W ostatnim okresie Francuzi intensywnie odświeżają, a także powiększają swoją gamę modelową. Jak za tym nadążyć? Do wyboru są trzy samochody o nadwoziu crossovera: Renault Symbioz, Captur i Arkana. Czym się różnią?
Portfolio marki Renault przeszło w ciągu ostatnich lat gruntowną przebudowę, by dostosować się do zmieniających się trendów i potrzeb klientów. Dobrze znane z nazwy modele, jak Megane, Scenic, czy Espace, wyraźnie zmieniły swój charakter. Jednocześnie w gamie pojawiło się wiele zupełnie nowych aut, których nazwy dla wielu stanowią zagadkę. W tej kategorii możemy wskazać Australa, Arkanę, Rafale, czy właśnie Symbioza.
Jakie miejsce w hierarchii zajmuje ten ostatni z nich? Pod względem wymiarów, ceny i przeznaczenia, Symbiozowi najbliżej do Captura i Arkany. W obu kategoriach najnowsze dziecko Renault zajmuje miejsce w środku tego zestawienia. Z długością nadwozia wynoszącą 4,41 m, Symbioz jest o 17,4 cm dłuższy od Captura i o 15,5 cm krótszy od Arkany. Cała trójka ma podwyższone nadwozie.
Test: Jeździliśmy już nowym Renault Symbioz. Co w tym rodzinnym SUV-ie robi największe wrażenie?
Po niedawnym liftingu Captura, stylistycznie Symbioz jest do niego bardzo podobny. Oba auta mają niemal identyczny pas przedni. Starsza Arkana prezentuje wcześniejszą stylistykę Renault, dlatego układ przednich świateł i grilla wygląda mniej nowocześnie.
Sylwetki Captura i Symbioza są zbliżone i charakterystyczne dla nadwozia typu SUV. Arkana też jest SUV-em, ale z elementami coupe, przez co wygląda bardziej sportowo. Wracając jeszcze do porównania Symbioza z Capturem, mimo znacznych podobieństw z przodu, z tyłu auta wyraźnie różnią się układem świateł. W Capturze, tak jak przed liftem, nadal mamy charakterystyczny kształt litery “C”, natomiast w Symbiozie lampy są zupełnie inne.’
Renault Symbioz, Captur i Arkana – układ wnętrza
Wygląd wnętrza wszystkich modeli jest bardzo zbliżony. Kierownica, ekran, nawiewy, dźwignia zmiany biegów są tutaj identyczne. W Arkanie klimatyzacją sterujemy z pomocą trzech pokręteł pod ekranem, natomiast w Capturze i Symbiozie te funkcje przeniesiono na wyświetlacz.
Jedną z genialnych opcji, jaką znajdziemy w Symbiozie jest panoramiczny dach Solarbay. Dzięki wykorzystaniu technologii ciekłych kryształów możemy w jednej chwili przyciemnić taflę szkła, żeby skutecznie odizolować się od promieni słońca. Do dyspozycji jest kilka stopni przyciemnienia, a efekt działania tego gadżetu wygląda wręcz magicznie. Obok Symbioza, Solarbay znajdziemy jeszcze tylko w modelach Scenic E-Tech i Rafale.
Wszystkie trzy porównywane auta mają rozbudowane funkcje bezpieczeństwa i asystentów kierowcy. Tylko Symbioz i Captur posiadają jednak specjalny przycisk do ich szybkiej dezaktywacji. To przydatna funkcja, która pozwala szybko wyciszyć, czasem zbyt natrętne, dźwięki rozmaitych “ostrzegaczy” na pokładzie.
Pod kątem przestrzeni na tylnej kanapie, Symbiozowi znacznie bliżej jest do Arkany, niż Captura.
Bagażnik – zwycięzca może być tylko jeden
W kategorii przestrzeni bagażowej, zwycięzca jest jeden i nazywa się Symbioz. Wynik 624 l to co prawda niewiele więcej, niż w Capturze, gdzie mowa o 616 l, jednak tu wiele zależy od wersji silnikowej. Jeśli przyrównamy wartości dla wersji E-Tech 145 Full Hybrid, to w Symbiozie będzie to właśnie 624 l, a w Capturze już tylko 480 l.
Wszystkie wartości to pojemność maksymalna z przesuniętą do przodu tylną kanapą. W obu autach można ją dostosowywać w zakresie 16 cm. Minimalne pojemności to w Symbiozie 492 l, a w Capturze 348 l. W Arkanie kanapa jest przymocowana na stałe, a bagażnik liczy 480 l.
W kategorii napędów, Symbioz oferowany jest aktualnie wyłącznie w wersji E-Tech 145 Full Hybrid. W Capturze i Arkanie wybór jednostek napędowych jest większy. Francuzi zapowiadają, że w 2025 roku pod maskę Symbioza trafią dwie dodatkowe opcje w postaci miękkich hybryd.
Ile kosztują crossovery Renault?
Najbardziej przystępną cenę ma Renault Captur. Samochód kosztuje w polskich salonach 85.500 zł. Cena bardzo dobrze wypada na tle konkurencji, auto bije pod tym względem na głowę Peugeot 2008. Topowy wariant Full Hybrid o mocy 145 KM to wydatek 120.800 zł. Za Arkanę przyjdzie nam zapłacić 119.900 zł w podstawie wyposażonej w układ miekkiej hybrydy o mocy 140 KM lub 126.900 zł za pełną hybrydę. Symbioz startuje od 135.900 zł.
Najnowsze komentarze