Z okazji salonu frankfurckiego 2005, Renault prezentuje Clio III, wpisujące się w strategię odnowy gamy marki – model, który bardziej niż kiedykolwiek ma wszystkie zalety dużego samochodu. Kolejnymi gwiazdami są concept car Egeus, wizja wysokiej klasy pojazdu SUV oraz Clio Renault Sport Concept, idealnie eksponujące dynamikę Clio III. Na salonie pokazane zostanie również Kangoo Generation 2006, w nowym wcieleniu, które nie traci sympatycznego i wesołego charakteru. Oprócz tych nowości po raz pierwszy pokazane zostaną nowe jednostki napędowe, w tym silnik 2.0 dCi opracowany we współpracy z Nissanem.
Doskonale prezentuje się również część stoiska poświęcona sportowi samochodowemu dzięki doskonałym wynikom Renault w Formule 1.
Bogata oferta przyszłościowych produktów
Na salonie frankfurckim Renault odbędzie się światowa premiera Clio III. Przestronne, dynamiczne, eleganckie i bezpieczne Clio III bardziej niż kiedykolwiek ma wszystkie zalety dużego samochodu. Konstrukcja jego układu jezdnego zapewnia przyjemność prowadzenia godną samochodów z wyższych klas. Zapewnia kierowcy nie tylko pełną kontrolę nad drogą, ale i niskie zużycie paliwa dzięki niezwykle starannie dopracowanej aerodynamice.
Już w momencie wprowadzenia na rynek polski Clio III będzie dysponowało silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi spełniającymi normę Euro 4. Oferta silników benzynowych obejmuje jednostki 1.2 16V (75 KM), i 1.4 16V (100 KM). Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, silnik 1.5 dCi zyskał na dynamice – oferowany jest w Polsce na dwu poziomach mocy dysponujących 5 KM więcej niż poprzednio : 70 KM i 85 KM. Gama skrzyń biegów jest taka jak w Modusie. Clio III jest również pierwszym samochodem Renault z sekwencyjną skrzynią biegów wyposażoną w łopatki sterujące umieszczone pod kierownicą. Będzie ona dostępna w pierwszym półroczu 2006 r.
Pięć gwiazdek zdobytych przez Clio III w crash testach Euro NCAP potwierdza wiodącą pozycję Renault w zakresie bezpieczeństwa.
Prezentowany na salonie, concept car Egeus to wysokiej klasy samochód typu SUV o cechach limuzyny. Jego pociągający wygląd, wygodna i luksusowo wyposażona kabina stanowią przykład udanego połączenia elegancji ze sportowym charakterem, mocą i solidnością. Dzięki wymiarom typowym dla samochodów segmentu SUV, Egeus oferuje dużą ilość miejsca w kabinie, a linia nadwozia podkreśla solidną konstrukcję i dynamiczny charakter pojazdu.
Renault prezentuje również show car Clio Renault Sport Concept o zdecydowanej linii, mocnym charakterze i unikalnym wnętrzu. Dyfuzor i wloty powietrza w błotnikach pozwalają na wyeksponowanie dynamicznej linii Clio III i stanowią zapowiedź seryjnego modelu, który wejdzie do sprzedaży w pierwszym półroczu 2006.
Kangoo – lider w segmencie rekreacyjnych mini vanów, zmienia się nie tracąc swego sympatycznego i wesołego charakteru. W nowej gamie Kangoo Generation 2006 oferowane są nowe kolory nadwozia i wykończenie wnętrza oraz nowe pakiety wyposażenia. Oferta jednostek napędowych w dalszym ciągu jest największa w tym segmencie – obejmuje dwa silniki benzynowe (1.2 16V 75 KM i 1.6 16V 95 KM) oraz dwa wysokoprężne (70 i 85 KM). Na wybranych rynkach dostępne są również wersje LPG (1.2 LPG) oraz na gaz ziemny (1.6 16V GNV).
Silniki i skrzynie biegów
Renault prezentuje nowe silniki – przede wszystkim wysokoprężną jednostkę napędową 2.0 dCi opracowaną we współpracy z Nissanem. Posiada ona wszystkie najnowsze rozwiązania, jakie do tej pory zastosowano w dostępnych na rynku silnikach wysokoprężnych. Silnik ten będzie współpracował z nową, 6-biegową skrzynią i w tej konfiguracji będzie stopniowo wprowadzany do sprzedaży w różnych krajach w wielu modelach gamy Renault.
Oferowany w modelach Mégane i Laguna, silnik 1.9 dCi wyposażony w filtr cząstek rozwija obecnie moc 130 KM. Jest proponowany 6-biegową skrzynią mechaniczną lub z -4-biegową skrzynią automatyczną.
Wkrótce Renault uzupełni swoją ofertę sekwencyjnych skrzyń biegów wprowadzając te rozwiązanie w segmencie małych samochodów. Po Twingo, Clio II, Modus i Clio III również zostaną wyposażone w skrzynię sekwencyjną w wersjach napędzanych silnikami 1.2 16V i 1.5 dCi 85KM.
Bezpieczeństwo
Renault dysponuje najbezpieczniejszą gamą na rynku : osiem modeli marki uzyskało maksymalną ocenę 5 gwiazdek w crash-testach niezależnej organizacji Euro NCAP. Renault stale wprowadza innowacyjne rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo proponując fotele z zagłówkami pochłaniającymi energię zderzenia oraz nowe rozwiązanie umożliwiające przewóz dzieci w wieku 6-10 lat na środkowym miejscu z tyłu.
Polityka sportowa
Po 14 wyścigach Renault prowadzi w Mistrzostwach Świata Formuły 1 zarówno w kategorii kierowców jak i konstruktorów. Dzięki dopracowanemu bolidowi i szybkim, pewnie jeżdżącym kierowcom Renault F1 Team dysponuje mocnymi atutami w walce o tytuł Mistrza świata Formuły 1. Cel ten został wyznaczony stajni na początku sezonu.
Salon samochodowy – Frankfurt 2005
Clio III – bardziej niż kiedykolwiek ma wszystkie zalety dużego samochodu
Wraz z Clio III Renault kontynuuje proces odnowy swojej oferty w segmencie B, rozpoczęty wprowadzeniem Modusa w 2004 r. Clio III otwiera nowy rozdział „sagi” Clio, rozpoczętej w 1990 r. i cieszącej się niezmiennym sukcesem. Nowy model dysponuje wszelkimi atutami pozwalającymi na powtórzenie sukcesu poprzednich generacji. Większe i przestronniejsze Clio III wyznacza nowe standardy w klasie małych samochodów. Konstrukcja jego układu jezdnego zapewnia przyjemność prowadzenia godną samochodów z wyższych klas. Zapewnia kierowcy nie tylko pełną kontrolę nad drogą, ale i niskie zużycie paliwa dzięki niezwykle starannie dopracowanej aerodynamice. Clio III uzyskało również 5 gwiazdek w testach Euro NCAP potwierdzając wysokie umiejętności i doświadczenie Renault w dziedzinie bezpieczeństwa. Przestronne, dynamiczne, eleganckie i bezpieczne Clio III ma naprawdę wszystkie zalety DUŻEGO SAMOCHODU.
Siła przyciągania
Płynna i zmysłowa linia Clio III sugeruje dynamikę i przyjemność jazdy. Ciepłe i dopracowane wnętrze z łatwością pomieści pięć osób. Klienci mają ponadto szeroki wybór sześciu wystrojów wnętrza i trzech poziomów wyposażenia.
Przestronne i komfortowe – wyznacza nowe standardy w segmencie
Clio III jest większe od modelu poprzedniej generacji – dzięki długości 3,99 m, zapewnia swoim użytkownikom wyjątkową ilość miejsca zarówno w wersji 3 jak i 5-drzwiowej. Poczucie komfortu i niespotykanej w tym segmencie przestronności zwiększa dodatkowo duża ilość światła w kabinie. Wygodna pozycja ciała kierowcy i ergonomiczne elementy sterujące zapewniają komfortowe prowadzenie pojazdu. Clio III dysponuje bogatą ofertą wyposażenia podnoszącego komfort i bezpieczeństwo. Niektóre z nich, jak karta « hands free » są absolutną nowością w tym segmencie.
Pełna kontrola nad drogą i dynamiczne zachowanie
Clio III opracowane na płycie podłogowej B skonstruowanej we współpracy z Nissanem, jest wprost stworzone do drogi. Zalety układu jezdnego, wywodzącego się z Mégane II, model ten zawdzięcza połączeniu dużego rozstawu osi z szerokim rozstawem kół i nisko umieszczonym środkiem ciężkości. Precyzyjne i dynamiczne zachowanie na drodze zapewnia wysoką przyjemność prowadzenia samochodu.
Clio III szczególną uwagę poświęcono kwestiom aerodynamiki, co pozwoliło uzyskać podobny, czy wręcz niższy poziom spalania w jeździe miejskiej niż Clio II.
Już w momencie wprowadzenia na rynek polski Clio III będzie dysponowało silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi spełniającymi normę Euro 4. Oferta silników benzynowych obejmuje jednostki 1.2 16V (75 KM), i 1.4 16V (100 KM). Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, silnik 1.5 dCi zyskał na dynamice – oferowany jest w Polsce na dwu poziomach mocy dysponujących 5 KM więcej niż poprzednio : 70 KM i 85 KM.
Gama skrzyń biegów jest taka jak w Modusie. Clio III jest również pierwszym samochodem Renault z sekwencyjną skrzynią biegów wyposażoną w łopatki sterujące umieszczone pod kierownicą. Będzie ona dostępna w pierwszym półroczu 2006 r.
Komfort akustyczny – stanowiący czynnik o istotnym znaczeniu dla przyjemności i komfortu jazdy, został uwzględniony już we wstępnej fazie projektu. Uzyskane w tej dziedzinie wyniki plasują Clio III na najwyższym poziomie w tym segmencie.
5 gwiazdek za bezpieczeństwo
Clio III jest ósmym samochodem Renault, który uzyskał 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. Wyróżnia się również maksymalną oceną 4 gwiazdek za bezpieczeństwo dzieci, potwierdzającą rodzinny charakter tego auta. W modelu tym konstruktorzy Renault wykorzystali cały know-how marki w zakresie bezpieczeństwa czynnego i biernego. Clio III dobrze trzyma kierunek jazdy, jest samochodem łatwym w prowadzeniu i posiada wyjątkowo mocne hamulce. Jest seryjnie wyposażone w ABS Bosch 8.0 z elektronicznym korektorem siły hamowania (EBV) i systemem wspomagania nagłego hamowania. W opcji dostępny jest również system ESP, z funkcją zapobiegania poślizgowi kół pędnych (ASR), kontroli podsterowności i regulacji momentu obrotowego silnika podczas redukcji biegu (MSR).
Clio III, podobnie jak Modus, jest pierwszym samochodem w swoim segmencie oferującym światła zwiększające widoczność na boki na zakrętach. Dostępne są również ksenonowe reflektory o zmiennym zasięgu, zapewniające doskonałą widoczność w nocy.
Konstrukcja Clio III posiada liczne strefy kontrolowanego zgniotu. Została zaprojektowana, aby współdziałać z Systemem Renault Protection trzeciej generacji. System zabezpieczeń Clio III obejmuje do 8 poduszek powietrznych, w tym dwie czołowe, samoczynnie dostosowujące się do siły zderzenia oraz ogranicznik napięcia i dwa napinacze na przednich miejscach. Model ten jest także wyposażony w przednie siedzenia i zagłówki pochłaniające energię i pozwalające uniknąć skutków gwałtownego szarpnięcia przy zderzeniu.
W Clio III wprowadzono również po raz pierwszy oryginalne rozwiązanie w zakresie bezpieczeństwa biernego pozwalające na przewóz dzieci w wieku 6-10 lat na środkowym miejscu z tyłu.
Łatwy w eksploatacji, oszczędny, przyjazny dla środowiska samochód
Clio nigdy nie było tak przyjazne dla środowiska jak teraz, dzięki nowym silnikom Euro 4. We wszystkich silnikach zużycie paliwa w jeździe miejskiej zostało obniżone, a emisja CO2 w silnikach 1.4 16V i 1.6 16V została znacznie ograniczona. Obsługa techniczna samochodu nigdy nie była tak łatwa jak w przypadku Clio III. Przeglądy należy przeprowadzić co 30 tys. km w przypadku wersji z silnikami benzynowymi i co 20 tys. km w wersjach napędzanych silnikami wysokoprężnymi. Doskonała jakość i precyzja wykonania zapewnia wysoką trwałość i niskie koszty eksploatacji. Clio III jest przyjazne dla środowiska : 95 % jego masy nadaje się do recyklingu. Rozwiązania wykorzystane w projekcie Clio III uwzględniają również z wyprzedzeniem przyszłe ograniczenia w stosowaniu metali ciężkich.
Renault kontynuuje proces odnowy oferty małych samochodów
Segment małych samochodów ma dla Renault zasadnicze znaczenie. Stanowi ponad jedną trzecią rynku europejskiego, tj. 5 mln samochodów. W oparciu o Clio III, Modusa wprowadzonego w 2004 r. oraz cieszące się nieustannym sukcesem Twingo, Renault ma zamiar zdobyć w 2005 r. ok. 11% udziału w rynku europejskim. Proces całkowitej odnowy oferty małych samochodów, zapoczątkowany wprowadzeniem Modusa, doprowadził Renault do zmiany systemu organizacji produkcji – obecnie każdy zakład produkcyjny (Flins i Bursa oraz Dieppe w przypadku wersji Renault Sport) jest przeznaczony do produkcji innego typu samochodów. Koszt opracowania i wdrożenia do produkcji Clio III wyniósł 857 mln euro, w tym 534 mln stanowiły inwestycje przemysłowe.
Egeus: wysokiej klasy samochód typu SUV o cechach limuzyny
Podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie, Renault przedstawia swój nowy concept-car Egeus – pojazd typu SUV z napędem na obie osie należący zdecydowanie do klasy wyższej. Jego pociągający i elegancki wygląd, wygodna i luksusowo wyposażona kabina są godne limuzyny wysokiej klasy. Dzięki wymiarom typowym dla samochodów segmentu SUV, Egeus oferuje dużą ilość miejsca w kabinie, a linia nadwozia podkreśla solidną konstrukcję i dynamiczny charakter pojazdu. Wydłużona pokrywa silnika zapowiada łagodny design nadwozia godny coupe wysokiej klasy.
Concept-car Egeus odzwierciedla wizję Renault w odniesieniu do segmentu pojazdów typu SUV klasy wyższej. „Egeus, to SUV do jazdy w mieście i poza miastem, to rodzaj «podwyższonego coupe» łączącego w sobie przyjemność jazdy, elegancję i sportowego ducha” wyjaśnia Patrick le Quément, Dyrektor Designu Przemysłowego Renault.
Elegancja limuzyny, dynamika coupe
Egeus uosabia idealną równowagę pomiędzy elegancją, sportowym charakterem, mocą i solidną budową.
Jego design wpisuje się w tradycję poprzednich concept-carów Wind i Fluence, i przywodzi na myśl wysokiej klasy limuzynę. Płynny i jednorodny stylistycznie, jest pozbawiony agresywności cechującej zazwyczaj samochody typu SUV.
Design przodu jest prosty i czysty. Wloty powietrza wbudowane pod reflektorami pozwoliły na rezygnację z osłony chłodnicy o często zbyt aroganckiej linii. Widoczne jest lekkie, podwójne złamanie linii boków, tworzące grę światłocieni, podkreślającą płynną bryłę Egeusa.
Miękkość linii jest widoczna w połączeniu maski z zaokrągloną przednią szybą, idealnie przechodzącą w linię przeszklonego, wypukłego dachu. Wypukłość tylnej szyby stanowi przedłużenie krzywizny przedniej szyby, tworząc płynną i ciągłą linię godną aerodynamicznego coupe. Tylna szyba wspiera się na szerokich błotnikach, dzięki którym samochód wydaje się przywierać do drogi.
Dzięki wydłużonej masce, krótkiemu przedniemu i tylnemu zwisowi oraz wyprofilowanym tylnym błotnikom Egeus emanuje mocą i dynamiką. Duże 22-calowe koła w połączeniu z prześwitem większym niż w klasycznym aucie, sugerują solidną konstrukcję. Wysokie siedzenia zapewniają lepszą widoczność, potęgując poczucie komfortu i bezpieczeństwa.
Funkcjonalny i innowacyjny samochód wysokiej klasy
Egeus oferuje cztery indywidualne siedzenia i komfort pojazdu klasy S. Przestronna kabina przyciąga uwagę szlachetnymi materiałami oraz subtelnymi połączeniami kolorów i materiałów. Łagodne i eleganckie wnętrze cechuje pogodna atmosfera.
Niebieski kolor nadwozia, deska rozdzielcza w kształcie płaszczki oraz utrzymana w odcieniach niebieskości kolorystyka wnętrza przywodzą na myśl podwodny świat. Płowa skóra siedzeń czerpie inspirację z zachodu słońca, tworząc ciepłą atmosferę. Płynny kształt niebieskawej konsoli centralnej nawiązuje do kształtu boków. W desce rozmieszczono trzy duże schowki. W drzwiach przednich znajdują się ponadto dwie kieszenie. Wnętrze jest ciepłe i przyjazne dzięki szklanemu dachowi i centralnemu wzmocnieniu z dwiema przezroczystymi częściami.
Kubełkowe fotele zapewniają wysoki poziom komfortu i wyróżniają się innowacyjnymi funkcjami. Przednie fotele obracają się na zewnątrz, a przód siedzenia obniża się o 70 mm, aby ułatwić wsiadanie. Przeciwstawnie otwierające się drzwi oraz brak środkowego słupka umożliwiają łatwy dostęp do tylnych miejsc.
Dostęp do bagażnika zapewniają dwuczęściowe drzwi: klasyczna klapa oraz dolna część z napędem, która opuszcza się i tworzy coś w rodzaju windy, pozwalającej na łatwy załadunek ciężkich lub dużych przedmiotów.
Ruchomy panel posiada elektryczną regulację wysokości ustawienia i umożliwia podzielenie bagażnika.
Klamki drzwi bocznych przylegają do nadwozia, aby zachować wrażenie płynności linii boków. Po zbliżeniu dłoni czujnik optyczny powoduje odchylenie klamki o kilka centymetrów, aby ułatwić jej uchwycenie.
Zegar analogowo-cyfrowy podaje pośrodku zalecaną prędkość, podawaną przez system nawigacji GPS.
Po przejściu w tryb półterenowy pokazuje się automatycznie wskaźnik, podający kąt pochylenia auta i ostrzegający kierowcę w przypadku ryzyka dachowania. Umieszczony w górnej części deski rozdzielczej oraz pośrodku pojazdu interaktywny ekran podaje pasażerom informacje dotyczące komfortu we wnętrzu oraz szczegółową mapę systemu nawigacji.
Łatwe, intuicyjne w obsłudze elementy sterujące są wierne zasadzie Touch Design. Umieszczony centralnie obrotowy selektor biegów jest ergonomiczny i prosty w obsłudze. Idealnie usytuowane pokrętło do sterowania informacjami multimedialnymi zapewnia łatwość manipulacji, a dźwignie sterujące umieszczone pod kierownicą są dopasowane do kształtu dłoni.
Przyjemność jazdy, moc i pełna kontrola nad autem
Umieszczony wzdłużnie silnik wysokoprężny 3.0 V6 o mocy 250 KM zapewnia Egeusowi dużą moc i dynamikę reakcji. Spełnia normy Euro 4 i jest wyposażony w filtr cząstek.
Przeniesienie napędu na 4 koła jest całkowicie automatyczne. Zapewnia regulację napędu przenoszonego na 4 koła w zakresie 0-100% w zależności od przyczepności. Ten typ napędu w połączeniu z automatyczną 7-przełożeniową skrzynią z impulsową zmianą biegów zapewnia wysokiej klasy przyjemność jazdy, a jednocześnie znaczną oszczędność paliwa i obniżenie emisji CO2.
Egeus jest wyposażony w opony Michelin Eden Weiss
Jest to ogumienie zapewniające pełną równowagę między finezją prowadzenia i wysokimi osiągami pojazdu. Odpowiada dwojakiemu przeznaczeniu samochodu: jest wszechstronnie funkcjonalne w czasie jazdy po szosie oraz przystosowane do poruszania się w terenie. Opony montowane na przedniej i tylnej osi różnią się swą konstrukcją.
Specjalna budowa opon wpływa na zmniejszenie oporów toczenia, czyli na ograniczenie zużycia paliwa i emisji CO2. Ścisła i niska rzeźba bieżnika pozwala na zminimalizowanie odkształceń opony powodujących straty energii. Płytki i płasko wyprofilowany bieżnik przyczynia się do ograniczenia hałasu toczenia przy jednoczesnym zapewnieniu dobrej przyczepności do nawierzchni w trudnym terenie. Środkowa część powierzchni jezdnej przedniej opony, posiadająca mniej nacięć i rowki odprowadzające wodę, służy do przenoszenia siły napędowej samochodu oraz przyczynia się do polepszenia przyczepności na mokrej nawierzchni. Opony tylnej osi posiadają natomiast bardziej masywną budowę powierzchni jezdnej dla zapewnienia optymalnego zachowania pojazdu przy pokonywaniu zakrętów.
Dzięki zastosowaniu Systemu PAX, Egeus nie wymaga użycia koła zapasowego.
Opony te są zamontowane na obręczach skonstruowanych specjalnie do tego samochodu przez firmę Montupet.
Reflektory Egeusa zaprojektowała firma Valéo
Reflektory Egeusa maja kształt przypominający bumerang. Spełniają funkcję świateł dziennych oraz kierunkowskazów i wyposażone są w diody świecące o dwóch barwach. Układ optyczny świateł, opracowany we współpracy z firmą Valeo, charakteryzuje się zwartą budową, skutecznością działania i oryginalnym wzornictwem.
Wszystkie funkcje oświetlenia Egeusa zostały opracowane z wykorzystaniem wysokiej klasy diod świecących. Tak jak w concept-carze Fluence, system sterowania oświetleniem pozwala na dostosowanie natężenia i rozłożenia światła do warunków jazdy.
Na krętej drodze, kierunek wiązki światła jest określany przez specjalny system sterowany elektronicznie. Na autostradzie, diody są włączane i kierowane automatycznie tak, by zawsze zapewnić optymalny zasięg świateł bez oślepiania innych użytkowników drogi. Barwa światła jest zbliżona do światła dziennego, co polepsza widoczność i komfort prowadzenia samochodu. Trwałość diod jest znacznie wyższa niż wszelkich innych źródła światła obecnie stosowanych w samochodach.
Clio Renault Sport Concept Kwintesencja sportowych technologii
W Clio Renault Sport Concept idealnie wykorzystano dynamikę Clio III. Te auto o zdecydowanej linii, mocnym charakterze, unikalnym, wyrafinowanym i sportowym wnętrzu stanowi konkretny przykład know-how Renault Sport Technologies. Jest godnym następcą Clio Renault Sport 2.0 16V. Po raz pierwszy w tym segmencie wprowadzono w nim dyfuzor. Element ten, podobnie jak wloty powietrza w przednich błotnikach, wywodzi się bezpośrednio z Formuły 1. Przednie zawieszenie posiada niezależny sworzeń gwarantujący precyzję i przyjemność kierowania. Clio Renault Sport Concept stanowi zapowiedź seryjnego modelu, który zostanie wprowadzony do sprzedaży w pierwszym półroczu 2006.
Przed konstruktorami Clio Renault Sport Concept pracującymi w Renault Sport Technologies stanęło ambitne wyzwanie zachowania oryginalnego charakteru Clio III przy jednoczesnym wyeksponowaniu właściwych mu zalet i dynamiki, aby stworzyć wyjątkowy samochód o wysokich osiągach podporządkowany pasji i przyjemności jazdy.
Mocna sylwetka
Unikalny czerwony kolor Clio Renault Sport Concept doskonale oddaje jego dynamiczny temperament. Charakterystyczna linia Clio została wyeksponowana poprzez atletyczne wyprofilowania. Dzięki zmienionej stylistyce boków sylwetka auta zyskała na mocy i energii. Poszerzone przedni i tylne błotniki, obniżone nadwozie, wyprofilowane progi, oraz wloty i dyfuzor powietrza podkreślają sportowy i aerodynamiczny charakter auta. Siedmioramienne, 18-calowe obręcze, z linią w kolorze nadwozia pozwalają dostrzec zaciski i ogromne tarcze hamulcowe.
Szeroka kratownica w kolorze chromowanego cynku zasłaniająca wlot powietrza w zderzaku zapowiada wysoką moc wolnossącego silnika 2.0 16V skonstruowanego przez Renault Sport Technologies. Chromowana jest również osłona chłodnicy i obwódki świateł przeciwmgielnych oraz lusterka boczne w stylu high-tech. Do unikalnego, rasowego wyglądu przyczyniają się również tylny dyfuzor w kolorze chromowanego cynku oraz dwie rury wydechowe.
Aerodynamiczny, sportowy kształt
Clio Renault Sport Concept charakteryzuje się starannie rozwiązaną aerodynamiką. Najważniejszą nowością technologiczną, widoczną na pierwszy rzut oka jest wbudowanie w tylny zderzak dyfuzora. Obecnie te elementy konstrukcyjne są oferowane seryjnie jedynie w wysokiej klasy sportowych samochodach. Pozwalają na skanalizowanie i przyspieszenie przepływu powietrza, co wytwarza podciśnienie i przyciąga dyfuzor do dołu, zapewniając lepszy docisk tyłu bez konieczności montażu spoilera. Aby podnieść skuteczność działania dyfuzora obie rury wydechowe zostały umieszczone w bocznych kanałach. Również wloty powietrza umieszczone w przednich błotnikach poprawiają aerodynamikę, pozwalając na neutralizację turbulencji. Przyczyniają się także do poprawy obiegu powietrza i eliminacji ciepłego powietrza spod maski. Ponadto odpowiednie ustawienie kratek wlotowych kieruje strumienie powietrza na boki pojazdu w celu zwiększenia osiągów.
Precyzyjne zachowanie samochodu zapewniające przyjemność jazdy
Renault Sport Technologies opracował zawieszenie przednie nowej generacji z niezależnym sworzniem częściowo wykonanym z aluminium. Clio Renault Sport Concept dysponuje dzięki temu doskonałą przyczepnością. Zastosowane rozwiązanie zapewnia lepsze zachowanie na drodze i precyzyjniejsze utrzymywanie kierunku jazdy. Szeroki rozstaw kół (1 520 mm) oraz osi (2 585 mm) zapewnia dużą przyjemność jazdy Clio Renault Sport Concept, które sprawnie i zdrowo reaguje na polecenia kierowcy. Przyjęte rozwiązanie konstrukcyjne oraz opony odpowiadające wysokim osiągom pojazdu (215/40 R18) wymagały poszerzenia nadwozia.
Konstruktorzy z Renault Sport Technologies pracowali również nad skutecznością działania układu hamulcowego w celu zapewnienia wyjątkowo wysokiej mocy hamowania oraz wytrzymałości na nagrzewanie. Przednia oś jest wyposażona w zaciski z 4 tłoczkami z aluminium w kolorze czerwonym oraz perforowane hamulce tarczowe marki Brembo o średnicy 330 mm (280 mm z tyłu). Clio Renault Sport Concept zostało zaprojektowane z myślą o wysokich osiągach. Jego zalety jezdne pozwalają w pełni wykorzystać potencjał wolnossącego silnika 2.0 16V, zaprojektowanego specjalnie dla tego modelu przez Renault Sport Technologies. W połączeniu z 6-biegową skrzynią ta elastycznie pracująca, mocna jednostka zapewnia sportowe osiągi i wysokiej klasy przyjemność jazdy.
Zdecydowanie sportowy charakter
Wnętrze Clio Renault Sport Concept świadczy o niepospolitej osobowości. Zastosowane materiały, a w szczególności skóra i chrom, podkreślają zdecydowany, pełen hartu, charakter tego auta. Szeroki panoramiczny dach ze szkła pozwala wyeksponować zasadnicze zalety Clio III: poczucie przestrzeni i komfortu. Cztery niezależne, kubełkowe fotele są oddzielone centralną konsolą w kolorze chromowanego cynku. Czystość linii podkreśla cienka kreska w kolorze nadwozia. Obite czerwoną skórą siedzenia z wbudowanymi zagłówkami zapewniają użytkownikom komfort i dobre trzymanie Deska rozdzielcza o płynnej linii, utrzymana w duchu Clio III, jest również pokryta skórą. Białe tarcze zegarów podają informacje niezbędne do prowadzenia auta, zapewniając ich optymalną czytelność. Obrotomierz posiada wbudowaną kontrolkę zmiany biegów. Mała, sportowa kierownica pokryta w górnej części czerwoną i czarną skórą, spłaszczona w dolnej części, idealnie leży w ręku. Aby zapewnić optymalną ergonomię hamulec ręczny o innowacyjnym designie został wbudowany w konsolę centralną. Pedały oraz podnóżek z aluminium w stylu sportowym podkreślają sportowy charakter kabiny Clio Renault Sport Concept.
Kangoo Generation 2006
Dalszy ciąg sagi Kangoo
W październiku 2005 wejdzie do sprzedaży Kangoo Generation 2006. Kangoo – lider w segmencie rekreacyjnych mini vanów, zmienia się nie tracąc swego sympatycznego i wesołego charakteru. W nowej gamie Kangoo oferowane są nowe kolory nadwozia i wykończenie wnętrza oraz nowe pakiety wyposażenia („Rodzinny”, „Dziecko”, „Elektryczny” i „Easy”). Spełniająca normy emisji spalin Euro 4, oferta jednostek napędowych w dalszym ciągu jest największa w tym segmencie – obejmuje dwa silniki benzynowe (1.2 16V 75 KM i 1.6 16V 95 KM) oraz dwa wysokoprężne (70 i 85 KM). Na wybranych rynkach dostępne są również wersje LPG (1.2 LPG) oraz na gaz ziemny (1.6 16V GNV).
Od momentu wprowadzenia do sprzedaży w październiku 1997, Kangoo wyznacza standardy w tym segmencie i bardziej niż jakikolwiek inny samochód jest ucieleśnieniem idei uniwersalnego, funkcjonalnego i przyjaznego auta. Dzięki swoim atutom (dwoje przesuwnych drzwi bocznych, schowki o dużej pojemności, kompaktowe wymiary …), Kangoo zdobyło serca szerokiej rzeszy klientów poszukujących samochodu dla rodziny. Uzyskana nota 4 gwiazdek w testach Euro NCAP plasuje je na najlepszym poziomie w tej kategorii pod względem bezpieczeństwa biernego.
Poza nową osłoną chłodnicy i dodatkowymi kierunkowskazami z boku błotników o przezroczystych kloszach, wspólnymi dla wszystkich poziomów wykończenia, poszczególne wersje Kangoo Génération 2006 wyraźnie się różnią. Wszystkie wersje wykończenia -Authentique, Expression i Privilège – można rozróżnić na pierwszy rzut oka dzięki przednim i tylnym zderzakom: w przypadku wystroju Authentique są szare, w Expression łączone (szare z listwami w kolorze nadwozia), a w wersji Privilège – w kolorze nadwozia z listwami barwionymi w masie. Kolejnym elementem wyróżniającym wystrój Privilège, są metalizowane napisy określające silnik umieszczone na listwach drzwiowych, korek wlewu paliwa w kolorze nadwozia oraz podwójne kieszenie z siatką w oparciach przednich siedzeń. Zgodnie z logiką rozróżnienia poszczególnych wersji oferowane są nowe kołpaki ozdobne : « Littora » dla wystroju Authentique i « Symphonia » dla wystroju Privilège.
Odnowiona została również paleta kolorów nadwozia Kangoo Génération 2006 – wśród dziesięciu dostępnych kolorów znalazły się trzy nowe. Są to kolory metalizowane Zieleń Giverny, Zielona Cytryna i Niebieski Atrament, które uzupełniają poprzednio oferowane Gwiezdny Pył, Czerwień Wiśni i Morski Niebieski. Utrzymane zostały również kolory niemetalizowane (Biel Polarna, Czerwień Carmen, Żółty Cytrynowy i Zieleń Mousse.
Zmiany objęły również kabinę Kangoo Génération 2006, równie sympatyczną jak dawniej. Odnowiona w 2003 r. deska rozdzielcza została przeprojektowania w najdrobniejszych szczegółach: przycisk otwierający schowek w desce rozdzielczej, klamki drzwi i panele klamek są dopasowane kolorystycznie do deski rozdzielczej utrzymanej w tonacji Muscade. Tablica rozdzielcza z wyświetlaczem LCD oferuje nowe elektroniczne funkcje : komputer pokładowy, poziom paliwa, temperatura płynu chłodniczego …
We wszystkich trzech wystrojach wnętrza proponowane są nowe tapicerki oraz, począwszy od poziomu Expression, dywaniki z wykładziny dywanowej..
Dla każdego jego Kangoo
Zgodnie z reputacją uniwersalnego i funkcjonalnego samochodu, Kangoo dysponuje ofertą czterech pakietów wyposażenia, dzięki którym każdy klient może dostosować swój samochód do swoich potrzeb:
- pakiet « Rodzinny » obejmuje środkowy podłokietnik, stoliki typu lotniczego dla pasażerów siedzących z tyłu, lusterko umożliwiające obserwację dziecka siedzącego z tyłu oraz szuflady pod siedzeniem pasażera;
- pakiet « Dziecko » obejmuje stoliki typu lotniczego dla pasażerów siedzących z tyłu oraz lusterko umożliwiające obserwację dziecka siedzącego z tyłu ;
- pakiet « Elektryczny » obejmuje elektrycznie sterowane lusterka boczne, komputer pokładowy (ADAC) oraz wskaźnik temperatury zewnętrznej ;
- pakiet « Easy » obejmuje centralny zamek, funkcję oświetlenia drogi do domu, czasowy wyłącznik lampki sufitowej oraz inteligentne wycieraczki.Szeroka oferta silników
Aby utrzymać przewagę nad konkurencją zmieniona została oferta jednostek napędowych Kangoo Génération 2006, a w szczególności silników wysokoprężnych. Moc poszczególnych wersji silnika 1.5 dCi została zwiększona o 5 KM z 65 i 80 KM do odpowiednio 70 i 85 KM. W ofercie Kangoo Génération 2006 utrzymano jednostki benzynowe 1.2 16V 75 KM z mechaniczną skrzynią biegów i 1.6 16V 95 KM z mechaniczną lub automatyczną skrzynią biegów Proactive. Wszystkie silniki spełniają wymagania normy Euro 4.Kangoo: jak zawsze wyznacza standardy w swoim segmencie
Od momentu wprowadzenia Kangoo do sprzedaży w 1997 r. w zakładach w Maubeuge (Francja), Kordobie (Argentyna) i Casablance (Maroko) wyprodukowano ponad 1,6 mln sztuk tego modelu. W 2004 roku Kangoo uplasowało się na drugiej pozycji w swoim segmencie w Europie za Citroënem Berlingo, a przed Peugeotem Partnerem i Fiatem Doblo. Sprzedano 59 065 sztuk Kangoo, w tym 25 818 we Francji. Od stycznia do maja 2005 r. sprzedano zaś w Europie Zachodniej 21 581 Kangoo, co stanowi 15,4 % sprzedaży w segmencie i plasuje je na drugim miejscu przed Peugeotem Partnerem, Volkswagenem Caddy i Fiatem Doblo. We Francji sprzedaż wyniosła 9 310 sztuk. W Polsce od stycznia do lipca bieżącego roku zostało sprzedanych ponad 2557 Kangoo (2191 osobowych i 366 dostawczych Kangoo Express).Silniki i skrzynie biegów
Zaawansowane technologicznie silniki
i skrzynie biegówRenault prezentuje nową wysokoprężną jednostkę napędową 2.0 dCi opracowaną we współpracy z Nissanem. Posiada ona wszystkie najnowsze rozwiązania, jakie do tej pory zastosowano w dostępnych na rynku silnikach wysokoprężnych. Silnik ten będzie współpracował z nową, 6-biegową skrzynią i w tej konfiguracji będzie stopniowo wprowadzany do sprzedaży w różnych krajach w wielu modelach gamy Renault.
Oferowany w modelach Mégane i Laguna, silnik 1.9 dCi wyposażony w filtr cząstek rozwija obecnie moc 130 KM. Jest również proponowany z -4-biegową skrzynią automatyczną.
Wkrótce Renault uzupełni swoją ofertę sekwencyjnych skrzyń biegów wprowadzając te rozwiązanie w segmencie małych samochodów. Po Twingo, Clio II, Modus i Clio III również zostaną wyposażone w skrzynię sekwencyjną w wersjach napędzanych silnikami 1.2 16V i 1.5 dCi 85KM.Silnik 2.0 dCi opracowany we współpracy z Nissanem
Wykazujący się dużą mocą, cichy, oszczędny i przyjazny dla środowiska naturalnego nowy silnik 2.0 dCi opracowany we współpracy z Nissanem, będzie oferowany w odmianach o różnych mocach i wartościach momentu obrotowego. Jego wersje będą stopniowo wprowadzane w kolejnych modelach gamy Renault.
W jednostce 2.0 dCi konstruktorzy Renault wykorzystali szeroko swój know-how w zakresie technologii silników wysokoprężnych. Charakteryzuje się ona doskonałymi parametrami aerodynamicznymi komory spalania, które stwarzają piezoelektrycznym wtryskiwaczom optymalne warunki pracy. Silnik zapewnia doskonały komfort jazdy dzięki niskiemu poziomowi hałasu i drgań.Silnik 2.0 dCi jest wyposażony w układ rozrządu z czterema zaworami na cylinder zapewniający uzyskanie bardziej jednolitej mieszanki paliwowo-powietrznej. Jego cechą szczególną jest usytuowanie po przeciwnych stronach głowicy kanałów kolektora ssącego i wydechowego. Każdy wałek rozrządu steruje tylko zaworami ssącymi lub wydechowymi. Taki układ zapewnia lepsze wypełnienie cylindrów, oraz szybsze usunięcie spalin. Rozrząd silnika jest napędzany łańcuchem, co zwiększa jego trwałość.
Wewnętrzne rozwiązania aerodynamiczne
Głowica z 4 zaworami na cylinder z kanałami układu dolotowego i wydechowego umieszczonymi naprzeciw siebie, pozwala na dokładne kontrolowanie doprowadzenia i ruchu mieszanki w komorze spalania. Kanały dolotowe umieszczone z obu stron cylindra dochodzą do komory spalania pod różnym kątem, co stwarza efekt podwójnego zawirowania, tzw. «Swirl», powodującego lepsze spalanie mieszanki.Układ wtrysku z wtryskiwaczami piezolektrycznymi
Silnik 2.0 dCi jest wyposażony w układ wtrysku Bosch z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami zwiększającymi prędkość wtrysku paliwa. Precyzja i szybkość tego procesu – przewyższającego aż czterokrotnie klasyczny układ wtrysku z wtryskiwaczami wyposażonymi w cewkę – pozwoliły na zastosowanie systemu 5 wtrysków w jednym cyklu (2 wtryski pilotujące, 1 wtrysk zasadniczy i 2 wtryski dopalające). Wtryski pilotujące poprawiają akustykę pracy silnika ograniczając spalanie stukowe typowe dla silników wysokoprężnych. Wtryski dopalające uzupełniają wtrysk zasadniczy powodując dopalenie resztek mieszanki i w ten sposób przyczyniają się do zmniejszenia poziomu emisji zanieczyszczeń już w komorze spalania.Wtryskiwacz piezoelektryczny
Wbudowany element piezoelektryczny składający się z szeregu elektrod i izolatorów ceramicznych zmienia swoje wymiary pod wpływem impulsów elektrycznych. Układ ten powoduje skok iglicy wtryskiwacza. Zaletą tej technologii jest wyjątkowa szybkość i precyzja tego ruchu, co pozwala na bardzo dokładne dawkowanie ilości wtryskiwanego paliwa.
Wtryski pilotujące i spalenie podanej dawki paliwa powoduje rozgrzanie komory spalania i przygotowuje ją na przyjęcie zasadniczego wtrysku paliwa. Wtrysk dopalający natomiast doprowadza paliwo potrzebne do dopalenia resztek mieszanki i sadzy pozostających w komorze.Aby na jak najwcześniejszym etapie ograniczyć emisję zanieczyszczeń, część spalin wydobywających się z komory spalania jest od razu kierowana ponownie do układu dolotowego. Ilość odzyskiwanych spalin jest kontrolowana przez zawór regulujący ich przepływ w zależności od parametrów pracy silnika. Recyrkulacja gazów spalinowych powoduje kontrolowany wzrost temperatury w komorze spalania. Pozwala to na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń (NOx) i przyczynia się do ogólnego polepszenia parametrów silnika w zakresie ochrony środowiska.
Priorytetem w pracach konstrukcyjnych było uzyskanie niskiego poziomu hałasu pracy. Konstrukcja bloku silnika z aluminium pozwala na lepsze tłumienie drgań przy zachowaniu odpowiednich parametrów. Dwa wałki wyrównoważające obracające się w kierunku przeciwnym do obrotu wału korbowego niwelują drgania powodowane pracą silnika. Ich występowanie w najmocniejszych wersjach tego silnika znacząco przyczynia się do wyeliminowania drgań charakterystycznych dla silników wysokoprężnych, zwłaszcza przy wysokiej prędkości obrotowej. Rozwiązania te w połączeniu z wtryskiem pilotującym paliwa zapewniają wysoki poziom komfortu akustycznego.
Wszystkie wersje silnika 2.0 dCi spełniają wymagania normy europejskiej Euro IV w zakresie emisji zanieczyszczeń. Precyzyjne sterowanie wtryskiem paliwa oraz różne układy oczyszczania spalin przed układem wydechowym zapewniają ograniczenie zanieczyszczeń wydalanych do atmosfery (NOx i cząstek stałych). Niskie zużycie paliwa również przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2
W najmocniejszej na rynku wersji o mocy 175 KM, silnik 2.0 dCi jest wyposażony w regenerujący się okresowo filtr cząstek stałych.Laguna jest pierwszym samochodem Renault oferowanym na wybranych rynkach w wersji z silnikiem 2.0 dCi o mocy 150 KM osiąganej przy 4000 obr/min, dysponującym momentem obrotowym 340 Nm przy 2000 obr/min. Jednostka ta pozwoli na rozpędzenie Laguny do 100 km/h w 8,9 sekundy oraz na pokonanie 1000 metrów ze startu zatrzymanego w ciągu 30,3 sekundy. Zużycie paliwa w tym samochodzie należy do najniższych w tej kategorii i wynosi 5,8 l/100km w cyklu mieszanym przy emisji 154 g/km CO2.
Poziom inwestycji
Opracowanie nowego silnika 2.0 dCi wymagało nakładu w wysokości 500 milionów euro, z czego 200 milionów przeznaczone było na prace inżynierskie, 250 milionów na inwestycje przemysłowe i 50 milionów na prace przygotowawcze u dostawców.
Nowa jednostka jest produkowana w zakładzie Renault w Cléon, w Normandii, pierwszej fabryce podzespołów mechanicznych Renault na świecie pod względem wielkości produkcji. Zakład w Cléon wytwarza 40% podzespołów mechanicznych wykorzystywanych przez koncern w produkcji samochodów. W 2004 roku powstało tam 856.000 silników i 1.050.000 skrzyń biegów.Nowa skrzynia biegów – PK4
Nowy silnik współpracuje z nową skrzynią biegów PK4, produkowaną również w fabryce podzespołów mechanicznych w Cléon (Normandia). Jest to skrzynia mechaniczna 3-wałkowa, 6-biegowa wywodząca się z konstrukcji o symbolu PK6 montowanej obecnie do silników o wysokim momencie obrotowym. Nowa skrzynia posiada szereg specyficznych rozwiązań.Skrzynia PK4 wyposażona jest we wzmocnione łożyskowanie i układy kół zębatych, co pozwala na przeniesienie momentu wynoszącego 360 Nm. Aluminiowa obudowa produkowana w technologii podciśnieniowej przyczynia się do zmniejszenia masy skrzyni (54,5 kg bez oleju) i wydłużenia trwałości konstrukcji. Skrzynia posiada również kulistą, bardziej zwartą obudowę mechanizmu różnicowego.
W skrzyni biegów PK4 wykorzystano najnowsze rozwiązania techniczne w celu zmniejszenia hałasu pracy charakterystycznego dla skrzyń mechanicznych. Profilowane elementy obudowy zbliżone do układów wałków i kół zębatych powodują ograniczenie zjawiska rezonansu akustycznego. Wsteczny bieg jest synchronizowany i może być włączany nie czekając na całkowite zatrzymanie samochodu. Funkcja ta przyczynia się również do ogólnego komfortu użytkowania nowej skrzyni biegów.
Silnik 1.9 dCi 130 otrzymuje filtr cząstek stałych
Silnik 1.9 dCi jest dostosowany do normy emisji spalin Euro 4 i w tej wersji będzie stopniowo wprowadzany w krajach przeznaczenia. Moc tego silnika została zwiększona do 130 KM przy 4 000 obr/min, a maksymalny moment obrotowy wynosi 300 Nm przy 2 000 obr/min. Wkrótce na wybranych rynkach będą oferowane wersje o mocy 110, 115 i 125 koni.
Silnik ten został wyposażony w filtr cząstek najnowszej generacji, zwany filtrem o « okresowej regeneracji » i działający bez żadnych dodatków. Cząstki gromadzące się w filtrze są spalane co 300 do 1 200 km w zależności od rodzaju użytkowania pojazdu. Ich spalanie odbywa się w sposób naturalny w obecności tlenu i spalin podgrzanych do temperatury 570°C dzięki wtryskowi dopalającemu. Ponadto nowy typ zaworu EGR pozwala zawracać większą ilość spalin do kolektora ssącego. Ich zmieszanie z powietrzem powoduje poprawę jakości spalania w komorze przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości powstających tlenków azotu (NOx).Dodatkowo nowy zawór EGR zawraca większą niż poprzednio ilość spalin do kolektora dolotowego. Wymieszane z doprowadzanym powietrzem poprawiają one spalanie i zmniejszają powstawanie tlenków azotu (NOx). Silnik ten odznacza się również zoptymalizowanymi osiągami. Turbosprężarka o zmiennej geometrii wytwarza w tej wersji ciśnienie doładowania 2,5 bara, to jest o 0,3 bara więcej niż w wersji Euro 3.
Oprócz zmienionego kształtu komory spalania silnik 1.9 dCi posiada układ wtrysku najnowszej generacji o zwiększonym ciśnieniu wtrysku do 1 600 barów (poprzednio 1 350 barów) pozwalającym na drobniejsze rozpylenie paliwa. Do poprawy jakości spalania przyczynia się również wtrysk wielokrotny oraz odpowiednie parametry akustyczne (wtrysk pilotujący eliminujący stuki przy zimnym silniku i inne charakterystyczne dźwięki) oraz emisji spalin (opóźniony wtrysk służący regeneracji filtra cząstek).Skrzynia automatyczna Proactive DP0 oferowana z silnikiem 1.9 dCi
Skrzynia automatyczna Proactive DP0, dostępna w wielu modelach gamy, będzie obecnie oferowana również z silnikiem 1.9 dCi. Nowy zespół napędowy zapewnia doskonały kompromis między osiągami i komfortem jazdy, przy bardzo niskich kosztach eksploatacji.
Skrzynia ta jest wyposażona w blok elektroniczny ułatwiający wymianę danych pomiędzy silnikiem a skrzynią. Zapewnia on bardziej płynną zmianę biegów oraz pełną kompatybilność układów ESP/ASR. Pozwala na przykład na automatyczną redukcję biegów podczas mocnego hamowania. 7 algorytmów zmiany biegów uwzględnia styl jazdy, ukształtowanie drogi oraz masę pojazdu. Wolniejszy jest również bieg pełzający w położeniu Drive, co spowodowało spadek zużycia paliwa na wolnych obrotach i większy komfort jazdy.
Przełożenie mostu 25/68 oraz blok elektroniczny skrzyni zmiany biegów zostały dostosowane do parametrów silnika 1.9 dCi. W trybie impulsowym układ nie pozwala na zmianę biegu na niedostosowany do prędkości obrotowej silnika, aby zabezpieczyć podzespół. W przypadku zmniejszenia prędkości włączany jest automatycznie bieg najlepiej odpowiadający prędkości i to niezależnie od wybranego trybu pracy, co chroni silnik przed pracą na zbyt wysokich lub zbyt niskich obrotach.
Skrzynia sekwencyjna dla modeli Modus i Clio III
Oferowane w Twingo, Clio II, Trafic’u i Masterze, sekwencyjne skrzynie biegów Quickshift łączą osiągi i niskie koszty eksploatacji typowe dla skrzyni mechanicznej z łatwością obsługi i przyjemnością prowadzenia samochodu, jaki zapewnia skrzynia automatyczna. Wprowadzenie w bliskiej przyszłości tej skrzyni w modelach Modus i Clio III dowodzi zainteresowania Renault i klientów tą technologią.
Z technicznego punktu widzenia są to dwie nowe wersje skrzyni Quickshift 5 – oznakowane jako JA3 w przypadku silnika 1.2 16V 80 i JA5 w silnikach 1.5 dCi 85, opracowane odpowiednio na bazie 5-biegowych skrzyń mechanicznych JH i JR. W ofercie Renault skrzynia JA5 jest drugą skrzynią sekwencyjną współpracującą z silnikiem wysokoprężnym. Jako pierwsza została wprowadzona skrzynia PA6 w modelach Trafic i Master z silnikiem 2.5 dCi.
Silnik 1.2 l 16V (D4F+), który pod koniec roku będzie oferowany ze skrzynią Quickshift 5, zyskuje 5 KM i 5 Nm dzięki zastosowaniu nowej głowicy i układu przestawnego wałka rozrządu. Jego moc została zwiększona do 80 KM, a moment obrotowy do 108 Nm.Skrzynia Quickshift 5 zostawia kierowcy wybór między dwoma trybami pracy: ręcznym, w którym kierowca sam decyduje o zmianie biegów i automatycznym, który nie wymaga żadnego działania ze strony kierowcy, podobnie jak w skrzyni automatycznej. Niezależnie od wybranego trybu pracy całkowicie wyeliminowana została czynność wysprzęglania i załączania sprzęgła.
Przejście z trybu automatycznego do ręcznego (i odwrotnie) następuje poprzez krótkie pchnięcie dzwigni w lewo.Kierowca dysponuje funkcją automatycznej zmiany 5 biegów w oparciu o 6 algorytmów umożliwiających dostosowanie się do warunków jazdy oraz trybem do jazdy po śniegu. Blok elektroniczny skrzyni wybiera idealne przełożenie w zależności od stylu jazdy kierowcy i ukształtowania drogi.
Jest to możliwe dzięki wprowadzonych algorytmom, stanowiącym część oprogramowania elektronicznego bloku dźwigni zmiany biegów, podobnie jak ma to miejsce w skrzyni automatycznej Proactive. Zmiana biegów jest sterowana przez blok elektroniczny przy wykorzystaniu tzw. logiki rozmytej (fuzzy logic).
Skrzynia biegów Quickshift posiada również inne funkcje zwiększające bezpieczeństwo i komfort i ułatwiające eksploatację pojazdu. Funkcja «kickdown», umożliwia szybką redukcję biegów w sytuacjach awaryjnych (omijanie przeszkód, wyprzedzanie, gwałtowne hamowanie) i podkreśla dynamiczne własności tej skrzyni. W celu ułatwienia manewrów parkowania, skrzynia ta umożliwia jazdę na wolnych obrotach, tzw. «bieg pełzający». Na pierwszym i na wstecznym biegu pojazd sam rusza z miejsca na wolnych obrotach silnika po zdjęciu nogi z pedału hamulca i/lub zwolnieniu hamulca ręcznego. Funkcja ta pozwala również na utrzymanie pojazdu w miejscu na stoku o niewielkim nachyleniu.W Clio III i Modusie zmiana biegów będzie odbywać się za pomocą łopatek umieszczonych pod kierownicą. Dla zapewnienia ergonomii użytkowania, zastosowano konstrukcję stałych ramion rozmieszczonych po obu stronach górnej części kolumny kierownicy: lewa łopatka do zmiany biegów na niższe, łopatka prawa do zmiany biegów na wyższe. Ich ułożenie nie zasłania kierowcy tablicy rozdzielczej i nawet przy znacznym skręcie kierownicy łatwo intuicyjnie odnaleźć ich położenie. Łopatki zmiany biegów pozwalają kierowcy trzymać ręce na kierownicy niezależnie od sytuacji na drodze. Dla ułatwienia użytkowania, aktualnie włączony bieg jest wyświetlany na tablicy rozdzielczej.
Skrzynia Quickshift 5 jest tania w eksploatacji. Jej koncepcja oparta na działaniu skrzyni mechanicznej pozwala uniknąć strat i zjawisk tarcia typowych dla skrzyń automatycznych i zapewnia wysoką sprawność. W automatycznym trybie pracy zużycie paliwa może być nawet o 10% mniejsze w jeździe miejskiej w stosunku do skrzyni mechanicznej.
Bezpieczeństwo
Renault oferuje nowy system zabezpieczeń w przypadku uderzenia w tył pojazdu oraz kontynuuje politykę « bezpieczeństwa dla wszystkich » wprowadzając innowacyjne rozwiązanie podnoszące bezpieczeństwo dzieci
W czerwcu 2005 Clio III, jako ósmy samochód Renault, uzyskało ocenę 5 gwiazdek Euro NCAP. Obecnie gama Renault jest najbezpieczniejszą gamą na rynku we wszystkich segmentach. Zgodnie z polityką stałej poprawy bezpieczeństwa swoich pojazdów Renault wprowadza w Clio III nowy system zabezpieczeń w przypadku uderzenia w tył pojazdu oraz nowe rozwiązanie umożliwiające przewóz dzieci w wieku od 6-10 lat na środkowym miejscu z tyłu. Bezpieczeństwo jest strategicznym elementem polityki Renault : co roku Grupa poświęca 100 mln euro na prace badawczo-rozwojowe w tej dziedzinie, zatrudniając przy nich 600 pracowników. W roku 2005, podobnie jak w latach poprzednich, były również prowadzone akcje edukacyjne skierowane do dzieci i młodzieży.Nowy system zabezpieczeń w przypadku uderzenia w tył pojazdu
Na wypadek uderzenia w tył pojazdu Clio III jest wyposażone w innowacyjne rozwiązanie Renault obejmujące przednie fotele i zagłówki pochłaniające energię zderzenia. To nowe rozwiązanie stanowi istotny krok naprzód w zakresie ochrony szyi podczas zderzenia. Podczas regulacji wysokości przesuwa się tutaj sam zagłówek, a nie pręty w oparciu fotela. Nie stanowią one już zatem sztywnego elementu w oparciu, dzięki czemu plecy pasażera mogą się głęboko wcisnąć w oparcie do momentu, gdy głowa dotknie zagłówka. Konstrukcja tylnej kanapy wyposażonej w trzy zagłówki chowane w oparciu została wzmocniona, podobnie jak jej mocowanie do nadwozia, w celu ograniczenia zjawiska odchylania się oparcia podczas zderzenia.Bezpieczeństwo dzieci – priorytetem Renault
W Clio III wprowadzono również po raz pierwszy nowe rozwiązanie siedzenia dla dzieci w wieku 6-10 lat na środkowym miejscu z tyłu. Poduszka siedzenia została skrócona, aby umożliwić dziecku przyjęcie prawidłowej postawy podczas siedzenia. Klamry pasów zostały przesunięte do przodu i opuszczone, aby pas układał się prawidłowo na jamie brzusznej dziecka w celu uniknięcia ryzyka tzw. nurkowania. Dodatkowa prowadnica pasa jest umieszczona w górnej części oparcia, aby nie uciskał on dziecka w szyję. W opcji oferowany jest pakiet obejmujący prowadnicę pasa i zagłówek, który można dostosować do wzrostu dziecka.
Na tylnych miejscach zastosowano odpowiednie wyprofilowanie blachy znajdującej się pod siedzeniami, aby zapobiec zjawisku nurkowania. Boczne miejsca z tyłu są wyposażone w pirotechniczne napinacze i ograniczniki napięcia do 600 daN – system ten jest oferowany wyłącznie przez Renault.
Clio III posiada również 4 punkty mocujące Isofix na bocznych miejscach z tyłu i na miejscu pasażera z przodu.« Bezpieczeństwo dla wszystkich » : zapobiegać, korygować, chronić, edukować
Renault podchodzi do kwestii bezpieczeństwa w sposób kompleksowy. Podejście to opiera się na pojęciu zintegrowanego bezpieczeństwa, w którym wyróżnić można 4 kierunki działań: zapobiegać, korygować, chronić, edukować.
Zapobiegać wypadkom
Celem jest tutaj pomoc kierowcy w zapobieganiu zagrożeniom oraz określenie wszystkich czynników umożliwiających zmniejszenie prawdopodobieństwa zaistnienia wypadku.
Renault oddaje do dyspozycji kierowców urządzenia mające na celu wzbudzenie w nich większego poczucia odpowiedzialności: alarm dźwiękowy niezapięcia pasów (oprócz kontrolki świetlnej) czy też włączenie się kontrolki układu ESP z chwilą jego aktywacji. Programowalny ogranicznik-regulator prędkości, wprowadzony w Lagunie w 2001 roku, jest obecnie dostępny w wyposażeniu fabrycznym lub w opcji w niemal całej gamie pojazdów Renault.
Aby informować kierowcę lub wspomagać go w mniej istotnych czynnościach, Renault wprowadził w swych pojazdach takie rozwiązania jak System Kontroli Ciśnienia w Oponach czy układ automatycznego włączania świateł i wycieraczek.Korygować błędy w prowadzeniu samochodu
Systemy wspomagające prowadzenie pojazdu uruchamiają się w trudnych warunkach drogowych lub w celu skorygowania błędów kierowcy, jednak nie zastępują go za kierownicą. Układ Wspomagania Nagłego Hamowania stanowi uzupełnienie układu ABS. Pomaga on kierowcy w pełniejszym wykorzystaniu możliwości układu hamulcowego. Układ kontroli toru jazdy ESP pomaga kierowcy zachować panowanie nad samochodem w razie utraty przyczepności, pod- lub nadsterowności, przy omijaniu przeszkody lub w razie gwałtownego skrętu.Chronić pasażerów
Celem Renault jest zapewnienie optymalnego poziomu bezpieczeństwa wszystkim pasażerom samochodu w razie wypadku. W tej dziedzinie Renault był zawsze nowatorem : ogranicznik napięcia pasów (1995), czołowe poduszki powietrzne ze sterowanym odpowietrznikiem (1997) i oraz System Renault Protection SRP trzeciej generacji… To ostatnie rozwiązanie stosowane jest we wszystkich modelach Renault od 2001 roku. Jest ono nadal unikalne na rynku dzięki swoim możliwościom adaptacyjnym : czołowe poduszki powietrzne posiadają dwa poziomy napełnienia i wraz z systemem podwójnych napinaczy pasów dostosowują się do siły zderzenia.
Gama Renault odznacza się najwyższym poziomem bezpieczeństwa biernego na rynku. Osiem pojazdów tej marki uzyskało najwyższą ocenę 5 gwiazdek w testach zderzeniowych przeprowadzanych przez niezależny instytut Euro NCAP : Laguna II (pierwszy pojazd na rynku z oceną 5 gwiazdek, zdobytą w 2001 roku), Mégane II (2002), Vel Satis (2002), Espace IV (2003), Scenic II (2003), Megane coupe-kabriolet, Modus (2004), Clio III (2005).Edukować w zakresie bezpieczeństwa drogowego
Błąd człowieka jest przyczyną aż 80% wszystkich wypadków drogowych. Edukowanie kierowców, obecnych lub przyszłych, jest poważnym wyzwaniem mającym zasadnicze znaczenie w walce o bezpieczeństwo na drogach. Renault kontynuuje, a w 2005 wręcz zwiększa zaangażowanie w akcje edukacyjne w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego.
Od 2000 roku Renault rozwija ambitny, międzynarodowy program «Bezpieczeństwo dla Wszystkich». Zestaw edukacyjny «Droga i Ja» oraz międzynarodowy konkurs pozwoliły objąć dotąd działaniami edukacyjnymi ponad 7 milionów uczniów w 17 krajach.
Od września 2003 roku powyższy program został rozszerzony na gimnazjalistów w wieku od 12 do 15 lat. Operacja «Twój pomysł na plakat !» proponuje im włączenie się w realizację projektów edukacyjnych kampanii plakatowych. W czasie ostatniej edycji tej kampanii w działaniach edukacyjnych wzięło udział 57 000 gimnazjalistów z 4 krajów (Francja, Hiszpania, Austria i Szwajcaria).Całość międzynarodowego programu jest obecnie rozwijana w 17 krajach. Program posiada swoją własną stronę internetową: www.securite-pour-tous.com/www.safety-for-all.com.
Najnowsze komentarze