sobota, 2 lipca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Samochody francuskie w Polsce w roku 2017

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2018-01-19
w Citroen, Dacia, Peugeot, Renault, Wiadomości
Czas czytania 9 minut
70 5
5
64
UDOSTĘPNIEŃ
213
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Jak oszczędzać paliwo? Szukanie tańszych możliwości jazdy stało się narodową dyscypliną olimpijską

Cztery nowe nominacje w zarządzie Alpine

Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora

Opublikowaliśmy w ostatnich dniach kilka informacji na temat sprzedaży aut francuskich w kilku krajach, coś tam jeszcze w tym temacie opublikujemy. ale nasi Czytelnicy domagają się danych z polskiego rynku. Cóż – skoro takie jest Wasze życzenie, to nie pozostaje nam nic innego, jak je spełnić. Jak sprzedawały się samochody francuskie w Polsce w roku 2017? Oto krótkie podsumowanie.

Samochody francuskie w Polsce nie są tymi z tzw. pierwszego wyboru. W kraju nad Wisłą, pełnym kompleksów, ale i ambicji, jak w każdej dziedzinie, tak i w motoryzacji brakuje nam nierzadko wiedzy, ale i konsekwencji. I proszę nie uważać mnie za zdrajcę narodu. Ja po prostu nie cierpię, kiedy ktoś z nas uważa, iż jesteśmy jakimś narodem wybranym. Jak każdy inny naród mamy swoje przywary, swoje wady. Niektóre przykre, inne śmieszne.

Niezmiennie śmieszy mnie naklejanie symbolu Polski Walczącej na samochodach niemieckiej produkcji na przykład. Zwłaszcza na Volkswagenach, marce namaszczonej przez Hitlera. To trochę tak, jakby napluć w twarz żołnierzom, którzy walczyli, by wyzwolić nasz kraj spod hitlerowskiej okupacji. I choć nie utożsamiam dzisiejszych Niemców z hitleryzmem, to jednak przyznać trzeba, że symbol Polski Walczącej na Volkswagenie wygląda trochę śmiesznie, a trochę żenująco.

Dobra, bo zaczynam moralizować ;-) A tematem tego tekstu miały być samochody francuskie w Polsce w roku 2017. Opieram się o raport przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, a ten powstał w oparciu o wciąż dyskusyjnie działający Cepik 2.0. Szczegóły techniczne nas jednak niespecjalnie obchodzą, za to to, jak sprzedawały się samochody francuskie w Polsce w roku 2017 – jak najbardziej.

No to do rzeczy.

Sprzedaż samochodów osobowych w Polsce w roku 2017 zamknęła się liczbą 459.380 sztuk. To o 69.439 aut więcej, niż w roku 2016, co oznacza imponujący wzrost o aż 17,8%. Dwie z pięciu interesujących nas marek wbiły się do pierwszej dziesiątki. To Renault oraz Dacia. Na pierwszą przypadło 27.995 samochodów, co zaowocowało szóstą pozycją w rankingu marek i 5,76-procentowym udziałem w rynku. Renault może się pochwalić sporym wzrostem sprzedaży w stosunku do roku 2016 wynoszącym 18,6%. Dacia z kolei zajęła miejsce ósme z wynikiem 21.601 aut i udziałem w rynku wynoszącym 4,44%. Jednocześnie w stosunku do roku ubiegłego wyniki rumuńskiej marki wchodzącej w skład Grupy Renault wzrosły o imponujące 27,4%. Tym samym Dacia awansowała o jedną pozycję w rankingu marek.

W drugiej dziesiątce uplasowały się kolejne dwie marki. Na miejscu czternastym znalazł się Peugeot. W roku 2017 zarejestrowano nad Wisłą 13.602 samochody sygnowane kroczącym lwem. To więcej, niż rok wcześniej, i to nawet sporo więcej. Przyrost sięgnął 19,6%. Niestety taki wynik, to dla nas rezultat sporo poniżej oczekiwań. Naszym zdaniem Peugeot zasługuje na większe uznanie. 2,8% udziału rynkowego to wprawdzie więcej, niż rok wcześniej (2,73%), ale parę lat temu było lepiej. Na przykład na koniec pierwszej dekady XXI wieku, czyli w roku 2010, Peugeot sprzedał w Polsce 18.298 aut (osobowe + dostawcze) i wykroił dla siebie wówczas 5,18% rynku. Zajmował ósmą pozycję w rankingu marek. Dziś też jest wyżej, gdy uwzględnimy jego auta dostawcze, ale to naprawdę nie tłumaczy wszystkiego.

Citroën, jeśli chodzi o samochody osobowe, uplasował się w roku 2017 dopiero na miejscu osiemnastym. W minionych dwunastu miesiącach nad Wisłą zarejestrowano 9.875 samochodów osobowych z szewronami na masce. Ale pod pewnym względem Citroen był pierwszy. To pierwsza w rankingu marka, która nie przekroczyła progu 10.000 aut. Na tę markę przypadło 2,03% polskiego rynku samochodów osobowych. Citroën zanotował jednak spory Wzrost w stosunku do roku 2016 – sprzedał o 2.764 samochody więcej, czyli o 38,9%. To drugi co do wielkości wzrost w pierwszej dwudziestce. W efekcie Citroën zwiększył swój udział rynkowy o 0,32 punktu procentowego.

Marka DS Automobiles nie wbiła się do czołowej dwudziestki, a tylko tyle marek przedstawia raport PZPM.

Jeśli chodzi o najpopularniejsze modele aut osobowych w Polsce, to raport również pokazuje tylko dwadzieścia pierwszych. Niewiele jest tu samochodów francuskich. Najwyżej, na miejscu ósmym, uplasowało się Renault Clio z wynikiem 9.853 egzemplarzy zarejestrowanych w całym roku. To o 40,4% więcej, niż uzyskał ten model w roku 2016. Tym samym awansował w rankingu o cztery pozycje.

Na pozycji dziewiątej z wynikiem 9.523 egzemplarzy znajdujemy Dacię Duster. Sprzedawała się o 14,6% lepiej, niż w roku 2016, ale prawdziwego boomu spodziewamy się w roku bieżącym – wszak na rynek wjeżdża nowa wersja. Która wygląda świetnie i ma zauważalnie bogatsze wyposażenie. Ceny powinny być w dalszym ciągu bardzo rozsądne.

W pierwszej dwudziestce na ostatnim miejscu zmieściło się jeszcze Renault Megane. Francuski kompakt znalazł w ubiegłym roku w Polsce 5.783 nabywców, o 25,9% więcej, niż rok wcześniej.

Dodajmy, że na 20 najpopularniejszych w Polsce modeli aut osobowych przypadło aż 41,43% sprzedaży wszystkich samochodów osobowych.

O wiele lepiej interesujące nas marki wypadają w rankingu sprzedaży lekkich samochodów użytkowych. Wprawdzie jedna z tych marek nieznacznie straciła w stosunku do roku 2016, ale i tak utrzymała się na pozycji wicelidera rynku. Lider zresztą też stracił i to więcej ;-)

Użytkowe samochody francuskie w Polsce sprzedają się od lat bardzo dobrze. W przeciwieństwie do aut osobowych tu nie ma nieufności. Za to analogicznie do osobówek jest niezawodność, funkcjonalność, rozsądnie skalkulowane ceny i bogate wyposażenie.

Najlepiej radziła sobie w tym segmencie rynku marka Renault. W roku 2017 na polskie drogi wyjechało 8.529 lekkich samochodów użytkowych z rombem na masce. To o 29 sztuk mniej, niż w roku 2016, czyli spadek wynosi zaledwie 0,34%. Ale że cały ten rynek wzrósł o 2,0% (sprzedano 60.990 takich aut wobec 59.811 w roku 2016), więc udział rynkowy Renault spadł z 14,31% do 13,98%. Rozpaczać jednak nie ma powodu ;-)

W stosunku do samochodów osobowych w grupie aut dostawczych Peugeot ma powody do zadowolenia. W roku 2017 w Polsce zarejestrowano 6.119 takich aut co dało 10,03% udziału w rynku. I sprzedaż w liczbach bezwzględnych, i udział rynkowy Peugeota wzrosły w porównaniu z rokiem 2016. Ten pierwszy o 5,5% ten drugi – o 0,35 punktu procentowego.

Również Citroën nie powinien narzekać w tym segmencie. Dzięki sprzedaniu 3.929 samochodów zyskał 5,4% w stosunku do roku 2016. Zwiększył też swój udział rynkowy z 6,23% do 6,44%. Marka spod znaku szewronów uplasowała się na ósmej pozycji w segmencie lekkich pojazdów użytkowych.

Pierwszą dziesiątkę zamyka w tej grupie Dacia. Oferta jest tu stosunkowo niewielka, to głównie model Dokker, ale Polacy kupili w minionym roku 2.370 użytkowych Dacii, a to o 1,6% więcej niż w roku 2016. Udział rynkowy minimalnie stopniał – z 3,90% do 3,89%.

 

W łącznej klasyfikacji (samochody osobowe + lekkie pojazdy użytkowe) samochody francuskie w Polsce w roku 2017 zajęły miejsca:
5. Renault – 36.524, wzrost w stosunku do roku ubiegłego o 13,5%, udział w rynku 6,67%;
8. Dacia – 23.971, wzrost w stosunku do roku ubiegłego o 24,3%, udział w rynku 4,38%;
12. Peugeot – 19.721, wzrost w stosunku do roku ubiegłego o 17,1%, udział w rynku 3,60%;
15. Citroën – 13.804, wzrost w stosunku do roku ubiegłego o 27,3%, udział w rynku 2,52%.

Jest oczywiste, że większość samochodów w Polsce rejestruje się „na firmę”. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego nazywa to rejestracjami „na REGON”. W przypadku Renault w roku 2017 zarejestrowano tak 19.860 samochodów osobowych (o 30,27% więcej, niż w roku 2016). W przypadku Dacii było to 13.048 (+29,33%), w przypadku Peugeota 10.866 (+26,30%), a w przypadku Citroëna 6.258 (+33,95%).

Ciekawie wygląda za to raport dotyczący rejestracji samochodów osobowych na klientów indywidualnych. Jeśli wybieramy sami i tylko dla siebie, to Dacia wyprzedza Renault – zajmują odpowiednio siódmą i ósmą pozycję. To jednak także kwestia wicedominacji Renault na rynku samochodów użytkowych. Citroen okazuje się czternastą najpopularniejszą marką wśród klientów indywidualnych i wyprzedza nawet koncernowego brata, Peugeota! Po ile aut marki sprzedały w kanale dystrybucji do klientów indywidualnych? Oto wyniki:
Dacia – 8.553
Renault – 8.135
Citroën – 3.617
Peugeot – 2.736

Dacia Duster była piątym najchętniej wybieranym modelem samochodu w tym kanale dystrybucji. Zarejestrowano przez cały rok 3.578 egzemplarzy tego SUV-a. Renault Clio uplasowało się na pozycji czternastej z wynikiem 2.492 i tylko pięciu sztuk zabrakło do miejsca trzynastego! Dacia Sandero wskoczyła na miejsce szesnaste z wynikiem 2.361 aut.

Tak z grubsza przedstawiają się wyniki, jakie uzyskały samochody francuskie w Polsce w roku 2017. Mam nadzieję, że z grubsza Was to zadowoli. A my musimy pomyśleć o raportowaniu Wam bardziej szczegółowych danych w przyszłości.

 

 

Krzysztof Gregorczyk

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: CitroenClioDaciaDusterMeganePeugeotRenaultSanderosprzedaż
Udostepnij26Tweet16Udostepnij4
Poprzedni

Nowy Citroen C3 Aircross – samochód dla kobiety? W sam raz!

Następny

C3 Aircross w Val D’Isère

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

C3 Aircross w Val D’Isère

Citroen pokazuje historię komfortu... bez DS

Peugeot we Włoszech w roku 2017

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
5 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Duster1 - Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora
  • Anonimowo - Polski rynek nowych aut po pierwszym półroczu 2022 roku
  • R70 - Dacia zawiesza produkcję w swojej fabryce. Jak długo potrwa przerwa?
  • Michal - Dacia zawiesza produkcję w swojej fabryce. Jak długo potrwa przerwa?
  • Dudek - Stellantis ostrzega przed załamaniem się rynku samochodowego, jeśli auta elektryczne nie będą tańsze
  • Kasia - Dacia zawiesza produkcję w swojej fabryce. Jak długo potrwa przerwa?
  • piotr - Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora
  • Kasia - Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora
  • Łukasz - Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora
  • Slawo - Dacia w czołówce najlepiej sprzedających się samochodów. Jogger i Spring idą jak świeże bułeczki


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Jak oszczędzać paliwo? Szukanie tańszych możliwości jazdy stało się narodową dyscypliną olimpijską
  • Cztery nowe nominacje w zarządzie Alpine
  • Nowa Dacia Duster i Sandero z LPG powracają do konfiguratora
  • Miłośnicy Francuzów zjechali do Osady Puszczańskiej. Rozpoczyna się zlot marek Citroën, Peugeot i Renault
  • Kartka z kalendarza: Peugeot 601 – mija 85 lat od prezentacji modelu
  • Polski rynek nowych aut po pierwszym półroczu 2022 roku
  • Nowe władze Stowarzyszenia Koncesjonerów Citroëna w Polsce oraz Stowarzyszenia Dealerów Samochodowych Marki Peugeot
  • Peugeot – wiodąca marka w czerwcu 2022 roku na rynku hybryd plug-in w Hiszpanii
  • DS 4 z dwoma nagrodami od profesjonalistów
  • Peugeot 408 się spodobał! Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 26/2022


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
5
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.