W ostatnich miesiącach Stellantis, jeden z gigantów motoryzacyjnych, zrealizował wykupy akcji na kwotę 5,4 miliarda euro. Te działania nie tylko zmniejszyły liczbę akcji w obiegu, ale także wzmocniły kontrolę nad firmą w rękach głównych akcjonariuszy: Exor, rodziny Peugeot oraz państwa francuskiego poprzez Bpifrance.
Proces wykupu akcji polega na tym, że firma kupuje swoje własne akcje, zmniejszając tym samym ich liczbę dostępną na rynku. W pierwszej połowie roku Stellantis, powstały z fuzji FCA i PSA w 2021 roku, zmniejszył liczbę akcji w obiegu o ponad 92 miliony. Niedawno zatwierdzono kolejny wykup o wartości 1 miliarda euro, co pozwoli na zakup ponad 68 milionów akcji przy obecnych cenach rynkowych. Dla porównania, w marcu, gdy akcje były droższe, za tę samą kwotę można było kupić jedynie 37 milionów akcji.
Od 2022 roku Stellantis wycofał z rynku ponad 200 milionów akcji, co umożliwiło głównym akcjonariuszom zwiększenie swoich udziałów. Exor zwiększył swój udział do 15,28% (z 14,4% po fuzji FCA-PSA), Peugeot do 7,62% (z 7,2%), a Bpifrance do 6,55% (z 6,2%). Udziały te będą rosły dalej do końca roku, przekraczając łącznie 30% kapitału dzięki dodatkowym transzom wykupu.
Wykup akcji w 2024 roku przewiduje łącznie 3 miliardy euro, podzielone na trzy transze, z których dwie zostały już zakończone. W 2023 roku wykup wyniósł 1,5 miliarda, a w 2022 roku 923 miliony euro. Warto zauważyć, że kontrola sprawowana przez Exor, Peugeota i państwo francuskie jest wspierana przez specjalne akcje głosowe, przyznawane akcjonariuszom posiadającym akcje przez co najmniej trzy lata. Wiosną dodano 866 milionów takich akcji.
Po dodaniu akcji zwykłych i specjalnych praw głosu, Exor posiada około 899 milionów akcji, Peugeot 448 milionów, a Bpifrance 385 milionów. Razem trzej główni akcjonariusze mają 1,73 miliarda papierów wartościowych, co stanowi 45,5% akcji z prawem głosu. Dla porównania, trzy i pół roku temu, bezpośrednio po fuzji, było to 27,8%.
Dzięki tym wykupom akcji i specjalnym prawom głosu, Exor, rodzina Peugeot oraz państwo francuskie znacznie wzmocniły swoją kontrolę nad Stellantis.
Najnowsze komentarze