Mobilize to spółka grupy Renault, która będzie dostarczać samochód jako usługę. Obecnie w całej Europie trwają wewnętrzne testy tego rozwiązania. Chociaż firma nie chce się tym publicznie chwalić, to pierwsze rezultaty są bardzo obiecujące a na podstawie opinii i ankiet użytkowników, którymi są między innymi pracownicy Renault, usługa będzie modyfikowana.
Renault chce, żeby w ciągu kilku lat usługa Mobilize stała się ważną częścią przychodu grupy. Docelowo ma to być aż 20% wpływów. Koncepcja samochodu jako usługi, realizowana bezpośrednio przez producenta, pozwala koncernowi zwiększyć zyski i funkcjonować w zupełnie nowym modelu ekonomicznym, w którym samochód może być wielokrotnie fabrycznie odświeżany, co znakomicie obniża koszty i zwiększa rentowność całego biznesu.
Renault spodziewa się, że usługa Mobilize będzie szczególnie popularna w miastach, natomiast na obszarach podmiejskich i na wsi sprzedaż pozostanie na dotychczasowym lub nawet większym poziomie. Przełóżmy to na nasze, krajowe realia: w Polsce w miastach mieszka blisko 65% populacji, czyli około 25 milionów osób. Nic dziwnego, że Renault widzi tu potencjalnie duży rynek: usługa wynajmu samochodu na minuty może być stosunkowo tania i nie ma aż takiej bariery cenowej.
„Jesteśmy przekonani, że charakter mobilności ulegnie zmianie, przechodząc od własności do użytkowania, zwłaszcza w miastach” – uważa Clotilde Delbos, zastępca dyrektora generalnego Renault i dyrektor Mobilize. „W dużych miastach trudno jest tam zaparkować, a dojazd do centrum miasta jest często prawie niemożliwy. W wielu miastach samochody z silnikami spalinowymi nie będą już dopuszczone do ruchu pod koniec tego dziesięciolecia. Ponadto miasta borykają się z nieustannymi korkami. W końcu ludzie są zmuszeni do rezygnacji z posiadania samochodu”.
Renault prowadzi obecnie w Polsce wewnętrzne testy usługi Mobilize, w których biorą udział pracownicy oraz partnerzy biznesowi. To między innymi na podstawie ich opinii usługa będzie finalnie kształtowana pod kątem potrzeb danego rynku. Dzisiaj firma nie chce się tym ani chwalić, ani ujawnić żadnych szczegółów, zasłaniając się tajemnicą i zazdrośnie strzegąc modelu biznesowego przed konkurencją. Wiemy jednak, że Mobilize będzie oferować własne samochody (produkowane m.in. w Chinach) a usługa kierowana jest zarówno do rynku indywidualnego jak i profesjonalnego, np. korporacji taksówkowych.
To kompleksowe podejście jest dobrze przemyślane i pokazuje, że Renault stara się zagospodarować cały rynek. Czy Clotilde Delbos ma rację – zobaczymy. Nie każdy chce przecież rezygnować z własnego samochodu, nie każdy też może to zrobić. Świat się jednak nieustająco zmienia i być może jesteśmy świadkami początku zupełnie nowej ery w mobilności.
źródło: własne, BusinessAm
Najnowsze komentarze