Dezynfekcja maszyn, stanowisk pracy i narzędzi roboczych, noszenie masek, rękawiczek i kombinezonów, utrzymanie dystansu, zorganizowany ruch we wspólnych obszarach – te wszystkie zabiegi mają pomóc w procesie wznowienia produkcji we francuskich zakładach Renault Trucks. Produkcja jest wstrzymana od 18. marca, ale Renault Trucks przygotowuje się teraz do powolnego, stopniowego i bezpiecznego wznowienia działalności w zakładach produkcyjnych. Cały czas mają być stosowane zasady ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników.
Od początku blokady i pomimo tymczasowej przerwy w produkcji Renault Trucks nadal służyło klientom, w dalszym ciągu dostarczając części zamienne i naprawiając ciężarówki. Działania te są niezbędne, aby zapewnić ciągłość podstawowych usług dla społeczeństwa, zwłaszcza w zakresie transportu i dostarczania podstawowych potrzeb, lekarstw i żywności. Chociaż jednak niektórzy pracownicy kontynuowali pracę, produkcja, sprzedaż oraz badania i rozwój zostały zatrzymane. Znacząca większość pracowników od prawie miesiąca nie funkcjonuje normalnie. Związki zawodowe działające w Renault Trucks we Francji właśnie podpisały jednogłośnie umowę zapewniającą tym pracownikom godziwą rekompensatę w ramach zwolnień krótkoterminowych.
ZABEZPIECZENIE FINANSOWE PRACOWNIKÓW
Obowiązująca do 3 lipca 2020 r. umowa usuwa rozbieżności między różnymi kategoriami pracowników, wynikające z przepisów prawnych i układu zbiorowego pracy, chroni najniższe wynagrodzenia i wyrównuje płace dla wszystkich pracowników na poziomie 92% ich zwykłego uposażenia dzięki solidarność menedżerów i dzięki dodatkowemu wkładowi firmy.
„Ta umowa pozwala wszystkim pracownikom być traktowanymi sprawiedliwie w tym niespotykanym okresie kryzysu. Umożliwia wszystkim pracownikom uzyskanie prawie 100% zwykłego wynagrodzenia, przy jednoczesnym zabezpieczeniu przyszłości firmy” – powiedział Bruno Blin, prezes Renault Trucks.
Renault Trucks planuje wznowić działalność możliwie szybko. Fabryki we Francji będą stopniowo wznawiać produkcję. Już 22. kwietnia 2020 r. ruszyła fabryka silników Lyon-Venissieux. Inne zakłady produkcyjne Renault Trucks, takie jak zakłady montażowe Bourg-en-Bresse i Blainville-sur-Orne, powinny stopniowo wznowić działalność w kolejnych tygodniach. Ponowne rozpoczęcie produkcji planowane jest dla wszystkich zakładów, acz odbędzie się ostrożnie i zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Rozruch produkcji będzie rozłożony na kilka tygodni, zgodnie z wymaganiami klientów, zdolnością dostawców do dostarczenia wymaganych podzespołów oraz w synchronizacji z innymi zakładami Volvo Group.
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA
Ponowne uruchomienie produkcji będzie uwarunkowane wdrożeniem wzmocnionych zasad bezpieczeństwa zdrowotnego dostosowanych do każdego miejsca, w porozumieniu ze związkami zawodowymi i przedstawicielami pracowników. Będą opracowane przez lekarzy medycyny pracy w oparciu o precyzyjną trasę, jaką przebywają pracownicy, od szatni do stanowiska pracy. Ma to na celu wyeliminowanie ryzyka kontaktu z wirusem.
„Podejmiemy działania tylko wtedy, gdy warunki BHP będą wzorowe – nie będzie kompromisów. Właśnie dlatego przewidujemy stopniowe wznawiania produkcji, obejmujące początkowy okres, w którym będziemy testować zasady zdrowotne, a także łańcuch dostaw i logistykę, zanim rozważymy zwiększenie produkcji” – twierdzi Bruno Blin.
Środki bezpieczeństwa, jakie podejmowane są w zakładach Renault Trucks obejmują:
– stosowanie zasad dystansu społecznego i środków ochronnych,
– powszechne stosowanie masek ochronnych,
– noszenie masek FFP2 z goglami lub daszkami i rękawiczkami, gdy nie można zachować odległości jednego metra pomiędzy pracownikami,
– utrzymywanie otwartych drzwi (z wyjątkiem drzwi przeciwpożarowych), aby zapobiec kontaktom z uchwytami i klamkami,
– czyszczenie stanowisk pracy, narzędzi roboczych, sprzętu logistycznego, szatni i stołówek,
– organizowanie ruchu we wszystkich częściach wspólnych, szatniach, korytarzach i stołówkach, wydłużanie godzin otwarcia i ograniczenie liczby osób obecnych w danym momencie,
– wprowadzenie specjalnego planu miejsc siedzących w środkach transportu, aby zagwarantować przestrzeń między pasażerami.
W przypadku działów zajmujących się badaniami i rozwojem, a także działów sprzedaży, sugerowana będzie wciąż praca zdalna (z domu).
Równolegle kierownictwo firmy analizuje oczekiwania swoich klientów, dealerów i partnerów oraz trendy rynkowe w celu dostosowania produkcji w nadchodzących miesiącach.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: Renault Trucks
Najnowsze komentarze