Mało kto słyszał o Renault Prototype H i francuska marka chyba niezbyt często wyciąga ten projekt na światło dzienne. Skąd wziął się pomysł na luksusowy samochód z silnikiem V8 i co z tym wszystkim ma wspólnego Peugeot?
Targi Retromobile 2020 były okazją do poznania niezwykłego Renault Prototype H. Francuska marka, jak gdyby nigdy nic, wystawiła na popularnej wśród sympatyków klasycznej motoryzacji wystawie koncept pochodzący z 1968 roku. Mierzący 4,9 m długości samochód nie jest jednak wyłącznym dziełem Renault, ale wspólnym przedsięwzięciem z marką Peugeot. Wszystko zaczęło się od współpracy, którą firmy nawiązały 22 kwietnia 1966 roku. Połączenie sił poskutkowało integracją produkcji oraz planów modelowych, oczywiście przy zachowaniu odrębności każdej z marek i braku konkurencji, choć tego ostatniego trudno było uniknąć.
Na mocy współpracy powstały dwa modele: Peugeot 104 oraz R14, ale firma Renault bez wiedzy partnera zrezygnowała z R2 i samodzielnie opracowała model R5, który stał się bezpośrednim rywalem dla 104. Firmy podjęły się również trudnego przedsięwzięcia opracowania prestiżowego modelu, który mógłby konkurować z awangardowym Citroenem DS. Samodzielnie nie udało się to ani Peugeotowi, ani Renault z R16, który znajdował się w ofercie producenta spod znaku rombu, choć udany, nie spełniał tego zadania.
Przy pracach nad nowym modelem Renault odpowiadało za nadwozie oraz produkcję, natomiast Peugeot opracował 3.5-litrowy silnik V8 napędzający tylne koła. Na pokładzie znalazło się bogate, wręcz luksusowe wyposażenie obejmujące m.in. klimatyzację dwustrefową oraz pochylane oparcia tylnych foteli.
Początkowo planowano montaż 150-200 egzemplarzy dziennie, ale w końcu dokładnie skalkulowano koszty i opłacalność modelu. Okazało się, że wprowadzenie konceptu do seryjnej produkcji będzie zbyt ryzykowne i porzucono projekt. Zamiast seryjnej wersji Prototype H rozpoczęto nowy „Project J”, który zaowocował takimi modelami jak Renault 30 oraz Peugeot 604 i jego mniejszym bratem 305, ale żaden z nich nie był wyposażony w silnik V8.
Źródło: Car Design Archives, Renault
Najnowsze komentarze