Całkiem niedawno zamieszczaliśmy kolejne artykuły podsumowujące sprzedaż samochodów na różnych rynkach w 2022 roku, a tu już skończył się styczeń 2023 roku i czas na podsumowanie pierwszego miesiąca bieżącego roku. IBRM Samar dostarczył do naszej redakcji potrzebne dane (dziękujemy!), w związku z czym możemy je Wam przekazać.
Skupiamy się oczywiście przede wszystkim na markach francuskich, ale prezentujemy też marki niefrancuskie, za to związane czy to z Grupą PSA, czy też z Grupą Renault. Oto wyniki zebrane w tabelce.
miejsce w rankingu | marka | liczba rejestracji | zmiana r/r [%] | udział w rynku [%] | ||
styczeń 2023 | styczeń 2022 | styczeń 2023 | styczeń 2022 | |||
7. | Dacia | 1.712 | 1.454 | 17,74 | 4,88 | 5,02 |
10. | Renault | 1.234 | 770 | 60,26 | 3,52 | 2,66 |
13. | Peugeot | 786 | 739 | 6,36 | 2,24 | 2,55 |
15. | Opel | 748 | 671 | 11,48 | 2,13 | 2,32 |
18. | Citroën | 561 | 394 | 42,39 | 1,60 | 1,36 |
19. | Fiat | 445 | 359 | 23,96 | 1,27 | 1,24 |
22. | Nissan | 336 | 379 | -11,35 | 0,96 | 1,31 |
26. | Jeep | 179 | 299 | -40,13 | 0,51 | 1,03 |
28. | Alfa Romeo | 124 | 176 | -29,55 | 0,35 | 0,61 |
30. | Mitsubishi | 81 | 64 | 26,56 | 0,23 | 0,22 |
31. | DS Automobiles | 67 | 40 | 67,50 | 0,19 | 0,14 |
36. | Abarth | 14 | 11 | 27,27 | 0,04 | 0,04 |
38. | Maserati | 6 | 4 | 50,00 | 0,02 | 0,01 |
49. | Alpine | 1 | 5 | -80,00 | 0,00 | 0,02 |
Polski rynek w styczniu 2023 w porównaniu z pierwszym miesiącem roku 2022 wzrósł o niemal 21% (dokładnie o 20,95%). W związku z tym realny wzrost odnotowały w tych warunkach Renault, Citroën i DS Automobiles, a także marki Fiat, Mitsubishi, Abarth oraz Maserati.
Warto podkreślić, że rynek marek premium wykazał wzrost o 35,53%, ale w tych realiach i DS Automobiles, i Maserati wciąż wykazują wzrosty ponad średnią dla tego segmentu.
Wojciech Drzewiecki, Prezes IBRM Samar, twierdzi że „To zdecydowanie optymistyczne wyniki, dające szansę na zmianę dotychczasowych trendów. Oczywiście za tak dobrym wynikiem stoi w dużej części poprawa dostępności aut i realizacji kontraktów zawartych w roku ubiegłym i nie mówimy tu o kontraktach z końca roku, ale raczej tych zawartych w pierwszej połowie ubiegłego roku. Niemniej jednak, widać też wyraźną poprawę w dostępności aut i prognozowanych czasach dostawy w przypadku nowych zamówień, co daje podstawy do optymizmu”.
A co nas czeka w nadchodzących miesiącach? Wojciech Drzewiecki prognozuje „Wciąż jest wiele niewiadomych, wciąż ceny rosną, jednak tempo wzrostu jest zdecydowanie niższe, niż obserwowane we wcześniejszych miesiącach, co także jest informacją pozytywną. Większym problemem mogą być sami klienci, a w zasadzie ich ograniczona liczba w salonach. Biorąc jednak pod uwagę strukturę polskiego rynku samochodów nowych, gdzie gros klientów stanowią firmy, oraz lepsze prognozy gospodarcze, można przypuszczać, że to właśnie klient instytucjonalny będzie stał za potencjalnym wzrostem”.
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze