W ubiegłym tygodniu uroczyście zainaugurowano pracę odlewni aluminium w fabryce Renault w kompleksie Ayrtona Senny w Brazylii. Inwestycja pochłonęła 350 milionów reali brazylijskich. Dzięki tej odlewni uruchomiono w Brazylii produkcję bloków i głowic silnika 1.6 SCe, które dotychczas importowano. Nowa fabryka ma zdolność produkcyjną 500 tysięcy sztuk elementów rocznie.
Curitiba Injeção de Alumínio (CIA – ciekawy akronim, swoją drogą) jest kolejnym zakładem Renault działającym w São José dos Pinhais. Odlewania aluminium ma powierzchnię 14.000 metrów kwadratowych. Rocznie ma produkować po 250.000 bloków i głowic silników 1.6 SCe. Od początku w odlewni pracuje około stu specjalistów działających na dwie zmiany. Nowa fabryka łączy w sobie najlepsze i najnowocześniejsze praktyki odlewania aluminium w Aliansie Renault-Nissan-Mitsubishi na świecie.
„Od czasu rozpoczęcia produkcji w Brazylii 20 lat temu zainwestowaliśmy około 7 miliardów reali, co przyniosło efekty nie tylko dla nas, dla kraju, ale dla całego regionu Ameryki Łacińskiej. Inauguracja CIA przynosi dodatkową efekty naszej działalności, co pozwala nam na osiągnięcie jeszcze lepszych wyników” – powiedział Olivier Murguet, prezes Renault na Amerykę Łacińską.
„Renault jest firmą, która wierzy w Brazylię. Dlatego utrzymujemy nasze inwestycje w kraju bez zmian, nawet w czasach niestabilności gospodarczej, co pozwoliło nam na odnowienie i poszerzenie naszego asortymentu i wzmocnienie naszej struktury. Dzisiejsza inauguracja jest kolejnym dowodem naszego zaangażowania w tym kraju” – dodał Luiz Pedrucci, prezes Renault w Brazylii.
W budowę odlewni aluminium zaangażowanych było około 2.000 osób, w tym zespoły z Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi z 11 krajów. Koncentrowały się na zbudowaniu nowoczesnej, przyjaznej dla otoczenia fabryki. W zakładzie pracuje 165 maszyn pochodzących z jedenastu krajów, m.in. z Japonii, Korei, Francji, Hiszpanii, Niemiec i Brazylii. W tym ostatnim przypadku są to m.in. urządzenia służące do obróbki cieplnej.
Ze względu na innowacje technologiczne, około 60 pracowników odbyło około 18.000 godzin szkoleń. Część z nich wiązała się z wizytami technicznymi u dostawców i innych zakładach przemysłowych w Ameryce, Europie i Azji.
Wzmacniając swoje zaangażowanie w ochronę środowiska, nowy zakład Renault w Brazylii wykorzystuje naturalne światło, a oświetlenie jest w 100% LED-owe. Gwarantuje to nie tylko trwałość, ale i oszczędność. Wreszcie, wstępne ogrzewanie prętów aluminiowych jest wykonywane z ponownym wykorzystaniem ciepła technologicznego, przyczyniając się do efektywnego wykorzystania gazu. W efekcie zużycie energii elektrycznej i gazu ziemnego jest o 5% niższe.
Produkcja bloków silnika jest czteroetapowa. Składa się z topienia, wtrysku wysokociśnieniowego, obróbki i obróbki cieplnej. Do produkcji komponentów zastosowano nowoczesny proces smarowania, co zapewnia znaczne zmniejszenie zużycia oleju – tylko 22 ml na element przy ponad 12 litrach używanych w tradycyjnych metodach produkcji. Pozytywnymi efektami są oszczędność, czystość, bezdymne środowisko i większa prędkość produkcji.
Wtrysk aluminium do bloku odbywa się w sposób całkowicie zautomatyzowany, z prędkością 200 km/h, pod ciśnieniem 900 barów, zbliżonym do tego znajdującego się w najgłębszych punktach oceanów. Urządzenie wtryskujące jest o około 20% bardziej kompaktowe i ma o 15% wyższą wydajność niż urządzenia poprzedniej generacji.
Produkcja głowicy składa się z pięciu etapów: topienia, dmuchania rdzeni piaskowych, wtrysku niskociśnieniowego, procesu wykończeniowego i obróbki cieplnej. Proces produkcyjny jest nieorganiczny, tzn. wolny od oparów i emisji dwutlenku węgla, co przyczynia się do poprawy jakości środowiska. Również w tym procesie CIA używa urządzeń wtryskujących o około 30% bardziej zwartych i o wydajności większej o 20% od wyposażenia poprzedniej generacji.
Jakość wyprodukowanych bloków i głowic jest poddawana kontroli przez CIA. Zakład dysponuje ma laboratorium metalurgicznym, w którym przeprowadza się kilka testów. Jednym z najważniejszych punktów jest przemysłowy komputerowy sprzęt tomograficzny, pierwszy tego typu w zakładzie montażowym w Ameryce Południowej. Jest on w stanie analizować części w trzech wymiarach i służy do kontroli jakości oraz badań i rozwoju.
Inauguracja zakładu zgromadziła ponad 500 osób – reprezentantów władz, dostawców, pracowników, dealerów i dziennikarzy.
Renault w Brazylii
Produkcja Renault w Brazylii trwa od 1998 roku. Aktualnie marka przeżywa najlepszy moment swojej historii w tym kraju pod względem udziału w rynku. Marka, która zwiększyła swój udział w rynku w Brazylii od 2010 r., osiągnęła rekordowy poziom 7,7% w 2017 r. Do tego dochodzi rekordowy eksport, z ponad 98 tys. sztuk – wzrost o około 40% w stosunku do roku 2016. Rozwój Renault do Brasil jest silnie związany z odnowieniem i rozszerzaniem gamy modelowej. Dziś marka produkuje siedem pojazdów w kraju: Kwida, Sandero, Logana, Dustera, Dustera Orocha, Captura i użytkowego Mastera – lidera tego segmentu od czterech lat. W sumie w Brazylii jest już około 2,8 miliona pojazdów Renault wyprodukowanych w ciągu 20 lat. Renault do Brasil działa obecnie na trzy zmiany i zatrudnia w sumie 7.300 pracowników, w tym 1.300 zatrudnionych w ostatnim roku ze względu na wewnętrzne i zewnętrzne zapotrzebowanie związane z produkcją Captura i Kwida. Aby zarządzać swoimi działaniami społecznymi i środowiskowymi, Renault utworzyło w 2010 roku Instytut Renault. Działa on w dwóch obszarach – zrównoważonej mobilności i integracji. Swoimi działaniami Instytut miał już wpływ na około 600 tysięcy osób w całym kraju.
Krzysztof Gregorczyk; video i zdjęcia: Renault do Brasil
Najnowsze komentarze