• Najnowsze

Salon samochodowy w Paryżu 1930: Citroën sensacją z zaskakującego powodu

2020-12-14
Citroen Jumper Campeo 4x4

Citroën Jumper Campeo 4×4 – offroadowy kamper

2021-03-03
Renault, Zabrze

Renault uruchamia w Zabrzu autoryzowany zakład naprawy akumulatorów

2021-03-02

Terenowy Citroën z gąsienicami wjechał zimą na szczyt. Gubałówka zdobyta w 1930 r.

2021-03-02

Citroën jak Tesla? Francuska marka postawi na model sprzedaży bezpośredniej

2021-03-02
dziura w drodze

Wysyp dziur na polskich drogach. Jak uniknąć uszkodzenia samochodu?

2021-03-02
Renault Zoe

Renault Zoe – rusza nowa kampania reklamowa. 395 km to wcale nie tak mało

2021-03-02
Dacia Sandero Stepway

Francja: nowa Dacia Sandero popularniejsza niż Renault Clio

2021-03-02

Dzisiaj Światowy Dzień Staroci. Dlaczego ludzie kochają oldtimery?

2021-03-02
Dacia Bigster

Dacia: „LPG to nasz nowy diesel”. Napęd hybrydowy zadebiutuje w 2022 roku

2021-03-02
New Nissan Qashqai Premiere Edition

Nowy Nissan Qashqai debiutuje na polskim rynku. Jaka cena?

2021-03-02
środa, 3 marca, 2021
  • Reklama
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • TOP 100 Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
  • Testy
    • TOP 100 – testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Katalog samochodów
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Przeglądy Prasy
  • Artykuły
  • Wydarzenia
  • Dane techniczne
Brak wyników
temu
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Salon samochodowy w Paryżu 1930: Citroën sensacją z zaskakującego powodu

Oczami polskiego dziennikarza

Tomasz Nowicki Tomasz Nowicki
2020-12-14
w Historia
Czas czytania7min
112 5
5
100
UDOSTĘPNIEŃ
333
ODSŁON
UdostępnijTwitter

Zobacz również

Terenowy Citroën z gąsienicami wjechał zimą na szczyt. Gubałówka zdobyta w 1930 r.

I wtedy Citroën 2CV wrócił do łask, a Renault 4 i 5 były hitem sprzedaży. W oczekiwaniu na cudowne dziecko motoryzacji!

Stellantis mógł powstać już wcześniej. Mariaż z Fiatem, kulisy porozumienia Peugeot – Citroën – Chrysler z 1978 roku

Salon samochodowy w Paryżu w roku 1930 był bardzo szczególny. Z jednej strony zbliżał się potężny kryzys, z drugiej zaś producenci prześcigali się w prezentowaniu najróżniejszych, niekiedy niesamowitych pojazdów. Były małe, tanie auta 5-konne i 200-konne potwory ze sprężarkami. Ameryka konkurowała z Francją i Niemcami, a największe tłumy były na stoisku Citroëna. Oto relacja polskiego dziennikarza.

„Szczególnem zdarzeniem losu trafiłem na Salon Samochodowy w Paryżu niemalże bezpośrednio z Ameryki. Jeszcze brzmiał mi uszach szum niezliczonych samochodów Stanów Zjednoczonych, jeszcze nieomal czułem w mózgu bezustanne brzęczenie tysięcy motorów, mknących bez sygnałów, gęsto jeden za drugim z mlaskaniom kół o asfalt ulic. New York, Indianapolis, Detroit zostawiły przed oczami długo nieniknący obraz bezkreśnego węża milczących aut. A równocześnie to wrażenie uparcie zbiegało się ze świadomością nadchodzącego kryzysu automobilowego w Ameryce, kryzysu zarówno przemysłowego, jak i technicznego

Rozpaczliwe poszukiwanie nowych form technicznych, walka z jednej strony o maksymalną wygodę, maksymalną prostotę i niezawodność a z drugiej wyścig o ceny, tworzyły dziwaczne podłoże duchowe, z jakiem zajechałem przed Salon Paryski. Jak w New Yorku przed Coney lsland… Nieprzerwany, ogromny dach z tysiąca limuzyn uczyniony, pokrył plac przed Grand Palais. Przed w wejście do Pałacu stoji gwardja w starych historycznych mundurach. To Prezydent Republiki ma zwiedzać wystawę.

Nieprzeliczone tłumy publiczności. Wchodzimy. Oszałamiający widok olbrzymiej hali, jak co roku dekorowanej wielkimi nazwami firm, zawisłemi w powietrzu. Wschodni przepych barw i blasków, wraz z bezustannie płynącą naprzód rzeką ludzką, porywa przybysza w nieubłagane tryby: naprzód. Już na, pierwszy rzut oka Salon przedstawia obraz zupełnie wyraźnego ścierania się dwu kierunków ludzkich pożądań: najwyższy wykwint, najwyższa wygoda i wyrafinowane piękno — i… użytkowość dla powszechności.

Opodal króla zbytku, Rolss Royce’a, sąsiadującego z cudownym Alfa Romeo, niewielki popularny wózek Rosengart. W pobliżu rodziny Bugattich mały B. N. C. 6-konny, a z boku rozłożysta, dość dziwaczna w linji. przodem ciągnąca Tracta.

Citroën sensacją salonu

Rozglądam się po sali. Szukam największego skupienia zwiedzaczy. Będzie to zapewno jakaś szczególna sensacja. Widzę dwa wielkie roje ludzkie; podchodzę do, większego. Citroën… Przeciskani się przez tłum. Sensacji niema, jeno śliczne wozy i… obniżone ceny. Tutaj – przy tem stoisku słuchałem głosów tłumu.

Samochód dla wszystkich, tani, wygodny, ładny i dobry, cieszący się we Francji wielką popularnością, mimo ze tak wszystkim znany, interesuje najżywiej olbrzymią większość, bo dla olbrzymiej większości dostępny.

Chrysler również oblegany

Drugie mrowisko, znacznie jednak mniejsze, miało za jądro nowego Chryslera. Samochód ten, w Ameryce również budzi dużą sensację. Jest to bowiem wóz u przepięknych linjach, dość odważnie zapożyczonych z wozu Cord a pomyślany zewnętrznie przez rzetelnych artystów. Jest to 8-cylindrowy Roadster. z normalnym tylnym napędem, z silnikiem 22 – 80 HP, pojemności 3,940 litra. Czterobiegowa nowego typu skrzynka biegów. Środek ciężkości maksymalnie obniżony. Te nowe typy Chryslera należą faktycznie do najpiękniejszych wozów w Salonie.

Firmy amerykańskie

Firmy amerykańskie reprezentowane były bardzo licznie. Wszystkie czołowe wozy Stanów Zjednoczonych zaludniły wystawę, olśniewając przepychem. Stutz wystawił śliiczny kabrjolet 3 osobowy i bardzo piękny roadster. Karoserje Stutza przeważnie Weymanowskie. z użyciem skór wężowych, rekinowych itp. Wóz miljonerów Duesenberg, o motorze 265 HP, z gwarancją 190 km na godzinę, wspaniale skarosowany, zachwycał i odstraszał ceną okola 100,000 zł. Reo-Royal 8-cylindrowy, oryginalnie skarosowany, zwany w Ameryce „mknący obłok”, upodobnił swój przód również do Corda. Wyobrażam sobie ile z tego będzie procesów w Ameryce!

Wspaniały Franklin budził również bardzo duże zainteresowanie, nietylko ze względu na piękne linje ale jako jeden z nielicznych obywających się bez wody samochodów. Ceny, niestety, są dość wygórowane w ramach od 2.500 $ w górę. Te 6 cylindrowe motory Franklina są używane w lotnictwie również. Samochód ten jest znany z jazdy Paryż-Monte Carlo na pierwszej szybkości, mającej na celu wykazanie jak znakomite posiada chłodzenie powietrzem. Oczywiście samochodów Forda nie brakło na wystawie. Stoisko ich cieszyło się dość znaczną frekwencją. Gardner wystawił dwa nowe potężne 8-cylindrowce, również o czterobiegowej skrzynce, która zresztą znalazła zastosowanie w ogromnej większości mocnych wozów.

Jak ważną rzeczą w sprzedaży samochodów jest piękna linja, zauważyć można było przy dwu samochodach, które powinny siłą rzeczy wzbudzić znaczne zainteresowanie, mianowicie Cord i również 8-cylindrowy Ruxton, oba przednionapędne. Otóż przy Cordzie było tłoczno, przy Ruxtonie – cisza. Packard specjalnych nowości nie wprowadził, z wyjątkiem nowego typu amortyzatorów oraz osłaniacza resorów z nierdzewiejącej stali.

Firmy niemieckie

Drugim z kolei potentatem Salonu tegorocznego są Niemcy. Przy dokładniejszem obejrzeniu niemieckich wozów widać olbrzymi wpływ produkcji amerykańskiej i upartą dążność do konkurowania ze Stanami Zjednoczonemi. Na pierwszy plan wysuwa się oczywiście wspaniały 12-cylindrowy Maybach o 5-biegowej skrzynce półautomatycznej. Wóz ten nie posiada lewarka do zmiany biegów. Uskutecznia się to za pomocą przestawiania odpowiednich manetek na kole sterowem.

Mercedes Remiz jest drugim z kolei. Ogromny. wspaniały wóz w cenie około 90.000 zł z kompresorem (200 HP), lub ten sam typ bez kompresora (150 HP) budził zaciekawienie. Naprawdę piękne samochody wystawił Adler. Należą bodaj do najładniejszych wozów jeżeli chodzi o estetykę i wygodę karoserji, wykonanej wedle planów prof. Gropiusa. Ogromny. 5-litrowy Horch jest wyraźnym konkurentem wielkich wozów amerykańskich. Brak mu jednak już w wyglądzie zewnętrznym finezyjności, cechującej drogie amerykańskie wozy.

Dość ciekawy jest 8-cylindrowy Brennabor, nazwany klejnotem. Jest to wóz w cenie  około 15.000 zł, a zatem jeden z najtańszych 8-cylindrowców. Nie wiemy tylko jak długo wytrzymałby n.p. na polskich drogach. Mały półtoralitrowy Wanderer, jeden z najtańszych wozów w Salonie, nie budził szczególnego zainteresowania. W ogóle zdaje mi się, że publiczność francuska odnosiła się do niemieckich produktów z pewną niechęcią.

Austro – Daimler i Steyr wystawiają kilka bardzo pięknych wozów. Szczególne zainteresowanie budził 100-konny, bezramowy ADR, 8-cylindrowiec o pojemności 4,6 litra.

Firmy francuskie

Oczywiście reprezentowane były wszystkie firmy francuskie. Jako pierwszy standardowy sanmehód francuski, jeden z najmniejszych na wystawie, był reklamowany, Sima 5-konny.

Firmy angielskie

Z angielskich wozów pewne nabożeństwo budził oczywiście Rolls Royce. Cena najniższa – za model Phantom około 140.000 zł. Armstrong-Siddeley wystawił wóz również z automatyczną skrzynką biegów.

Firmy włoskie

Wiochy wystawiły wspaniałe ostatnie modele Lancii, lsotta Fraschini, prześliczne Alfa Romeo i inne. Z przyjemnością oparliśmy oczy na 4-cylindrowym i na nowym 12 cylindrowym wozie Tatra, bodaj że jedynych reprezentantach Czechosłowacji.

Było to bodaj ostatnie stoisko, jakie zdołałem obejrzeć, bowiem powstało ogólne poruszenie. Prezydent Republiki przybył do Grand Palais. Nie miałem już potem możności by zagłębić się w szczegóły, dzielę się przeto ogólnemi wrażeniami, zostawiając innym bardziej drobiazgowy opis wystawianych nowości.

Adam F. Augustynowicz”

źródło: Auto: miesięcznik: organ Automobilklubu Polski oraz Klubów Afiljowanych: organe officiel de l’AutomobilKlub Polski et des clubs afiliés 1930 październik R.9 Nr 10.

Galeria

Newsletter

3 2 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Citroenhistoriatargi motoryzacyjne
Udostepnij40Tweet25Udostepnij7
Poprzedni

Nowe Renault Zoe i Master we flocie Traficar

Następny

Popularne francuskie SUV-y. Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 51/2020

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Popularne francuskie SUV-y. Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 51/2020

Dacia Duster

Top 50. najpopularniejszych aut w Polsce w 2020 roku

Citroen C5

Nowy Citroën C5: zdjęcia szpiegowskie i wizualizacje. Jak będzie wyglądał model?

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
5 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Kalendarium

Czerwiec 2021
Cze 04 - 06 2021

Amicale Citroën Pologne: zlot i parada klasyków nad morzem

Koszalin
Lipiec 2021
Lip 09 - 10 2021

Piknik Rodzinny Miłośników Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 11 2021

XIX Wystawa Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 15 - 18 2021

XIII Zlot Citroen Oldtimer Club Polska

Sierpień 2021
Sie 26 - 29 2021

VII Ogólnopolski Zlot Dacii

Sierpień 2022
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
Nie odnaleziono wydarzeń!

Reklama

Polecamy

  • serwis mechaniczny Renault Warszawa
  • serwis blacharsko-lakierniczy Renault Warszawa
  • Facebook Twitter

    Komentarze

    • DARIUSZ o Test: Nowy Citroën C4 to świetne auto na polskie drogi. Ale komfort!
    • bartekp o Terenowy Citroën z gąsienicami wjechał zimą na szczyt. Gubałówka zdobyta w 1930 r.
    • Zati o Francja: nowa Dacia Sandero popularniejsza niż Renault Clio
    • Krzysztof o Nowe Renault Arkana już we Francji! Dostawy do dealerów rozpoczęte
    • Slawo o Polscy dziennikarze motoryzacyjni nie potrafią jeździć samochodami elektrycznymi?
    • Maciej o Citroën jak Tesla? Francuska marka postawi na model sprzedaży bezpośredniej
    • Grzegorz o Polscy dziennikarze motoryzacyjni nie potrafią jeździć samochodami elektrycznymi?
    • Franek o Nowe Renault Arkana już we Francji! Dostawy do dealerów rozpoczęte
    • Jerzy o Nowe Renault Arkana już we Francji! Dostawy do dealerów rozpoczęte
    • lopood o Renault Zoe – rusza nowa kampania reklamowa. 395 km to wcale nie tak mało


    Aktualności ze świata motoryzacji

    • Citroën Jumper Campeo 4×4 – offroadowy kamper
    • Renault uruchamia w Zabrzu autoryzowany zakład naprawy akumulatorów
    • Terenowy Citroën z gąsienicami wjechał zimą na szczyt. Gubałówka zdobyta w 1930 r.
    • Citroën jak Tesla? Francuska marka postawi na model sprzedaży bezpośredniej
    • Wysyp dziur na polskich drogach. Jak uniknąć uszkodzenia samochodu?
    • Renault Zoe – rusza nowa kampania reklamowa. 395 km to wcale nie tak mało
    • Francja: nowa Dacia Sandero popularniejsza niż Renault Clio
    • Dzisiaj Światowy Dzień Staroci. Dlaczego ludzie kochają oldtimery?
    • Dacia: „LPG to nasz nowy diesel”. Napęd hybrydowy zadebiutuje w 2022 roku
    • Nowy Nissan Qashqai debiutuje na polskim rynku. Jaka cena?


    Redakcja

    Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
    e-mail: [email protected]
    00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

    redaktor naczelny
    Krzysztof Gregorczyk
    [email protected]

    Kontakt w sprawie reklamy
    [email protected]



    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Brak wyników
    temu
    • Reklama
    • Wiadomości
    • Testy
    • Historia
    • Wyprawy
    • Przegląd Prasy
    • Artykuły
    • Dane techniczne

    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Witam ponownie!

    Zaloguj się

    Zapomniane hasło?

    Utwór®z nowe konto

    Wypełnij, aby się zarejestrować

    Wszystkie pola wymagane Zaloguj się

    Odzyskaj hasło

    Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

    Zaloguj się
    wpDiscuz
    5
    0
    Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
    ()
    x
    | Reply
    Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.