Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Rosalie – rekordowe Citroëny

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2022-04-26
w Citroen, Historia, Wiadomości
Czas czytania 8 minut
80 3
A A
0

Warto przeczytać!

Silnik diesla 1.4 TUD3 – prostota i ekonomia w samochodach Citroën i Peugeot. Opnie, eksploatacja, awarie.

Nowa Dacia Duster 3 znowu sfotografowana w kamuflażu. Jedna ważna cecha ujawniona

Dlaczego Orlen znowu podnosi ceny benzyny?

Szef marki Alfa Romeo Jean-Philippe Imparato z wizytą w fabryce Stellantis w Tychach

W latach 20. XX wieku prędkość, pomysłowość i siła przemysłowa były pojęciami zwykle wychwalanymi przez ruch futurystyczny, który wkraczał w drugą fazę, a samochód, coraz bardziej odsuwany od koncepcji „powozu bez konia”, uczestniczył w wyścigach. Nierzadko z tragicznymi skutkami.

André Citroën, jeden z prekursorów swoich czasów, nie przepadał za tego typu aktywnością, ponieważ uważał, że jego samochody powinny być używane na co dzień, przez rodziny i pracowników, mają więc być bezpieczne, niezawodne, wygodne i praktyczne. Miały być wytrzymałe i solidne i Andre nie brał pod uwagę używania ich w typowych wyścigach, które wówczas tak bardzo ekscytowały wielu kierowców.

Aby zademonstrować niezawodność, solidność i bezpieczeństwo swoich pojazdów, André Citroën wykorzystał inne rodzaje bardzo różnych inicjatyw: opracował na przykład „Citroën Caravans”, z którymi zabierał swoje nowe modele na miejskie place do potencjalnych klientów, aby poczuli osobiści solidność samochodów z szewronami, przejechał Saharę na półgąsienicowych B2 i wymyślił wyjazd do Chin (C4 i C6), aby zademonstrować bezpieczeństwo i wytrzymałość swoich samochodów. Celem wszystkich tych wydarzeń nie było w żadnym razie zademonstrowanie czystej wydajności lub szybkości. Ale dzięki rodzinie Rosalie André Citroën był w stanie wykazać, że jego samochody również miały te cechy.

Rosalie (Citroën C6 F): od 22 października do 1 listopada 1931 (11 dni) – 25.000 km

W Paryżu, w 1931 roku, firma produkująca oleje i smary do samochodów postanowiła zorganizować imprezę reklamową testującą nowy olej w seryjnych samochodach, wybierając Citroëna C6 F wyposażonego w specjalnie profilowaną aluminiową karoserię, zaprojektowaną przez Césara Marchanda, doświadczonego mechanika i kierowcę przeszkolonego w szeregach marki Voisin. We wrześniu samochód był gotowy i został ochrzczony jako „Rosalie” na cześć Świętej Rozalii, którą czczono o tej porze roku.

Na Circuit de Montlhéry pod Paryżem i pod czujnym okiem komisarzy Stowarzyszenia Klubów Samochodowych od 22 października do 1 listopada tego roku Rosalie pokonała 25.000 kilometrów, bijąc 14 międzynarodowych rekordów.

Rosalie II (Citroën C6 G): od 5 marca do 14 kwietnia 1932 (1 miesiąc) – 100.000 km – średnia prędkość 108 km/h

Zachwycony rezultatem, Marchand kupił innego Citroëna, C6 G, który wyposażył w takie samo wyprofilowane nadwozie jak C6 F i którego nazwał Rosalie II. Pokonał tor Montlhéry przez 100.000 km bez zatrzymywania się w okresie od 5 marca do 14 kwietnia 1932 r. ze średnią prędkością 108 km/h i pobił 60 rekordów międzynarodowych i 30 rekordów świata w kategorii 2-3 litrów pojemności skokowej.

André Citroën, mimo że niechętnie podchodził do pomysłu angażowania się w rywalizację, nie mógł zignorować sukcesów osiągniętych przez jego C6. Zaproponował nawet uczczenie 100.000 km Rosalie II wielkim bankietem na torze, na którym sam machał flagą w szachownicę, aby zatrzymać rekordowy samochód. Pod koniec imprezy sam André Citroën poprosił, aby samochód ponownie ruszył i przejechał kolejne 34.000 km, zanim ostatecznie zatrzyma się 28 kwietnia 1932 roku. André Citroën, z teatralnym gestem, zaoferował milion franków dla markę, która zdoła pokonać wynik Rosalie II przed 1 października 1932 roku. Nikt nie zdobył tej nagrody.

Wtedy „Rosalie” stała się w rzeczywistości nazwą wszystkich modeli seryjnych marki Citroën, które wyposażone w specjalną karoserię były przeznaczone do bicia wszelkiego rodzaju rekordów.

Petite Rosalie (Citroën 8CV): od 15 marca do 27 lipca 1933 (4 miesiące) – 300.000 km

15 marca 1933, tym razem już z inspiracji André Citroëna we współpracy z marką smarów, model 8CV wyposażony w aerodynamiczne nadwozie z cyfrą „4” na bokach i ochrzczony jako „Petite Rosalie”, rozpoczął swój maraton na ringu Montlhéry. Test, dowodzący trwałości i odporności samochodu, został opracowany zgodnie z wymagającymi przepisami AIACR (Międzynarodowej Federacji Samochodowej), które zezwalają na wymianę tylko części mechanicznych podlegających normalnemu zużyciu i zatrzymanie tylko na kilka minut potrzebnych do uzupełnienia paliwa lub wymiany kierowcy. W przypadku awarii lub wypadku test przerywano.

Z pięcioma kierowcami, którzy zmieniali się za kierownicą co 5 godzin, potężny Citroën 8CV Petite Rosalie jeździł po torze nieprzerwanie przez cztery miesiące, zatrzymując się 27 lipca po przejechaniu 300.000 kilometrów i osiągając średnią prędkość 93,5 km/h. Pobito 297 rekordów: w tym 191 międzynarodowych, w tym najlepsze osiągi wśród samochodów o swojej pojemności skokowej, oraz 106 rekordów światowych, wśród których absolutne prowadzenie uzyskano jako najlepsze osiągi niezależnie od pojemności skokowej.

8CV nie zatrzymał się z powodu problemu technicznego: ponownie André Citroën osobiście zorganizował „ceremonię zamknięcia”, podczas której podjął swoje kolejne wyzwanie: „jeśli istnieje marka samochodowa, która może radzić sobie lepiej od nas, to udowodnij to: jeśli od teraz do 1 stycznia 1935 jeden z waszych samochodów przejedzie bez zatrzymywania się ponad 300.000 km z prędkością wyższą niż ta utrzymywana przez Petite Rosalie, natychmiast zapłacę 3 miliony franków”. Było to odważne posunięcie, owoc zaufania André Citroëna w solidność Citroëna 8 CV. W każdym razie nikt nigdy nie zażądał tej sumy pieniędzy.

Rosalie V (Citroën 15 CV 6 cylindrów): od 26 kwietnia do 24 maja 1933 (1 miesiąc) – 80.000 km – 119 km/h

Podczas gdy Petite Rosalie dodawała kilometry i rekordy, na torze pojawił się również inny samochód: napędzany 6-cylindrowym silnikiem Citroën 15 CV. Miał specjalnie przygotowane nadwozie, więc został nazwany Rosalie V. Auto jeździło w Montlhéry od 26 kwietnia do 24 maja 1933 r., pokonując 80.000 km ze średnią prędkością 119 km/h, ale jego sukcesy zostały jednak przyćmione przez małe 8CV.

Rosalie VI (Citroën 15 CV 6 cylindrów): kwiecień 1934 (2 dni) – rekord prędkości 150 km/h

Epopeja rekordów Rosalie była kontynuowana dzięki Rosalie VI, kolejnemu modelowi 15 CV z 6-cylindrowym silnikiem, wyposażonemu w jednomiejscowe nadwozie Sport, które w kwietniu 1934 r. kursował po torze tylko przez dwa dni, ale z utrzymywaniem dużej średniej prędkości, co pozwoliło jej ustanowić różne rekordy powyżej bariery 150 km/h.

Rosalie VII (Citroën Traction Avant 7B) – 1935

W 1934 roku na Salonie Samochodowym w Paryżu zadebiutował Traction Avant, nowy Citroën określany mianem „króla drogi”. Rok później to właśnie Traction Avant 7B posłużył za podstawę Rosalie VII.

Rosalie VIII (Citroën 15 CV 6 cylindrów): lipiec 1935 – rekord prędkości powyżej 145 km/h

Po raz trzeci użyto silnika 15 CV o 6 cylindrach i z nadwoziem o „sportowym jednomiejscowym” układzie Rosalie VI w lipcu 1935 r. Auto pobiło różne rekordy prędkości powyżej 145 km/h. W przypadku tego samochodu zakończyła się operacja reklamowa opracowana przez André Citroëna i oparta na „niezawodności i solidności”.

Samochody Rosalie były odważnymi i niezależnymi autami , które z łatwością przekroczyły swój własny mit

Kroniki tamtych czasów mówią o zapisach co najmniej dwóch innych Citroën Rosalie: 15 CV Spido, opracowanego przez firmę naftową Spidoléine. Dzięki dobrze przestudiowanej linii aerodynamicznej ze specjalną owiewką, samochód ten przejechał 20.000 km między kwietniem a czerwcem 1933 r. ze średnią prędkością 132 km/h, bijąc 15 międzynarodowych rekordów w jednej próbie.

Rosalie IX (limuzyna Citroën Traction Avant 11 CV): w 1936 – 100.000 km (1.500 km/dzień) na francuskich drogach

Wreszcie, w pełni fabryczny Traction Avant (limuzyna 11CV) o nazwie Rosalie IX, wyposażony w oryginalne nadwozie, pokonał 100.000 km (średnio 1.500 km dziennie) nie po torze, ale po konwencjonalnych francuskich drogach. Kierowcami byli dealerzy i agenci Citroëna, a rolę mechaników powierzono zespołowi Césara Marchanda, a w 1936 Citroën Traction Avant opuścił tory wyścigowe i zaczął wygrywać rajdy.

 

 

oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: 15CV8CVCitroenhistoriaRosalieTraction 7Traction Avant
Udostepnij28Tweet18Udostepnij5
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.
Jak jeździ nowy Renault Oroch? Kliknij tutaj i zobacz nasz test
Learn more
This is default text for notification bar
Learn more