• Najnowsze

Samochód elektryczny zimą: pojechaliśmy Renault Zoe z Warszawy do Krakowa

2021-01-10
Peugeot 508 Sport Engineered

Nowy Peugeot 508 Sport Engineered – ruszyły jazdy testowe we Francji

2021-01-27
Peugeot 308

Najgorszy kierowca? Mężczyzna w wieku 18-25, który jeździ Peugeot 308

2021-01-27

Citroen DS5 Hybrid4 200KM 2013 – czy to już statek kosmiczny czy tylko samochód?

2021-01-27
Peugeot e-Partner

Nowy Peugeot e-Partner: elektryczny dostawczak o zasięgu 275 km

2021-01-27

Kiedy nowy Citroën C5 trafi do Polski?

2021-01-27

Ponad tysiąc dwieście nowych Renault Zoe i Kangoo Z.E trafi do francuskiej żandarmerii

2021-01-26

Europejskie samochody coraz starsze. Średni wiek wynosi prawie 11 lat

2021-01-26
Peugeot 508, Spoticar

Rynek samochodów używanych: jakie trendy w Grupie PSA?

2021-01-26

Nowe Renault Zoe dla Polkowic. Nagroda w konkursie Eco-Miasto

2021-01-26
Renault Kiger

Renault Kiger – znamy datę debiutu nowego crossovera

2021-01-26
środa, 27 stycznia, 2021
  • Reklama
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • TOP 100 Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
  • Testy
    • TOP 100 – testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Katalog samochodów
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Przeglądy Prasy
  • Artykuły
  • Wydarzenia
  • Dane techniczne
Brak wyników
temu
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Renault

Samochód elektryczny zimą: pojechaliśmy Renault Zoe z Warszawy do Krakowa

Tomasz Nowicki Tomasz Nowicki
2021-01-10
w Renault, Wiadomości
Czas czytania7min czytania
2.4k 101
78
2.2k
UDOSTĘPNIEŃ
7.2k
ODSŁON
UdostępnijTwitter

Zobacz również

Nowy Peugeot 508 Sport Engineered – ruszyły jazdy testowe we Francji

Najgorszy kierowca? Mężczyzna w wieku 18-25, który jeździ Peugeot 308

Nowy Peugeot e-Partner: elektryczny dostawczak o zasięgu 275 km

Renault Zoe to jeden z najpopularniejszych samochodów elektrycznych w Europie. Miejskie auto z akumulatorem o pojemności, która ma wystarczać na przejechanie 395 kilometrów według normy WLTP. Mamy jednak zimę i możliwości akumulatora są mniejsze. Żeby sprawdzić jak samochód zachowuje się w zimowych warunkach, wybraliśmy się w dłuższą podróż po Polsce.

Jeśli chodzi o infrastrukturę ładowania samochodów elektrycznych to Polska 2021 jestem krajem, w którym da się już bez problemu znaleźć ładowarkę, a aplikacje mobilne znacząco ułatwiają się poruszanie się. W tej podróży korzystaliśmy ze stacji ładowania Greenway.

Przygotowanie do dłuższej podróży elektrykiem wygląda nieco inaczej, niż  przypadku klasycznego auta spalinowego. Auto trzeba naładować do pełna, a jeśli stoi na zewnątrz, to także rozgrzać, używając odpowiedniej funkcji z aplikacji. Poświęcimy temu osobny materiał, ale jest to prosta czynność, polegająca na wybraniu w aplikacji lub w systemie samochodu godziny, o której auto ma być nagrzane.

Godzina 7:30, ruszamy z Warszawy do Krakowa. Stan naładowania akumulatora wynosi 99%, w środku jest przyjemnie ciepło. Ogrzewaniem i klimatyzacją w Zoe zajmuje się pompa ciepła, czyli bardzo nowoczesne i energooszczędne rozwiązanie (które jednak ma zapewne także niemały wpływ na cenę końcową samochodu). Renault Zoe pokazuje 291 kilometrów zasięgu. To z powodu chłodu na zewnątrz, który zmniejsza możliwości akumulatora. O ile?

Renault ZoeLato kmZima kmróżnica kmróżnica %
zasięg3792918823,22%

W powyższej tabelce znalazła się wartość 379 km dla zasięgu latem (a nie 395 wg. WLTP), co wynika ze wskazań komputera przy ładowaniu w temperaturze 20 stopni Celsjusza. Do tych wskazań wrócimy za kilka miesięcy, gdy zrobi się cieplej i zweryfikujemy je. Ale właśnie, na ile wiarygodny jest komputer zasięgu Renault Zoe? Czy można na nim polegać? Sprawdzamy to w podróży.

To nasza pierwsza długa podróż z Zoe, dlatego uważnie obserwujemy zasięg jadąc na południe. 291 kilometrów to za mało, żeby dojechać do Krakowa i dlatego po drodze będzie postój w Radomiu. Ekonomiczna prędkość dla elektrycznego Renault to 91 kilometrów na godzinę. Podróż wygląda więc zupełnie inaczej, niż w przypadku auta spalinowego. Trwa dłużej i jest znacznie spokojniejsza. Do Radomia jest nieco ponad 100 kilometrów, dojeżdżamy tam w niecałe 1,5 godziny.

Powyższe zdjęcie pokazuje stan licznika niedaleko Radomia. Od startu przejechaliśmy 88 kilometrów (częściowo w ruchu miejskim, częściowo na trasie), zasięg zmniejszył się o 91 kilometrów. Jak widać dokładność jest bardzo dobra. I tak było do końca tej podróży, na wskazaniach można polegać, dobrze liczona jest średnia jak i wpływ stylu jazdy oraz ogrzewania. W Radomiu ładowanie (z mocą 22 kWh) na stacji Greenway przy KFC, przerwa w podróży trwa 50 minut. I czas jechać do Krakowa, droga prowadzi przez Kielce i Jędrzejów. Jest nieco pod górę, co wpływa na pewno na zużycie baterii.

Pod Krakowem zaczynają się korki. Od startu przejechaliśmy 293 kilometry, co widać na powyższym zdjęciu. Średnie zużycie energii 19,3 kWh/100 kilometrów. Ogrzewanie ustawione na 23 stopnie (lubimy ciepło!), samochód jedzie w trybie ECO. Do celu dojeżdżamy po niecałych 5 godzinach od wyruszenia z Warszawy, przy czym 50 minut trwało ładowanie w Radomiu a około 20 minut straciliśmy przez korki.

Jak się więc jeździ samochodem elektrycznym zimą? 

Samochód elektryczny, niezależnie od pory roku, może być pełnoprawnym środkiem transportu, co udowadniają choćby Norwegowie, gdzie ponad połowa sprzedawanych aut to obecnie elektryki. Renault Zoe jest przyjemnym, chociaż niedużym autem, które bez problemu radzi sobie w trasie.

Infrastruktura w Polsce jest już nieźle rozwinięta i chociaż nie zawsze znajduje się na trasie, to bez problemu można znaleźć wolne miejsce do ładowania. Koszty ładowania są dość zróżnicowane, Greenway zaczyna swój cennik od 1,09 zł/kWh – to również omówimy obszerniej w oddzielnym materiale. Mapę ładowarek można sprawdzić m.in. na stronie i w aplikacji Plugshare.

Ogrzewanie nie ma aż tak dużego wpływu na zasięg, jeśli samochód jest prekondycjonowany (tak to się zwie w instrukcji obsługi od Zoe) czyli m.in. rozgrzany przed drogą to utrzymanie temperatury, nawet maksymalnej, nie powodowało jakiegoś bardzo widocznego spadku zasięgu.

Potencjalne bariery? Na pewno psychologiczna, bo obserwowanie wskaźnika naładowania, którego wskazania spadają dużo szybciej niż w komórce czy laptopie, może niektóre osoby nieco stresować. Trzeba też umieć posługiwać się aplikacjami mobilnymi, bez których dostęp do ładowarek jest nieco utrudniony.

Renault Zoe jest bardzo cichy, ma wygodne fotele, prowadzi się lekko i bezproblemowo. Zawieszenie dobrze radzi sobie na dziurach, nie czuć też, że mamy do czynienia z ciężkim elektrykiem. Przyjemne wnętrze wyłożone jest tapicerką, co je wizualnie ociepla. Zegary mają przyjemną dla oka kolorystykę. Mimo niewielkich rozmiarów auta siedzi się wysoko.

Renault Zoe – dalej w trasę

Pierwszy dłuższy przejazd za nami ale to nie koniec zimowych testów i dalszych tras. W planach m.in. badanie wpływu prędkości przejazdu na zasięg. To już niedługo!

Testowana wersja Renault Zoe:

Testujemy Renault Zoe Intens ZE 50. Samochód ma silnik elektryczny o mocy 135 KM oraz akumulatory trakcyjne i pojemności 52 kWh i teoretyczny zasięg 395 km wg normy WLTP. Cena tego modelu zaczyna się w konfiguratorze ZOE od 147.900 zł (cena katalogowa), niebieski lakier wymaga dopłaty dopłata 2.200 zł.

Aktualne promocje na zakup Renault Zoe oraz innych samochodów Renault można sprawdzić na stronie promocje.renault.pl.

Samochód udostępniła nam do testów firma Renault Polska.

Galeria

Newsletter

2.5 17 głosy
Ocena artykułu
Tagi: elektryczne RenaultRenaultsamochód elektrycznyzoe
Udostepnij865Tweet541Udostepnij151
Poprzedni

Wyprzedaż Dacia Duster i Sandero 2020 z fabrycznym LPG. Rabat do 4 tys. zł!

Następny

Peugeot 208 – samochód roku 2020. Pierwsze miejsce we Francji, ale czemu nie odniósł sukcesu w Polsce?

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Peugeot 208 - samochód roku 2020. Pierwsze miejsce we Francji, ale czemu nie odniósł sukcesu w Polsce?

UOKiK: Nowy Opel Corsa do serwisu

UOKiK: 21 Dacii Logan MCV II generacji do serwisu

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
78 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Kalendarium

Maj 2021
Maj 29 - 30 2021

I Zlot Citroena BX

Maj 29 - 30 2021

I Zlot Citroena BX

Sierpień 2022
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
Nie odnaleziono wydarzeń!

Reklama

Polecamy

  • serwis mechaniczny Renault Warszawa
  • serwis blacharsko-lakierniczy Renault Warszawa
  • Facebook Twitter

    Komentarze

    • Roman o Najgorszy kierowca? Mężczyzna w wieku 18-25, który jeździ Peugeot 308
    • Damian o Kiedy nowy Citroën C5 trafi do Polski?
    • Jozek o Europejskie samochody coraz starsze. Średni wiek wynosi prawie 11 lat
    • Matrioszka o Dacia naśmiewa się z innych reklam samochodów. Nowe Sandero i Sandero Stepway nie są jak pozostałe auta
    • Matrioszka o Dacia naśmiewa się z innych reklam samochodów. Nowe Sandero i Sandero Stepway nie są jak pozostałe auta
    • Jozek o Europejskie samochody coraz starsze. Średni wiek wynosi prawie 11 lat
    • Eloszka o Dacia naśmiewa się z innych reklam samochodów. Nowe Sandero i Sandero Stepway nie są jak pozostałe auta
    • Albert o Nowy DS 9 – cena modelu w Polsce. Ruszyły zamówienia
    • Kamil o Test: Ile pali i jak jeździ nowe Renault Clio E-tech w hybrydzie?
    • Kamil o Test: Ile pali i jak jeździ nowe Renault Clio E-tech w hybrydzie?


    Aktualności ze świata motoryzacji

    • Nowy Peugeot 508 Sport Engineered – ruszyły jazdy testowe we Francji
    • Najgorszy kierowca? Mężczyzna w wieku 18-25, który jeździ Peugeot 308
    • Citroen DS5 Hybrid4 200KM 2013 – czy to już statek kosmiczny czy tylko samochód?
    • Nowy Peugeot e-Partner: elektryczny dostawczak o zasięgu 275 km
    • Kiedy nowy Citroën C5 trafi do Polski?
    • Ponad tysiąc dwieście nowych Renault Zoe i Kangoo Z.E trafi do francuskiej żandarmerii
    • Europejskie samochody coraz starsze. Średni wiek wynosi prawie 11 lat
    • Rynek samochodów używanych: jakie trendy w Grupie PSA?
    • Nowe Renault Zoe dla Polkowic. Nagroda w konkursie Eco-Miasto
    • Renault Kiger – znamy datę debiutu nowego crossovera


    Redakcja

    Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
    e-mail: [email protected]
    00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

    redaktor naczelny
    Krzysztof Gregorczyk
    [email protected]

    Kontakt w sprawie reklamy
    [email protected]



    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Brak wyników
    temu
    • Reklama
    • Wiadomości
    • Testy
    • Historia
    • Wyprawy
    • Przegląd Prasy
    • Artykuły
    • Dane techniczne

    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Witam ponownie!

    Zaloguj się

    Zapomniane hasło?

    Utwór®z nowe konto

    Wypełnij, aby się zarejestrować

    Wszystkie pola wymagane Zaloguj się

    Odzyskaj hasło

    Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

    Zaloguj się
    wpDiscuz
    78
    0
    Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
    ()
    x
    | Reply
    Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.