Walory użytkowe – tym kryterium kieruje się wiele rodzin szukających środka lokomocji który spełni ich wymagania i wytrzyma dziecięcą eksploatację. Na rynku wtórnym kwota 30-35 tysięcy złotych wystarczy na zakup bardzo różnych modelu, które ostatecznie i tak służą temu samemu. Renault Scenic III oraz siermiężna Dacia Lodgy zapewnią zupełnie inne wrażenia pod każdym względem.
Jeszcze do niedawna wszyscy liczący się w Europie producenci mieli w swojej ofercie chociażby kompaktowego minivana. Dziś ich miejsce zajęły modne SUV-y i crossovery. Pozostaje nam więc rynek wtórny, tutaj za 30-35 tysięcy złotych wyszukamy zdecydowanie warte uwagi propozycje. Ikoną swej klasy przez lata był Renault Scenic. Założona kwota wystarczy na egzemplarz trzeciej generacji produkowany od 2009 do 2016 roku. Pod pełnym obłości nadwoziem w rzeczywistości kryje się poprzednia generacja.
Renault nieco na wyrost określa tę modernizację mianem nowej generacji. Zmianie uległa tylko stylistyka nadwozia, wnętrza i unowocześniono częściowo paletę silnikową i nic poza tym. Wciąż dostajemy płytę podłogową i układ jezdny przeszczepiony z Megane II – co nie jest absolutnie wadą. Scenic III podobnie jak i poprzednia odsłona został perfekcyjnie zabezpieczony przed korozją, wadą jest tylko bardzo delikatna powłoka lakiernicza. W ofercie dostępny był także przedłużany wariant Grand z przepastnym bagażnikiem kryjącym pod podłogą dwa dodatkowe krzesełka. Wnętrze usiane jest mnóstwem schowków, półek i uchwytów na napoje.
Zboacz także: Najtańszy minivan dla rodziny: Citroën Xsara Picasso czy Renault Scenic?
Renault Scenic III – komfort podróży
Użyte tworzywa są dobrej jakości, w widocznej części są miękkie i solidnie spasowane. Pozytywnie wypada ocenić również wytrzymałość tekstyliów. Wśród używanych nie sposób znaleźć egzemplarzy bazowych, gross wyposażonych jest w automatyczną klimatyzację, fabryczną nawigację, szyberdach, skórzaną tapicerkę, mnóstwo systemów bezpieczeństwa i nagłośnienie sygnowane przez Bose. Całości dopełniają warunki podróżowania. Przednie fotele zainstalowano wyraźnie wyżej niż w kompaktowym Megane, co poprawia widoczność – są sprężyste i po prostu komfortowe. W drugim rzędzie siedzeń znów zainstalowano kanapę składającą się z trzech niezależnych segmentów – każdy możemy składać i przesuwać osobno. Wyposażono je w mocowania fotelików ISOFIX. Komfort podróżowania w trzecim rzędzie jest oczywiście iluzoryczny.
Silniki benzynowe to wolnossące 1.6 16V 110 KM, 2.0 16V 140 KM (dostępny tylko z nietrwałym bezstopniowym automatem), dalej w gamie znajdziemy dobrze oceniane 1.2 TCe 115 KM i 1.4 TCe 130 KM przyzwoicie radzące sobie także z załadowanym Sceniciem. Lwią część ofert stanowią dopracowane i w większości polecane diesle – o ile były serwisowane zgodnie z zaleceniami specjalistów a nie producenta. Gamę otwiera 1.5 dCI 95-110 KM, 1.6 dCI 130 KM i 2.0 dCI 150-160 KM – wszystkie są oszczędne i wytrzymałe pod szeregiem warunków.
Dacia Lodgy praktyczność w dobrej cenie
Z drugiej jednak strony, jeśli nie zważamy na jakość materiałów wykończeniowych, walory trakcyjne i poziom wyposażenia. Gdy liczy się dla nas możliwie dobra relacja ceny do walorów użytkowych, kosztów użytkowania i wieku pojazdu – wówczas oczywistym wyborem staje się chociażby budżetowa Dacia Lodgy. Rumuński kompaktowy minivan w Europie dostępny był od 2012 do 2022 roku. Estetyczne nadwozie nie porywa finezją kształtów, z bliska widać daleko posunięte oszczędności i pewne niedociągnięcia.
Na chwilę obecną korozja nadwozia nie stanowi wielkiego problemu, jest incydentalna w bezwypadkowych egzemplarzach. Wnętrze będzie szokiem dla estetów i osób ceniących dobrą jakość wykonania. Tutaj dominuje prosta forma i tanie – tandetne plastiki. Wyciszenie kabiny praktycznie nie istnieje, we wnętrzu przy prędkościach autostradowych jest już bardzo głośno, w czasie jazdy doskonale słyszymy pracę zawieszenia i uderzenia drobinek piasku o nadkola i podwozie. Cóż, taki jest urok i powód niskiej ceny w salonie.
Dużym plusem jest na pewno pełnowymiarowoś miejsc – nawet na szóstym i siódmym miejscu usiądą wygodnie dorośli i będą mieli dużo miejsca.
Ile kosztuje nowe Renault Scenic E-Tech? Cena, wersje, wyposażenie
Przepastny bagażnik
Bardzo wąski zakres regulacji miejsca kierowcy wbrew pozorom pozwoli na dobranie dobrej pozycji do pokonania kilkuset kilometrów. O fotelach zbyt wiele powiedzieć nie możemy, spełniają tylko swoje zadanie. W drugim rzędzie siedzeń miejsca nie zabraknie nawet wysokim osobom, oczywiście rozwiązań znanych ze Scenica nie znajdziemy. Do dwuosobowej kanapy trzeciego rzędu dostaniemy się poprzez pochylenie części oparcia i siedziska kanapy drugiego rzędu – zajmowanie miejsca jest wybitnie uciążliwie. Jednak wystarczy złożyć trzeci rząd siedzeń aby uzyskać przepastny bagażnik który spełni najbardziej wygórowane oczekiwania.
Lista dostępnych dodatków obejmuje manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby przednie, kontrolę trakcji i ABS oraz proste acz sprawnie działające centrum multimedialne z nawigacją. Ulubieńcem oszczędnych kierowców jest oczywiście diesel 1.5 dCI o mocy 90-115 KM, jego parametry są wystarczające do spokojnego przemieszczania się niskim kosztem. Na rynku znajdziemy także egzemplarze z fabryczną instalacją gazową: 1.6 MPI 82 KM, 1.6 SCi 107 KM. Gamę uzupełniają doładowane 1.2 TCe 115 KM i 1.3 TCe 102-130 KM. Z oczywistych względów to warianty wolnossące najmniej drenują rodzinny budżet. Dacia Lodgy to doskonałe urządzenie do przemieszczania się gdy nie mamy motoryzacyjnych preferencji.
Najnowsze komentarze