Zakup nastoletniego samochodu zawsze obarczony jest pewną dozą ryzyka. Nawet jeśli trafimy na w pełni sprawny egzemplarz bez ukrytych wad, musimy być gotowi na rozmaite problemy wynikające z wieku pojazdu i naturalnego zużycia elementów eksploatacyjnych, którego nie da się przewidzieć. Po półtora roku pojawił się pierwszy mechaniczny problem w Renault Lagunie Pana Antoniego.
Renault Laguna trzeciej generacji należy do modeli dopracowanych, które dziś z uwagi na fatalną opinię – opartą na stereotypach wśród kierowców, błyskawicznie traci na wartości. Na tle klasowych konkurentów wyceniana jest dużo taniej, co oczywiście jest doskonałą wiadomością dla kupujących. W grudniu 2022 roku właśnie z niskich ocen modelu skorzystał Pan Antonii kupując w przystępnej cenie egzemplarz z 2007 roku w nienagannym stanie technicznym. Po pozytywnych doświadczeniach z Laguną I, Laguną II ojca oraz Peugeota 407 przyszła pora na kolejny model klasy średniej z Francji. Kluczowym kryterium obok niskiej ceny zakupu była także ochrona antykorozyjna modelu i bogate wyposażenie.
Pan Antoni szukał wyłącznie wersji benzynowej z uwagi na charakter eksploatacji i obowiązkowy montaż instalacji gazowej możliwie szybko po zakupie. Ceniona jednostka 2.0 Turbo była poza zasięgiem budżetu, wybór padł więc na wolnossący silnik 2.0 16V o mocy 140 KM będący tworem Nissana. Obecnie silnik już ponad pół roku współpracuje z sekwencyjną instalacją gazową – w odczuciach kierowcy żadnych różnic nie ma, instalacja włącza się bez szarpnięć czy też oznak spadku mocy. Jedyną różnicą są przeszło dwukrotnie niższe koszty użytkowania.
Renault Laguna III 2.0 z instalacją LPG – jakie spalanie?
W codziennej miejskiej eksploatacji Laguna sprawuje się wzorowo. Szybko nabiera temperatury roboczej i gwarantuje wysoką kulturę pracy, zaś sześciostopniowa przekładnia manualna w niczym nie przypomina konstrukcji znanej chociażby z Laguny I, w której o precyzji działania nie było mowy. Poza miastem do prędkości legalnych na drogach krajowych silnika niemal nie słychać, przy prędkościach autostradowych ujawniają się relatywnie krótkie przełożenia skrzyni – co przekłada się na pracę na wysokich obrotach i donośną pracę silnika. Takie zestopniowanie przekładni było konieczne przy niewielkim momencie obrotowym, jaki generuje wolnossący silnik. W praktyce Pan Antonii mimo wszystko jest w pełni zadowolony. Z instalacją gazową zużycie LPG w mieście oscyluje wokół 12-13 litrów, natomiast w trasie około 11-12 litrów na sto kilometrów. Biorąc pod uwagę relacje ceny gazu do benzyny koszty użytkowania są symboliczne, żadna hybryda nie osiągnie takich rezultatów.
Nowy flagowy model Renault Rafale. Zobacz ofertę z polskiego rynku
Podczas ostatniej podróży nad morze w czasie hamowania pojawiło się niepokojące chrobotanie. Wizyta w zaprzyjaźnionym niezależnym serwisie potwierdziła przypuszczenia. Tylne tarcze hamulcowe zakończyły swój żywot. W Lagunie III tarcze hamulcowe osi tylnej zintegrowane są z łożyskami, zostały wymienione rzecz jasna razem z klockami hamulcowymi. Korzystając z okazji nieco wcześniej niż planowano wymieniony został także olej silnikowy i filtry, koszt całej operacji nieznacznie przekroczył 1.100 złotych.
Pan Antonii planuje kolejne lata eksploatacji. Jak zaznacza, w tym budżecie nie da się znaleźć równie obszernego, komfortowego i dobrze wyposażonego samochodu o tak prostej budowie. I co niemniej istotne – dla którego problem korozji nie występuje.
Najnowsze komentarze