Renault jest oficjalnym partnerem zgłoszonej przez Francję kandydatury na organizatora Wystawy Światowej w roku 2025. Współpraca ta jest częścią długiej historii, która od 1900 roku łączy markę Renault z tym światowej sławy wydarzeniem.
Marka Renault często prezentowała nowości samochodowe podczas imprez towarzyszących Wystawom Światowym. I tak w kwietniu 1900 roku w Paryżu, zaledwie dwa lata po powstaniu firmy Renault Frères, cały świat odkrył słynny model C podczas salonu samochodowego w Vincennes.
Marka ma również w swoich genach ducha rywalizacji. W lipcu 1900 roku modele Voiturette firmy Renault odniosły triumf, gdyż jako jedyne przejechały w całości trasę wyścigu Paryż-Tuluza-Paryż, który został organizowany przez Automobile Club de France z okazji Wystawy Światowej w Paryżu. To właśnie Marcel, jeden z braci Renault, zdobył wtedy pierwsze miejsce.
Marka Renault od zawsze prezentowała także bogaty know-how w dziedzinie technologii budowy silników i podwozia. W 1904 roku w St. Louis, USA na stoisku Francuskiej Sekcji Samochodowej zostały zaprezentowane dwa podwozia (jedno o mocy 10 oraz drugie o mocy 14 KM).
Zarówno w St. Louis w Stanach Zjednoczonych w 1904 roku, jak i w Liège w 1905 roku oraz w Brukseli w 1910 roku, marka Renault uhonorowana została Grand Prix Sekcji Samochodowej, a także – wzięła udział w obradach międzynarodowego jury na Wystawie we Włoszech w 1906 roku.
W 1906 roku w Mediolanie został zaprezentowany model 35 IIP z wbudowanym w podwozie mechanizmem zmiany biegów o bezpośrednim przełożeniu.
W 1935 roku marka Renault była ambasadorem Francji na Wystawie Światowej w Brukseli, prezentując w pawilonie francuskim wiele modeli samochodów osobowych, jak na przykład Celtaquatre, Nerva Grand Sport czy Nervastella.
Poza sektorem samochodowym, marka Renault zasłynęła również w prężnie rozwijającej się dziedzinie aeronautyki. W 1935 roku w Brukseli, firma Caudron, producent samolotów wykupiony w 1933 roku przez Renault, zdobyła Grand Prix w sekcji lotniczej.
Na zdjęciu poniżej pokazane jest wspólne stoisko firm Caudron i Renault podczas Wystawy Światowej 1937 w Paryżu.
Renault od dawna poświęca szczególną uwagę samochodom elektrycznym.
Marka dała temu wyraz już w 1937 roku w Paryżu, kiedy to przewoziła zwiedzających wystawę modelami Celtaquatre o napędzie elektrycznym.
To zaangażowanie powróciło jak echo w 2015 roku podczas konferencji COP21, której uczestnicy otrzymali do dyspozycji flotę 200 pojazdów elektrycznych dostarczonych przez Alians Renault-Nissan. Przewiduje się, że Renault może to powtórzyć przy okazji EXPOFRANCE 2025.
Dawne wystawy (przed utworzeniem IBE – Międzynarodowego Biura Wystaw Światowych) oraz Wystawy organizowane po utworzeniu IBE niekoniecznie określane były mianem „Wystawa Światowa”:
- Wystawa Światowa i Międzynarodowa w Brukseli w 1910 roku,
- Międzynarodowa Wystawa Sztuki i Techniki we współczesnym życiu w 1937 roku w Paryżu (druga kategoria),
- Wystawa Światowa i Międzynarodowa w Montrealu w 1967 roku (pierwsza kategoria), itp.
Innymi słowy – jest to skomplikowane nazewnictwo, które tutaj uprościliśmy!
Więcej informacji na stronie IBE: http://www.bie-paris.org/site/fr/les-expos/a-propos-des-expos/la-famille-des-expos/les-expos-universelles
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze