Jeśli decyzja o zakupie Renault Megane RS już zapadła, pozostaje jeszcze wybór wersji samochodu. Magazyn Caradvice porównał Renault Megane RS z manualną skrzynią biegów i pakietem Cup oraz z automatem i zawieszeniem Sport. Który model okazał się lepszy?
Renault dosyć nietypowo dla tego segmentu, daje klientom wybór różnych specyfikacji swojego hot-hatcha. Megane RS w podstawowej wersji jest dostępne z manualną skrzynią biegów. W polskich salonach model kosztuje 124.900 zł. Jeśli wyposażymy pojazd w automatyczną przekładnię EDC z podwójnym sprzęgłem, zapłacimy 131.900 zł. Oba pojazdy zostały przetestowane przez magazyn motoryzacyjny Caradvice. Wersja z automatem otrzymała pakiet Cup, obejmujący zawieszenie Cup z samoblokującym mechanizmem różnicowym typu Torsen i zaciskami hamulcowymi w kolorze czerwonym, który w polskich cennikach kosztuje 6.500 zł.
Model z przekładnią EDC otrzymał funkcję Multi-Shift Down, w której auto bardzo szybko redukuje biegi podczas silnego hamowania, gdy kierowca trzyma lewą łopatkę przy kierownicy. Wersja EDC posiada system launch control i nawet hamulce ręczne są inne. Megane RS z automatem ma elektryczny, a samochód z manualem – ręczny, dla miłośników sportowych ewolucji. Pojazdy w obu wersjach zostały sprawdzone na torze oraz w codziennym użytkowaniu.
Renault Megane z przekładnią EDC podczas codziennego użytkowania było miłym zaskoczeniem dla wielu testerów. Samodzielna zmiana biegów jest energiczna i żwawa. Według dziennikarzy z Caradvice, samochód potrafi nawet lekko zaskoczyć nerwową prawą stopę przy niewielkim otwarciu przepustnicy. Przekładnia nie jest ani leniwa, ani rozpaczliwie nie trzyma się wartości obrotów silnika. Wygląda na to, że jest to jeden z najbardziej dopracowanych i elastycznych normalnych (Normal) trybów jazdy, jakie istnieją na rynku. Także tryb Sport nie jest przesadnie emocjonalny, zamiast tego jest prawie idealnie zahartowany, responsywny i męski. Spośród hot-hatchy z automatyczną skrzynią biegów Megane RS EDC jest naprawdę wyjątkowy.
Pierwsze wrażenia z jazdy Megane RS Cup nie są już aż tak pozytywne. Ustawienie pedałów może powodować pewne trudności. Niewielkie otwarcie przepustnicy, podniesiony hamulec, wysokie ustawienie sprzęgła: obsługa nie jest zbyt wygodna, mimo iż zmiana trwa tylko moment. Samo sprzęgło trzeba wciskać bardzo mocno i jazda po mieście staje się wręcz harówką.
Reszta układu napędowego jest całkiem niezła, ale długa dźwignia zmiany biegów jest nieco uciążliwa. Nie jest to typ występujący w Hondzie Civic Type R, ale pracuje z łatwością w jeździe miejskiej, zachowuje się wystarczająco lekko w ruchu, a biegi wskakują precyzyjnie na miejsce. W samochodzie z manualem mamy lepsze połączenie pomiędzy przepustnicą a silnikiem. Tutaj tryby Neutral i Sport regulują głównie reakcję przepustnicy i na pewno nie są gorsze niż w EDC, ale nieco bardziej uciążliwe z powodu pedału sprzęgła.
„Zawieszenie Sport jest po prostu niesamowite” – pisze dziennikarz Caradvice w odniesieniu do jakości jazdy. – „Jest wyjątkowo płynne na typowych miejskich i podmiejskich nawierzchniach drogowych. Ponadto fantastycznie tłumi nierówności i lepiej kontroluje większe wyboje”.
Zawieszenie Cup wygładza niedoskonałości dróg tylko wtedy, gdy samochód porusza się z bardzo ostrożną prędkością. Pionowe ruchy nadwozia mogą być nieubłagane. Odczucie jedności kierowcy z asfaltem podczas codziennej jazdy nie jest w tym wypadku pożądane, ale zawieszenie Cup jest wyraźnie bardziej stabilne, lepiej trzyma się drogi przy ostrych skrętach i zdecydowanie jest lepszym wyborem na tor. Według Renault obie wersje pojazdu potrafią rozpędzić się od 0 do 100 km/h w takim samym czasie 5,8 sekundy, ale który jest lepszy? Według Caradvice bardziej uniwersalnym pojazdem, który sprawdzi się zarówno na torze, jak i w codziennym użytkowaniu będzie Megane RS z automatyczną skrzynią biegów oraz zawieszeniem Sport.
Źródło: Caradvice
Najnowsze komentarze