Plan wprowadzania na rynek samochodów elektrycznych Renault
W 2011 i 2012 roku w sprzedaży znajdą się cztery samochody elektryczne Renault:
– w połowie 2011 roku – dwa modele opracowane na bazie samochodów z silnikami spalinowymi: Renault Fluence Z.E. i Renault Kangoo Express;
– następnie oferta zostanie poszerzona o dwie nowe konstrukcje z napędem w 100% elektrycznym i o innowacyjnej stylistyce: w drugim półroczu roku 2011 Renault Twizy, a następnie w połowie 2012 roku – Renault ZOE.
Przyjęty plan wprowadzania nowych modeli pozwoli każdemu klientowi znaleźć odpowiedni typ pojazdu w gamie Renault Z.E. Cztery skonstruowane przez Renault modele pokrywają większość potrzeb klientów europejskich: gama obejmuje samochód miejski, kompaktowe auto, samochód rodzinny i samochód dostawczy.
Innowacyjny model ekonomiczny
Renault zaproponuje innowacyjną formułę zakupu umożliwiającą nabycie samochodu elektrycznego szerokiej grupie odbiorców. Po raz pierwszy oddzielona zostanie własność samochodu i akumulatora. Klienci będą mogli kupić lub wynająć swój samochód. Będą płacili abonament, który obejmie wynajem akumulatora litowo-jonowego o wysokiej sprawności oraz nowe mobilne usługi ułatwiające eksploatację.
Już w momencie zakupu samochodu u dealera klient znajdzie odpowiedź na swoje potrzeby. Renault proponuje rozwiązanie typu one stop shopping obejmujące zakup lub najem samochodu, wynajem akumulatora, finansowanie, ubezpieczenie, a nawet instalację naściennych skrzynek Wall-Box umożliwiających szybkie i bezpieczne ładowanie akumulatora w domu.
Cena zakupu porównywalna z ceną auta z silnikiem spalinowym po uwzględnieniu ulg podatkowych
Zgodnie z zapowiedziami, grupa Renault będzie oferować samochody elektryczne w cenie porównywalnej z ceną auta zbliżonej klasy z silnikiem wysokoprężnym i analogicznym wyposażeniem (bez akumulatora i po uwzględnieniu ulg podatkowych).
Renault Fluence Z.E. będzie sprzedawane:
– we Francji w cenie od 21.300 euro brutto (po uwzględnieniu ulgi podatkowej w wysokości 5.000 euro),
– w Europie w cenie ok. 26.000 euro brutto, w zależności od obowiązującej stawki VAT.
Renault Kangoo Express Z.E. będzie sprzedawane:
– we Francji w cenie od 15.000 euro netto (po uwzględnieniu ulgi podatkowej w wysokości 5.000 euro).
– w Europie w cenie od 20.000 euro netto (bez uwzględnienia ulgi podatkowej).
Miesięczna ryczałtowa opłata na wynajem akumulatora
Do ceny zakupu samochodu należy dodać miesięczny abonament na wynajem akumulatora i różne usługi dodatkowe, na przykład:
– 79 euro brutto z limitem przebiegu 10 tys. km rocznie w przypadku Renault Fluence Z.E.
– 72 euro netto z limitem przebiegu 15 tys. km rocznie w przypadku Renault Kangoo Express Z.E.
Wraz z ogłoszeniem cen, Renault otwiera zapisy na Renault Fluence Z.E. i Renault Kangoo Express Z.E.
Koncern Renault oferuje samochody z napędem elektrycznym zgodne ze standardami marki, zarówno pod względem jakości, bezpieczeństwa, jak też ilości miejsca oraz komfortu.
Równolegle Renault pracuje nad rozwinięciem infrastruktury ładowania, która zostanie wdrożona w momencie pojawienia się na rynku modeli Renault Z.E. Aby masowa sprzedaż pojazdów z napędem elektrycznym mogła stać się rzeczywistością, Alians Renault-Nissan podpisuje porozumienia z poszczególnymi państwami, koncernami energetycznymi oraz innymi partnerami, jak np. Better Place.
Oferta pod klucz
Firma Renault opracowała trzy sposoby ładowania akumulatorów samochodów z gamy Renault Z.E.:
Ładowanie standardowe: najbardziej praktyczny i najczęściej stosowany przez użytkowników sposób ładowania. Podłączenie akumulatora do gniazdka w domu lub do znajdujących się w miejscach publicznych punktów ładowania umożliwia pełne naładowanie akumulatorów w czasie od 3,5 do 8 godzin w zależności od mocy i typu samochodu (Twizy – 3,5 h, Fluence Z.E., ZOE Preview i Kangoo Express Z.E. – od 6 do 8 h). W przypadku ładowania w domu są dwie możliwości: podłączenie auta do naściennej skrzynki Wall-Box z przyłączem lub do klasycznego domowego gniazdka za pomocą kabla EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment), dostępnego w ofercie akcesoriów. Renault zaleca instalację skrzynki Wall-Box ze względu na zalety tego rozwiązania: ergonomię, szybkość i niższe koszty ładowania oraz bezpieczeństwo.
Szybkie ładowanie: idealny sposób na doładowanie akumulatora. Wystarczy podłączyć auto do jednego z punktów szybkiego ładowania zainstalowanych w miejscach publicznych, aby w ciągu 10 minut doładować akumulator do poziomu zapewniającego zasięg 50 km, a w ciągu 30 minut do 80% całkowitego zasięgu. Początkowo ten sposób ładowania będzie dostępny tylko dla Renault ZOE Preview. Następnie zostanie wprowadzony dla Renault Fluence Z.E. i Renault Kangoo Express Z.E.
System Quickdrop: w niektórych krajach zostaną zbudowane stacje automatycznej wymiany akumulatorów. Klient będzie mógł w nich wymienić rozładowany akumulator na nowy w czasie wynoszącym zaledwie 3 minuty. Już zaplanowano utworzenie sieci takich stacji w Izraelu i Danii we współpracy z firmą Better Place.
W momencie zakupu samochodu u dealera, dzięki formule one stop shopping obejmującej zakup i finansowanie samochodu klientowi, zaoferowany zostanie wachlarz usług dodatkowych, jak np. wynajem akumulatora czy instalacja skrzynki Wall-Box w domu.
Optymalizacja zasięgu
Zapewnienie optymalnego zasięgu stanowi kluczowe wyzwanie w przypadku pojazdów z napędem elektrycznym. Kierowca musi dysponować czytelnymi informacjami pozwalającymi na łatwe określenie przewidywanego zasięgu.
Samochody z gamy Renault Z.E. będą wyposażone w specjalny interfejs człowiek-maszyna informujący kierowcę o poziomie naładowania akumulatora oraz o zasięgu na pozostałym zapasie energii:
– specjalny wskaźnik podaje poziom naładowania akumulatora;
– wskaźnik jazdy ekonomicznej informuje kierowcę o poziomie zużycia energii. Pojawią się nowe oznaczenia za pomocą kolorów: jasnoniebieski w polu normalnej eksploatacji samochodu, ciemnoniebieski w strefie optymalnego działania i czerwony w polu nadmiernego zużycia energii powodującego zmniejszenie zasięgu;
– komputer pokładowy został przystosowany do specyfiki samochodów elektrycznych. Podaje zasięg w kilometrach, średnie i chwilowe zużycie energii oraz zapas energii w kWh;
– inteligentny system nawigacji Carminat TomTom® uwzględnia zasięg pojazdu i podaje informacje o lokalizacji najbliższych punktów ładowania i stacji wymiany akumulatorów.
Zastosowane w samochodach Renault Z.E. rozwiązania pozwalają również na odzyskiwanie energii hamowania. System działa na podobnej zasadzie jak układ KERS (Kinetic Energy Recovery System) stosowany w Formule 1. Energia kinetyczna powstająca podczas hamowania jest odzyskiwana i magazynowana w akumulatorze.
Duża flota testowych samochodów
Gamę samochodów Renault Z.E. będzie można zobaczyć na drogach jeszcze przed ich wprowadzeniem, zaplanowanym na połowę 2011 roku.
Przygotowując się do sprzedaży samochodów elektrycznych firma Renault prowadzi bezprecedensowy, szeroko zakrojony program floty testowej. Od końca bieżącego roku, do momentu wprowadzenia do sprzedaży w połowie 2011 roku pierwszych samochodów z seryjnej produkcji, Renault udostępni swoim partnerom ponad 600 prototypów samochodów, które będą testowane w rzeczywistych warunkach użytkowania w ramach pilotażowych programów prowadzonych w 10 krajach. Prototypy przejadą setki tysięcy kilometrów. Pilotażowe programy będą również obejmowały wdrożenie infrastruktury potrzebnej do ładowania samochodów w danych strefach geograficznych. Będą one prowadzone we współpracy z lokalnymi władzami, koncernami energetycznymi, producentami wyposażenia i kluczowymi klientami flotowymi. Jedną z najbardziej znaczących operacji jest SAVE (Seine Aval Vehicule Electrique) realizowana w rejonie dolnego biegu Sekwany na zachód od regionu paryskiego.
Każdorazowo wyznaczane są cele obejmujące zarówno samochód, jak i jego ekosystem, w celu:
– przetestowania samochodu elektrycznego w rzeczywistych warunkach użytkowania z pomocą wymagających klientów flotowych, w celu zebrania ich opinii;
– przetestowania sposobów użytkowania pojazdów przez klientów i obserwacji ich zachowań w rzeczywistych sytuacjach;
– przetestowania rozwiązań technicznych związanych z różnymi sposobami ładowania (normalnym, szybkim), użytkowania, częstotliwości, czasu, itd.;
– przetestowania modeli ekonomicznych ułatwiających upowszechnienie samochodów elektrycznych.
Testy prototypów pozwolą Renault oraz uczestniczącym w nich partnerom na sprawdzenie rozwiązań technicznych i ekonomicznych w rzeczywistych warunkach, w celu jak najlepszego przygotowania się do masowej sprzedaży samochodów elektrycznych.
RENAULT KANGOO EXPRESS Z.E. OD 15.000 EURO NETTO: DOSTĘPNY DLA WSZYSTKICH ELEKTRYCZNY SAMOCHÓD DOSTAWCZY
Renault Kangoo Express Z.E. zostanie wprowadzone do sprzedaży w połowie 2011 roku w cenie od 15.000 euro netto we Francji (po uwzględnieniu ulgi podatkowej w wysokości 5.000 euro) i od 20.000 euro netto w Europie (bez uwzględnienia ulg obowiązujących w różnych krajach).
Akumulator będzie można wynająć za miesięczną opłatą w wysokości od 72 euro netto.
Renault Kangoo Express Z.E. będzie pierwszym wielkoseryjnym elektrycznym samochodem dostawczym.
Wersja elektryczna będzie posiadała taką samą ładowność i pojemność jak wersje z silnikami spalinowymi.
Na międzynarodowym salonie samochodowym w Paryżu Renault zaprezentuje produkcyjną wersję elektrycznej furgonetki Kangoo Express Z.E.. Zostanie ona wprowadzona do sprzedaży w połowie 2011 roku. W Europie będzie dostępna w cenie od 15.000 do 20.000 euro netto, w zależności od polityki poszczególnych krajów i obowiązujących w nich systemów zachęt podatkowych. We Francji dzięki uldze w wysokości 5.000 euro cena Renault Kangoo Express Z.E. będzie wynosić jedynie 15.000 euro, plasując się na podobnym poziomie co cena Kangoo Express z silnikiem wysokoprężnym.
Klienci będą mogli również wykupić miesięczny abonament na wynajem akumulatora w wysokości od 72 EUR netto.
Wraz z ogłoszeniem cen, Renault otwiera też zapisy na Renault Kangoo Express Z.E.
Renault Kangoo Express Z.E. to lekki samochód dostawczy dla firm przeznaczony do eksploatacji w mieście i w strefie podmiejskiej. Z długości nadwozia wynoszącej 4,21 m, w Renault Kangoo Express Z.E. wygospodarowano optymalną przestrzeń ładunkową o objętości od 3 do 3,5 m³ i ładowności 650 kg. Tylne asymetryczne drzwi 2-skrzydłowe i odsuwane drzwi boczne ułatwiają dostęp do przedziału ładunkowego.
Stylistyka Renault Kangoo Express Z.E. jest taka sama jak wersji z silnikiem spalinowym. Jedynie brak rury wydechowej z tyłu i chromowany znaczek Z.E. sygnalizują, że jest to samochód elektryczny. Gniazdo do ładowania jest umieszczone z przodu samochodu pod klapką, blisko prawego reflektora. Standardowy sposób ładowania z gniazdka 230V 16A pozwala na pełne naładowanie akumulatora w czasie od 6 do 8 godzin (w zależności od dostępnej mocy), w nocy lub w ciągu dnia w pracy.
Kangoo Express Z.E. posiada zasięg 160 km w cyklu mieszanym NEDC. Zapewnienie optymalnego zasięgu stanowi kluczowe wyzwanie w przypadku pojazdów z napędem elektrycznym. Z tego właśnie powodu Renault dokłada wszelkich starań, aby mogło się ono odbywać w sposób możliwie jak najprostszy i skuteczny. Specjalny interfejs człowiek-maszyna będzie informował kierowcę o poziomie naładowania akumulatora oraz o zasięgu na pozostałym zapasie energii. Proponowane są również nowe funkcje, jak np. system wstępnego ogrzewania i nawiewu podczas ładowania, których zadaniem jest zapewnienie maksymalnego zasięgu podczas eksploatacji.
Silnik elektryczny Kangoo Express Z.E. ma moc 44 kW (60 KM). Maksymalna prędkość obrotowa wynosi 10.500 obr./min. Zapewnia błyskawiczne osiągnięcie maksymalnego momentu obrotowego 226 Nm. Samochód jest zasilany akumulatorem litowo-jonowym o mocy 22 kWh. Zapewnia on zaskakujące przyspieszenie przy ruszaniu z miejsca i na niskich obrotach. Brak konieczności zmiany biegów oraz bezgłośna i pozbawiona drgań praca silnika sprawiają, że jazda staje się całkowicie nowym doświadczeniem.
Renault Kangoo Express Z.E. będzie dostępne w tych samych kolorach nadwozia co wersje z silnikami spalinowymi. Dzięki temu klienci będą mogli zamówić samochód w firmowym kolorze. Furgonetka będzie produkowana w zakładzie MCA w Maubeuge, na tej samej linii co wersje Kangoo Express z silnikiem spalinowym.
Dane techniczne RENAULT KANGOO EXPRESS Z.E.
WYMIARY | |
Długość (mm) | 4.213 |
Szerokość całkowita / z lusterkami bocznymi (mm) | 1.829 / 2.133 |
Wysokość pojazdu nieobciążonego (mm) | 1.818 |
Rozstaw osi (mm) | 2.697 |
Rozstaw kół przednich (mm) / Rozstaw kół tylnych (mm) | 1.522./.1.536 |
Prześwit (mm) | 186 bez obciążenia i 143 z obciążeniem |
Masa (kg) | 1.410 |
Pojemność ładunkowa (m³) | 3 – 3,5 |
Ładowność (kg) | 650 |
Ilość miejsc | 2 |
SILNIK | |
Typ silnika | Elektryczny synchroniczny z uzwojonym wirnikiem |
Moc (kW)/(KM) | 44/60 |
Maksymalna prędkość obrotowa (obr./min) | 10.500 |
Moment obrotowy (Nm) | 226 |
Przeniesienie napędu | przełożenie bezpośrednie z reduktorem |
AKUMULATOR | |
Typ akumulatora | litowo-jonowy |
Pojemność energetyczna (kWh) | 22 |
UKŁAD KIEROWNICZY | |
ze wspomaganiem | Zmienne elektryczne wspomaganie |
OSIĄGI | |
Zasięg zgodnie z normą NEDC w cyklu mieszanym (km) | 160 |
Prędkość maks. (blokada elektroniczna) (km/h) |
130 |
RENAULT FLUENCE Z.E. OD 21.000 EURO BRUTTO: EKOLOGICZNE I PRESTIŻOWE AUTO WYPOSAŻONE W ZAAWANSOWANE TECHNOLOGIE
Renault Fluence Z.E. zostanie wprowadzone do sprzedaży w połowie 2011 roku w cenie od 21.300 euro brutto we Francji (po uwzględnieniu ulgi podatkowej w wysokości 5.000 euro) i ok. 26.000 euro brutto w Europie (bez uwzględnienia ulg, w zależności od stawki VAT obowiązującej w różnych krajach).
Renault Fluence Z.E. jest pierwszym elektrycznym sedanem produkowanym seryjnie.
Przestronne i komfortowe wnętrze zapewnia równie dużo miejsca co wersja z silnikiem spalinowym.
Ten prestiżowy model jest przeznaczony dla klientów indywidualnych oraz użytkowników flotowych.
Renault prezentuje na paryskim salonie produkcyjną wersję swojego w 100% elektrycznego sedana – Renault Fluence Z.E. Proponowana wersja – Fluence Z.E. Prime Time – którą od 30 września będzie można zamawiać, pojawi się w sprzedaży w Europie w połowie 2011 roku w cenie od 21.300 euro do 26.000 euro, w zależności od obowiązujących w danym kraju ulg podatkowych i stawki VAT.
RENAULT FLUENCE Z.E. będzie dostępne w niektórych krajach takich jak Francja w cenie od 21.300 euro (po uwzględnieniu ulgi podatkowej w wysokości 5.000 euro), porównywalnej z ceną Renault Fluence Diesel o tej samej mocy i z tym samym wyposażeniem. W momencie wprowadzenia na rynek Fluence Z.E. będzie oferowane w dwóch wersjach wyposażenia.
Klienci będą mogli również wykupić miesięczny abonament na wynajem akumulatora w wysokości od 79 EUR brutto.
Wraz z ogłoszeniem cen, Renault otwiera też zapisy na Renault Fluence Z.E. Prime Time.
Renault Fluence Z.E. jest prestiżowym ekologicznym autem wyposażonym w zaawansowane technologie, przeznaczonym dla klientów indywidualnych, jak również dla użytkowników flotowych, poszukujących przestronnego i komfortowego samochodu.
Elektryczna wersja Fluence, mierząca 4,75 m, jest o 13 cm dłuższa od modelu z silnikiem spalinowym. Tylna część samochodu została w całości zmieniona, aby umożliwić umieszczenie akumulatora za tylnymi siedzeniami, zachowując jednocześnie objętość bagażnika wynoszącą 300 dm³ (VDA).
Przestrzeń w kabinie jest porównywalna do przestrzeni w samochodach wyższego segmentu, a promień na wysokości kolan w pełni zasługuje na miano best in class: wynosi 1.480 mm z przodu i 1.475 mm z tyłu.
Kabina Renault Fluence Z.E. posiada to samo wyposażenie co wersja z silnikiem spalinowym. Zmieniona została jedynie deska rozdzielcza, w którą wbudowano instrumenty kontrolne i pomiarowe związane z napędem elektrycznym. Na przykład klasyczny obrotomierz został zastąpiony licznikiem podającym informacje dotyczące zasięgu i poziomu naładowania.
Renault Fluence Z.E. jest wyjątkowo dobrze wyposażonym samochodem, dysponującym wszystkimi nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, takimi jak: inteligentna wbudowana nawigacja satelitarna, zestaw głośnomówiący Bluetooth®, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, automatyczny zapłon czy automatycznie włączane reflektory oraz automatycznie uruchamiane wycieraczki.
Renault Fluence Z.E. posiada zasięg 160 km w cyklu mieszanym NEDC. Zapewnienie optymalnego zasięgu stanowi kluczowe wyzwanie w przypadku pojazdów z napędem elektrycznym. Na desce rozdzielczej pojawił się specjalny interfejs człowiek-maszyna, informujący kierowcę o poziomie naładowania akumulatora oraz o zasięgu na pozostałym zapasie energii. Proponowane są również nowe funkcje, jak np. system wstępnego ogrzewania i nawiewu podczas ładowania, których zadaniem jest zapewnienie maksymalnego zasięgu podczas eksploatacji.
Silnik elektryczny Renault Fluence Z.E. ma moc 70 kW (95 KM). Maksymalna prędkość obrotowa wynosi 11.000 obr./min i umożliwia błyskawiczne osiągnięcie maksymalnego momentu obrotowego 226 Nm i zapewnia zaskakujące przyspieszenie przy ruszaniu z miejsca i na niskich obrotach. Brak konieczności zmiany biegów oraz bezgłośna praca silnika zapewniają zupełnie odmienną jakość jazdy. Prędkość maksymalna została celowo ograniczona do 135 km/h.
Silnik jest zasilany akumulatorem litowo-jonowym o pojemności energetycznej 22 kWh, który można ładować na 2 różne sposoby:
Ładowanie standardowe: najbardziej praktyczny i najczęściej stosowany przez użytkowników sposób ładowania. Podłączenie akumulatora do gniazdka w domu lub do znajdujących się w miejscach publicznych punktów ładowania umożliwia pełne naładowanie akumulatorów w czasie od 3,5 do 6 godzin w zależności od dostępnej mocy. W przypadku ładowania w domu są dwie możliwości: podłączenie auta do naściennej skrzynki Wall-Box z przyłączem lub do klasycznego domowego gniazdka za pomocą kabla EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment), dostępnego w ofercie akcesoriów. Renault zaleca instalację skrzynki Wall-Box ze względu na zalety tego rozwiązania: ergonomię, szybkość i niższe koszty ładowania oraz bezpieczeństwo instalacji.
System Quickdrop: w niektórych krajach zostaną zbudowane stacje automatycznej wymiany akumulatorów. Klient będzie mógł w nich wymienić rozładowany akumulator na nowy w czasie zaledwie 3 minut. Aktualnie zaplanowano utworzenie sieci takich stacji w Izraelu i w Danii we współpracy z firmą Better Place.
W momencie wprowadzenia na rynek, Renault Fluence Z.E. będzie dostępny w 7 różnych kolorach nadwozia.
Fluence Z.E. Prime Time, które będzie można wkrótce zamówić, będzie oferowane wyłącznie w 3 kolorach: Blanc Glacier, Gris Platine i Bleu Energy.
Samochód będzie produkowany w zakładzie Renault w Bursie w Turcji, na tej samej linii co wersje Fluence z silnikiem spalinowym.
Dane techniczne Renault Fluence Z.E.
WYMIARY | |
Długość (mm) | 4.748 |
Szerokość (mm) | 1.813 |
Wysokość (mm) | 1.458 |
Rozstaw osi (mm) | 2.701 |
Rozstaw kół przednich (mm) / tylnych (mm) | 1.537 / 1.555 |
Zwis przedni / tylny (mm) | 907 / 1.140 |
Masa (kg) | 1.543 |
Opony standardowe | 205/55 R16 |
SILNIK | |
Typ silnika | Elektryczny synchroniczny z uzwojonym wirnikiem |
Przeniesienie napędu | Przełożenie bezpośrednie z reduktorem i przełącznikiem biegu przód/tył |
Moc maksymalna EWG (kW)/(KM) | 70/95 |
Maksymalny moment obrotowy EWG (Nm) | 226 |
AKUMULATOR | |
Typ akumulatora | litowo-jonowy |
Zasięg zgodnie z normą NEDC w cyklu mieszanym (km) | 160 |
UKŁAD KIEROWNICZY | |
ze wspomaganiem | Zmienne elektryczne wspomaganie |
OSIĄGI | |
Prędkość maks. (blokada elektroniczna) (km/h) | 135 |
RENAULT TWIZY – INNOWACYJNY, ZWROTNY I PRAKTYCZNY ŚRODEK TRANSPORTU DO JAZDY PO MIEŚCIE
Na salonie samochodowym w Paryżu Renault zaprezentuje produkcyjną wersję Renault Twizy, które swoją pomysłowością doskonale oddaje nowe hasło marki: Drive the Change. Renault Twizy to innowacyjne rozwiązanie w zakresie miejskiego transportu indywidualnego.
Dzięki innowacyjnemu, wyrazistemu designowi i niezwykle kompaktowym wymiarom Renault Twizy z pewnością spodoba się aktywnym mieszkańcom miast poszukującym modnego i praktycznego pojazdu.
Twizy jest bardziej zwrotny niż zwykły samochód, a jego możliwości w zakresie przyspieszania w ruchu miejskim i podmiejskim są porównywalne z osiągami skuterów. Renault Twizy oferuje dwóm siedzącym (jeden za drugim) użytkownikom zapewniające osłonę nadwozie, odpowiednie trzymanie się drogi i bezpieczny układ hamulcowy, podobnie jak w typowym samochodzie czterokołowym.
Jest to w 100% elektryczny samochód o zerowej emisji spalin podczas eksploatacji. Renault Twizy jest wyposażony w silnik elektryczny o mocy 15 kW (20 KM) rozwijający moment obrotowy 57 Nm. Renault Twizy posiada wszystkie zalety jezdne samochodu elektrycznego: bezgłośną pracę silnika, natychmiastowo osiągany wysoki moment obrotowy i płynne przyspieszenie.
W celu pokazania możliwości personalizacji, tak ważnej dla przyszłych klientów Renault Twizy, pojazdy prezentowane na stoisku marki na salonie samochodowym różnią się wzorami zaprojektowanymi przez Renault Design.
Twizy będzie trzecim pojazdem elektrycznym w gamie Renault Z.E., po modelu Renault Fluence Z.E. i furgonetce Renault Kangoo Express Z.E., które pojawią się w połowie 2011 roku. Pod koniec roku 2011 w Europie w sprzedaży znajdą się dwie wersje tego pojazdu (Twizy o prędkości maksymalnej 75 km/h, dla osób posiadających prawo jazdy i Twizy 45 o prędkości maksymalnej 45 km/h, które będzie można prowadzić bez prawa jazdy1) w przystępnej cenie, zbliżonej do ceny trzykołowego skutera.
Wstępnej rezerwacji Renault Twizy można dokonać na stronie www.renault-ze.com.
Renault Twizy będzie produkowane w Valladolid, w Hiszpanii.
1 w zależności od rynku
Innowacyjny pojazd spełniający potrzeby jazdy po mieście
Unikalna koncepcja
Dzięki niezwykle kompaktowym wymiarom (długość 2,32 m i szerokość 1,19 m przy wysokości 1,46 m), Renault Twizy jest stworzone do jazdy w mieście.
Renault Twizy z pewnością spodoba się zarówno aktywnym mieszkańcom miast, posiadającym już samochód i potrzebującym dodatkowego środka transportu, jak i młodym kierowcom szukającym swojego pierwszego, ale bezpiecznego pojazdu, dzięki wersji niewymagającej prawa jazdy.
Kompaktowe wymiary zbliżają Renault Twizy do skuterów, jednak pojazd ten posiada podstawowe elementy samochodu: podwozie z czterema kołami, kierownicę, pedały i zapewniające osłonę nadwozie, mieszczące dwie osoby siedzące jedna za drugą.
Unikalny design
Renault Twizy to pojazd o silnej osobowości i zdecydowanie nowoczesnej stylistyce: otwarte nadwozie o płynnej krzywiźnie, oryginalne boczne drzwi przypominające skrzydła owada, przednia szyba i dach tworzące dużą szklaną płaszczyznę oraz rozpoznawalne z daleka światła.
Przyszli nabywcy Renault Twizy, zwracający uwagę na design i nowe trendy stylistyczne, będą mogli podkreślić unikalny charakter swoich dwuśladów dzięki spersonalizowanym naklejkom dostępnym w momencie wprowadzenia modelu na rynek.
TWIZY SPERSONALIZOWANE PRZEZ DZIAŁ DESIGNU RENAULT NA PARYSKIM SALONIE Na salonie samochodowym Renault prezentuje trzy modele Renault Twizy spersonalizowane przez dział designu Renault. Naklejki Dot Dot zwracają uwagę elegancką grafiką. Renault Twizy Circuit odwołuje się do grafiki komputerowej znanej z filmów science-fiction. W przypadku Renault Twizy Totem, inspiracją dla stylistów Renault Design były energetyczne kolory i wzory plemienne. Zaprezentowanych zostanie również dziewięć innych wirtualnych projektów. W sumie goście odwiedzający zarówno stoisko Renault na salonie jak też stronę www.renault-ze.com będą mieli do wyboru dwanaście projektów Renault Design i będą mogli zagłosować na swoje ulubione spersonalizowane Twizy. Wybrany przez nich wzór zostanie wykorzystany w serii limitowanej, która pojawi się w sprzedaży w 2011 roku. |
Zwrotność i praktyczny charakter skutera przy znacznie wyższym poziomie bezpieczeństwa
Renault Twizy jest wyjątkowo zwrotne, dzięki czemu idealnie sprawdza się w jeździe po mieście. Dzięki niezwykle kompaktowym wymiarom i wynoszącemu zaledwie 3,4 m promieniowi skrętu Renault Twizy z łatwością znajdzie miejsce do zaparkowania tam, gdzie nie zmieszczą się nawet małe miejskie samochody.
Elektryczny silnik Renault Twizy osiąga przy ruszaniu z miejsca moment obrotowy 57 Nm, czyli około 4-krotnie wyższy niż w przypadku trójkołowego skutera o pojemności 125 cm3. Osiągi te zapewniają Renault Twizy energiczne ruszanie z miejsca i przyspieszanie.. Twizy osiągające prędkość maksymalną 75 km/h (w wersji wymagającej prawa jazdy), swobodnie porusza się w strefie podmiejskiej i może jeździć po obwodnicach dużych aglomeracji (w zależności od miejscowych przepisów).
Renault Twizy jest praktyczne:
– zapewniające osłonę nadwozie i boczne spojlery pozwalają korzystać z przyjemności jazdy, dając jednocześnie ochronę przez wiatrem i deszczem. Dodatkowo dostępne są również drzwi boczne zapewniające lepszą izolację.
– pojemność otwartego schowka w pełni odpowiada potrzebom dojazdów do pracy lub sklepu, do których jest przeznaczone Renault Twizy. Pod siedzeniem pasażera z tyłu znajduje się zamykany na klucz schowek o pojemności 31 l, mogący pomieścić torbę do pracy i siatkę z zakupami. Jego pojemność można w prosty sposób zwiększyć do 55 litrów. Z przodu po obu stronach kierownicy umieszczone są 10-litrowe schowki (w tym zamykany na klucz schowek o pojemności 6,5 litra).
Renault Twizy jest łatwe w użytkowaniu:
– Renault Twizy jest intuicyjne w obsłudze, a jazda nim stanowi nowe i przyjemne doświadczenie ze względu na płynne przyspieszenie, natychmiast dostępny wysoki moment obrotowy i wyjątkowo cichą pracę silnika.
– informacje widoczne na desce rozdzielczej, takie jak poziom zasięgu i wskaźnik ekonomicznej jazdy są doskonale czytelne i ułatwiają szybkie oswojenie się z pojazdem.
Renault Twizy zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa niż skuter.
Wyposażone w nadwozie Renault Twizy jest zdecydowanie lepiej widoczne w ruchu miejskim. Odkształcalna konstrukcja pojazdu chroni obu pasażerów w przypadku zderzenia czołowego. Cztery wysunięte na zewnątrz koła i umieszczone po bokach listwy wzmacniające uzupełniają system zabezpieczeń w przypadku zderzenia bocznego. System zabezpieczeń składa się z poduszki powietrznej kierowcy, 4-punktowej uprzęży z przodu i 3-punktowego pasa bezpieczeństwa z tyłu. Ponieważ pasażerowie Renault Twizy mają pasy i zapewniające im ochronę nadwozie, nie muszą być wyposażeni w dodatkowe środki ochrony (kask, żółwik). Czterokołowe nadwozie i nisko położony środek ciężkości zapewniają Renault Twizy stabilność i bezpieczeństwo. Cztery hamulce tarczowe gwarantują precyzyjne i mocne hamowanie.
Samochód w 100% elektryczny, o zerowej emisji podczas eksploatacji
Renault Twizy jest w 100% elektrycznym samochodem. Jest wyposażone w silnik elektryczny o mocy 15 kW (20 KM) w wersji wymagającej prawa jazdy i 4 kW (5 KM) w wersji bez prawa jazdy oraz w akumulator litowo-jonowy (umieszczony pod przednim siedzeniem) o pojemności energetycznej 7 kWh.
Niska masa Renault Twizy (zaledwie 450 kg, w tym akumulator o wadze 100 kg) ma bezpośredni wpływ na zasięg, który wynosi 100 km w cyklu znormalizowanym. Ładowanie akumulatora jest wyjątkowo łatwe: pojazd można naładować za pomocą spiralnie zwiniętego kabla znajdującego się pod klapką z przodu auta. Dzięki wbudowanej ładowarce kabel można podłączyć również do umieszczonych przy drogach punktów ładowania. Adapter pozwala podłączyć kabel do każdego typu gniazdka domowego 230V 10A. Pełne ładowanie akumulatora zajmuje 3,5 godziny.
Renault Twizy będzie sprzedawane w Europie pod koniec 2011 roku w cenie zbliżonej do ceny trójkołowych skuterów. Podobnie jak w przypadku innych samochodów gamy Renault Z.E., klienci będą mogli wykupić abonament na wynajem akumulatora oraz usługi dodatkowe.
Wstępnej rezerwacji Renault Twizy można dokonać na stronie www.renault-ze.com
Dane techniczne Renault Twizy
WYMIARY | |
Obręcze kół standardowe (”) | 13 |
Długość (mm) | 2.320 |
Szerokość (mm) | 1.191 |
Wysokość (mm) | 1.461 |
Rozstaw osi (mm) | 1.684 |
Rozstaw kół przednich (mm) / tylnych (mm) | 1.050 / 1.036 |
Zwis przedni / tylny (mm) | 292 / 345 |
Masa własna (kg) | 450 (w tym 100-kilogramowy akumulator) |
Opony standardowe | 125×80 R13 (przód) / 145×80 R13 (tył) |
SILNIK | |
Typ silnika | Elektryczny |
Przeniesienie napędu | Przełożenie bezpośrednie z reduktorem i przełącznikiem biegu przód/tył |
Moc maksymalna stała EWG Wersja 45 km/h – Wersja 75 km/h |
4 kW/5 KM – 8 kW/10 KM |
Moc maksymalna chwilowa EWG Wersja 45 km/h – Wersja 75 km/h |
7 kW/9 KM – 15 kW/20 KM |
Maksymalny moment obrotowy EWG (Nm) | 57 |
AKUMULATOR | |
Typ akumulatora | litowo-jonowy |
Zasięg w cyklu znormalizowanym (km) | 100 |
OSIĄGI | |
Prędkość maksymalna (km/h) | 45 – 75 |
RENAULT ZOE PREVIEW: SAMOCHÓD O ZEROWEJ EMISJI2 ZAPEWNIAJĄCY KOMFORT NA CO DZIEŃ
Renault ZOE Preview stanowi zapowiedź tego, jakie będą masowo produkowane samochody elektryczne Renault.
* Samochód wielkości Clio z charakterystycznym przodem, który od tego momentu będzie wyróżniał samochody marki Renault.
* W ZOE Preview zostało zastosowane całe know-how Renault:
– auto posiada wszystkie cechy w 100% elektrycznego samochodu, tzn. konstrukcję z miejscem na akumulator, kompaktowy silnik i system pozwalający zoptymalizować zasięg;
– spełnia oczekiwania klientów segmentu B, którzy chcą mieć w aucie dużo miejsca, bagażnik, zwrotność ułatwiającą jazdę po mieście, bezpieczeństwo pozwalające na wyprawy poza miasto i atrakcyjny design.
* W celu zapewnia komfortu użytkownikom Renault ZOE Preview jest wyposażone w:
– klimatyzację z regulacją poziomu wilgotności;
– czujnik zanieczyszczenia powietrza zapewniający oddychanie czystszym powietrzem;
– rozpylacz zapachów o działaniu energetyzującym lub uspokajającym;
– centralny ekran emitujący światło w celu poprawy samopoczucia (światłoterapia).
Renault ZOE posiada zmysłowy design i płynną linię. Udowadnia, że samochód w 100% elektryczny może być atrakcyjny, zapowiadając przyjemność codziennej jazdy. ZOE w 90% odpowiada samochodowi, który będzie produkowany we Francji we Flins i znajdzie się w sprzedaży w połowie 2012 roku.
2 podczas eksploatacji, bez uwzględnienia części eksploatacyjnych
Elektryzujący design
ZOE Preview udowadnia, że samochód o zerowej emisji daje poczucie bezpieczeństwa i może mieć zmysłową stylistykę zapowiadającą przyjemność prowadzenia.
Wysunięta przednia szyba i tył w kształcie kropli wody podkreślają płynność linii pojazdu. Ten w 100% elektryczny samochód wyróżnia się odmienną budową: krótką maską z przodem bez wlotów powietrza zapewniającą lepszą aerodynamikę oraz kompaktowymi wymiarami.
Samochód ma długość 4,1 m i jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 60 kW (80 KM) i momencie obrotowym 222 Nm. Duże 19-calowe koła i wyprofilowane boki dają poczucie bezpieczeństwa i pozwalają podróżować na dłuższych trasach z gwarancją pełnego komfortu.
Kierowca Renault ZOE Preview ma 3 możliwości ładowania akumulatora:
Ładowanie standardowe: najbardziej praktyczny i najczęściej stosowany przez użytkowników sposób ładowania. Podłączenie akumulatora do gniazdka w domu lub do znajdujących się w miejscach publicznych (np. na parkingu) punktów ładowania umożliwia pełne naładowanie akumulatorów ZOE Preview w czasie od 6 do 8 godzin w zależności od dostępnej mocy. W przypadku ładowania w domu są dwie możliwości: podłączenie auta do naściennej skrzynki Wall-Box z przyłączem lub do klasycznego domowego gniazdka za pomocą kabla EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment), dostępnego w ofercie akcesoriów.
Renault zaleca instalację skrzynki Wall-Box ze względu na zalety tego rozwiązania: ergonomię, szybkość i niższe koszty ładowania oraz bezpieczeństwo instalacji.
Szybkie ładowanie: idealny sposób na doładowanie akumulatora. Wystarczy podłączyć auto do jednego z punktów szybkiego ładowania zainstalowanych w miejscach publicznych, aby w ciągu 10 minut doładować akumulator do poziomu zapewniającego zasięg 50 km, a w ciągu 30 minut do 80% całkowitego zasięgu.
System Quickdrop: w niektórych krajach zostaną zbudowane stacje automatycznej wymiany akumulatorów. Klient będzie mógł w nich wymienić rozładowany akumulator na nowy w czasie zaledwie 3 minut. Aktualnie zaplanowano utworzenie sieci takich stacji w Izraelu i Danii we współpracy z firmą Better Place.
SPA Car zapewniający maksymalny komfort
ZOE Preview dba o swoich pasażerów. Pomyślano o wszystkim, aby zapewnić im dobre samopoczucie:
* Nawilżanie powietrza: inteligentny system klimatyzacji reguluje poziom wilgotności powietrza, zapewniając dobre samopoczucie, w przeciwieństwie do wysuszającego działania, jakie mają niektóre klasyczne układy klimatyzacji.
* Funkcja detox: Czujnik czystości powietrza kontroluje jego stopień zanieczyszczenia i w razie potrzeby zamyka nawiewy. Ponadto filtry kabiny zatrzymują szkodliwe związki, oczyszczając powietrze. Dwufunkcyjny jonizator zmniejsza znacząco ilość bakterii i alergenów w powietrzu.
* Efekt energetyzujący lub uspokajający: elektryczny układ rozpyla w powietrzu olejki eteryczne o właściwościach dostosowanych do aktualnych potrzeb użytkowników samochodu: obniżające stres w czasie powrotu z pracy lub przeciwnie, pobudzające czujność w czasie jazdy nocą.
Trójfunkcyjny system został opracowany przez Renault we współpracy z firmą Biotherm®, prowadzącą badania w dziedzinie biologii skóry w Dziale Produktów Luksusowych koncernu L’Oréal.
* Klimat muzyczny: przy współpracy z agencją Creative Diffusion, partnerem słynnych francuskich nagród dla nowej muzyki Qwartz, opracowano specjalną muzykę.
* Światłoterapia: centralny ekran emituje energetyzujące światło, sprzyjające dobremu samopoczuciu. Funkcja światłoterapii stanowi element projektu, nad którym Renault pracuje wraz ze światowym ekspertem w tej dziedzinie, firmą Philips.
Dane techniczne Renault ZOE Preview
WYMIARY | |
Obręcze kół standardowe (") | 7 J 19 |
Długość (mm) | 4.086 |
Szerokość (mm) | 1.788 |
Wysokość (mm) | 1.540 |
Rozstaw osi (mm) | 2.575 |
Rozstaw kół przednich (mm) | 1.578 |
Rozstaw kół tylnych (mm) | 1.578 |
Zwis przedni (mm) | 815 |
Zwis tylny (mm) | 696 |
Masa własna (kg) | 1.392 |
Opony | specjalne opony Michelin 205/45R19 (1) |
Pojemność bagażnika (dm³ VDA) | 292 |
SILNIK | |
Typ silnika | Elektryczny |
Przeniesienie napędu | Przełożenie bezpośrednie z reduktorem i przełącznikiem biegu przód/tył |
Moc kW EWG/(KM) | 60/80 |
Moment obrotowy EWG (Nm) | 222 |
AKUMULATOR | |
Typ akumulatora | litowo-jonowy |
Zasięg zgodnie z normą NEDC w cyklu mieszanym (km) | 160 |
UKŁAD KIEROWNICZY I HAMULCOWY | |
Wspomaganie | Zmienne elektryczne wspomaganie |
Min. promień skrętu (m) | 10,35 |
Hamulec postojowy | Elektryczny |
OSIĄGI | |
Współczynnik SCx | 0,29 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 135 |
0-100 km/h (s) | 8,1 |
(1) specjalne opony Michelin przyczyniające się do zwiększenia zasięgu i obniżenia TCU (total cost of use), opracowane specjalnie dla ZOE. Wpisują się w ramy umowy o współpracy w zakresie innowacyjnych rozwiązań podpisanej przez firmy Renault i Michelin.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze