Nieco ponad trzydzieści lat temu na drogi wyjechał Peugeot 405. Rok po premierze, w roku 1988, zdobył tytuł Samochodu Roku (Car of the Year). Ale rok 1988 przyniósł tez inne wydarzenia, do których historia marki Peugeot powraca z przyjemnością.
Rok 1988 jest dla Peugeota rokiem magicznym. Nie dość, że pokazana rok wcześniej 405-tka zdobyła prestiżowy tytuł Samochodu Roku, to jeszcze odniosła sukcesy w sportach motorowych. Peugeot 405 był drugim modelem francuskiej marki, który sięgnął po zwycięstwo w CotY. Stało się to dziewiętnaście lat po sukcesie modelu 504.
Peugeot 405 Grand Raid (czyli tak naprawdę wersja T16) w styczniu 1988 roku wziął udział w Rajdzie Dakar. Niestety rajdówkę skradziono z parku serwisowego w Bamako. Był to samochód Ariego Vatanena, prowadzącego wówczas w słynnym rajdzie. Złodzieje zażądali 25 milionów franków francuskich okupu za oddanie auta. Pieniędzy nie wypłacono, samochód znaleziono gdzieś w polu, ale na tyle późno, że Vatanen spóźnił się na start i został za to wykluczony z imprezy.
Trzy miesiące później Peugeot 405 wygrał Rajd Tunezji. Ale naprawdę spektakularnym sukcesem było zwycięstwo w słynnym Pikes Peak International Hill Climb. Ten sam Ari Vatanen Peugeotem 405 T16 Pikes Peak uzyskał najlepszy czas w podjeździe pod słynną górę. Najlepszy w historii, poprawiający o 0,63 sekundy wynik uzyskany rok wcześniej przez legendarnego Waltera Röhrla za kierownicą Audi Sport Quattro E2 Pikes Peak. Rekord Vatanena utrzymał się do roku 1993.
Dodajmy, że 25 lat później Sebastien Loeb uzyskał rekordowe 8:13,878 za kierownicą Peugeota 208 T16 Pikes Peak.
Wracając jednak do Peugeota 405 i roku 1988 – w czerwcu, niemal dokładnie trzydzieści lat temu, Roger Dorych prowadzący Peugeota 405 przekroczył barierę 400 km/h! Oczywiście nie było to auto seryjne, tylko wyścigówka nosząca miano 405. 11. czerwca 1988 roku na początku 24-godzinnego wyścigu w Le Mans na prostej Hunaudieres, wówczas jeszcze bez szykany, udało się uzyskać taką prędkość! Dokładnie było to symboliczne 405 km/h.
Samochód, który to osiągnął, był dziełem przede wszystkim dwóch inżynierów. Pasja, jaką mieli Michel Meunier oraz niedawno zmarły Gérad Welter*, zaowocowała stworzeniem prototypowej wyścigówki. Ekipa WM (od inicjałów nazwisk obu inżynierów) w latach 1976-1989 regularnie startowała w wyścigach wytrzymałościowych. Szczytowym osiągnięciem był samochód, którym Francois Migault uzyskał na nieotwartym jeszcze odcinku autostrady Calais-Reims między Saint Quentin i Laon szybkość 416 km/h! Miało to miejsce w roku 1987.
Rok później bazujący na tym projekcie znakomity aerodynamicznie Peugeot 405 napędzany silnikiem V6 z podwójnym turbodoładowaniem o mocy 600 KM bierze udział w wyścigu 24h Le Mans. Wspomniana wcześniej prędkość uzyskana na prostej Hunaudieres sprawiła, że organizatorzy zdecydowali się na zastosowanie tam szykany – dla bezpieczeństwa kierowców.
* Literatura podaje dwie formy imienia Pana Weltera – Gérad i Gérard.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot i Wikipedia
Najnowsze komentarze