czasie co skręt kół przednich. W takim układzie, rzeczywista oś obrotu oddala się od samochodu: samochód zachowuje się jakby miał większy rozstaw osi. Kierowca ma wrażenie, że Laguna Coupe porusza się jak po szynach. System 4Control z czterema kołami skrętnymi przeciwdziała sile odśrodkowej, która powoduje zarzucanie tylnej osi na zakrętach. Taka konstrukcja układu jezdnego przesuwa granice bezpiecznego pokonywania zakrętów. Przy kącie skrętu koła zwykle mniejszym niż 2°, tylne zawieszenie idealnie idzie za torem jazdy samochodu zapewniając stabilność i bezpieczeństwo. Układ jezdny 4Control z czterema kołami skrętnymi umożliwia bardziej dynamiczną jazdę przy zachowaniu pełnej kontroli nad samochodem.
4Control: niespotykany poziom bezpieczeństwa czynnego
Układ jezdny 4Control z czterema kołami skrętnymi daje również poczucie bezpieczeństwa przy nagłym omijaniu przeszkody. W awaryjnej sytuacji tylne koła mogą wykonać skręt nawet o 3,5°. Dzięki rejestrowaniu wcześniejszych kątów skrętu kierownicy, blok elektroniczny umie określić wystąpienie nagłej sytuacji wymagającej ominięcia przeszkody (charakteryzującej się znacznym odchyleniem kąta skrętu kierownicy między dwoma momentami następującymi po sobie w krótkim czasie) i odpowiednio dostosowuje kąt skrętu kół tylnej osi. Specjalna parametryzacja układu dostosowana do dynamicznej i sportowej jazdy opóźnia włączenie systemu ESC (Electronic Stability Control) i manewry omijania przeszkody wykonywane są szybciej, ale też spokojniej. System ten jest uruchamiany dopiero w sytuacji konieczności i działa narastająco, gdyż uwzględnia skręt kół tylnych.
Korzystając z danych systemów ESC/ABS, blok elektroniczny rozpoznaje sytuacje hamowania w warunkach nierównej przyczepności kół do nawierzchni. Dostosowuje wówczas automatycznie skręt kół tylnych tak, aby zapewnić stabilny ruch pojazdu bez konieczności skręcania kierownicy. Opracowana przez Renault strategia sterowania układem hamulcowym na nawierzchni o nierównej przyczepności zapewnia skrócenie drogi hamowania i ograniczenie zarzucania samochodu na boki. Skręt tylnych kół pozwala na wykorzystanie większej siły hamowania bez utraty stabilności toru jazdy. Kierowca panuje nad samochodem w trudnej sytuacji na drodze, co daje mu poczucie pewności w codziennej eksploatacji.
Opis techniczny
Układ jezdny 4Control z czterema kołami skrętnymi działa w oparciu o elektroniczną kontrolę zachowania samochodu w czasie jazdy. Precyzyjne rozpoznawanie zachowania samochodu na drodze pozwala w każdej chwili zapewnić idealne utrzymywanie zamierzonego toru jazdy.
System zestawia dane statyczne (prędkość pojazdu, kąt skrętu koła kierownicy, typ pojazdu i wersje silnikowe) z danymi dynamicznymi (ruchy kierownicy, zarzucanie pojazdu). Czujnik umieszczony w kolumnie kierownicy wysyła za pośrednictwem szyny CAN informację o kącie skrętu kierownicy do bloku elektronicznego. Blok ten, zamontowany za tylną osią samochodu odbiera również informację o prędkości samochodu pochodzącą z bloku elektronicznego systemów ESC/ABS. Komputer potrafi także porównać wartości kąta skrętu kierownicy w czasie, co pozwala mu na wykrycie znacznej prędkości ruchu kierownicy – przejawu jazdy dynamicznej, sportowej lub omijania przeszkody. W zależności od parametrów, komputer wydaje odpowiednie polecenie wykonania skrętu kół osi tylnej za pośrednictwem siłownika elektrycznego zamontowanego w tylnym zawieszeniu. Siłownik elektryczny popycha dźwignię umieszczoną na środku osi. Tak jak w konwencjonalnych układach kierowniczych przedniej osi, ruch jest przenoszony drążkami kierowniczymi symetrycznie na zwrotnice przy kołach. Następuje skręt kół tylnych. Dostawcą bloków elektronicznych i siłowników jest firma Aisin, renomowany japoński producent podzespołów do samochodowych układów czterech kół skrętnych.
OSIEM SILNIKÓW WYSOKIEJ KLASY
W celu zapewnienia jak najlepszych parametrów i komfortu jazdy, wykorzystano najlepsze konstrukcje Aliansu Renault – Nissan: dwa silniki V6 do budowy trzech odmian benzynowych i pięciu jednostek wysokoprężnych oraz mechaniczne lub automatyczne skrzynie 6-biegowe, liczne innowacje technologiczne i rozwiązania akustyczne.
Dwa flagowe silniki V6
Nowa jednostka V6 dCi o pojemności 3 litrów (2993 cm3) z pewnością wyznaczy nowe standardy pod względem osiągów i przyjemności jazdy. Zapewnia Renault Lagunie Coupe moc 235 KM (173 kW) i maksymalny moment obrotowy 450 Nm. Ponad 80% tego momentu dostępne jest w zakresie od 1300 do 4300 obr/min. Wewnętrzne rozwiązania aerodynamiczne silnika dopracowano tak, aby uzyskać optymalną sprawność. Silnik reaguje natychmiastowo, dzięki turbosprężarce o zmiennej geometrii łopat chłodzonej cieczą. Dopracowanie turbiny i sprężarki pozwoliło na uzyskanie wysokiego momentu przy niskich obrotach, a jednocześnie dużej mocy w wysokim zakresie obrotów. Wciskając pedał gazu, kierowca wyraźnie odczuwa bezzwłoczne, zdecydowane i płynne przyspieszanie samochodu, które trwa aż do maksymalnej prędkości obrotowej 5000 obr/min. Dysponująca takimi atutami Laguna Coupe V6 dCi 235 osiąga prędkość 100 km/h w 7,3 sekundy zużywając tylko 7,2 litra/100 km w cyklu mieszanym (192 g CO2/km). Akustyka tego silnika była przedmiotem szczególnej uwagi konstruktorów. Jednostka V6 dCi 235 jest wyjątkowo cicha przy rozruchu, na wolnych obrotach i przy ustabilizowanej prędkości, co przyczynia się do ogólnego komfortu całego samochodu. Natomiast dźwięk pracy silnika dający się usłyszeć podczas przyspieszania zdradza jego dużą moc i wysokie osiągi.
Już na etapie projektowania przyjęto rozwiązania gwarantujące cichą pracę silnika: blok o zwiększonej sztywności (specjalny stop aluminium zastosowany do budowy bloku cylindrów), duża powierzchnia zespolenia silnika ze skrzynią biegów, zawieszenie silnika w 5 punktach mocowania, układ kompensacji luzów na obu wałkach rozrządu, specjalnie wytłumione wtryskiwacze, tłumik w wysokociśnieniowym układzie dolotu powietrza. Są to tylko przykłady ilustrujące dbałość, z jaką inżynierowie podeszli do ograniczenia hałasu pracy silnika.
Natomiast benzynowy silnik 3.5 V6 o mocy 240 KM (175 kW) osiąga maksymalny moment obrotowy 330 Nm przy 4400 obr/min. Spełniająca wymagania dynamiczne samochodu Renault Laguna Coupe, ta nowej generacji jednostka napędowa spełnia przepisy określające poziom emisji zanieczyszczeń w normie Euro 5. W porównaniu do innych silników montowanych w samochodach Renault klasy wyższej, silnik ten posiada wolne koło na kole pasowym alternatora i osprzęt dostosowany do konstrukcji samochodu. Kształt kolektora ssącego oraz ozdobny kołpak zamontowany na plastikowych podstawkach pozwoliły na uwolnienie większej przestrzeni pod maską niezbędnej w celu zapewnienia lepszej ochrony przy zderzeniu z pieszym.
Wolnossący silnik 3.5 V6 po raz pierwszy został połączony z 6-biegową skrzynią automatyczną (AJ0), która jest również montowana z silnikiem wysokoprężnym V6. Pokonująca 1000 metrów ze startu zatrzymanego w 27,6 sekundy, Laguna Coupe 3.5 V6 zużywa w cyklu mieszanym ok. 10 litrów paliwa / 100 km (238 g CO2/km).
Downsizing w kategorii silników dwulitrowych
Laguna Coupe jest oczywiście wyposażona w najlepsze silniki dostępne w modelu Laguna, w tym w najmocniejsze odmiany silników 2-litrowych. Wszystkie one współpracują z 6-biegowymi skrzyniami mechanicznymi lub automatycznymi.
Jeśli chodzi o silniki benzynowe, silnik 2.0 Turbo dostępny ze skrzynią automatyczną rozwija moc 170 KM (125 kW) i moment obrotowy 270 Nm. Odmiana o mocy 204 KM (150 kW) przy 5000 obr/min i momencie obrotowym 300 Nm dostępnym od 3000 obr/min jest oferowana z mechaniczną skrzynią biegów. Ta sportowa odmiana silnika została opracowana na podstawie konstrukcji Renault Sport Technologies (Mégane RS). Została ona specjalnie przystosowana do pracy w samochodzie z układem jezdnym 4Control w wersji GT, aby zapewnić wysokie osiągi, a jednocześnie przyjemność i wygodę prowadzenia. Dzięki dopracowaniu konstrukcji układu dolotu powietrza oraz zastosowaniu turbosprężarki z podwójnym wlotem (Twin scroll Turbo) skracającej czas reakcji, silnik szybko wchodzi na obroty. Jego wszechstronny charakter przejawia się elastyczną płynną pracą w codziennej jeździe oraz zadziwiająco szybką reakcją i zdecydowanym przyspieszeniem w jeździe sportowej. Renault Laguna Coupe GT TCE 205 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,8 sekundy i pokonuje 1000 metrów ze startu zatrzymanego w czasie 28 sekund przy stałym spalaniu 8,2 litra / 100 km (194 g CO2/km). Natomiast gama silników wysokoprężnych obejmuje wersje o mocy 150, 173 i 178 KM (110, 127 i 131 kW) silnika 2.0 dCi osiągające odpowiednio moment obrotowy 340, 380 i 400 Nm.
Silnik 2.0 dCi będący liderem w swej kategorii pod względem osiągów, przyjemności prowadzenia i cichej pracy, jest oferowany w wersji GT, gdzie jego moc osiąga 178 KM
(131 kW) przy 3750 obr/min. Jego maksymalny moment obrotowy 400 Nm jest dostępny już od 2000 obr/min i sięga 5000 obr/min zapewniając szybkie i płynne wchodzenie na obroty. Silnik jest wyposażony w turbo o zmiennej geometrii łopat i niewielkiej inercji, zapewniające lepsze osiągi w niskim zakresie obrotów, gdzie wykazuje pełnię swych zalet dynamicznych: Renault Laguna GT pokonuje 1000 m ze startu zatrzymanego w zaledwie 29,6 sekundy (przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,5 s). Ta nowa jednostka jest również przyjazna dla środowiska; posiada filtr cząstek stałych oraz zawór EGR o wzmocnionym chłodzeniu. W samochodzie z układem jezdnym 4Control jej zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 6,5 l/100 km (przy emisji CO2 172 g/km). Dzięki zastosowaniu bardzo szybko działających świec żarowych, silnik 2.0 dCi 180 KM uruchamia się w chwili wciśnięcia przycisku „Start”, nawet przy silnym mrozie (-23°C).
Silniki te są oferowane ze skrzyniami mechanicznymi, posiadają filtry cząstek stałych i już dziś są przygotowane do spełnienia normy Euro 5. Specjalna wersja silnika dCi o mocy 150 KM jest oferowana z automatyczną skrzynią biegów.
Silnik V6 dCi 235
Silnik V6 dCi 235 już dziś spełnia normę EURO 5 dzięki zastosowaniu wielu nowatorskich rozwiązań. Konstrukcja silnika jest zbudowana w 2,5% z surowców wtórnych, a 95% jego masy nadaje się do powtórnego przetworzenia. |
Dalsze informacje na temat Nowej Laguny Coupe znajdziecie tutaj
.
Najnowsze komentarze