peugeot 408 Wiadomości
Wiadomości

Peugeot nie będzie producentem taniego elektryka za 20 tys. euro – mówi szef marki

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-17
peugeot 2008 gt obsession blue trafil na rynek 1 Wiadomości
Wiadomości

Peugeot 2008 GT Obsession Blue trafił na rynek

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-05-15
peugeot 408 1 Wiadomości
Wiadomości

Stellantis nie ma zamiaru łączyć się z Renault. John Elkann ucina spekulacje

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-16
Nissan Juke 1.6 Hybrid 143
Wiadomości

Test: Nissan Juke 1.6 Hybrid 143 N-Sport, czyli crossover z pomysłem i na sportowo. 1000 km za nami

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-19
motor 20 2025 Wiadomości
Przeglad Prasy

Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 20/2025. „Dacia Bigster to nie jest większy Duster”

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-05-15
renault prarire Wiadomości
Wiadomości

Renault Prairie – pierwszy SUV Europy. Spalanie mogło szokować!

autor Tomasz Nowicki
2025-05-17
dacia design week 2025 1 e1747417219563 Wiadomości
Wiadomości

Dacia na Romanian Design Week 2025. Co pokazano?

autor Tomasz Nowicki
2025-05-16

Najnowsze komentarze

  • Inny Anonimowy - SUV-y podbijają Europę. Dlaczego kierowcy tak chętnie wybierają te auta?
  • Inny Anonimowy - SUV-y podbijają Europę. Dlaczego kierowcy tak chętnie wybierają te auta?
  • Inny Anonimowy - SUV-y podbijają Europę. Dlaczego kierowcy tak chętnie wybierają te auta?
  • Inny Anonimowy - Peugeot 408 – francuska odpowiedź na pytanie: „SUV czy coupe?” – „Tak!”
  • Inny Anonimowy - Renault 5 E-Tech electric już od 555 zł brutto miesięcznie. Promocja 2025, dopłaty do kupna samochodu
  • Inny Anonimowy - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”
  • Inny Anonimowy - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Samochód elektryczny zimą: pojechaliśmy Renault Zoe z Warszawy do Krakowa

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2021-01-10
w Wiadomości, Renault
Czas czytania 7 minut
3.4k
A A
79
renault zoe 1 Wiadomości

Renault Zoe to jeden z najpopularniejszych samochodów elektrycznych w Europie. Miejskie auto z akumulatorem o pojemności, która ma wystarczać na przejechanie 395 kilometrów według normy WLTP. Mamy jednak zimę i możliwości akumulatora są mniejsze. Żeby sprawdzić jak samochód zachowuje się w zimowych warunkach, wybraliśmy się w dłuższą podróż po Polsce.

Jeśli chodzi o infrastrukturę ładowania samochodów elektrycznych to Polska 2021 jestem krajem, w którym da się już bez problemu znaleźć ładowarkę, a aplikacje mobilne znacząco ułatwiają się poruszanie się. W tej podróży korzystaliśmy ze stacji ładowania Greenway.

Przygotowanie do dłuższej podróży elektrykiem wygląda nieco inaczej, niż  przypadku klasycznego auta spalinowego. Auto trzeba naładować do pełna, a jeśli stoi na zewnątrz, to także rozgrzać, używając odpowiedniej funkcji z aplikacji. Poświęcimy temu osobny materiał, ale jest to prosta czynność, polegająca na wybraniu w aplikacji lub w systemie samochodu godziny, o której auto ma być nagrzane.

renault zoe 1 4 scaled Wiadomości

Godzina 7:30, ruszamy z Warszawy do Krakowa. Stan naładowania akumulatora wynosi 99%, w środku jest przyjemnie ciepło. Ogrzewaniem i klimatyzacją w Zoe zajmuje się pompa ciepła, czyli bardzo nowoczesne i energooszczędne rozwiązanie (które jednak ma zapewne także niemały wpływ na cenę końcową samochodu). Renault Zoe pokazuje 291 kilometrów zasięgu. To z powodu chłodu na zewnątrz, który zmniejsza możliwości akumulatora. O ile?

Renault Zoe
Lato km
Zima km
różnica km
różnica %
zasięg
379
291
88
23,22%

W powyższej tabelce znalazła się wartość 379 km dla zasięgu latem (a nie 395 wg. WLTP), co wynika ze wskazań komputera przy ładowaniu w temperaturze 20 stopni Celsjusza. Do tych wskazań wrócimy za kilka miesięcy, gdy zrobi się cieplej i zweryfikujemy je. Ale właśnie, na ile wiarygodny jest komputer zasięgu Renault Zoe? Czy można na nim polegać? Sprawdzamy to w podróży.

renault zoe 1 3 scaled Wiadomości

To nasza pierwsza długa podróż z Zoe, dlatego uważnie obserwujemy zasięg jadąc na południe. 291 kilometrów to za mało, żeby dojechać do Krakowa i dlatego po drodze będzie postój w Radomiu. Ekonomiczna prędkość dla elektrycznego Renault to 91 kilometrów na godzinę. Podróż wygląda więc zupełnie inaczej, niż w przypadku auta spalinowego. Trwa dłużej i jest znacznie spokojniejsza. Do Radomia jest nieco ponad 100 kilometrów, dojeżdżamy tam w niecałe 1,5 godziny.

renault zoe 2 scaled Wiadomości

Powyższe zdjęcie pokazuje stan licznika niedaleko Radomia. Od startu przejechaliśmy 88 kilometrów (częściowo w ruchu miejskim, częściowo na trasie), zasięg zmniejszył się o 91 kilometrów. Jak widać dokładność jest bardzo dobra. I tak było do końca tej podróży, na wskazaniach można polegać, dobrze liczona jest średnia jak i wpływ stylu jazdy oraz ogrzewania. W Radomiu ładowanie (z mocą 22 kWh) na stacji Greenway przy KFC, przerwa w podróży trwa 50 minut. I czas jechać do Krakowa, droga prowadzi przez Kielce i Jędrzejów. Jest nieco pod górę, co wpływa na pewno na zużycie baterii.

renault zoe 3 scaled Wiadomości

Pod Krakowem zaczynają się korki. Od startu przejechaliśmy 293 kilometry, co widać na powyższym zdjęciu. Średnie zużycie energii 19,3 kWh/100 kilometrów. Ogrzewanie ustawione na 23 stopnie (lubimy ciepło!), samochód jedzie w trybie ECO. Do celu dojeżdżamy po niecałych 5 godzinach od wyruszenia z Warszawy, przy czym 50 minut trwało ładowanie w Radomiu a około 20 minut straciliśmy przez korki.

Jak się więc jeździ samochodem elektrycznym zimą? 

Samochód elektryczny, niezależnie od pory roku, może być pełnoprawnym środkiem transportu, co udowadniają choćby Norwegowie, gdzie ponad połowa sprzedawanych aut to obecnie elektryki. Renault Zoe jest przyjemnym, chociaż niedużym autem, które bez problemu radzi sobie w trasie.

Infrastruktura w Polsce jest już nieźle rozwinięta i chociaż nie zawsze znajduje się na trasie, to bez problemu można znaleźć wolne miejsce do ładowania. Koszty ładowania są dość zróżnicowane, Greenway zaczyna swój cennik od 1,09 zł/kWh – to również omówimy obszerniej w oddzielnym materiale. Mapę ładowarek można sprawdzić m.in. na stronie i w aplikacji Plugshare.

Ogrzewanie nie ma aż tak dużego wpływu na zasięg, jeśli samochód jest prekondycjonowany (tak to się zwie w instrukcji obsługi od Zoe) czyli m.in. rozgrzany przed drogą to utrzymanie temperatury, nawet maksymalnej, nie powodowało jakiegoś bardzo widocznego spadku zasięgu.

Potencjalne bariery? Na pewno psychologiczna, bo obserwowanie wskaźnika naładowania, którego wskazania spadają dużo szybciej niż w komórce czy laptopie, może niektóre osoby nieco stresować. Trzeba też umieć posługiwać się aplikacjami mobilnymi, bez których dostęp do ładowarek jest nieco utrudniony.

Renault Zoe jest bardzo cichy, ma wygodne fotele, prowadzi się lekko i bezproblemowo. Zawieszenie dobrze radzi sobie na dziurach, nie czuć też, że mamy do czynienia z ciężkim elektrykiem. Przyjemne wnętrze wyłożone jest tapicerką, co je wizualnie ociepla. Zegary mają przyjemną dla oka kolorystykę. Mimo niewielkich rozmiarów auta siedzi się wysoko.

renault zoe 1 2 scaled Wiadomości

Renault Zoe – dalej w trasę

Pierwszy dłuższy przejazd za nami ale to nie koniec zimowych testów i dalszych tras. W planach m.in. badanie wpływu prędkości przejazdu na zasięg. To już niedługo!

Testowana wersja Renault Zoe:

Testujemy Renault Zoe Intens ZE 50. Samochód ma silnik elektryczny o mocy 135 KM oraz akumulatory trakcyjne i pojemności 52 kWh i teoretyczny zasięg 395 km wg normy WLTP. Cena tego modelu zaczyna się w konfiguratorze ZOE od 147.900 zł (cena katalogowa), niebieski lakier wymaga dopłaty dopłata 2.200 zł.

Aktualne promocje na zakup Renault Zoe oraz innych samochodów Renault można sprawdzić na stronie promocje.renault.pl.

Samochód udostępniła nam do testów firma Renault Polska.

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

renault zoe 1 Wiadomościrenault zoe 1 2 Wiadomościrenault zoe 1 3 Wiadomościrenault zoe 1 4 Wiadomościrenault zoe 2 Wiadomościrenault zoe 3 Wiadomości
2.5 17 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Nowy Peugeot 208

Ile kosztuje nowy Peugeot 208? Polski cennik konkurenta Renault Clio w maju 2025

2025-05-19
Leapmotor

Leapmotor dostarczył już 1000 samochodów elektrycznych we Francji

2025-05-19

250 sztuk Renault Master do transportu pacjentów. Nowe zamówienie firmy EMED

2025-05-19

Polski cennik Renault z roku 2000. Twingo za 29.900 zł, Espace V6 za 191.950 zł

2025-05-19
Tagi: RenaultZoesamochody elektryczneelektryczne Renault
Udostepnij1222Tweet764Udostepnij214
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
79 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • PureTech 130

    Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika

    4127 udostępnienia
    Udostepnij 1651 Tweet 1032
  • 7 najtańszych nowych samochodów Dacia i Renault z fabryczną instalacją LPG. Cennik maj 2025

    1158 udostępnienia
    Udostepnij 463 Tweet 290
  • Fiat 600 z fabryki w Tychach sprzedaje się coraz lepiej, ale klienci nie chcą elektryka

    365 udostępnienia
    Udostepnij 146 Tweet 91
  • Renault Austral odniósł ogromny sukces. Ponad 200.000 sprzedanych egzemplarzy

    582 udostępnienia
    Udostepnij 233 Tweet 146

Testy samochodów

Citroen Grand C4 Picasso
Citroen - testy i opinie

Test: używany Citroen Grand C4 Picasso 1.6 HDi 120 KM – czy to dobry wybór dla 7 osób? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2020-02-07
Renault Zoe
Renault

Test: Renault Zoe – przejechaliśmy 1050 km i wydaliśmy 46 zł. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, zużycie prądu.

autor Małgorzata Kozikowska
2020-08-29
ds4 1 300x200 Wiadomości
Testy

Test: Citroen DS4 dla kobiety czy faceta? We dwoje o luksusowej Cytrynie. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Jola Leszczyńska
2011-12-05
Citroen C5 Tourer
Citroen - testy i opinie

Test: Używany Citroen C5 Tourer 2.0 HDi 163 KM – mistrz komfortu. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2020-06-23
renault captur 26 1024x6831 Wiadomości
Renault

Renault Captur 1.2 TCE 120 KM – samochód za którym ogląda się każdy. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Tomasz Nowicki
2015-03-07

Najnowsze komentarze

  • Inny Anonimowy - SUV-y podbijają Europę. Dlaczego kierowcy tak chętnie wybierają te auta?
  • Inny Anonimowy - SUV-y podbijają Europę. Dlaczego kierowcy tak chętnie wybierają te auta?
  • Inny Anonimowy - SUV-y podbijają Europę. Dlaczego kierowcy tak chętnie wybierają te auta?
  • Inny Anonimowy - Peugeot 408 – francuska odpowiedź na pytanie: „SUV czy coupe?” – „Tak!”
  • Inny Anonimowy - Renault 5 E-Tech electric już od 555 zł brutto miesięcznie. Promocja 2025, dopłaty do kupna samochodu
  • Inny Anonimowy - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”
  • Inny Anonimowy - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”

Zobacz też

Rynek motoryzacyjny na wyspie Reunion: Najlepiej sprzedające się samochody w pierwszym półroczu 2024 roku, Peugeot na prowadzeniu, Dacia Sandero trzecia

Renault Clio V6 przechodzi do historii. To ostatni miesiąc produkcji tego modelu

Renault Morphoz, auto z rozsuwanym nadwoziem zdobywa nagrodę za najlepszy koncept

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
79
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz