Nie da się ukryć – Citroën, to marka z ogromną historią. Ogromną, ale i znaczącą. To marka, która wprowadziła do motoryzacji wiele nowoczesnych rozwiązań, wiele oryginalnych samochodów i mnóstwo charakteru. Citroën zawsze był awangardą motoryzacji. Oczywiście nie wszystkie pomysły się przyjęły, ale nawet jeśli nie zadomowiły się w motoryzacji na stałe, to dziś niewątpliwie ubarwiają historię automobilizmu.
Za kilka dni rozpoczynają się 46. Targi Retromobile. Paryską imprezę odwiedziłem już kilkukrotnie. W tym roku z różnych względów się nie wybieram, ale zazdroszczę tym, którzy ją odwiedzą. To wspaniała okazja, by obejrzeć auta, jakich nie widuje się na co dzień. By poczuć historię nie tylko francuskiej motoryzacji. By spotkać ciekawych ludzi i zobaczyć coś, co być może jednym jedynym spotkaniem z nietuzinkowym automobilem.
Citroën na tegorocznym Retromobiles pokaże wiele ciekawych modeli. Zestawi najnowsze C5 X z CX Pallas, Traction Avantem i Rosalie. Będzie obchodził 40-lecie BX-a, zaprezentuje Ami Buggy Off-Roadera obok 2CV Sahara i amerykańskiej wersji Mehari. Ekspozycja marki sygnowanej szewronami znajdować się będzie w hali 7.3 w Paris Expo Porte de Versailles.
Citroën C5 X – godny spadkobierca uznanych przodków
Jak przystało na Citroëna segmentu D, C5 X jest samochodem z awangardowymi liniami nadwozia, które czerpie jednocześnie z kilku segmentów – jest połączeniem limuzyny, kombi i SUV-a. Zgodnie z czystą tradycją odważnych i innowacyjnych samochodów Citroëna, C5 X jest zaproszeniem do spokojnego podróżowania w kabinie pasażerskiej, która może być prawie salonem, ciesząc się najwyższym komfortem zapewnianym przez aktywny system zawieszenia Citroën Advanced Comfort. C5 X jest wyposażony w najnowocześniejsze technologie ukierunkowane na dobre samopoczucie i bezpieczeństwo, takie jak rozszerzony wyświetlacz Head-up, półautonomiczna jazda i rozpoznawanie głosu.
My Ami Buggy Concept – współczesna wizja Mehari
Prezentując koncept Ami Buggy Off-Roader Citroën ilustruje swoją wersję współczesnego autko adresowanego do kierowców, którzy kochają niezależność i potrafią być poszukiwaczami przygód na drogach lub na plaży. Współczesne Mehari, My Ami Buggy Concept jest ozdobiony licznymi elementami stylistycznymi i akcesoriami, które podkreślają jego przygodową osobowość w kabinie pozbawionej drzwi.
Citroën BX świętuje swoje 40. urodziny
Po raz pierwszy w spektakularny sposób pokazany pod Wieżą Eiffla 23. września 1982 roku,
BX odcisnął swoje piętno zarówno w sposobie prezentacji, jak i stylu i awangardowym designie. Kilka dni później, 30. września 1982 roku, w centrum wystawowym Porte de Versailles rozpoczął się 69. Salon Samochodowy w Paryżu, a BX stał się jedną z niekwestionowanych gwiazd tego pokazu. Pełnoprawny komercyjny sukces BX – który był produkowany w zakładach Rennes La Janais w Bretanii i Vigo w Hiszpanii – sprzedał się w liczbie ponad 2,3 miliona egzemplarzy, zanim ostatecznie zakończono produkcję w czerwcu 1994 roku.
Citroën zwrócił się do słynnego włoskiego producenta nadwozi Bertone o zaprojektowanie nadwozia. Projektant Marcello Gandini zaproponował oryginalny kształt – taki, który był wytrzymały, ale pozbawiony wszelkich ekscentryczności. Wyróżniał się w ówczesnym motoryzacyjnym krajobrazie i stał się symbolem BX-a. Wyposażony w tylną klapę BX to hatchback o długości 4,23 m, który może wygodnie pomieścić do pięciu pasażerów, kołysany przez hydropneumatyczne zawieszenie o stałym prześwicie niezależnym od obciążenia. Deska rozdzielcza inspirowana modelem CX zawierała kultowe wyposażenie, takie jak „satelitarne” przełączniki po obu stronach kierownicy i podświetlany obrotomierz. Wyposażony w spore na ówczesne czasy silniki już od momentu premiery (62 KM i 72 KM o pojemności skokowej 1.360 cm³, oraz 90 KM o pojemności skokowej 1580 cm³) BX był zaskakująco dynamiczny – dzięki swojej lekkości. W konstrukcji wykorzystano innowacyjne wówczas materiały kompozytowe do takich części, jak zderzak, pokrywa bagażnika, maska i inne elementy uzyskując masę własną pojazdu na poziomie zaledwie 885 kg. W segmencie D!
12 lat obecności BX-a na rynku to liczne zmiany w nadwoziu (wersja kombi, poważna zmiana stylizacji, wersja komercyjna), wyposażeniu (szyberdach, klimatyzacja, cyfrowe oprzyrządowanie) i układach napędowych (moc do 160 KM, elektroniczny wtrysk paliwa, automatyczna skrzynia biegów, stały napęd na 4 koła). Dostępna była nawet limitowana seria 200 sztuk cywilnej wersji samochodu wyczynowego BX 4 TC grupy B (silnik o pojemności skokowej 2141 cm³, 200 KM, prędkość maksymalna 220 km/h).
Samochód przeszedł gruntowną zmianę stylizacji w 1987 roku. BX otrzymał zmiany stylistyczne karoserii i zupełnie nową deskę rozdzielczą.
Historia BX-a obejmowała również liczne edycje limitowane (Tonic, Image, Calanque, Leader, …), w tym słynną Digit z całkowicie cyfrową deską rozdzielczą.
Wsparcie ze strony klubów i kolekcjonerów
Stoisko Citroëna na Retromobile zawsze jest gościnne dla klubów i kolekcjonerów. Nie inaczej będzie i tym razem. Co ciekawego pokażą miłośnicy marki?
Rosalie 10: Po raz pierwszy zaprezentowana na Salonie Samochodowym w Paryżu w 1932 roku, Rosalie była dostępna w trzech wersjach: 8 KM, 10 KM z 4-cylindrowym silnikiem i 15 KM z 6-cylindrowym silnikiem. Występowała w wielu różnych stylach nadwozia, a do 1941 roku zbudowano 162.468 egzemplarzy.
Traction Avant 15/6: Model był oferowany w sprzedaży przez 23 lata, od 1934 do 1957. Powstało nie mniej niż 758.948 sztuk – dostępnych w wersjach 4-drzwiowych sedan, coupé i kabriolet. Legendarny pojazd, który naznaczył historię Francji podczas II wojny światowej, Traction był rewolucyjny pod względem technicznym. Był to pierwszy seryjnie produkowany samochód z napędem na przednie koła, niezależnym przednim zawieszeniem, hydropneumatycznym zawieszeniem tylnych kół modelu 15/6 H w 1954 roku, hydraulicznym hamulcem i nadwoziem skorupowym. Rezultatem było takie trzymanie się drogi, że inne samochody nie były w stanie dotrzymać mu kroku. Z tego względu w niektórych krajach przestępcy upodobali sobie ten model – policja nie była w stanie ich dogonić, zwłaszcza na krętych drogach. Traction słusznie zyskał przydomek „Królowej Drogi”.
CX 2000 Pallas: W latach 1974-1991 CX ucieleśniał wysokiej klasy Citroëna. Zbudowano łącznie 1.042.460 egzemplarzy. W uznaniu sukcesu komercyjnego, CX został wybrany Samochodem Roku w 1975 roku. Prawdziwy 4-drzwiowy samochód pomimo swojej sylwetki hatchback, CX był kwintesencją Citroëna: miał hydropneumatyczne zawieszenie, 4 hamulce tarczowe i napęd na przednie koła. CX został zapamiętany z pojedynczej wycieraczki przedniej szyby, wklęsłej tylnej szyby i charakterystycznej deski rozdzielczej, a także z kultowej rozszerzonej wersji „Prestige”.
2 CV Sahara: Jak ktoś mógłby nie marzyć o przygodzie stojąc przed jednym z 694 wyprodukowanych 2CV 4×4 Sahara? Był prosty i wytrzymały, z jednym silnikiem z przodu i drugim z tyłu, z których każdy napędzał „swoją” oś. Lekki, z podniesionym nadwoziem i kołem zapasowym na masce, był po prostu niezbędny podczas każdej przeprawy przez pustynię.
US Mehari: Tak – słynny Mehari przedostał się na drugą stronę Atlantyku. W latach 1970-1971 tysiąc egzemplarzy przybyło do USA. Dostosowana do wymogów lokalnych norm, amerykańska wersja Mehari odróżniała się od swoich francuskich kuzynów dużymi okrągłymi reflektorami. Chociaż Mehari był idealnym pojazdem rekreacyjnym na Florydę, w Stanach Zjednoczonych cieszyła się jedynie umiarkowanym zainteresowaniem.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Citroën
Najnowsze komentarze