W ciągu trzech lat Renault osiągnął przekonujące wyniki:
Aby kontynuować wzrost i być gotowym do nadrobienia wyników na koniec obecnej fazy ekonomicznej, Renault dysponuje solidnymi podstawami:
JAKOŚĆ NASZYCH PRODUKTÓW I USŁUG
Jakość jest jedynym zobowiązaniem z Kontraktu Renault 2009, którego wypełnienie nie zależy od sytuacji ekonomicznej. Ostatnie badania przeprowadzone wśród wielu producentów plasują już teraz Renault i jego ostatnio wprowadzone modele samochodów (Clio III, Nowe Twingo, Nowa Laguna, Nowe Kangoo) wśród 3 najlepszych producentów w krajach Europy pod względem jakości produktów i usług.
Niezawodność: od 2002 r. do 2007 r. liczba incydentów zmalała czterokrotnie.
Trwałość: przedłużenie gwarancji do 3 lat/150 000 km dla wszystkich modeli z wyższej gamy i dla Renault Koleosa jest wyraźnym sygnałem dla klienta, że firma jest w stanie produkować samochody coraz bardziej niezawodne.
Dostawcy: liczba wadliwych części dostarczanych przez dostawców zmalała pięciokrotnie w ciągu 4 lat (od 2004 r. do 2008 r.).
Koszty napraw gwarancyjnych: koszty napraw gwarancyjnych zmniejszono o połowę w ciągu półtora roku (od początku 2007 r. do połowy 2008 r.).
Serwis: w 2007 roku odsetek klientów deklarujących całkowitą satysfakcję z usług oferowanych w dziedzinie sprzedaży i obsługi posprzedażnej wzrósł o 2,5 punktu, zatem światowy wskaźnik satysfakcji wynosi obecnie 78,9%.
+10,7% WZROSTU SPRZEDAŻY POZA EUROPĄ NA KONIEC SIERPNIA 2008 ROKU
Na światowym rynku samochodowym znajdującym się w bardzo trudnej sytuacji Renault broni się w Europie i kontynuuje zdobywanie innych rynków.
W Europie, na koniec sierpnia, przy ogólnie spadającej sprzedaży (-3,9%), sprzedaż grupy Renault wypadła lepiej (-1,4%). Marka Renault utrzymuje swoje 2. miejsce (samochody osobowe i dostawcze) w klasyfikacji producentów dzięki silnym wzrostom sprzedaży odnotowanym w niektórych krajach jak Holandia (+22%), Austria (+14,8%), Belgia (+14,1%) Niemcy (+11,2%). Dacia, której gama poszerzyła się dzięki wprowadzeniu Sandero, odnotowała wzrost o 33,6%.
We Francji sprzedaż nowych samochodów osobowych grupy Renault odnotowała wzrost o 8,3% na koniec sierpnia, mocno wyprzedzając cały rynek (+2,2% wzrostu sprzedaży). Z 23,6% udziału w rynku (samochody osobowe i dostawcze) Renault utrzymuje pozycję najlepiej sprzedającej się marki samochodowej we Francji.
W regionie Euromed Grupa utrzymuje duży udział w rynku w Rumuni (30%) i odnotowuje duży wzrost sprzedaży w Rosji (+20,7%), w Maroku (+20,7%) i w Algierii (+35,2%). Region Azja-Afryka odnotowuje wzrost sprzedaży o 17,6%. Dzięki modelom Logan i Sandero sprzedaż w regionie Ameryk wzrasta o 12,9%, Renault ciągle zdobywa większe udziały w rynku Brazylii.
Od wprowadzenia w 2004 roku ponad 1,2 milionów samochodów opracowanych na platformie Logana zostało sprzedanych w przeszło 60 krajach. Wraz z Loganem pojawił się nowy punkt odniesienia w światowej motoryzacji. Grupa Renault przewidziała zmiany na rynkach światowych: pozaeuropejskich, gdzie niektórzy klienci kupują swój pierwszy samochód, i w Europie, gdzie pojawiło się zainteresowanie tym nowym konceptem motoryzacyjnym. Jako jedyny producent oferujący kompletną gamę 5 modeli (Logan, Logan MCV, Logan Van, Logan Pick-up i Sandero) z niespotykaną relacją ceny do zaoferowanych rozwiązań, Grupa dysponuje jedynym w swoim rodzaju doświadczeniem, prawdziwą dźwignią rozwoju międzynarodowego i rentowności.
4,1% MARŻY OPERACYJNEJ W POŁOWIE 2008 R.
W ciągu jednego roku marża operacyjna Renault wzrosła o 20% mimo zbiegu niekorzystnych czynników.
Osiągnięty poziom marży operacyjnej posłuży do umiejscowienia Renault na trwałe wśród najbardziej konkurencyjnych producentów i przyczyni się do przyszłego wzrostu, przy zachowaniu solidnej struktury finansowej.
Przy 6.160.046 samochodach sprzedanych 2007 r. i prawie 355.000 pracowników na świecie, Sojusz Renault-Nissan odnotował wzrost sprzedaży w 2007 r. (+4,2% w porównaniu z 2006 r.), osiągnąwszy w ten sposób udział 9,1% w światowym rynku.
Od czasu podpisania przez Renault Sojuszu z Nissanem, dziewięć lat temu, obie firmy podjęły konkretną współpracę w wielu dziedzinach działalności: wspólne platformy, wymienne podzespoły, elementy mechaniczne, badania i rozwój, produkcja, logistyka, zakupy, dystrybucja itd. Jednocześnie Renault przyspieszył swój proces przekształcenia w grupę o zasięgu światowym, a Nissan bardzo uzdrowił swoją sytuację finansową.
W 2007 roku współpraca się zacieśniła: organizacja RNPO (Renault Nissan Purchasing Organization) objęła swoją działalnością wszystkie zakupy części i akcesoriów posprzedażnych, zrealizowała w ten sposób 92% procent wydatków na zakupy Sojuszu, wobec wcześniejszych 83%.
We wrześniu 2008 roku silnik wysokoprężny Sojuszu 2.0 dCi, na wyposażeniu samochodów gamy Renault i Nissana w Europie, pojawił się po raz pierwszy na rynku japońskim w nowym X-Trailu.
Inna jednostka napędowa Sojuszu, znana pod nazwą V6 dCi, pojawi się w Nowej Lagunie Coupé już zimą 2008 roku, a także w Nissanie Maxima w Stanach Zjednoczonych w 2010 roku.
OBYWATELSKA POLITYKA INNOWACJI
Ochrona środowiska jednym z elementów strukturujących rozwój Renault.
W maju 2007 roku Renault wprowadził Renault eco², znak pozwalający klientom rozpoznanie tych modeli z gamy Renault, które są najbardziej przyjazne dla środowiska.
Wprowadzeniem na rynek Dacii eco² Renault udowodnił, że możliwe jest pogodzenie „ekologii i ekonomii” przy pełnym zachowaniu osiągów i wyposażenia.
Starania podjęte już dawno temu pozwalają teraz Renault na znalezienie się wśród trzech najskuteczniejszych producentów w Europie zakresie ograniczania poziomu emisji CO2.
Równolegle do nowych silników TCE i dCi, Renault realizuje swoją strategię ograniczania emisji CO2, opracowując samochód elektryczny. Od stycznia 2008 roku Sojusz Renault-Nissan podpisał porozumienia z wieloma krajami i regionami (Izrael, Dania, Portugalia, prefektura Kanagawa w Japonii, stan Tennessee w Stanach Zjednoczonych), które umożliwią wprowadzenie do sprzedaży samochodów elektrycznych już w 2011.
Renault jest liderem w zarządzaniu cyklem eksploatacji pojazdu od bardzo dawna. W lutym 2008 roku utworzono Renault Environnement, aby ułatwić wdrożenie we Francji i za granicą działalności związanej z ochroną środowiska, przede wszystkim z recyklingiem. Firma Renault zapowiedziała na ten rok podpisanie umowy o utworzeniu spółki joint venture z SITA, filią Suez Environnement. Tego typu partnerstwo jest światową premierą i ma za zadanie przyspieszyć operacyjne wdrożenie odzysku energii z pojazdów wycofywanych z eksploatacji.
Konsekwentne działania ekologiczne w zakładach produkcyjnych pozwoliły w chwili obecnej 100% fabryk Renault na uzyskanie certyfikatu środowiskowego ISO 14001.
ZAANGAŻOWANIE CAŁEJ FIRMY
Wszystkie dyrekcje Renault zostały zmobilizowane w celu zagwarantowania sukcesu Kontraktu Renault 2009 w ciągu całego cyklu eksploatacji pojazdu.
Inżynieria
Dzięki zgrupowaniu inżynierii w Technocentrum i uproszczeniu procesu rozwoju firma Renault zaoszczędzi średnio 150 milionów euro na opracowaniu każdego nowego samochodu. Technocentrum, świętujące w tym roku swoje dziesięciolecie, jest inżynieryjnym mózgiem Renault. W ramach globalizacji Grupy korzysta ono ze wsparcia pięciu ośrodków inżynierii Renault, usytuowanych kolejno w Hiszpanii, Rumuni, Korei Południowej, Ameryce Południowej i Indiach, w celu wprowadzenia przystosowań i opracowywania samochodów odpowiadających wymaganiom każdego klienta.
Produkcja
Wszystkie fabryki Renault pracują nad poprawą wydajności w celu zachowania konkurencyjności, mimo spadku sprzedaży na rynkach europejskich. Renault ciągle inwestuje w rozwój gamy we wszystkich zakładach. W 2008 roku zapewniły one 33 uruchomienia produkcji na całym świecie, od Sandero w Brazylii po Nowego Mégane w Hiszpanii.
Zakupy
Firma Renault jest głęboko przekonana o korzyści płynącej z długotrwałych kontaktów z dostawcami i pracuje z nimi nad polepszeniem osiągnięć w zakresie jakości, kosztów, logistyki i innowacji.
Łańcuch dostaw
Dyrekcja światowego łańcucha dostaw (Supply Chain Monde), utworzona w tym roku, zajmuje się obniżaniem kosztów logistyki, czuwaniem nad terminowością dostaw i polepszeniem zarządzania zapasami podzespołów i samochodów. Zgodnie z tymi założeniami Renault otworzył w lipcu 2008 roku swoje 7. międzynarodowe centrum logistyczne w Pune, w Indiach, które już w 2009 przyjmie towary o wartości 100 milionów euro.
Sprzedaż i usługi posprzedażne
W 2007 roku prawie 80% klientów Renault zadeklarowało całkowitą satysfakcję z usług oferowanych w zakresie sprzedaży i obsługi posprzedażnej.
STRATEGIA PODBOJU
Zróżnicowanie oferty poprzez bezprecedensowy plan produktowy: 9 nowych samochodów wprowadzonych w 2008 r., w tym 7 zupełnych nowości, gama Grupy Renault wzbogaca się i odnawia.
Nowości gamy Renault: Laguna Coupé, Koleos, Twingo Renault Sport, Clio kombi, Grand Modus, Kangoo Compact
Nowości gamy Dacia: Sandero, Pick Up Logan
Odnowienia gamy: Nowy Mégane sedan, Renault Symbol
Zdobyć stabilną pozycję na rynkach o dużym potencjale wzrostu,
– opracowując dostosowane do nich samochody: wprowadzenie już w 2011 r. pierwszej gamy samochodów z napędem elektrycznym i taniego samochodu ULC (Ultra Low Cost) w Indiach,
– zwiększając nasze moce produkcyjne przy współpracy naszego partnera, Nissana: fabryki w Chennai, w Indiach, i w Tangerze, w Maroku,
– dzieląc się naszym know-how i naszymi technologiami z AvtoVaz, największym producentem samochodowym w Rosji. Ta współpraca pozwoli Renault na wzmocnienie swojej pozycji na rosyjskim rynku samochodowym, jednym z największych rynków motoryzacyjnych na świecie (2,5 miliona samochodów sprzedanych w 2007 r.).
Przemysł samochodowy stanął w obliczu wielu wyzwań o niespotykanym zasięgu:
W związku z powyższą sytuacją Renault szybko reaguje, aby dostosować się do rzeczywistości. Podjęto wiele działań krótko- i średnioterminowych
– selektywna podwyżka cen sprzedaży samochodów w celu złagodzenia wpływu wzrostu kosztów surowców,
– odciążenie planu produktowego poprzez jego uproszczenie, zamrożenie lub przesunięcie w czasie projektów nieuznanych za priorytetowe,
– zredukowanie kosztów strukturalnych o 10%, zwłaszcza poprzez plan dobrowolnych odejść w Europie (6.000 pracowników, w tym 4.900 we Francji),
– skorygowanie wykorzystania zdolności produkcyjnych poprzez zorganizowanie, na przykład, produkcji na jedną zmianę w fabryce w Sandouville,
– obniżenie wskaźnika wydatków na badania i rozwój i inwestycji w stosunku do obrotów.
Praca wykonana w ramach Kontraktu Renault 2009 przynosi już wyniki. Wśród nich: podążanie w kierunku osiągnięcia TOP3 w zakresie jakości produktów i usług, rozwój na rynkach pozaeuropejskich, sukces Logana, zmniejszenie kosztów i rozszerzenie gamy produktów Grupy oraz zacieśnienie współpracy z Nissanem w Sojuszu. Najważniejsze projekty strategiczne realizowane w ramach Sojuszu z Nissanem przez ostatnie półtora roku stanowią podstawę rozwoju w przyszłości: fabryka w Chennai, w Indiach, fabryka w Tangerze, w Maroku, projekt samochodów z napędem elektrycznym, opracowanie taniego samochodu (ULC) przy współpracy ze spółką Bajaj, partnerstwo z AvtoVAZ. To są atuty, na których Renault zamierza budować swoją przyszłość. W krótkoterminowej perspektywie Renault zamierza rozwijać gamę produktową w Europie, zwłaszcza poprzez odnowienie gamy Mégane, i kontynuować politykę partnerskiej współpracy gwarantującej obecność na rynkach o tendencji wzrostowej. Średnioterminowo gama samochodów z napędem elektrycznym, dostępna w 2011 roku, zaoferuje klientowi nowe rozwiązanie mobilności.
Obecny kryzys i nowe warunki w dziedzinie energii, a także ochrony środowiska, oznaczają przełom dla przemysłu samochodowego. Mimo wszystko Renault mobilizuje się, aby osiągnąć najważniejszy cel swojego planu: „stać się na trwałe europejskim producentem samochodów seryjnych najbardziej rentownym i najbardziej konkurencyjnym”.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze