Renault na Retromobile 2019

0 20

Tegoroczna, 44. już edycja wystawy samochodów klasycznych w Paryżu, czyli Retromobile, przeszła do historii. Była ciekawa, choć z pewnością nie najciekawsza. Były na niej obecne trzy najważniejsze samochodowe marki francuskie, ale i szereg klubów i miłośników klasycznej motoryzacji z samochodami marek w Polsce znanych mało, albo niemal wcale. Pod tym linkiem znajdziecie nasze dotychczasowe publikacje z targów Retromobile, bądź z tymi targami związane. Serdecznie zapraszamy.

A teraz czas na Renault na 44. Retromobile. Było, jak zwykle – stoisko producenckie (acz stworzone we współpracy z klubami zrzeszającymi miłośników marki) oraz samochody wystawiane niezależnie. W naszej dzisiejszej relacji skupimy się ogólnie na tych samochodach Renault, które udało mi się znaleźć w trzech halach. Ale kto wie, może swoje trzy grosze dorzuci także Małgoś. Wszak byliśmy w Paryżu razem, acz każde z nas niezależnie szwędało się po halach w Porte de Versaille. Stwierdziliśmy po prostu, że w ten sposób zrobimy więcej materiału.

Tematem przewodnim tegorocznego Retromobile na stoisku markowym Renault było turbo. Pokazano kilka wspaniałych aut z turbodoładowanymi silnikami. Oj, czego tam nie było! A każdy piękniejszy, a każdy bardziej chciałoby się mieć!

To przede wszystkim rodzina Renault 5:
– wspaniałe niebieskie Renault 5 Alpine Turbo z 1983 roku z czterocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 1.397 cm³; dzięki turbosprężarce motor ów generował 110 KM przy 6.000 obr./min. i 152 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 4.000 obr./min.; ważące 870 kg autko mierzące 352 cm długości uzyskiwało prędkość do 185 km/h.
– nader spokojnie wyglądające, ale mocne Renault 5 GT Turbo w kolorze ecru; Renault pokazało tę wersję w styczniu 1985 roku, a prezentowany na Retromobile 2019 egzemplarz pochodzi z roku 1986; jest napędzany przez czterocylindrowy silnik o pojemności skokowej 1.397 cm³ i mocy maksymalnej 115 KM; ma pięciobiegową skrzynię, waży 830 kg, mierzy 365 cm długości i osiąga prędkość do 200 km/h.
– czerwone, jak ogień piekielny Renault 5 Turbo… pod koniec lat 70. XX wieku Renault triumfowało dzięki turbodoładowanym silnikom w Formule 1 oraz w 24godzinnym wyścigu w Le Mans. Wypadało pokazać coś w rajdach… Aby móc homologować rajdówkę trzeba było wypuścić co najmniej 400 egzemplarzy „cywilnego” auta, na którym owa rajdówka się opierała. W 1978 roku pokazano więc na paryskim salonie Renault 5 Turbo z centralnie zamontowanym silnikiem. Ostatecznie wyprodukowano 4.857 egzemplarzy napędzanych czterocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 1.397 cm³ doładowanym turbosprężarką Garret. 160 KM przy masie 970 kg pozwalało na uzyskanie prędkości 200 km/h.

Ale turbo było powszechnie stosowane w różnych modelach Renault. W kompaktowych modelach Renault 9 i Renault 11 także było montowane. Przykłady można było obejrzeć na Retromobile 2019. Po jednym egzemplarzu Renault 9 i Renault 11 wystawiono na markowym stoisku. Znalazło się tez miejsce dla mało popularnego w Polsce Renault 18 i znacznie popularniejszych nad Wisłą Renault 21 i Renault 25. Renault 18 prezentowany na Retromobile 2019 pochodził z roku 1981. Miał pod maską czterocylindrowy silnik o pojemności 1.565 cm³ generujący 110 KM. Niby niedużo, ale my w tym czasie w Polsce wzdychaliśmy do Polskiego Fiata 125P, pod maską którego pracował silnik 1.3 o mocy 65 KM, ewentualnie 1.5 generujący oszałamiające 75 KM ;-) Ewentualnie do Poloneza uzyskującego „aż” 82 KM. Nie wspominam tu o Polonezach z silnikiem 2.0 i mocy 112 KM, bo na rynku prywatnym był to prawdziwy rarytas.

Renault 18 ważyło 1.040 kg i mogło się rozpędzić do 185 km/h.

W Paryżu pokazano też Renault Fuego. Stylowe coupe z Wielka tylną szybą napędzane było silnikiem 1.6 turbo generującym 132 KM. Ważący 1.050 kg mógł się rozpędzić do 200 km/h, a egzemplarz prezentowany na Retromobile pochodził z 1984 roku.

Na Retromobile 2019 nie mogło zabraknąć Renault 21 napędzanego dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem. Generował on 162 KM mocy maksymalnej. Auto mierzyło 449 cm długości i ważyło 1.190 kg. Osiągało nawet 227 km/h prędkości maksymalnej.

Topowym silnikiem w Renault 25 było benzynowe, zaturbione V6 o pojemności skokowej 2.458 cm³. Ważące 1.410 kg auto mierzyło 471 cm długości i rozpędzało się z tym 205-konnym silnikiem do 233 km/h. Zapewniało przy tym niesamowity komfort podróży i było bardzo bogato wyposażone. Świetne fotele, regulowane wielokierunkowo, zwykle też podgrzewane. Imponująca przestronność. Renault 25 w wersji Baccara było samochodem marzeń dla wielu Francuzów i nie tylko.

Następcą Renault 25 było Safrane. Otrzymało w topowej wersji silnik V6 o pojemności skokowej 2.963 cm³ generujący 268 KM mocy maksymalnej. To nie tylko dzięki sześciu cylindrom, ale też podwójnej turbosprężarce. Ważący 1.770 kg samochód mógł się rozpędzić do 250 km/h. Prezentowany na Retromobile 2019 egzemplarz pochodził z 1993 roku.

Najnowsze osiągnięcie Renault w dziedzinie turbodoładowanych aut, to Megane IV R.S. Trophy z 300-konnym silnikiem 1.8 TCe. Taki samochód także pokazano na tegorocznym Retromobile i budził on spore zainteresowanie zwiedzających.

W dwóch miejscach – na stoisku Renault oraz w innej lokalizacji – znalazłem dwa bolidy Renault, RS10 i RE40.

Renault 5 w różnych wersjach były także na stoiskach niezależnych.

Ciekawy Renault 4 GTL Plein Air był wystawiony na sprzedaż. Za wyprodukowane w kwietniu 1988 roku auto napędzane silnikiem o pojemności 1.108 cm³ o mocy 34 KM z przebiegiem 67.100 km i 12-miesięczną gwarancją sprzedający oczekiwał 12.450 euro.

Na innym stoisku, obok Peugeota 604, prezentowano też youngtimera Renault 30 TS z silnikiem V6 i pojemności 2.664 cm³ o mocy 131 KM. Taki samochód mógł się rozpędzić do 185 km/h.

Wśród najstarszych modeli Renault pojawił się egzemplarz Nervasport TG5 z 1933 roku. W swoich czasach taki samochód kosztował – zależnie od karoserii i wykończenia – od 35.000 franków do 44.000 franków. Można było też kupić samą mechanikę, bez nadwozia, za 28.000 franków. W latach 1932-1933 powstało 563 lub 564 egzemplarzy licząc wszystkie odmiany.

 

 

Krzysztof Gregorczyk

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

Może ci się spodobać również
avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o