poniedziałek, 23 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Rosalie – rekordowe Citroëny

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2022-04-26
w Citroen, Historia, Wiadomości
Czas czytania 8 minut
42 2
0
38
UDOSTĘPNIEŃ
126
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Norma Euro 7 to głupota. Renault wzywa do przemyślenia strategii ochrony środowiska

Brak części w fabryce w Trémery z powodu kradzieży. Pracownicy wynieśli 200 wtryskiwaczy

Fabryka Stellantis w Charleville odzyskuje ciepło i ogrzewa nimi pomieszczenia oraz domy

W latach 20. XX wieku prędkość, pomysłowość i siła przemysłowa były pojęciami zwykle wychwalanymi przez ruch futurystyczny, który wkraczał w drugą fazę, a samochód, coraz bardziej odsuwany od koncepcji „powozu bez konia”, uczestniczył w wyścigach. Nierzadko z tragicznymi skutkami.

André Citroën, jeden z prekursorów swoich czasów, nie przepadał za tego typu aktywnością, ponieważ uważał, że jego samochody powinny być używane na co dzień, przez rodziny i pracowników, mają więc być bezpieczne, niezawodne, wygodne i praktyczne. Miały być wytrzymałe i solidne i Andre nie brał pod uwagę używania ich w typowych wyścigach, które wówczas tak bardzo ekscytowały wielu kierowców.

Aby zademonstrować niezawodność, solidność i bezpieczeństwo swoich pojazdów, André Citroën wykorzystał inne rodzaje bardzo różnych inicjatyw: opracował na przykład „Citroën Caravans”, z którymi zabierał swoje nowe modele na miejskie place do potencjalnych klientów, aby poczuli osobiści solidność samochodów z szewronami, przejechał Saharę na półgąsienicowych B2 i wymyślił wyjazd do Chin (C4 i C6), aby zademonstrować bezpieczeństwo i wytrzymałość swoich samochodów. Celem wszystkich tych wydarzeń nie było w żadnym razie zademonstrowanie czystej wydajności lub szybkości. Ale dzięki rodzinie Rosalie André Citroën był w stanie wykazać, że jego samochody również miały te cechy.

Rosalie (Citroën C6 F): od 22 października do 1 listopada 1931 (11 dni) – 25.000 km

W Paryżu, w 1931 roku, firma produkująca oleje i smary do samochodów postanowiła zorganizować imprezę reklamową testującą nowy olej w seryjnych samochodach, wybierając Citroëna C6 F wyposażonego w specjalnie profilowaną aluminiową karoserię, zaprojektowaną przez Césara Marchanda, doświadczonego mechanika i kierowcę przeszkolonego w szeregach marki Voisin. We wrześniu samochód był gotowy i został ochrzczony jako „Rosalie” na cześć Świętej Rozalii, którą czczono o tej porze roku.

Na Circuit de Montlhéry pod Paryżem i pod czujnym okiem komisarzy Stowarzyszenia Klubów Samochodowych od 22 października do 1 listopada tego roku Rosalie pokonała 25.000 kilometrów, bijąc 14 międzynarodowych rekordów.

Rosalie II (Citroën C6 G): od 5 marca do 14 kwietnia 1932 (1 miesiąc) – 100.000 km – średnia prędkość 108 km/h

Zachwycony rezultatem, Marchand kupił innego Citroëna, C6 G, który wyposażył w takie samo wyprofilowane nadwozie jak C6 F i którego nazwał Rosalie II. Pokonał tor Montlhéry przez 100.000 km bez zatrzymywania się w okresie od 5 marca do 14 kwietnia 1932 r. ze średnią prędkością 108 km/h i pobił 60 rekordów międzynarodowych i 30 rekordów świata w kategorii 2-3 litrów pojemności skokowej.

André Citroën, mimo że niechętnie podchodził do pomysłu angażowania się w rywalizację, nie mógł zignorować sukcesów osiągniętych przez jego C6. Zaproponował nawet uczczenie 100.000 km Rosalie II wielkim bankietem na torze, na którym sam machał flagą w szachownicę, aby zatrzymać rekordowy samochód. Pod koniec imprezy sam André Citroën poprosił, aby samochód ponownie ruszył i przejechał kolejne 34.000 km, zanim ostatecznie zatrzyma się 28 kwietnia 1932 roku. André Citroën, z teatralnym gestem, zaoferował milion franków dla markę, która zdoła pokonać wynik Rosalie II przed 1 października 1932 roku. Nikt nie zdobył tej nagrody.

Wtedy „Rosalie” stała się w rzeczywistości nazwą wszystkich modeli seryjnych marki Citroën, które wyposażone w specjalną karoserię były przeznaczone do bicia wszelkiego rodzaju rekordów.

Petite Rosalie (Citroën 8CV): od 15 marca do 27 lipca 1933 (4 miesiące) – 300.000 km

15 marca 1933, tym razem już z inspiracji André Citroëna we współpracy z marką smarów, model 8CV wyposażony w aerodynamiczne nadwozie z cyfrą „4” na bokach i ochrzczony jako „Petite Rosalie”, rozpoczął swój maraton na ringu Montlhéry. Test, dowodzący trwałości i odporności samochodu, został opracowany zgodnie z wymagającymi przepisami AIACR (Międzynarodowej Federacji Samochodowej), które zezwalają na wymianę tylko części mechanicznych podlegających normalnemu zużyciu i zatrzymanie tylko na kilka minut potrzebnych do uzupełnienia paliwa lub wymiany kierowcy. W przypadku awarii lub wypadku test przerywano.

Z pięcioma kierowcami, którzy zmieniali się za kierownicą co 5 godzin, potężny Citroën 8CV Petite Rosalie jeździł po torze nieprzerwanie przez cztery miesiące, zatrzymując się 27 lipca po przejechaniu 300.000 kilometrów i osiągając średnią prędkość 93,5 km/h. Pobito 297 rekordów: w tym 191 międzynarodowych, w tym najlepsze osiągi wśród samochodów o swojej pojemności skokowej, oraz 106 rekordów światowych, wśród których absolutne prowadzenie uzyskano jako najlepsze osiągi niezależnie od pojemności skokowej.

8CV nie zatrzymał się z powodu problemu technicznego: ponownie André Citroën osobiście zorganizował „ceremonię zamknięcia”, podczas której podjął swoje kolejne wyzwanie: „jeśli istnieje marka samochodowa, która może radzić sobie lepiej od nas, to udowodnij to: jeśli od teraz do 1 stycznia 1935 jeden z waszych samochodów przejedzie bez zatrzymywania się ponad 300.000 km z prędkością wyższą niż ta utrzymywana przez Petite Rosalie, natychmiast zapłacę 3 miliony franków”. Było to odważne posunięcie, owoc zaufania André Citroëna w solidność Citroëna 8 CV. W każdym razie nikt nigdy nie zażądał tej sumy pieniędzy.

Rosalie V (Citroën 15 CV 6 cylindrów): od 26 kwietnia do 24 maja 1933 (1 miesiąc) – 80.000 km – 119 km/h

Podczas gdy Petite Rosalie dodawała kilometry i rekordy, na torze pojawił się również inny samochód: napędzany 6-cylindrowym silnikiem Citroën 15 CV. Miał specjalnie przygotowane nadwozie, więc został nazwany Rosalie V. Auto jeździło w Montlhéry od 26 kwietnia do 24 maja 1933 r., pokonując 80.000 km ze średnią prędkością 119 km/h, ale jego sukcesy zostały jednak przyćmione przez małe 8CV.

Rosalie VI (Citroën 15 CV 6 cylindrów): kwiecień 1934 (2 dni) – rekord prędkości 150 km/h

Epopeja rekordów Rosalie była kontynuowana dzięki Rosalie VI, kolejnemu modelowi 15 CV z 6-cylindrowym silnikiem, wyposażonemu w jednomiejscowe nadwozie Sport, które w kwietniu 1934 r. kursował po torze tylko przez dwa dni, ale z utrzymywaniem dużej średniej prędkości, co pozwoliło jej ustanowić różne rekordy powyżej bariery 150 km/h.

Rosalie VII (Citroën Traction Avant 7B) – 1935

W 1934 roku na Salonie Samochodowym w Paryżu zadebiutował Traction Avant, nowy Citroën określany mianem „króla drogi”. Rok później to właśnie Traction Avant 7B posłużył za podstawę Rosalie VII.

Rosalie VIII (Citroën 15 CV 6 cylindrów): lipiec 1935 – rekord prędkości powyżej 145 km/h

Po raz trzeci użyto silnika 15 CV o 6 cylindrach i z nadwoziem o „sportowym jednomiejscowym” układzie Rosalie VI w lipcu 1935 r. Auto pobiło różne rekordy prędkości powyżej 145 km/h. W przypadku tego samochodu zakończyła się operacja reklamowa opracowana przez André Citroëna i oparta na „niezawodności i solidności”.

Samochody Rosalie były odważnymi i niezależnymi autami , które z łatwością przekroczyły swój własny mit

Kroniki tamtych czasów mówią o zapisach co najmniej dwóch innych Citroën Rosalie: 15 CV Spido, opracowanego przez firmę naftową Spidoléine. Dzięki dobrze przestudiowanej linii aerodynamicznej ze specjalną owiewką, samochód ten przejechał 20.000 km między kwietniem a czerwcem 1933 r. ze średnią prędkością 132 km/h, bijąc 15 międzynarodowych rekordów w jednej próbie.

Rosalie IX (limuzyna Citroën Traction Avant 11 CV): w 1936 – 100.000 km (1.500 km/dzień) na francuskich drogach

Wreszcie, w pełni fabryczny Traction Avant (limuzyna 11CV) o nazwie Rosalie IX, wyposażony w oryginalne nadwozie, pokonał 100.000 km (średnio 1.500 km dziennie) nie po torze, ale po konwencjonalnych francuskich drogach. Kierowcami byli dealerzy i agenci Citroëna, a rolę mechaników powierzono zespołowi Césara Marchanda, a w 1936 Citroën Traction Avant opuścił tory wyścigowe i zaczął wygrywać rajdy.

 

 

oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: 15CV8CVCitroenhistoriaRosalieTraction 7Traction Avant
Udostepnij15Tweet10Udostepnij3
Poprzedni

Blisko stuletni Citroën na inauguracji działalności Historycznego Auto Klubu Garwolin

Następny

Akcje Nissana spadają po informacji o planach wyjścia Renault

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

Akcje Nissana spadają po informacji o planach wyjścia Renault

Dacia Logan, Renault Tondar 90

Tak zaczął się sukces Dacii. Logan miał być prawdziwym nowym samochodem za 20.000 zł!

Technologiczne tajniki nowego logo Peugeot 308

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Łukasz - Norma Euro 7 to głupota. Renault wzywa do przemyślenia strategii ochrony środowiska
  • Yaro - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Paweł - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Darek - Norma Euro 7 to głupota. Renault wzywa do przemyślenia strategii ochrony środowiska
  • wolny człowiek - Norma Euro 7 to głupota. Renault wzywa do przemyślenia strategii ochrony środowiska
  • Arek - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Krzysztof - Dacia Jogger 1.0 TCe 110 KM Comfort. Dobrze i tanio? Wnioski z podróży – polemika
  • 308 sw 2022 - Peugeot 308, 3008 i 5008 mają nowe cenniki. 1.2 PureTech 130 w górę
  • 43443 - Test: Dacia Jogger z LPG – sposób na wygodne i tanie podróżowanie
  • Tak - Mazda 3 2.0 Skyactive 165 KM kontra Renault Mégane 1.3 TCe 160 KM. Który lepszy?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Test: Dacia Jogger z LPG – sposób na wygodne i tanie podróżowanie
  • Norma Euro 7 to głupota. Renault wzywa do przemyślenia strategii ochrony środowiska
  • Brak części w fabryce w Trémery z powodu kradzieży. Pracownicy wynieśli 200 wtryskiwaczy
  • Fabryka Stellantis w Charleville odzyskuje ciepło i ogrzewa nimi pomieszczenia oraz domy
  • Peugeot 308, 3008 i 5008 mają nowe cenniki. 1.2 PureTech 130 w górę
  • Ile kosztuje najtańsza Dacia z klimatyzacją? Sprawdzamy ceny popularnych modeli: Duster, Jogger i Sandero 2022
  • Kolejki w warsztatach zakładających instalacje LPG
  • Czy to nowy Citroën 2CV 2022?
  • Citroën ogłasza plany na swój pierwszy samochód elektryczny dla Indii
  • Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.