ETAP 8 | UYUNI – TUPIZA
Załogi PEUGEOT 3008DKR Maxi pokonały drugą część etapu maratońskiego w sposób perfekcyjny i ukończyły oba odcinki specjalne liczące łącznie 923 km i przejeżdżane bez zewnętrznego wsparcia serwisowego. Niedzielny etap był nie tylko jednym z najdłuższych (498 km), ale i obejmował punkt położony na największej wysokości w całym Rajdzie Dakar (4.786 m n.p.m.). Załoga Peterhansel/Cottret puściła w niepamięć swoje niepowodzenie z poprzedniego dnia i odniosła kolejne etapowe zwycięstwo. Drugie miejsce z bardzo niewielką stratą zajęli Cyril Despres i David Castera, którzy w sobotę wypełnili wobec swoich kolegów rolę ratowników. W ten sposób ósmy etap Rajdu Dakar zakończył się czwartą podwójną wygraną Team PEUGEOT Total. Carlos Sainz i Lucas Cruz pozostają na prowadzeniu w klasyfikacji generalnej z przewagą 1 godz. 06 min. i 37 sek. nad swoimi najgroźniejszymi rywalami.
Załoga Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret, która w sobotę poniosła poważną stratę czasową po incydencie w pierwszej części etapu maratońskiego, w etapie niedzielnym wznowiła swoją ofensywę. Od trzeciego punktu kontrolnego Francuzi wyszli na prowadzenie, utrzymali je do mety i w efektownym stylu zaliczyli swoje drugie etapowe zwycięstwo w tej edycji Rajdu Dakar. W sumie, jest to dla nich już czterdziesty wygrany odcinek w tej imprezie, od kiedy startują samochodem. Niedzielny sukces pozwolił zwycięzcom ubiegłorocznej edycji rajdu zredukować o dwie minuty stratę dzielącą ich od drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej – po etapie 8. różnica ta wynosi 7 minut i 5 sekund.
Cyril Despres i David Castera w poprzednim etapie poświęcili swój wynik, przychodząc z pomocą kolegom. W niedzielę przez cały czas byli w czołówce i finiszowali z drugim czasem dnia. Dwaj byli motocykliści od startu utrzymywali bardzo wysokie tempo. Na szóstym punkcie pomiarowym znaleźli się na prowadzeniu, a linię mety przekroczyli z drugim wynikiem i różnicą tylko 49 sekund względem triumfującego PEUGEOT 3008DKR Maxi.
Zwycięzcy etapu sobotniego i nowi liderzy rajdu Carlos Sainz i Lucas Cruz, na całej trasie odcinka zmagali się z trudnościami wynikającymi z pierwszej pozycji startowej. Dzięki doskonałej nawigacji Hiszpanie nie popełnili błędów i na mecie zaliczyli piąty czas. Względem rywala, zajmującego drugie miejsce w klasyfikacji generalnej, stracili tylko kilka minut i utrzymali prowadzenie w rajdzie, przewagą wynoszącą obecnie 1 godz. 06 min. i 37 sek.
Dziewiąty odcinek specjalny na trasie z Tupizy w Boliwii do Salty w Argentynie, zaplanowany na poniedziałek 15 stycznia, został odwołany. Powodem tej decyzji były długotrwałe ulewne deszcze, które najpierw uniemożliwiły prawidłowe rozstawienie obozu, a następnie groziły tym, że trasa wytyczona przez organizatora stanie się kompletnie nieprzejezdna. W tej sytuacji zawodnicy i całe zespoły przeniosą się bezpośrednio do Salty odcinkiem dojazdowym.
KLASYFIKACJA 8. ETAPU:
1. Stéphane Peterhansel / J.-P. Cottret (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, 5 godz. 15 min. 18 sek.
2. Cyril Despres (FRA) / David Castera (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +49 sek.
3. Nasser Al Attiyah (QAT) / Matthieu Baumel (FRA), Toyota 4WD, +2 min. 12 sek.
4. Bernhard Ten Brinke (NL) / Michel Perin (FRA), Toyota 4WD, +5 min. 0 sek.
5. Carlos Sainz (E) / Lucas Cruz (E), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +7 min. 4 sek.
6. Orlando Terranova (ARG) / Bernardo Graue (ARG), Mini 4WD, +10 min. 0 sek.
7. Jakub Przygoński (PL) / Tom Colsoul (B), Mini 4WD, +16 min. 38 sek.
8. Khalid Al Qassimi (ZEA) / Xavier Panseri (FRA), Peugeot 3008DKR Maxi, +21 min. 20 sek.
9. Giniel de Villiers (RPA) / Dirk von Zitzewitz (RPA), Toyota 4WD, +23 min. 19 sek.
10. Martin Prokop (CZ) / Jan Tomanek (CZ), Ford 4WD, +27 min. 55 sek.
KLASYFIKACJA PO 8. ETAPIE:
1. Carlos Sainz (E) / Lucas Cruz (E), PEUGEOT 3008 DKR Maxi, 27 godz. 04 min. 0 sek.
2. Nasser Al Attiyah (QAT) / Matthieu Baumel (FRA), Toyota 4WD, +1 godz. 06 min. 37 sek.
3. Stéphane Peterhansel / J.-P. Cottret (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +1 godz. 13 min. 42 sek.
4. Bernhard Ten Brinke (NL) / Michel Perin (FRA), Toyota 4WD, +1 godz. 23 min. 0 sek.
5. Giniel de Villiers (RPA) / Dirk von Zitzewitz (RPA), Toyota 4WD, +1 godz. 37 min. 9 sek.
6. Jakub Przygoński (PL) / Tom Colsoul (B), Mini 4WD, +2 godz. 28 min. 36 sek.
7. Martin Prokop (CZ) / Jan Tomanek (CZ), Ford 4WD, +2 godz. 43 min. 30 sek.
8. Khalid Al Qassimi (ZEA) / Xavier Panseri (FRA), Peugeot 3008DKR Maxi, +2 godz. 55 min. 42 sek.
9. Peter Van Merksteijn (NL) / Maciej Marton (PL), Toyota 4WD, +4 godz. 59 min. 41 sek.
10. Nicolas Fuchs (PER) / Adrian Mussano Fernando (ARG), Borgward 4WD, +6 godz. 34 min. 9 sek.
…
26. Cyril Despres (FRA) / David Castera (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +44 godz. 46 min. 5 sek.
POWIEDZIELI
Stéphane PETERHANSEL (PEUGEOT 3008DKR Maxi, nr startowy 300). Zwycięstwo
w 8. etapie, 3. miejsce w klasyfikacji generalnej
„Wczoraj wieczorem w parc fermé zostaliśmy zwolnieni z wszelkich czynności – poszliśmy spać. Przeglądem i przygotowaniem naszego samochodu zajęli się Cyril, David i dwaj zawodnicy naszej ciężarówki uczestniczącej w rajdzie. Dzisiaj pokonaliśmy długi i ciężki etap, miejscami biegnący na bardzo dużych wysokościach. Spore problemy sprawiało samo zachowanie koncentracji. Natomiast za kierownicą mojego PEUGEOT 3008DKR Maxi od razu poczułem całkowitą pewność prowadzenia. Auto zostało świetnie naprawione. Mogłem atakować z takim zaufaniem do maszyny, jak gdyby wyszło z rąk pełnego, profesjonalnego serwisu. Wygraliśmy etap, ale do liderów odrobiliśmy tylko dwie minuty, tymczasem nasza strata wynosi ponad godzinę”.
Cyril DESPRES (PEUGEOT 3008DKR Maxi, nr startowy 308). 2. miejsce w 8. etapie,
26. miejsce w klasyfikacji generalnej
„Noc była dla nas krótka, złapaliśmy tylko po cztery godziny snu, jednak chyba zaczynamy się już do tego przyzwyczajać. Dzisiaj wszystko udało się nam znakomicie. Pomimo pułapek nawigacyjnych stale utrzymywałem wysokie tempo jazdy. Na całej trasie zawsze miałem przed sobą jakiś inny samochód. To pozwalało nam „podciągać się” za autami poprzedzającymi, wyprzedzać je i doganiać kolejne. W ten sposób, pomimo pyłu pogarszającego widoczność, wyprzedziłem na trasie chyba 18 samochodów, nie licząc motocykli i quadów. Wjazd na wysokość ponad 4.700 metrów i późniejszy zjazd w dolinę był niesamowitą przygodą – tego nigdy nie zapomnimy!”
Carlos SAINZ (PEUGEOT 3008DKR Maxi, nr startowy 303). 5. miejsce w 8. etapie, lider w klasyfikacji generalnej
„Startowaliśmy dzisiaj jako pierwsi, a w tym etapie otwieranie stawki było dużym utrudnieniem. Szczególnie w pierwszej partii trasy, pełnej jazdy po bezdrożach, przez wysokie trawy i krzaki. Musiałem cały nacisk położyć nie na tempo jazdy, lecz na ostrożność, by nie zgubić trasy i nie uszkodzić auta. Znacznie łatwiejsza była druga część odcinka z widoczną drogą. Nasz PEUGEOT 3008DKR Maxi przez cały czas spisywał się doskonale”.
CZY WIECIE, ŻE…
Stéphane Peterhansel zyskał przydomek „Monsieur Dakar” z racji swojej niezrównanej listy sukcesów w najtrudniejszym rajdzie terenowym świata. Zawodnik ten ma na swoim koncie 6 zwycięstw odniesionych w latach dziewięćdziesiątych na motocyklu i 7 wygranych za kierownicą samochodu – w sumie 13 zwycięstw na mecie Rajdu Dakar. Do tego dochodzi największa liczba wygranych odcinków specjalnych tej imprezy – rekord, który Peterhansel jeszcze poprawił w dniu wczorajszym, wygrywając swój 40 oes jako kierowca (łącznie z wcześniejszą karierą motocyklisty, ma ich już 73!). Pozostaje jednak jeszcze jeden rekord, który Francuz może osiągnąć w tej edycji, o ile ją wygra: zaliczyłby wówczas najwięcej (osiem) wygranych w ramach jednej kategorii. Obecnie, z siedmioma wygranymi, Peterhansel prowadzi na równi z Rosjaninem Władimirem Szaginem, który siedem razy triumfował w Dakarze jako kierowca ciężarówki.
NASTĘPNY ETAP
ETAP 9. (poniedziałek 15 stycznia): TUPIZA – SALTA, 754 km, w tym odcinek specjalny o długości 242 km – odcinek odwołany.
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze