Problem czystości powietrza spędza sen z powiek nie tylko ekologom. My wszyscy przecież oddychamy powietrzem coraz bardziej zanieczyszczonym, na co wpływ ma zresztą nie tylko motoryzacja. Acz są koncerny, które twierdzą, że oferują „czyste” samochody, a w rzeczywistości oszukują (oszukiwały) na potęgę. Na szczęście są producenci francuscy, którzy miliony euro przeznaczają od lat na badania i rozwój i stosują w swoich samochodach proekologiczne rozwiązania. Jest wśród nich także Renault, który właśnie wprowadza na rynek model Master z silnikami spełniającymi normę czystości spalin Euro 6.
Renault od wielu już lat stosuje rozwiązanie typu SCR, czyli selektywną redukcję katalityczną ograniczającą w sposób radykalny emisję tlenków azotu do atmosfery. W roku 2009 zastosowano ją w ciężarówkach Renault Trucks, a teraz system ten oferowany jest też w Renault Master. Jeden z najchętniej kupowanych w tej klasie w Europie tzw. lekkich samochodów dostawczych ma 22-litrowy zbiornik na płyn AdBlue, który powinien wystarczyć na 12.000 kilometrów eksploatacji. Aby uniknąć potencjalnych problemów z dolaniem np. paliwa do tego zbiornika, ewentualnie odwrotnie – AdBlue do paliwa – zdecydowano się na lokalizację wlewu płynu po drugiej stronie samochodu względem wlewu oleju napędowego.
Master z SCR-em oferowany jest w wersjach od 2,8 do 4,5 tony DMC oraz z silnikami o mocach od 110 do 170 KM. Oznacza to, że obejmuje także Mastery cięższe, co znacząco poszerza możliwości zabudowy, a te są w przypadku dostawczego Renault naprawdę imponujące.
Po co w dostawczaku silnik spełniający normę Euro 6? To proste – po takie auta chętniej sięgają np. kurierzy, którzy muszę wjeżdżać w „najczystsze” strefy miast (na Zachodzie, w Polsce nie ma to jeszcze znaczenia), czy firmy dowożące do tych stref zaopatrzenie. Renault oferuje zresztą model Master z różnymi pakietami przygotowanymi wstępnie do określonych zastosowań. Klienci bardzo sobie to cenią. Zresztą możliwości szczegółowego ustalenia typu zabudowy, zarówno w salonach Renault, jak i we współpracy z niezależnymi dostawcami rozwiązań, Master ma ogromne.
Warto też pamiętać, że Master może być wyposażony w system MediaNav 2.0 zawierającym świetną nawigację satelitarną, zestaw audio z tunerem radiowym umożliwiającym odbiór cyfrowych stacji naziemnych, obsługą Bluetooth® o raz złączami USB, czy jack. Co więcej – Master może mieć nawet automatyczną zmianę świateł drogowych na mijania, kamerę cofania i czujniki parkowania.
Mając na uwadze koszty użytkowania oraz obciążenie dla środowiska Master wyposażony może być również w tryb ECO, który zmniejsza spalanie w sposób naprawdę zauważalny, choć nieco odbija się to na dynamice samochodu. System Stop&Start również wspomaga oszczędzanie – paliwa i środowiska. O drobiazgach takich, jak wskaźnik optymalnego momentu zmiany przełożenia skrzyni biegów nawet nie ma co wspominać ;-)
Niezależnie od tego ważną zaletą Renault Trucks obejmującą także model Master jest obsługa w wyspecjalizowanych centrach serwisowych, co skraca koszty przestojów związanych z naprawami, bądź obsługą serwisową aut. Działa to także w Polsce.
KG; zdjęcie: Renault Trucks
Najnowsze komentarze