Robert Opron urodził się 22 lutego 1932 roku we Francji. Każdy miłośnik szewronów powinien znać to nazwisko. Stworzył kultowe modele, takie jak Citroën SM, CX oraz GS. Zmarł 29 marca 2021 r. To wielka strata dla świata designu.
Od młodości interesował się rysowaniem i projektowaniem. Spędził większość swojego wczesnego dzieciństwa w Afryce, zwłaszcza w Algierii, Mali i Wybrzeżu Kości Słoniowej, ostatecznie przeniósł się do Francji, aby studiować w École des Beaux-Arts, gdzie przebywał przez osiem lat, koncentrując się na architekturze, malarstwie i rzeźbie. Rozpoczął pracę w Arthur Martin, biurze projektowym mebli, armatury łazienkowej i wyposażenia domowego, gdzie został Dyrektorem ds. Stylu.
Stamtąd przeniósł się do francuskiej marki samochodowej Simca, gdzie zaprojektował m.in. koncept Simca Fulgar. Lubił duże przeszklone powierzchnie a kształt kabiny Fulgara można odnaleźć w jego późniejszych pracach m.in. w kształcie reflektorów kolejnych modeli.
Z pracą w kolejnej francuskiej marce wiąże się ciekawa anegdota. Opron poznał szefa designu w Citroënie, Flaminio Bertoniego, który był sławny ze względu na zaprojektowanie Citroëna DS. Kiedy Flaminio Oprona o pokazanie swoich prac, ten otworzył swoje portfolio z rysunkami projektów Simca. Bertoni rzucił je na ziemię i powiedział, że są bezwartościowe. Wściekły młody projektant pozbierał swoje rysunki i poszedł w stronę wyjścia. Bertoni próbował go zatrzymać, mówiąc że współpraca go interesuje. „Ale mnie nie!” – rzucił Opron i tyle go widzieli. Trzy tygodnie później otrzymał pocztą zaproszenie na rekrutację z Citroëna.
Opron dołączył do Citroëna w 1962 roku. Już rok później rozpoczął prace nad drugą zmianą stylizacji Citroëna DS. W 1964 roku został szefem designu marki. Zaprojektowana przez niego „Nouveau Visage” czyli nowa twarz DS, miała cztery reflektory z dwoma lampami po każdej stronie pod szklanymi osłonami, które zlewały się z liniami nadwozia. Wewnętrzny reflektor po każdej stronie obracał się wraz z kierownicą, podczas gdy światła zewnętrzne były samopoziomujące.
Odświeżył model Ami, który stał się Ami 8. W 1970 roku Opron zaprezentował model GS. Jego ostatnim projektem dla Citroëna był model CX, do którego później nawiązał Citroën C6.
Za jego czasów powstał kultowy sportowy model SM.
Robert Opron pracował później dla Renault. Kierował przeprojektowaniem Alpine A310, stworzył Renault Fuego, modele 9 i 11, 21 i 19. Ostatnie lata kariery spędził we Fiacie. Później prowadził niezależną firmę konsultingową w zakresie projektowania.
Robert Opron był jednym z dwudziestu pięciu projektantów nominowanych do konkursu Car Designer of the Century 1999. Otrzymał nagrodę Car Design News za całokształt twórczości w 2016 roku.
Opron zmarł w wieku 89 lat we Francji.
Najnowsze komentarze