Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości

Retromobile 2023 – relacja własna. Kampery – indywidualna zabudowa nie jest niczym nowym!

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2023-02-02
w Wiadomości, Citroen, Peugeot, Renault, Stellantis
Czas czytania 6 minut
163 5
A A
1

Warto przeczytać!

Nowy Fiat 600 przechodzi testy. Kolejny model z Tychów

Kupił dom na licytacji, w środku znalazł zamurowanego Citroëna. Nieruchomość kryje też inne tajemnice

Już za miesiąc Autonostalgia. Kiedy odbędą się te ciekawe targi w Warszawie?

Dacia Bigster zostanie zaprezentowana w 2025 r. Jest oficjalne potwierdzenie daty

Na targach Retromobile praktycznie zawsze pojawiają się jakieś wystawy tematyczne, nierzadko jest ich nawet kilka. W tym roku zaprezentowano samochody do pokonywania tras dłuższych i krótszych, ale takie, w których można nie tylko jechać, ale i żyć. Coś w stylu tworzonych przez pasjonatów kamperów. Temat ostatnio modny, ale coś takiego nie jest niczym nowym.

Targi Retromobile odbywają się w Paryżu, ale nie znaczy to, że spotkacie tam tylko samochody francuskie. I tak też było na tej wystawie tematycznej, na której zgromadzono kilkanaście pojazdów. Ale sporo z nich bazowało właśnie na autach marek francuskich. Nowym konstrukcjom jednak miejsca nie poświęcono – chodziło o samochody mające swoje lata. Do zestawu zdjęć dorzuciłem też jednego Fiata – wprawdzie w roku 1970, w którym wyprodukowano prezentowany egzemplarz, nie istniał jeszcze koncern Stellantis, ale w tegorocznych relacjach takich włoskich akcentów nie zabraknie.

Na początek jednak Peugeot D4 z 1955 roku. Auto napędzane jest silnikiem o pojemności skokowej 1.290 cm³ generującym 45 KM. Pozwalało to na rozpędzenie się do nawet 80 km/h. I dobrze – było bezpiecznie, a jadąc z taką prędkością łatwiej jest podziwiać krajobrazy i w ogóle to, co przesuwa się za oknami. Wszak mowa o samochodzie do turystycznych wypraw. Peugeot D4 napędzany był na przód i miał cztery biegi (plus wsteczny). Zabudowa obejmuje szafki i łóżko, a prywatności strzegą firaneczki.

Kolejne auto, to Renault Goelette bazujące na słynnym dostawczym poprzedniku, Renault 1000 kg. Jego rozwinięciem było Renault 1400 kg (produkowane od 1947 roku), które w roku 1959 otrzymało nazwę Goelette. Prezentowany samochód napędzany był silnikiem o mocy 64 km/h, który również pozwalał na rozpędzenie się do 80 km/h. Niestety ten samochód był zamknięty, więc nie udało mi się sfotografować jego wnętrza.

Nie nowym, ale nowszym od Peugeota D4, był Peugeot J7. To już konstrukcja z lat 70. XX wieku. W tym przypadku mamy już do czynienia praktycznie z kamperem. Jest łóżko, ale nie zabrakło też dwupalnikowej kuchenki gazowej, czegoś w stylu szerokiego stolika z umywalką pod uchylanym oknem, są szafki, jest nawet prysznic osłaniany ceratową zasłoną!

Renault Estafette było samochodem relatywnie niewielkim, ale ciekawym, nowym, nowatorskim wręcz pomysłem było… pójście z konstrukcję w górę. Taki samochód pochodzący z 1969 roku zmodyfikowano tak, żeby na dachu wygospodarować taras, na który wchodzi się po przymocowanej po prawej stronie auta drabince. Wewnątrz samochodu są szafki, w jednej z nich mamy wysuwany kontenerem z kuchenką gazową (po wysunięciu znajduje się ona poza samochodem – to bezpieczne rozwiązanie), przewidziano też zewnętrzny prysznic, a w głębi jest rozkładana kanapa, która pełni też funkcję łóżka. Na tarasie zlokalizowano ławeczkę do siedzenia, dwa stoliki, a całość jest zadaszona unoszonym dachem samochodu.

Stosunkowo nowym, ale zyskującym na popularności w Polsce trendem, jest budowa food trucków na bazie starych samochodów dostawczych. To działa nie tylko w Polsce zresztą. Na tegorocznym Retromobile wśród indywidualnie zabudowywanych aut do turystyki samochodowej ustawiono też takie właśnie auto. To Citroën Type H – model, który w tym roku obchodzi 75-lecie wprowadzenia do sprzedaży. Auto, które w stylistyczny sposób jest wskrzeszane na bazie dostawczych Citroënów przez włoską firmę Caselani we współpracy z francuskim producentem.

Ale żeby zbudować samochód do podboju świata nie trzeba mieć auta dostawczego ani busika! Citroën 2CV jest tak wszechstronnym modelem, że i nim można wyruszyć w podróż transkontynentalną. Przykładem jest auto, które możecie zobaczyć na zdjęciach. Najwyraźniej wiele przeszło, ale i przygotowane jest na najróżniejsze sytuacje. Ma bogaty ekwipunek i nawet własną kolekcję kaktusów na masce! Wyposażono go nawet w przenośną toaletę, bo jeśli nawet traficie na pustynię, to nie wypada na piasku zostawiać produktów powstałych w wyniku przemiany materii ;-) Zadbano także o wyciągarkę, za to zlikwidowano drzwi. 2CV a’la przeprawówka? To zastosowanie wydaje się dość nowym pomysłem, ale z drugiej strony czegóż to już w przypadku tego modelu nie widziano?

No i na koniec zapowiedziany Fiat 850 Familiare z 1970 roku napędzany 34-konnym silnikiem o pojemności skokowej zaledwie 843 cm³. Polecam ten fakt uwadze wszystkich krytykujących jednostki napędowe o pojemności kartonu mleka ;-) To silnik napędzający siedmiomiejscowego busika! On i czterobiegowa skrzynia pozwalały się rozpędzać do nawet 100 km/h. Prezentowane na Retromobile auto wprawdzie nie ma klasycznej kamerowej zabudowy, ale dzięki relingom dachowym można na nim postawić namiot, a obok auta rozstawić składane stoliki i krzesełka i cieszyć się wypadem na łono natury!

 

 

Krzysztof Gregorczyk


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 2 głosy
Ocena artykułu
Tagi: 1000 kg2CVCitroenD4EstafetteFiatGoeletteJ7PeugeotRenaultRetromobiletargi motoryzacyjneType H
Udostepnij58Tweet36Udostepnij10
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
1
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.