ETAP 7 | LA PAZ – UYUNI
Piątkowy dzień odpoczynku w Rajdzie Dakar 2018 okazał się być ciszą przed burzą. W sobotę uczestnicy rajdu mieli do pokonania maratoński odcinek specjalny – 425 km jazdy na czas po bezdrożach i błotach, w dodatku bez możliwości skorzystania z pomocy serwisowej na mecie. Załoga Carlos Sainz/Lucas Cruz, jadąca PEUGEOT 3008DKR Maxi z numerem startowym 303, zaliczyła swoje drugie z rzędu zwycięstwo etapowe i objęła prowadzenie w klasyfikacji generalnej Rajdu Dakar. Dotychczasowi liderzy, Stéphane Peterhansel i Jean-Paul Cottret, stracili na trasie 1 godzinę i 45 minut po uderzeniu w kamień. Incydent nastąpił podczas wyprzedzania motocyklisty. Francuzi spadli na trzecią pozycję w tabeli, ale jadą dalej.
Hiszpanie Carlos Sainz i Lucas Cruz, zwycięzcy 6. etapu, poprzedzającego dzień odpoczynku, wygrali także etap 7. i wyprzedzili kolejną załogę aż o 12 minut. Sainz i Cruz wychodzą na prowadzenie w klasyfikacji generalnej Rajdu Dakar 2018, a od najbliższych rywali dzieli ich 1 godzina, 11 minut i 29 sekund.
Na drugim i trzecim punkcie kontrolnym najlepsze czasy należały do PEUGEOT 3008DKR Maxi z numerem startowym 300, jednak jadący za nim Stéphane Peterhansel i Jean-Paul Cottret na 186 km trasy odcinka uderzyli w kamień, uszkadzając wahacz i amortyzator przy tylnym lewym kole. Liderzy rajdu natychmiast przystąpili do naprawy w warunkach polowych, z pomocą załogi Cyril Despres/David Castera, która zatrzymała się koło nich. Po prawie dwóch godzinach unieruchomiony przez uszkodzenie samochód mógł jechać dalej. Zawodnicy zdecydowali się na bardzo wysokie tempo i kosztem ryzyka odrobili część straty, docierając do mety z różnicą 1 godziny 47 minut względem zwycięzców. Pomimo sobotniego niepowodzenia i spadku w klasyfikacji, Peterhansel i Cottret zachowują szanse na końcowy sukces. Od dzisiaj zajmują trzecie miejsce w tabeli, od pozycji drugiej dzieli ich 9 min. i 17 sek., lecz ich przewaga nad czwartą załogą wynosi tylko 8 sek.
Cyril Despres i David Castera wypełnili zadanie, jakie stawiali sobie od czasu, gdy wypadli z rywalizacji o zwycięstwo: poświęcili swój etap i przyszli z pomocą kolegom. Francuzi zatrzymali się, wzięli udział w naprawie uszkodzonego samochodu załogi Peterhansel/Cottret, a nawet udostępnili im części ze swojego auta. Z tego powodu resztę trasy pokonali w wolnym tempie. Do mety i obozu dotarli bardzo późno, długo po innych zawodnikach.
KLASYFIKACJA 7. ETAPU:
1. Carlos Sainz (ESP) / Lucas Cruz (ESP), PEUGEOT 3008 DKR Maxi, 4 godz. 49 min. 26 sek.
2. Giniel de Villiers (RPA) / Dirk von Zitzewitz (RPA), Toyota 4WD, +12 min 5 sek.
3. Nasser Al Attiyah (QAT) / Matthieu Baumel (FRA), Toyota 4WD, +14 min. 19 sek.
4. Jakub Przygoński (PL) / Tom Colsoul (B), Mini 4WD, +20 min. 56 sek.
5. Martin Prokop (CZ) / Jan Tomanek (CZ), Ford 4WD, +23 min. 57 sek.
6. Lucio Alvarez (ARG) / Robert Howie (RPA), Toyota 4WD, +28 min. 49 sek.
7. Bernhard Ten Brinke (NL) / Michel Perin (FRA), Toyota 4WD, +31 min. 33 sek.
8. Khalid Al Qassimi (ZEA) / Xavier Panseri (FRA), Peugeot 3008DKR Maxi, +39 min. 30 sek.
9. Boris Garafulic (RCH) / Felipe Palmeiro (P), Mini 4WD, +54 min. 42 sek.
10. Peter Van Merksteijn (NL) / Maciej Marton (PL), Toyota 4WD, +57 min. 21 sek.
…
20. Stéphane Peterhansel / J.-P. Cottret (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +1 godz. 47 min. 56 sek.
…
34. Cyril Despres (FRA) / David Castera (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +3 godz. 44 min. 44 sek.
KLASYFIKACJA PO 7. ETAPIE:
1. Carlos Sainz (ESP) / Lucas Cruz (ESP), PEUGEOT 3008 DKR Maxi, 21 godz. 41 min. 38 sek.
2. Nasser Al Attiyah (QAT) / Matthieu Baumel (FRA), Toyota 4WD, +1 godz. 11 min. 29 sek.
3. Stéphane Peterhansel / J.-P. Cottret (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +1 godz. 20 min. 46 sek.
4. Giniel de Villiers (RPA) / Dirk von Zitzewitz (RPA), Toyota 4WD, +1 godz. 20 min. 54 sek.
5. Bernhard Ten Brinke (NL) / Michel Perin (FRA), Toyota 4WD, +1 godz. 25 min. 4 sek.
6. Jakub Przygoński (PL) / Tom Colsoul (B), Mini 4WD, +2 godz. 19 min. 2 sek.
7. Martin Prokop (CZ) / Jan Tomanek (CZ), Ford 4WD, +2 godz. 22 min. 39 sek.
8. Khalid Al Qassimi (ZEA) / Xavier Panseri (FRA), Peugeot 3008DKR Maxi, +2 godz. 41 min. 26 sek.
9. Peter Van Merksteijn (NL) / Maciej Marton (PL), Toyota 4WD, +4 godz. 23 min. 35 sek.
10. Lucio Alvarez (ARG) / Robert Howie (RPA), Toyota 4WD, +5 godz. 14 min. 16 sek.
…
40. Cyril Despres (FRA) / David Castera (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +44 godz. 52 min. 20 sek.
POWIEDZIELI
Carlos SAINZ (PEUGEOT 3008DKR Maxi, nr startowy 303). Zwycięstwo w 7. etapie, lider w klasyfikacji generalnej
„Dzisiejszy odcinek specjalny był trudny, szczególnie w pierwszej części, pełnej jazdy poza ubitymi drogami. Skupialiśmy się tam na unikaniu ryzyka, atak pozostawiając na dalsze partie, łatwiejsze w prowadzeniu i nawigacji. Przed nami nadal wiele etapów i wiele setek kilometrów jazdy na czas. Każdego dnia staramy się przetrwać, dotrzeć do mety i zaliczyć przy tym jak najlepszy czas. Ta edycja Rajdu Dakar ma nieprzewidywalny przebieg; na jej trasie może się wydarzyć wszystko. Naszą strategią jest niepodejmowanie zbędnego ryzyka, ale jednocześnie dbałość o zachowanie odpowiedniego tempa jazdy. Kierowca, który jedzie niezgodnie ze swoją naturą i nawykami, naraża się na popełnianie błędów. My musimy nieustannie utrzymywać maksymalną koncentrację. Wieczorem będziemy też musieli samodzielnie zrobić przegląd auta, ale wydaje mi się, że nic niepokojącego się z nim nie dzieje”.
Stéphane PETERHANSEL (PEUGEOT 3008DKR Maxi, nr startowy 300). 20. miejsce w 7. etapie, 3. miejsce w klasyfikacji generalnej
„Sam nie wiem, z jakiego powodu na chwilę zjechałem z właściwego toru jazdy. Usłyszeliśmy łomot pod podwoziem i poczuliśmy bardzo mocny wstrząs. Nie widziałem kamienia, w który uderzyliśmy. Całe tylne zawieszenie i amortyzator zostały wyrwane z mocowań w wyniku uderzenia. Musieliśmy przemontować te części z samochodu Cyrila i Davida, którzy przez to zostali na trasie. Postój i naprawa do chwili, gdy nasz 3008DKR Maxi mógł ruszyć dalej, zajęły nam godzinę i 50 minut. Zachowuję optymizm i nie traktuję tego zdarzenia jako być albo nie być mojej kariery sportowej”.
CZY WIECIE, ŻE…
Zwycięstwo załogi Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret w Rajdzie Dakar 2016, za kierownicą PEUGEOT 2008DKR, było pierwszą wygraną samochodu z napędem na jedną oś w tej imprezie od 2000 r. Jednocześnie, był to pierwszy samochód z takim rodzajem napędu, wystawiony przez markę PEUGEOT w Rajdzie Dakar.
NASTĘPNY ETAP
ETAP 8 (niedziela 14 stycznia): UYUNI > TUPIZA, 584 km, w tym odcinek specjalny o długości 498 km
Drugą część podwójnego etapu maratońskiego stanowi jeden z najdłuższych odcinków specjalnych całego rajdu, liczący prawie 500 km. Łącznie z oesem sobotnim, daje to w sumie 923 km jazdy na czas bez zewnętrznej pomocy serwisowej. Przed opuszczeniem wielkiego płaskowyżu boliwijskiego zawodnicy będą jeszcze mieli do pokonania pasmo piaszczystych wydm położonych na średniej wysokości 3500 m n.p.m. Na trasie ósmego etapu znajduje się także najwyższy punkt w przebiegu całego rajdu – na wysokości 4786 m n.p.m.
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze