Grupa Renault zdołała zrealizować wyznaczony sobie cel polegający na zwiększeniu udziału w rynku światowym.
Wzrost produkcji zaplanowany na rok 2009, a także odnowienie gamy pozwoliły zwiększyć penetrację rynku w drugim półroczu i zakończyć rok wzrostem udziału w rynku.
W sektorze pojazdów osobowych i użytkowych łącznie Grupa Renault zwiększyła swój udział w rynku do 3,7% (+0,1%). Na rynku światowym, na którym zanotowano spadek o 4,7%, wyniki Grupy zmniejszyły się jedynie o 3,1% (wielkość sprzedaży: 2,309 mln samochodów).
W sektorze pojazdów osobowych udział Grupy Renault w rynku wynosił 4,3%, czyli zwiększył się o 0,2%. Na rynku światowym, na którym zanotowano spadek o 4,2%, sprzedaż koncernu wzrosła o 0,7% (wielkość sprzedaży: 2,032 mln samochodów).
Marka Renault ponownie zajęła trzecie miejsce w Europie Zachodniej, głównie dzięki sukcesowi rodziny Mégane i Twingo.
Na rynku pojazdów użytowych marka Renault zajmuje w Europie Zachodniej pozycję lidera od 1998 roku.
Marka Dacia zanotowała wzrost sprzedaży o 91% (214.500 samochodów) w Europie, jej penetracja rynku kształtowała się na poziomie 1,3%. We Francji Dacia wkroczyła do dziesiątki najlepszych marek samochodowych.
Renault Samsung Motors zwiększył o 0,8% swój udział w rynku (9,3%), a jego sprzedaż wzrosła o 31%. W ten sposób Korea Południowa stała się trzecim co do wielkości rynkiem koncernu w 2009 roku.
* na podstawie wyników szacunkowych z 4 stycznia 2010 roku
Po raz pierwszy od dziesięciu lat, w związku z załamaniem na niektórych rynkach, m.in. w Rosji i Rumunii, Grupa Renault zanotowała spadek sprzedaży poza Europą, choć udało jej się utrzymać sprzedaż globalną poza Europą na poziomie 34%.
Wyniki na 15 największych rynkach
Piętnaście największych rynków reprezentuje 85% całości sprzedaży Grupy.
Na zakończenie 2009 roku na jedenastu z nich zanotowano wzrost udziałów w rynku (na koniec czerwca zanotowano wzrost na ośmiu), jeden utrzymuje się na stabilnym poziomie, a na trzech obserwuje się spadek.
Wielkość sprzedaży 2009 |
Penetracja rynku PO+PU 2009 |
Zmiany 2009 wobec 2008 |
Penetracja rynku II półrocze 2009 wobec II półrocza 2008 |
|
Francja |
702.083 |
26,0% |
+0,6 |
+2,3 |
Niemcy |
240.153 |
6,0% |
+1,0 |
+1,4 |
Korea Południowa |
133.630 |
9,3% |
+0,8 |
+1,1 |
Włochy |
124.271 |
5,3% |
+0,4 |
+1,5 |
Brazylia |
117.524 |
3,9% |
-0,4 |
-0,1 |
Hiszpania |
115.217 |
10,9% |
+0,6 |
+0,9 |
Turcja |
82.224 |
14,9% |
= |
+0,6 |
Zjednoczone Królestwo |
73.428 |
3,4% |
-1,1 |
+0,2 |
Rosja |
72.284 |
5,0% |
+1,3 |
+1,6 |
Belgia/Luksemburg |
64.799 |
11,1% |
+0,9 |
+1,0 |
Argentyna |
61.009 |
12,4% |
+0,4 |
+1,1 |
Algieria |
56.094 |
24,0% |
+6,4 |
+8,3 |
Rumunia |
51.787 |
35,9% |
+1,6 |
+0,6 |
Maroko |
37.145 |
34,1% |
+5,9 |
+6,6 |
Iran |
37.106 |
2,7% |
-2,0 |
-2,7 |
Region Europa: Grupa zyskuje 0,7% udziału w rynku pojazdów osobowych, z czego 1,5% w drugim półroczu
Pojazdy osobowe + pojazdy użytkowe: na rynku, na którym spadek wyniósł 4,5%, udział w rynku Grupy Renault wzrósł do 9,5% (+0,6%).
Pojazdy osobowe: na rynku, na którym spadek wyniósł 0,9%, Renault zwiększyło sprzedaż o 7,4%, a jego udział w rynku wzrósł do 9% (+0,7%). Od maja 2009 roku obserwuje się comiesięczny wzrost udziału koncernu w rynku samochodów osobowych w porównaniu do roku 2008.
Marka Renault odzyskuje trzecią pozycję w rankingu marek w Europie Zachodniej.
Pojazdy użytkowe: na rynku, na którym spadek wyniósł 30,1%, sprzedaż Grupy Renault zmniejszyła się o 24%. Udział koncernu w rynku wzrósł o 1,2% do poziomu 15,2%.
Marka Renault zachowała pozycję lidera w Europie Zachodniej.
Pojazdy osobowe oraz pojazdy użytkowe – dane w podziale na kraje
– We Francji: koncern zanotował wzrost udziału w rynku o 0,6% (do 26%) przy wzroście sprzedaży o 7,3%. Udział koncernu w rynku wzrósł pomimo spadku bezpośredniej sprzedaży leasingodawcom o blisko 16.000 samochodów. Penetracja rynku wzrosła o 0,6% dzięki wzrostowi o 0,9% na rynku pojazdów osobowych oraz wzrostowi o 1,1% na rynku pojazdów użytkowych.
– W Niemczech: koncern zyskał 1% udziału w rynku (udział w rynku rzędu 6%) dzięki programom złomowania oraz sukcesowi Dacii (wielkość sprzedaży koncernu wzrosła o 45,1%). To najlepszy wynik w ciągu ostatnich sześciu lat.
– We Włoszech: koncern zanotował wzrost udziału w rynku o 0,4% (udział w rynku rzędu 5,3%) przy wzroście sprzedaży o 5,3%.
– W Hiszpanii: udział w rynku wzrósł o 0,6%. Udział w rynku osiągnął wartość 10,9% dzięki sukcesowi odnowionej rodziny Mégane. Marka Renault zajmuje pierwsze miejsce w sektorze samochodów osobowych.
– W Belgii: udział koncernu w rynku wzrósł o 0,9%, kształtując się tym samym na poziomie 11,1%. Marka Renault zajmuje pierwsze miejsce w Belgii – jej udział w tamtejszym rynku wynosi 10,3%.
– W Szwajcarii: udział koncernu w rynku wzrósł o 0,9%, kształtując się tym samym na poziomie 7,3%. Marka Renault zajmuje drugie miejsce w Szwajcarii – jej udział w tamtejszym rynku wynosi 6,3%.
– W Zjednoczonym Królestwie, w związku z niekorzystnym parytetem, koncern stracił 1,1% udziału w rynku, który spadł tym samym do 3,4%. Plan powiększania udziału w rynku, którego realizację rozpoczęto latem, pozwolił jednak zakończyć rok na lepszym poziomie – penetracja rynku w ostatnim kwartale wyniosła 4,8%.
– Marka Renault jest liderem w Portugalii, gdzie ma 11,9% udziału w rynku.
Udział koncernu w rynku w sektorze pojazdów osobowych:
kraj |
zmiany udziału w rynku |
udział w rynku |
Francja |
+0,9% |
25% |
Niemcy |
+1,2% |
5,9% |
Włochy |
+0,5% |
5,2% |
Hiszpania |
+1,0% |
10,3% |
Belgia |
+0,8% |
10,7% |
Szwajcaria |
+0,8% |
6,7% |
Portugalia |
-0,1% |
11,9% |
Zjednoczone Królestwo |
-1,0% |
3,2% |
Region poza Europą: Grupa notuje poprawę wyników na większości dużych rynków międzynarodowych, na których działa
– Korea Południowa: kraj ten stał się trzecim co do wielkości rynkiem koncernu Renault. Udział koncernu w tamtejszym rynku wyniósł 9,3% (+ 0,8%). Sprzedano o 31% więcej nowych samochodów, a wzrost na rynku wyniósł 20%. Sprzedaż Renault Samsung Motors wzrosła w Korei o 31%, co oznacza wzrost udziału w rynku pojazdów osobowych o 0,8% do 10,8%. SM3 i SM5 znalazły się w pierwszej dziesiątce pod względem wyników sprzedaży w Korei.
– W Rosji: udział koncernu w rynku wzrósł o 1,3% (do 5,0%). Dzięki sukcesowi, jaki odniosła Dacia Logan, Renault zyskało na rosyjskim rynku piątą pozycję w rankingu.
– Na Ukrainie: udział w rynku wzrósł o 1% (do 4%).
– W Rumunii: na rynku, na którym nastąpił bardzo duży spadek (- 53,7%), koncern umocnił się na pozycji lidera, zwiększając swój udział w rynku o 1,6% do 35,9%. Dacia zajmuje na rynku pierwsze miejsce dzięki modelom Dacia Logan i Dacia Sandero. Renault plasuje się wśród Top 10 marek na pozycji piątej z modelami Symbol i Mégane.
– W Algierii: wzrost udziału w rynku wyniósł 6,4% (udział koncernu w rynku podskoczył tym samym do 24%), liczba sprzedanych nowych samochodów wzrosła o 29,4%, choć na całym rynku zanotowano spadek o 5,2%. Renault zajmuje pozycję lidera na rynku dzięki modelowi Symbol, który jest najlepiej sprzedającym się samochodem. Dacia zajmuje na rynku szóstą pozycję.
– W Maroku: koncern zanotował wzrost udziału w rynku o 5,9% (do 34,1%) przy wzroście sprzedaży o 8,4%, choć spadek na rynku wyniósł 10,3%. Renault zajmowało pierwszą pozycję na rynku, a Dacia drugą. Najlepiej sprzedającym się samochodem w tym kraju była Dacia Logan.
– W Republice Południowej Afryki spadek na rynku wyniósł 26,5%. Koncern Renault zanotował mimo to wzrost o 67,2% dzięki rozpoczęciu w tym kraju produkcji Dacii Sandero. Udział koncernu w rynku wyniósł 2,1% (+ 1,2%).
– W Argentynie: koncern zanotował wzrost udziału w rynku o 0,4% (do 12,4%) dzięki planowi rozwoju sprzedaży, wdrażanemu od początku roku. Na rynku, na którym spadek wyniósł 14,3%, Renault radziło sobie lepiej – jego sprzedaż zmniejszyła się o tylko 11,7%.
– W Kolumbii: koncern zanotował wzrost udziału w rynku o 2,8% (do 16,4%) dzięki sukcesowi Dacii Sandero (Dacia Logan zajęła pod względem sprzedaży drugie miejsce na rynku, a Sandero trzecie). Wielkość sprzedaży Renault wzrosła w porównaniu z 2008 rokiem o 1,9%, choć spadek na rynku kolumbijskim wyniósł 15,6%.
– W Turcji: udział koncernu w rynku pojazdów osobowych + pojazdów użytkowych utrzymał się na tym samym poziomie, tj. 14,9%. Na rynku pojazdów osobowych udział w rynku marki Renault zwiększył się o 1,1% do 16,1%.
– W Brazylii: koncern ustanowił w tym kraju nowy rekord sprzedaży, sprzedając prawie 118.000 samochodów. Wielkość sprzedaży wzrosła o 2,1%. Mimo to koncern nie odczuł bardzo dynamicznego wzrostu na tym rynku, na którym padł nowy rekord w postaci 3 milionów sprzedanych samochodów. Udział koncernu w rynku spadł o 0,4% do 3,9%.
– W Iranie wzrost wyników koncernu zahamowały problemy finansowe z miejscowymi partnerami. Udział koncernu w rynku wyniósł 2,7%, a sprzedaż spadła o 34%.
Najważniejsze produkty w 2009 roku
W 2009 roku kontynuowano odnawianie gamy koncernu Renault. Powiększyła się rodzina Mégane, do sprzedaży wprowadzono Clio III faza 2 oraz Fluence.
Gama I
– Twingo, który we Francji zajmuje pierwsze miejsce, w Europie pod względem sprzedaży jest trzeci w swojej kategorii. Clio z kolei zajmuje w Europie w swoim segmencie miejsce piąte.
– W 2009 roku w Europie sprzedaż nowych Twingo wzrosła o 33,6%. W 2009 roku sprzedano prawie 175.000 nowych Twingo, dzięki czemu model zdobył 9,9% udziału w rynku w swoim segmencie. We Francji Twingo jest niezaprzeczalnym numerem jeden w swoim segmencie. Ma 30,5% udziału w rynku w swoim segmencie i w stosunku do roku 2008 jego sprzedaż wzrosła o 64,3%. W Belgii model zajmuje w swoim segmencie pierwsze miejsce, a w Niemczech trzecie.
Gama M1
– Rodzina Mégane zajmuje na rynku europejskim trzecią pozycję w swoim segmencie. Jest liderem w swoim segmencie na rynku francuskim (gdzie sprzedano ponad 153.000 nowych samochodów z tej rodziny). Mégane zajmuje w swoim segmencie pierwsze miejsce nie tylko we Francji, ale również w Belgii i w Portugalii.
– Od listopada 2008 roku Nowy Mégane Sedan i Coupé zdążyły odnieść duży sukces zarówno w sieci salonów, jak i wśród klientów. Odnowione modele z rodziny Mégane odniosły na rynku zamierzony efekt dzięki wprowadzeniu do sprzedaży w 2009 roku modeli Scénic i Grand Scénic.
– Scénic jest najlepiej sprzedającym się samochodem jednobryłowym w Europie.
Pojazdy użytkowe
– Dzięki jednej z najszerszych gam pojazdów użytkowych w 2009 roku, marka Renault umocniła pozycję lidera na rynku pojazdów użytkowych w Europie Zachodniej, zajmowanej od 1998 roku: sprzedaż tych pojazdów w ubiegłym roku wyniosła 196.100 sztuk.
– Gama Dacii znalazła dla siebie klientów i zapewniła koncernowi dodatkowy wzrost wyników sprzedaży.
– Obecna sytuacja rynkowa mocno dotknęła sektor samochodów dostawczych; mimo to koncernowi udało się zwiększyć swój udział w rynku dzięki wysokiej jakości produktów i usług przeznaczonych dla firm.
Gama Entry
– Gama Entry jest prawdziwą siłą napędową rozwoju koncernu, a prawdziwym atutem okazała się w Europie, gdzie Dacia wyprzedziła prognozowane zapotrzebowania klientów. Dacia stała się jednym z najważniejszych uczestników świata motoryzacji.
– Samochody należące do gamy są produkowane w ośmiu krajach (Rumunia, Rosja, Kolumbia, Maroko, Iran, Indie, Brazylia, Republika Południowej Afryki) i sprzedawane w 86 krajach pod dwiema markami, Renault i Dacia.
– Rok 2009 umocnił sukces Gamy Entry: pod obiema markami Renault i Dacia sprzedano 533.500 samochodów, co oznacza wzrost sprzedaży o 4,5%.
Podsumowanie i prognozy na 2010 rok
Udział koncernu w rynku światowym wzrósł do poziomu 3,7%.
Pod koniec 2009 roku na piętnaście największych rynków koncernu, reprezentujących 85% jego sprzedaży, na jedenastu rynkach nastąpił wzrost udziału w rynku, na jednym wyniki utrzymały się na stabilnym poziomie, na trzech zaś nastąpił spadek.
Wzrost na rynku został spowolniony i tak też będzie zapewne w 2010 roku. W Europie koncern będzie więc działał na rynku, na którym spadek sprzedaży wyniesie 8–10%. Pozytywne skutki pomocy rządowej będą miały się ku końcowi, a sytuacja w przemyśle motoryzacyjnym pozostanie nadal napięta. Koncern zamierza nadal zwiększać udział w rynku, czyli kontynuować dobrą passę z drugiego półrocza 2009 roku oraz dbać jednocześnie o realizację celów finansowych.
W 2010 roku koncern Renault będzie mógł oprzeć zwiększanie udziału w rynku na nowych produktach:
– kontynuacja odnawiania gamy: nowy Master w rodzinie pojazdów użytkowych, nowy SM5, pełna gama rodziny Mégane w kategorii samochodów osobowych.
– Gama Entry, znakomicie dostosowana do oczekiwań na rynku, ciesząca się stałym wzrostem wyników, czego dowodzi sukces marki Dacia. Gamę poszerzy model Duster, który pojawi się w tym roku w sprzedaży.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze