czwartek, 26 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Renault

Renault 5 Alpine Turbo, 5 GT Turbo, Fuego : Renault na Retromobile 2019

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2021-12-01
w Renault, Wiadomości
Czas czytania 6 minut
104 1
0
120
UDOSTĘPNIEŃ
301
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Jaki samochód z dostawą do 6 miesięcy? Dacia Duster, Jogger i modele Renault

Stellantis przyznał się do oszustwa i zapłaci 300 milionów dolarów kary w związku z dieselgate

Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu

Retromobile a dokładnie 44-ta edycja, przeszła do historii. Były na niej obecne trzy najważniejsze samochodowe marki francuskie, ale i szereg klubów i miłośników klasycznej motoryzacji z samochodami marek w Polsce znanych mało, albo niemal wcale.

 

Było, jak zwykle – stoisko producenckie, astworzone we współpracy z klubami zrzeszającymi miłośników marki oraz samochody wystawiane niezależnie. W naszej dzisiejszej relacji skupimy się ogólnie na tych samochodach Renault, które udało mi się znaleźć w trzech halach. Ale kto wie, może swoje trzy grosze dorzuci także Małgoś. Wszak byliśmy w Paryżu razem, acz każde z nas niezależnie szwędało się po halach w Porte de Versaille. Stwierdziliśmy po prostu, że w ten sposób zrobimy więcej materiału.

Tematem przewodnim tegorocznego Retromobile na stoisku markowym Renault było turbo. Pokazano kilka wspaniałych aut z turbodoładowanymi silnikami. Oj, czego tam nie było! A każdy piękniejszy, a każdy bardziej chciałoby się mieć!

Rodzina Renault 5

– wspaniałe niebieskie Renault 5 Alpine Turbo z 1983 roku z czterocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 1.397 cm³; dzięki turbosprężarce motor ów generował 110 KM przy 6.000 obr./min. i 152 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 4.000 obr./min.; ważące 870 kg autko mierzące 352 cm długości uzyskiwało prędkość do 185 km/h.
– nader spokojnie wyglądające, ale mocne Renault 5 GT Turbo w kolorze ecru; Renault pokazało tę wersję w styczniu 1985 roku, a prezentowany na Retromobile 2019 egzemplarz pochodzi z roku 1986; jest napędzany przez czterocylindrowy silnik o pojemności skokowej 1.397 cm³ i mocy maksymalnej 115 KM; ma pięciobiegową skrzynię, waży 830 kg, mierzy 365 cm długości i osiąga prędkość do 200 km/h.
– czerwone, jak ogień piekielny Renault 5 Turbo... pod koniec lat 70. XX wieku Renault triumfowało dzięki turbodoładowanym silnikom w Formule 1 oraz w 24godzinnym wyścigu w Le Mans. Wypadało pokazać coś w rajdach… Aby móc homologować rajdówkę trzeba było wypuścić co najmniej 400 egzemplarzy „cywilnego” auta, na którym owa rajdówka się opierała. W 1978 roku pokazano więc na paryskim salonie Renault 5 Turbo z centralnie zamontowanym silnikiem. Ostatecznie wyprodukowano 4.857 egzemplarzy napędzanych czterocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 1.397 cm³ doładowanym turbosprężarką Garret. 160 KM przy masie 970 kg pozwalało na uzyskanie prędkości 200 km/h.

Ale turbo było powszechnie stosowane w różnych modelach Renault. W kompaktowych modelach Renault 9 i Renault 11 także było montowane. Przykłady można było obejrzeć na Retromobile 2019. Po jednym egzemplarzu Renault 9 i Renault 11 wystawiono na markowym stoisku. Znalazło się tez miejsce dla mało popularnego w Polsce Renault 18 i znacznie popularniejszych nad Wisłą Renault 21 i Renault 25. Renault 18 prezentowany na Retromobile 2019 pochodził z roku 1981. Miał pod maską czterocylindrowy silnik o pojemności 1.565 cm³ generujący 110 KM.

Niby niedużo, ale my w tym czasie w Polsce wzdychaliśmy do Polskiego Fiata 125P, pod maską którego pracował silnik 1.3 o mocy 65 KM, ewentualnie 1.5 generujący oszałamiające 75 KM ;-) Ewentualnie do Poloneza uzyskującego „aż” 82 KM. Nie wspominam tu o Polonezach z silnikiem 2.0 i mocy 112 KM, bo na rynku prywatnym był to prawdziwy rarytas. Renault 18 ważyło 1.040 kg i mogło się rozpędzić do 185 km/h.

W Paryżu pokazano też Renault Fuego. Stylowe coupe z Wielka tylną szybą napędzane było silnikiem 1.6 turbo generującym 132 KM. Ważący 1.050 kg mógł się rozpędzić do 200 km/h, a egzemplarz prezentowany na Retromobile pochodził z 1984 roku.

Na Retromobile 2019 nie mogło zabraknąć Renault 21 napędzanego dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem. Generował on 162 KM mocy maksymalnej. Auto mierzyło 449 cm długości i ważyło 1.190 kg. Osiągało nawet 227 km/h prędkości maksymalnej.

Topowym silnikiem w Renault 25 było benzynowe, zaturbione V6 o pojemności skokowej 2.458 cm³. Ważące 1.410 kg auto mierzyło 471 cm długości i rozpędzało się z tym 205-konnym silnikiem do 233 km/h. Zapewniało przy tym niesamowity komfort podróży i było bardzo bogato wyposażone. Świetne fotele, regulowane wielokierunkowo, zwykle też podgrzewane. Imponująca przestronność. Renault 25 w wersji Baccara było samochodem marzeń dla wielu Francuzów i nie tylko.

Następcą Renault 25 było Safrane. Otrzymało w topowej wersji silnik V6 o pojemności skokowej 2.963 cm³ generujący 268 KM mocy maksymalnej. To nie tylko dzięki sześciu cylindrom, ale też podwójnej turbosprężarce. Ważący 1.770 kg samochód mógł się rozpędzić do 250 km/h. Prezentowany na Retromobile 2019 egzemplarz pochodził z 1993 roku.

Najnowsze osiągnięcie Renault w dziedzinie turbodoładowanych aut, to Megane IV R.S. Trophy z 300-konnym silnikiem 1.8 TCe. Taki samochód także pokazano na tegorocznym Retromobile i budził on spore zainteresowanie zwiedzających.

W dwóch miejscach – na stoisku Renault oraz w innej lokalizacji – znalazłem dwa bolidy Renault, RS10 i RE40.

Renault 5 w różnych wersjach były także na stoiskach niezależnych.

Ciekawy Renault 4 GTL Plein Air był wystawiony na sprzedaż. Za wyprodukowane w kwietniu 1988 roku auto napędzane silnikiem o pojemności 1.108 cm³ o mocy 34 KM z przebiegiem 67.100 km i 12-miesięczną gwarancją sprzedający oczekiwał 12.450 euro.

Na innym stoisku, obok Peugeota 604, prezentowano też youngtimera Renault 30 TS z silnikiem V6 i pojemności 2.664 cm³ o mocy 131 KM. Taki samochód mógł się rozpędzić do 185 km/h.

Wśród najstarszych modeli Renault pojawił się egzemplarz Nervasport TG5 z 1933 roku. W swoich czasach taki samochód kosztował – zależnie od karoserii i wykończenia – od 35.000 franków do 44.000 franków. Można było też kupić samą mechanikę, bez nadwozia, za 28.000 franków. W latach 1932-1933 powstało 563 lub 564 egzemplarzy licząc wszystkie odmiany.

 

 

Krzysztof Gregorczyk

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Originally posted 2019-02-11 11:02:49.

1 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: 18212530FuegohistoriaMeganeNervasportR.S.R11R4R5R9RenaultRetromobileSafranetargi motoryzacyjnezabytkowe
Udostepnij66Tweet23Udostepnij6
Poprzedni

Citroën C4 II 1.6 VTi 120 KM Exclusive 2012 – dziesięć lat eksploatacji od nowości. Opinia użytkownika

Następny

Samochód koncepcyjny PEUGEOT EXALT – nowatorskie wzornictwo i jeszcze bardziej intensywne wrażenia z jazdy

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

Samochód koncepcyjny PEUGEOT EXALT - nowatorskie wzornictwo i jeszcze bardziej intensywne wrażenia z jazdy

Z wizytą w centrum technologicznym Renault

DS 9 E-Tense otrzymuje więcej mocy i więcej zasięgu w trybie elektrycznym

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Anonimowo - Mazda 3 2.0 Skyactive 165 KM kontra Renault Mégane 1.3 TCe 160 KM. Który lepszy?
  • Chip2 - Nowy Peugeot 308 i Opel Astra po crash-testach Euro NCAP. Dlaczego nie dostały 5 gwiazdek?
  • mechanik prawdziwy - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Józek mechanik - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Stella - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Pękam-Ze-Śmiechu - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Akcjonariusz 2CV - Dynamiczny wzrost rejestracji marki DS Automobiles w Polsce
  • qwe - Alfa Romeo Tonale zdobywa nagrodę „Najpiękniejszego samochodu w Sieci” w 2022 roku
  • qwe - Citroën e-Berlingo – redaktor Spidersweb pojechał w trasę elektrycznym MPV i dziwi się, że miał mały zasięg, ale czy słusznie?
  • Anonimowo - Produkcja nowego Peugeot 308 zawieszona przez… Radio Zet


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Jaki samochód z dostawą do 6 miesięcy? Dacia Duster, Jogger i modele Renault
  • Stellantis przyznał się do oszustwa i zapłaci 300 milionów dolarów kary w związku z dieselgate
  • Salon samochodowy w Paryżu 1930: Citroën sensacją z zaskakującego powodu
  • Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu
  • Citroën AMI cieszy się dużym powodzeniem. Skąd ten sukces?
  • Dacia wprowadzi hybrydowy napęd w modelu Jogger. I tylko w nim, przynajmniej na razie
  • Renault wprowadza usługę samochodu na abonament dla firm czyli Mobilize. Ruszają pierwsze testy dla korporacji taksówek
  • Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Ruszają zamówienia na gamę nowego Jeepa® Grand Cherokee 4xe Plug in Hybrid
  • UOKiK: Opel Crossland X do serwisu


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.