Doroczne podsumowanie wyników testów zderzeniowych EuroNCAP przyniosło miłą informację – samochodem o najlepszych wynikach testu w segmencie aut miejskich okazał się elektryczny Renault Zoe! Uwzględniano nie tylko samochody na baterie, ale wszystkie z tego przedziału rynkowego.
Renault Zoe poddany został testom zderzeniowym EuroNCAP w marcu 2013 roku. Uzyskał oczywiście maksymalną możliwą notę pięciu gwiazdek, ale to nic dziwnego, bo inżynierowie przyłożyli się do pracy na wszystkich polach kontynuując wieloletnie wysiłki na rzecz bezpieczeństwa podróżnych i pieszych.
Również konstruując Zoe Renault podeszło do sprawy bezkompromisowo. Auto projektowano od początku jako samochód elektryczny, jednakże wykorzystano wieloletnie doświadczenie marki w zakresie bezpieczeństwa. Szczególną uwagę zwrócono jednakże na dwa aspekty, które w przypadku tradycyjnych samochodów nie występują – bezpieczeństwo akumulatorów oraz ciche poruszanie się.
Baterie w samochodzie elektrycznym są wrażliwe podobnie, jak zbiornik paliwa w samochodzie o napędzie spalinowym. Nic więc dziwnego, że zainstalowano wzmocnione obudowy zespołu akumulatorów, a kable poprowadzono tak, by zminimalizować ryzyko ich uszkodzenia podczas kolizji/wypadku. Same akumulatory poddano szeregowi badań dotyczących podatności na różne uszkodzenia, w tym na płomienie, zanurzenie, przeciążenia elektryczne, krótkie spięcia, zgniatanie, upadek z dużej wysokości, czy tzw „test penetracji punktowej”. Efekty testu zderzeniowego były znakomite – baterie pozostały nienaruszone! Dla bezpieczeństwa dołożono jednak jeszcze dodatkowy, automatyczny wyłącznik zespołu akumulatorów.
Samochody elektryczne poruszają się z zasady niemal bezgłośnie, zwłaszcza w zakresie do 30 km/h, a więc w ruchu miejskim. Stanowić więc mogą zagrożenie dla pieszych. Dlatego też Renault zainstalowało w Zoe generator dźwięku słyszalnego dla pieszych. Wraz z Instytutem Badań i Koordynacji Muzyki i Akustyki (IRCAM) opracowano trzy specjalne odgłosy (nazwane Pure, Glam oraz Sport), które powinny być świetnie słyszalne przez pieszych, a jednocześnie mają nie wzbudzać zbędnego hałasu. Naturalnie opcję tę można wyłączyć, ale taka neutralizacja będzie obowiązywała tylko do chwili kolejnego uruchomienia samochodu – wyłączać trzeba ją każdorazowo po rozpoczęciu jazdy.
Zarówno więc konstrukcja ogólna, jak i rozwiązania specyficzne dla samochodów elektrycznych zaowocowały tym, że Renault Zoe okazało się najlepszym w swojej klasie samochodem roku 2013 w testach zderzeniowych EuroNCAP.
KG; zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze