Silniki wysokoprężne gamy Laguna – dCi 110, dCi 130 oraz dCi 150 – zostały zmodyfikowane poprzez zastosowanie w nich nowych technologii.
Laguna z silnikiem dCi 110 może poszczycić się jednym z najniższych w skali światowej, wynoszącym 109 g/km poziomem emisji CO2, w szczególności dzięki systemowi odzyskiwania energii podczas hamowania.
Podobna tendencja występuje w przypadku zużycia paliwa: 4,2 l/100 km w przypadku Laguny z silnikiem wysokoprężnym dCi 110, co daje ponad 1.500 km zasięgu! Dzięki temu jeden bak wystarcza na pokonanie w obie strony trasy Paryż-Marsylia.
Emisja na poziomie 109 g CO2/km w Lagunie z silnikiem dCi 110
Gama Laguny wzbogaciła się o nową jednostkę napędową dCi 110 (typ K9K), wyposażoną m.in. w system odzyskiwania energii podczas hamowania (ESM). Wyposażona w ten silnik Laguna emituje rekordowo niskie, plasujące ją na najwyższym światowym poziomie ilości CO2: 109 g / km w wersji Hatchback i 110 g/km w wersji Grandtour. Auto umożliwia pokonanie na jednym baku dystansu 1 500 km, co odpowiada zużyciu rzędu 4,2 litra / 100 km, czyli o około 10% niższym w porównaniu do silników poprzedniej generacji.
Ta sama technologia została zastosowana w silnikach dCi 130 oraz 150. Laguna z tymi silnikami 150 emituje 126 g CO2/km (obniżenie emisji o 10 g/km). W obydwu wersjach (130 i 150 KM) silnik ESM dCi charakteryzuje się niskim, wynoszącym zaledwie 4,8 l/100 km zużyciem paliwa (obniżenie zużycia o 0,4 litra).
Silnik Renault dCi 110
Rodzina silników (Renault) – K9K
Pojemność skokowa (cm³) – 1.461
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) – 76 x 80,5
Liczba cylindrów/zaworów – 4 / 8
Stopień sprężania – 15,6 : 1
Maksymalna moc – 81 kW przy 4.000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy – 240 Nm przy 1.750 obr/min
Typ wtrysku – Bezpośredni – Common Rail
Norma emisji spalin – Euro 5
Skrzynia biegów – Mechaniczna, 6-przełożeniowa (TL4)
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (l/100 km) – 4,2
Emisja CO2 (g/km) – 109 (Hatchback) / 110 (Grandtour)
Miejsce produkcji – Valladolid (Hiszpania)
Kilka słów na temat ESM (Energy Smart Management)
Jest to układ odzyskiwania energii kinetycznej pojazdu podczas zwalniania/ hamowania. Energia ta, normalnie rozpraszana w postaci ciepła w tarczach hamulcowych, jest odzyskiwana za pośrednictwem alternatora i gromadzona w akumulatorze. Urządzenia pobierające prąd (układ ogrzewania, oświetlenie, radioodtwarzacz, itp.) są wówczas bezpośrednio zasilane z akumulatora, co pozwala odciążyć alternator.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze