środa, 6 lipca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Salon samochodowy w Paryżu 1930: Citroën sensacją z zaskakującego powodu

Oczami polskiego dziennikarza

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2022-05-26
w Historia
Czas czytania 7 minut
188 8
5
168
UDOSTĘPNIEŃ
559
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Salon Renault istniał w Warszawie w 1908 r.

Unikatowe Renault NN 6CV Torpedo z 1927 roku. „Komfort lepszy niż w traktorze, hamuje niczym lokomotywa”

Jaki samochód najmniej pali? Citroën i ciekawe wyniki przedwojennego konkursu na oszczędność paliwa

Salon samochodowy w Paryżu w roku 1930 był bardzo szczególny. Z jednej strony zbliżał się potężny kryzys, z drugiej zaś producenci prześcigali się w prezentowaniu najróżniejszych, niekiedy niesamowitych pojazdów. Były małe, tanie auta 5-konne i 200-konne potwory ze sprężarkami. Ameryka konkurowała z Francją i Niemcami, a największe tłumy były na stoisku Citroëna. Oto relacja polskiego dziennikarza.

„Szczególnem zdarzeniem losu trafiłem na Salon Samochodowy w Paryżu niemalże bezpośrednio z Ameryki. Jeszcze brzmiał mi uszach szum niezliczonych samochodów Stanów Zjednoczonych, jeszcze nieomal czułem w mózgu bezustanne brzęczenie tysięcy motorów, mknących bez sygnałów, gęsto jeden za drugim z mlaskaniom kół o asfalt ulic. New York, Indianapolis, Detroit zostawiły przed oczami długo nieniknący obraz bezkreśnego węża milczących aut. A równocześnie to wrażenie uparcie zbiegało się ze świadomością nadchodzącego kryzysu automobilowego w Ameryce, kryzysu zarówno przemysłowego, jak i technicznego

Rozpaczliwe poszukiwanie nowych form technicznych, walka z jednej strony o maksymalną wygodę, maksymalną prostotę i niezawodność a z drugiej wyścig o ceny, tworzyły dziwaczne podłoże duchowe, z jakiem zajechałem przed Salon Paryski. Jak w New Yorku przed Coney lsland… Nieprzerwany, ogromny dach z tysiąca limuzyn uczyniony, pokrył plac przed Grand Palais. Przed w wejście do Pałacu stoji gwardja w starych historycznych mundurach. To Prezydent Republiki ma zwiedzać wystawę.

Nieprzeliczone tłumy publiczności. Wchodzimy. Oszałamiający widok olbrzymiej hali, jak co roku dekorowanej wielkimi nazwami firm, zawisłemi w powietrzu. Wschodni przepych barw i blasków, wraz z bezustannie płynącą naprzód rzeką ludzką, porywa przybysza w nieubłagane tryby: naprzód. Już na, pierwszy rzut oka Salon przedstawia obraz zupełnie wyraźnego ścierania się dwu kierunków ludzkich pożądań: najwyższy wykwint, najwyższa wygoda i wyrafinowane piękno — i… użytkowość dla powszechności.

Opodal króla zbytku, Rolss Royce’a, sąsiadującego z cudownym Alfa Romeo, niewielki popularny wózek Rosengart. W pobliżu rodziny Bugattich mały B. N. C. 6-konny, a z boku rozłożysta, dość dziwaczna w linji. przodem ciągnąca Tracta.

Citroën sensacją salonu

Rozglądam się po sali. Szukam największego skupienia zwiedzaczy. Będzie to zapewno jakaś szczególna sensacja. Widzę dwa wielkie roje ludzkie; podchodzę do, większego. Citroën… Przeciskani się przez tłum. Sensacji niema, jeno śliczne wozy i… obniżone ceny. Tutaj – przy tem stoisku słuchałem głosów tłumu.

Samochód dla wszystkich, tani, wygodny, ładny i dobry, cieszący się we Francji wielką popularnością, mimo ze tak wszystkim znany, interesuje najżywiej olbrzymią większość, bo dla olbrzymiej większości dostępny.

Chrysler również oblegany

Drugie mrowisko, znacznie jednak mniejsze, miało za jądro nowego Chryslera. Samochód ten, w Ameryce również budzi dużą sensację. Jest to bowiem wóz u przepięknych linjach, dość odważnie zapożyczonych z wozu Cord a pomyślany zewnętrznie przez rzetelnych artystów. Jest to 8-cylindrowy Roadster. z normalnym tylnym napędem, z silnikiem 22 – 80 HP, pojemności 3,940 litra. Czterobiegowa nowego typu skrzynka biegów. Środek ciężkości maksymalnie obniżony. Te nowe typy Chryslera należą faktycznie do najpiękniejszych wozów w Salonie.

Firmy amerykańskie

Firmy amerykańskie reprezentowane były bardzo licznie. Wszystkie czołowe wozy Stanów Zjednoczonych zaludniły wystawę, olśniewając przepychem. Stutz wystawił śliiczny kabrjolet 3 osobowy i bardzo piękny roadster. Karoserje Stutza przeważnie Weymanowskie. z użyciem skór wężowych, rekinowych itp. Wóz miljonerów Duesenberg, o motorze 265 HP, z gwarancją 190 km na godzinę, wspaniale skarosowany, zachwycał i odstraszał ceną okola 100,000 zł. Reo-Royal 8-cylindrowy, oryginalnie skarosowany, zwany w Ameryce „mknący obłok”, upodobnił swój przód również do Corda. Wyobrażam sobie ile z tego będzie procesów w Ameryce!

Wspaniały Franklin budził również bardzo duże zainteresowanie, nietylko ze względu na piękne linje ale jako jeden z nielicznych obywających się bez wody samochodów. Ceny, niestety, są dość wygórowane w ramach od 2.500 $ w górę. Te 6 cylindrowe motory Franklina są używane w lotnictwie również. Samochód ten jest znany z jazdy Paryż-Monte Carlo na pierwszej szybkości, mającej na celu wykazanie jak znakomite posiada chłodzenie powietrzem. Oczywiście samochodów Forda nie brakło na wystawie. Stoisko ich cieszyło się dość znaczną frekwencją. Gardner wystawił dwa nowe potężne 8-cylindrowce, również o czterobiegowej skrzynce, która zresztą znalazła zastosowanie w ogromnej większości mocnych wozów.

Jak ważną rzeczą w sprzedaży samochodów jest piękna linja, zauważyć można było przy dwu samochodach, które powinny siłą rzeczy wzbudzić znaczne zainteresowanie, mianowicie Cord i również 8-cylindrowy Ruxton, oba przednionapędne. Otóż przy Cordzie było tłoczno, przy Ruxtonie – cisza. Packard specjalnych nowości nie wprowadził, z wyjątkiem nowego typu amortyzatorów oraz osłaniacza resorów z nierdzewiejącej stali.

Firmy niemieckie

Drugim z kolei potentatem Salonu tegorocznego są Niemcy. Przy dokładniejszem obejrzeniu niemieckich wozów widać olbrzymi wpływ produkcji amerykańskiej i upartą dążność do konkurowania ze Stanami Zjednoczonemi. Na pierwszy plan wysuwa się oczywiście wspaniały 12-cylindrowy Maybach o 5-biegowej skrzynce półautomatycznej. Wóz ten nie posiada lewarka do zmiany biegów. Uskutecznia się to za pomocą przestawiania odpowiednich manetek na kole sterowem.

Mercedes Remiz jest drugim z kolei. Ogromny. wspaniały wóz w cenie około 90.000 zł z kompresorem (200 HP), lub ten sam typ bez kompresora (150 HP) budził zaciekawienie. Naprawdę piękne samochody wystawił Adler. Należą bodaj do najładniejszych wozów jeżeli chodzi o estetykę i wygodę karoserji, wykonanej wedle planów prof. Gropiusa. Ogromny. 5-litrowy Horch jest wyraźnym konkurentem wielkich wozów amerykańskich. Brak mu jednak już w wyglądzie zewnętrznym finezyjności, cechującej drogie amerykańskie wozy.

Dość ciekawy jest 8-cylindrowy Brennabor, nazwany klejnotem. Jest to wóz w cenie  około 15.000 zł, a zatem jeden z najtańszych 8-cylindrowców. Nie wiemy tylko jak długo wytrzymałby n.p. na polskich drogach. Mały półtoralitrowy Wanderer, jeden z najtańszych wozów w Salonie, nie budził szczególnego zainteresowania. W ogóle zdaje mi się, że publiczność francuska odnosiła się do niemieckich produktów z pewną niechęcią.

Austro – Daimler i Steyr wystawiają kilka bardzo pięknych wozów. Szczególne zainteresowanie budził 100-konny, bezramowy ADR, 8-cylindrowiec o pojemności 4,6 litra.

Firmy francuskie

Oczywiście reprezentowane były wszystkie firmy francuskie. Jako pierwszy standardowy sanmehód francuski, jeden z najmniejszych na wystawie, był reklamowany, Sima 5-konny.

Firmy angielskie

Z angielskich wozów pewne nabożeństwo budził oczywiście Rolls Royce. Cena najniższa – za model Phantom około 140.000 zł. Armstrong-Siddeley wystawił wóz również z automatyczną skrzynką biegów.

Firmy włoskie

Wiochy wystawiły wspaniałe ostatnie modele Lancii, lsotta Fraschini, prześliczne Alfa Romeo i inne. Z przyjemnością oparliśmy oczy na 4-cylindrowym i na nowym 12 cylindrowym wozie Tatra, bodaj że jedynych reprezentantach Czechosłowacji.

Było to bodaj ostatnie stoisko, jakie zdołałem obejrzeć, bowiem powstało ogólne poruszenie. Prezydent Republiki przybył do Grand Palais. Nie miałem już potem możności by zagłębić się w szczegóły, dzielę się przeto ogólnemi wrażeniami, zostawiając innym bardziej drobiazgowy opis wystawianych nowości.

Adam F. Augustynowicz”

źródło: Auto: miesięcznik: organ Automobilklubu Polski oraz Klubów Afiljowanych: organe officiel de l’AutomobilKlub Polski et des clubs afiliés 1930 październik R.9 Nr 10.

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Originally posted 2020-12-14 21:40:31.

3 2 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Citroenhistoriatargi motoryzacyjne
Udostepnij67Tweet42Udostepnij12
Poprzedni

Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu

Następny

Stellantis przyznał się do oszustwa i zapłaci 300 milionów dolarów kary w związku z dieselgate

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Stellantis przyznał się do oszustwa i zapłaci 300 milionów dolarów kary w związku z dieselgate

Nowa Dacia Duster 2022

Jaki samochód z dostawą do 6 miesięcy? Dacia Duster, Jogger i modele Renault

Citroën zapomniał wykupić w Polsce domenę Citroën.pl?

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
5 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Inny Anonimowy - Polski rynek nowych aut po pierwszym półroczu 2022 roku
  • Inny Anonimowy - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Inny Anonimowy - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Inny Anonimowy - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Krzysztof - Dacia Spring nadal bezkonkurencyjna cenowo. Europa masowo kupuje małego elektryka
  • Michał Z. - BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?
  • Dawid - Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?
  • seb - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Piotr001 - Ile kosztuje nowy DS 4? Od lipca 2022 zmiany w polskim cenniku
  • adalb - BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Ile kosztuje nowy DS 4? Od lipca 2022 zmiany w polskim cenniku
  • Renault zainwestuje 2 miliardy reali w Brazylii
  • BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?
  • Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 26/2022
  • Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?
  • Kulisy wdrożenia Zity przez Mobilize i Mobilize Share usług carsharingowych
  • Nowy serwis samochodów ciężarowych Nijhof-Wassink w Tarnowie Podgórnym
  • XII Zlot Sudeckiego Klubu Citroën 2022 – relacja. Tak bawili się miłośnicy francuskiej marki samochodów
  • Renault 5 Diamant. Różowy koncept, który będzie przeznaczony na sprzedaż
  • Salon Renault istniał w Warszawie w 1908 r.


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
5
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.