Czy seryjna Renault Laguna GT z 4Control może pokonać sportowy samochód jakim jest Porsche Boxster S? Wynik takiego pojedynku, jeśli testujemy jazdę w zakrętach, okazał się zaskakujący.
Circuit de Mortefontaine to pierwotnie samochodowy tor testowy składający się z pojedynczego toru o długości 4000 m zbudowanego przez producenta samochodów Simca w 1956 r. i znajdującego się w gminie Mortefontaine w regionie Oise we Francji. Najbardziej znany jest z pierścienia o długości 3000 m, nachyleniu 43° i wysokości 7 m, zbudowanego przez Chryslera w 1968 r., umożliwiającego jazdę z prędkością do 300 km/h.
Zobacz: Renault Mégane R.S. z układem 4Control. Skonfiguruj swój wymarzony model
To właśnie tutaj koncern Renault postanowił przeprowadzić próby porównawcze swojego najnowszego wtedy modelu, Renault Laguna GT, wyposażonego w układ 4Control. System ma dwa tryby działania: pierwszy jest aktywowany przy mniejszych prędkościach. Umożliwia skręcanie tylnych kół w kierunku przeciwnym do kierunku kół przednich co zwiększa zwrotność pojazdu. Drugi tryb 4Control działa szybszej jeździe. Tylne koła skręcają się wtedy w tym samym kierunku, co przednie, co poprawia przyczepność i zwinność pojazdu podczas szybkiego pokonywania ciasnych zakrętów.
Zobacz: Jak działa układ 4Control?
17 marca 2008 roku Renault Laguna GT stanęła w szranki z Porsche Boxster S. Pod maską Laguny zamontowano silnik 2.0T o mocy 204 KM, to genialna i ceniona do dzisiaj mocna jednostka benzynowa. Porsche było wyposażone w silnik 3.2 o mocy 280 KM.
Wykonano przejazdy referencyjne Porsche a później pełne pomiary prędkości wychodzenia z zakrętu. Porsche udało się osiągnąć wynik 122 km/h. Skąd inąd bardzo dobry, godny samochodu sportowego. Gdy na torze testowym pojawiła się Laguna, wynik był jednak inny – lepszy.
Prędkość Renault Laguna GT 4Control na wyjściu z zakrętu wyniosła 134 km/h. Bardzo dobrze widać to na pomiarach, ale także w końcowej części materiału filmowego, gdy nałożono na siebie wizerunki samochodów. Mimo większej mocy Porsche wyraźnie odstaje od Laguny.
Warto zwrócić uwagę, że dzisiaj układ 4Control montowany jest przez Renault w Mégane R.S.
A jak to wyglądało w praktyce? Zobaczcie na poniższym filmie:
Najnowsze komentarze