Renault Sport R.S. 01, czyli najpotężniejszy wyścigowy model Renault (nie licząc single-seaterów), został zaprezentowany na torze w Poznaniu. Samochód dysponuje mocą 550 KM i potrafi rozpędzić się do ponad 300 km/h!
Z okazji premiery Megane RS oraz 120-lecia Renault, francuska marka oddała w ręce uczestników Renault Sport Days modele o sportowym sercu, mniej lub bardziej ekstremalne. Na poznańskim torze wyścigowym obok Clio R.S. 18, Megane GT, Twingo GT i Clio Cup pojawiła się również najmocniejsza propozycja spod znaku diamentu, a mianowicie model R.S. 01. Pojazd może uchodzić za prawdziwą motoryzacyjną bestię.
Skąd pomysł na RS 01?
22. listopada 2013 roku szesnastu projektantów Renault z Francji wzięło udział w konkursie na stworzenie jedynego w swoim rodzaju samochodu sportowego. Brzmi, jak wymarzone zdanie dla kogoś, kto na co dzień zajmuje się designem, ale nie było to wcale takie proste. Pojawiły się bowiem ważne wytyczne. Wygląd pojazdu miał emanować mocą i jednocześnie odzwierciedlać charakter marki Renault. Zwyciężyła propozycja Akio Shimizu. Przy kreśleniu linii swojej wersji pojazdu, młody Japończyk zainspirował się modelem Renault Étoile Filante, który w 1956 roku ustanowił rekord prędkości na dnie wyschniętego słonego jeziora w Bonneville przekraczając barierę 300 km/h. Sylwetka R.S. 01 nawiązuje również do koncepcyjnego modelu DeZir.
Pierwsze szkice były tylko początkiem drogi R.S. 01. Wpływ na wygląd modelu mieli specjaliści z Renault Sport i firmy Dallara, a nad efektem końcowym czuwał szef designu marki, Laurens van den Acker. Ostateczny projekt powstał w kwietniu 2014 roku, a publiczny debiut odbył się podczas targów motoryzacyjnych w Moskwie.
„Zainspirował nas świat samochodów koncepcyjnych. Stworzyliśmy auto o spektakularnej sylwetce, zapewniającej doskonały docisk aerodynamiczny i wyczynowe osiągi. Pod designem modelu koncepcyjnego kryje się superwyścigowy samochód” – mówi Laurens van den Acker, dyrektor ds. designu przemysłowego Renault.
550 KM i ponad 300 km/h
R.S. 01 mierzy 4710 mm długości i tylko 1116 mm wysokości. Aby uzyskać niską masę własną (1140 kg) wykorzystano kadłub wykonany z włókien węglowych z wbudowanym bakiem o pojemności 150 litrów. Sercem potwora Renault jest umieszczona centralnie 3,8 litrowa jednostka Nismo V6 biturbo generująca 550 KM mocy oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 630 Nm. Silnik pochodzi z Nissana GT-R. Został sprzężony z sekwencyjną, 7-stopniową skrzynią biegów firmy Sadev. Renault Sport R.S. 01 potrafi rozpędzić się do ponad 300 km/h.
Aby zatrzymać R.S. 01 zastosowano tarcze o średnicy 380 mm oraz zaciski 6-tłoczkowe. Dla bezpieczeństwa zamontowano klatkę wewnątrz pojazdu, składaną kolumnę kierownicy oraz 6-punktowe pasy. Model można sklasyfikować pomiędzy autami klasy GT3 i DTM.
Niektórzy z uczestników Renault Sport Days mieli okazję na własnej skórze przekonać się, jakich przeciążeń dostarcza jazda R.S. 01 na prawym fotelu, pod okiem profesjonalnego kierowcy. Niektórzy wysiadali z pojazdu zachwyceni, inni odrobinę zieloni, ale wrażenia na pewno były niezapomniane ;-)
Najnowsze komentarze