Renault Laguna Coupé z silnikiem 2.0 dCi to propozycja dla tych, którzy przedkładają świetny wygląd nad funkcjonalność pięciodrzwiowego nadwozia. Laguna jest piękna i mimo upływu lat wygląda świetnie.
Dwa lata temu Pani Dominika stanęła przed wyborem, kupić budżetową Dacię Sandero wprost z salonu, czy używany model z dużo lepszym wyposażeniem, który będzie czymś więcej niż objętym gwarancją środkiem lokomocji. Przez przypadek udało się znaleźć bez mała najciekawszą odmianę Renault Laguny III – coupe. Egzemplarz wyprodukowany w 2014 roku sprzedawany był akurat po okresie spłat leasingu, niepowtarzalna sylwetka, bogate wyposażenie i komfort jazdy i pewna historia przekonały obecną właścicielkę do zakupu.
Zobacz: Nowe samochody Renault
Pierwotnie brana pod uwagę Dacia Sandero wyposażona byłaby w manualną klimatyzację, podstawowe radio i komputer pokładowy. Nic więc dziwnego, że ten pomysł został porzucony na rzecz Laguny III. Kwestie funkcjonalności wnętrza nie miały żadnego znaczenia, Pani Dominika zadowala się dwoma miejscami – tylną kanapę wykorzystując tylko w wyjątkowych wypadkach. Samochód ma służyć do codziennych dojazdów do pracy i komfortowych weekendowych wypadów – akurat Laguna doskonale czuje się na autostradach, co kilkukrotnie właściciela podkreśliła.
Estetyka nadwozia, a zwłaszcza tylnej części niezmiennie przyciąga wzrok innych kierowców i przechodniów. Podobnie jak w innych wersjach nadwoziowych Laguny III, także w tym przypadku problem korozji nie jest w ogóle znany – pomimo braku żadnej dodatkowej konserwacji podwozia i profili zamkniętych. Jedyną przywarą karoserii są bardzo długie drzwi utrudniające wsiadanie i wysiadanie na ciasnych parkingach, oraz wąski otwór bagażnika. Co najlepsze, projektanci pokusili się o zastosowanie drzwi pozbawionych ramek. Pomimo swojego wieku, we wnętrzu nadal panuje cisza także w czasie podróży z wyższymi prędkościami. Wnętrze z wyjątkiem doskonale wyprofilowanych foteli przeszczepiono z bardziej przyziemnych odmian Laguny, co nie przekreśla dobrej ergonomii i przyzwoitej jakości wykonania. Zastosowane plastiki są dobrze spasowane i miękkie, tapicerka skórzana po zeszłorocznej konserwacji odzyskała dawny blask. Obsługa nieco przestarzałych multimediów po dłuższej chwili nie stwarza problemów. Pani Dominika zwraca uwagę na dobre wyciszenie kabiny i nagłośnienie uprzyjemniające każdą dłuższą podróż.
Zobacz: Renault Laguna Coupé V6
O ile nawet tysiąc kilometrów na przednich fotelach nie męczy, o tyle dostęp i wygoda jazdy na tylnej kanapie są fatalne. Kabina stworzona jest dla dwóch osób, które z powodzeniem spakują ekwipunek nawet na długi urlop. Wyposażenie obejmuje dwustrefową klimatyzację automatyczną, nawigację, komputer pokładowy, szereg systemów bezpieczeństwa i system czterech kół skrętnych 4Control. Działanie systemu faktycznie zmienia zachowanie auta, w ruchu miejskim – do prędkości 60 km/h – tylne koła skręcają się w przeciwną stronę niż przednie, istotnie poprawiając zwrotność. Powyżej tej prędkości tylna oś skręca w tę samą stronę co koła przednie – skręt kół tylnych to maksymalnie 6 stopni. Jak dotąd system nie wymagał żadnej ingerencji mechaników. Jego działanie wyraźnie poprawia stabilność i pewność prowadzenia w skrajnych sytuacjach i przy szybkim pokonywaniu zakrętów. W porównaniu z Laguną III bez tego systemu prowadzi się dużo lżej.
Zobacz: Renault Laguna Monaco GP
Na tle klasowych rywali, Laguna III dysponuje najprostszym układem jezdnym – co w żaden sposób nie odbija się na jej prowadzeniu, niższe są jedynie koszty ewentualnych napraw. Egzemplarz Pani Dominiki dysponuje jedną z najpopularniejszych jednostek – 2.0 dCi o mocy 173 KM i momencie obrotowym na poziomie 380 Nm. Oczywiście moc trafia tylko na przednie koła za pośrednictwem precyzyjnej i rozsądnie zestopniowanej sześciobiegowej przekładni. W ruchu miejskim spalanie nie przekracza 7,5 litra, poza miastem wytrwały kierowca może osiągnąć wynik poniżej 5 litrów – wymaga to jednak jazdy drogami krajowymi zgodnie z przepisami. Podróż autostradą zakończy się rezultatem na poziomie 6,5-7 litrów, co biorąc pod uwagę dużą pojemność zbiornika paliwa daje imponujący zasięg.
Do dziś egzemplarz Pani Dominiki pokonał 124 tysiące kilometrów przez ostatnie dwa lata, łącznie na liczniku pojawiło się już blisko 280 tysięcy kilometrów. Wedle zapisków w książce serwisowej do przebiegu 120 tysięcy kilometrów wymiany oleju przeprowadzane były zgodnie z zaleceniami producenta co 30 tysięcy kilometrów, później interwał skrócono o połowę – czego skrzętnie trzyma się także właścicielka. Jednostka jak dotąd nie sprawiła żadnych trudności. Filtr cząstek stałych jest bezobsługowy, także turbosprężarka pozostaje wciąż seryjna – od 230 tysięcy kilometrów widoczne są na niej lekkie zapocenia. Sprzęgło i dwumasowe koło zamachowe wymagało wymiany przy przebiegu 245 tysięcy kilometrów – koszt wymiany wyniósł 3.400 złotych.
Pani Dominika mimo słusznego już przebiegu auta nie planuje zmiany, Laguna nadal sprawuje się doskonale. Wszelkie części zamienne są tanie i łatwo dostępne, zaś komfort jazdy dla dwóch osób jest więcej niż wystarczający.
Renault Laguna Coupé – dane techniczne
Renault Laguna 2.0 dCi Coupe | |
Długość (mm) | 4.643 |
Szerokość (mm) | 1.812 |
Rozstaw osi (mm) | 2.693 |
Pojemność bagażnika (dm3) | 423 |
Prześwit (mm) | 120 |
Silnik | |
jednostka | 2.0 dCI |
pojemność skokowa (cm3) | 1.995 |
moc/Nm | 173 / 380 |
spalanie (l/100 km) | 4.8 – 7.5 |