Wiadomości

Jak zabezpieczyć klasyczny samochód na zimę? Na przykładzie Peugeot 605

autor Maciej Mokwiński
2023-12-11
Wiadomości

Volkswagen rozpoczyna współpracę z Renault? Celem projektu jest wspólny tani samochód dla Europy!

autor Tomasz Nowicki
2023-12-08
Wiadomości

Corsa to najlepiej sprzedające się auto miejskie w Wielkiej Brytanii

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-12-05
Wiadomości

Nowy Citroën C3 Aircross po pierwszych jazdach próbnych. Kiedy w Polsce?

autor Tomasz Nowicki
2023-12-11
Wiadomości

Zmiany w gamie Alpine A110 na rok 2024. Ceny we Francji i w Polsce!

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-12-04
Wiadomości

UOKiK: Citroëny C3 do serwisu

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-12-05
Wiadomości

Używana 7-miejscowa Dacia Logan MCV 1.5 dCi. Prosta, wręcz prymitywna, ale szalenie praktyczna i oszczędna

autor Tomasz Nowicki
2023-12-10

Najnowsze komentarze

  • Johny - Niemcy wycofują się ze Stref Czystego Transportu, okazały się nieskuteczne. Warszawa w ten absurd brnie dalej
  • Damian - Nowy Citroën C3 Aircross po pierwszych jazdach próbnych. Kiedy w Polsce?
  • xXx - Skrzynia automatyczna dwusprzęgłowa Renault EDC – komfort wymagający nieco uwagi. Opinie, awaryjność, koszty
  • Anonimowo - W Europie maleje produkcja samochodów. Dlaczego tak się dzieje?
  • Fabian - W Europie maleje produkcja samochodów. Dlaczego tak się dzieje?
  • Paweł - Ostatni Chrysler 300 zjechał z linii montażowych Stellantis w USA. To koniec epoki HEMI
  • Marcin Cz - Test: Peugeot 508 SW PSE PHEV 360 KM. Rodzinny samochód sportowy, lepszy niż Alfa Romeo
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Samochody zabytkowe jako inwestycja

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2021-09-16
w Citroen, Wiadomości
Czas czytania 5 minut
210 8
A A
0

Po pandemicznej zapaści roku 2020 rynek samochodów zabytkowych zaczyna się podnosić. Coraz więcej osób zaczyna też traktować klasyki jako dobrą lokatę kapitału.

– Jest to rynek szczególnie atrakcyjny, w sytuacji, gdy ceny nieruchomości osiągają horrendalne ceny. Obawiając się inflacji ludzie chcą z zyskiem zainwestować oszczędności. Jeśli więc ktoś zna się trochę na motoryzacji, wie, które modele są poszukiwane, a na dodatek sam potrafi wykonać część prac renowacyjnych, może na tym naprawdę dobrze zarobić. Na przykład amerykański krążownik zakupiony na około 50 tys. zł. po kapitalnym remoncie osiąga cenę dwa, a z czasem nawet trzy razy wyższą – mówi Sebastian Pućkowski, prezes firmy Kameleon Transport, która od kilkunastu lat zajmuje się sprowadzaniem aut z USA i innych krajów.

Przyznaje on, że w zeszłym roku, kiedy w transporcie międzynarodowym zapanował chaos handel zabytkami też siadł. Powoli rynek zaczyna się odbijać i wraca do poziomu sprzed pandemii. W naszej firmie około 6 proc. sprowadzanych samochodów do modele zabytkowe  – dodaje prezes Kameleon Transport.

Zobacz także: Citroën CX 25 TRD Turbo 2 kontra Audi 100 CC, Fiat Croma i Mercedes 300D W124

Blaski i cienie rejestracji zabytków

Za zabytek zwykło się uważać samochód, który skończył 30 lat. Zgodnie z prawem co najmniej 15 lat temu model powinien być wycofany z produkcji. Auto musi też w 75 proc. musi posiadać oryginalne części. Znowelizowane niedawno polskie przepisy miały doprowadzić do tego, by na żółte blachy nie były rejestrowane pospolite, choć leciwe auta. Aktualnie zabytkowe egzemplarze są wpisywane do inwentarza i muszą być pod opieką konserwatora zabytków. Historycznych samochodów nie można bez zezwolenia przerabiać i wywozić za granicę, ani nimi swobodnie obracać.

Dlatego wielu automaniaków nie decyduje się na rejestrację starszych aut jako zabytkowych. Mimo, że są też tego wymierne korzyści. Za sprowadzenie zabytku płaci się tylko podatek w wysokości 6 proc. wartości samochodu. Nabywca jest zwolniony z cła, które w zależności od ceny dwuśladu, może wynosić od kilku do kilkunastu tysięcy zł. Nie musi też kupować polisy OC i dokonywać regularnych przeglądów.

Renault 25: krótka historia niezwykłego modelu, który wzbudził wściekłość u konkurencjiCitroen

Kto kupuje klasyki?

Jak zauważa Sebastian Pućkowski, prezes Kameleon Transport zabytkowe klasyki kupują dwie grupy osób. Pierwsza to majętni kolekcjonerzy, polujący na wyjątkowe egzemplarze, żeby wzbogacić swoją stajnię. Cło i wysokie koszty utrzymania zabytku zazwyczaj nie są dla nich problemem. Druga to osoby, które na sprowadzonym aucie chcą po prostu zarobić. W Polsce wcale nie jest ich mało – uważa Sebastian Pućkowski – Nasi mechanicy uchodzą w Europie za ekspertów od renowacji motoryzacyjnych zabytków. Znają się na tym, są szybcy i precyzyjni, a z uwagi na to, że ich stawki są dużo niższe niż na Zachodzie, często otrzymują stamtąd intratne zlecenia. Warsztaty specjalizują się zazwyczaj w określonych markach.

Rynek zabytkowych aut w Polsce jest ciągle młody. Dopiero w 2017 roku powstał pierwszy dom aukcyjny specjalizujący się w samochodowych klasykach. Do tej pory na terenie naszego kraju zarejestrowano około 80 tys. historycznych dwuśladów.

Zobacz także: Niezwykły Peugeot 504 Coupe z napędem elektrycznym

Skąd przypływają do nas zabytkowe auta?

– Zabytki docierają do nas przeważnie z amerykańskich aukcji – mówi specjalista Kameleon Transport. – Głównie dlatego, że są tam tańsze i można trafić znakomite okazje. Często kosztują o 30 proc. mniej niż w Europie. Bardziej luksusowe samochody, z ekskluzywnym wyposażeniem sprowadzane są z Arabii Saudyjskiej, ale coraz chętniej wypuszczamy się też na rynek japoński. Można tam kupić unikaty, na dodatek są one zazwyczaj bardzo dobrze zachowane. Prawdziwi poszukiwacze skarbów eksplorują demoludy, gdzie za kilkanaście tysięcy złotych kupują klasyki, które po remoncie osiągają kwoty wielokrotnie wyższe.

Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar w trudnym 2020 roku Polacy zarejestrowali 2060 zabytkowych samochodów, 56 proc. z nich to auta osobowe. Wśród miłośników francuskiej motoryzacji największym wzięciem cieszą się zabytkowe Citroeny. Takie modele jak przedwojenne C4 i C6 oraz Rosalie to prawdziwe perełki, których ceny – jeśli są odpowiednio zachowane i utrzymane – potrafią sięgać kilkuset tysięcy złotych. Wielką popularnością cieszą się modele DS, których ceny również są bardzo wysokie. Nawet na proste modele, takie jak 2CV, trzeba wydać kilkadziesiąt tysięcy złotych. Zagorzałych wielbicieli mają Citroen CX, XM, Peugeot 505, czy Renault 25. Wśród marki Peugeot dużą popularnością cieszą się modele 203 i 504 a także nowsze samochody.

Czytaj nas w Google News:

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

3 2 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Citroën Xsara VTS 16V 167 KM. Rzadki samochód z lepszych czasów

2023-12-11

Renault Trucks Polska rozszerza własną sieć serwisową przez przejęcie punktów serwisowych SJS Józef Skrzypa

2023-12-11

Rozpoczęcie produkcji seryjnej modeli Renault Trucks T i C E-Tech w Bourg-en-Bresse

2023-12-10

Citroën 2CV atrakcją na wyspie Kos. Historia samochodu, z którego wyrasta drzewo

2023-12-10
Tagi: 203252CV505C4C4 TorpedoC6CitroenCXDSPeugeotRenaultXMzabytkowe
Udostepnij75Tweet47Udostepnij13
Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Dziennikarka motoryzacyjna, autorka artykułów, testów, poszukiwaczka ciekawostek. Po godzinach, w czasie niewielu wolnych chwil, które posiada, zajmuje się muzyką.

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Używana Dacia Duster 1.6 LPG 4×4 z polskiego salonu i ponad pół miliona kilometrów na liczniku

    3362 udostępnienia
    Udostepnij 1345 Tweet 841
  • Akcja serwisowa Citroën, Peugeot, DS Automobiles, Fiat i Opel z silnikami diesla. Milion aut z BlueHDi wezwanych do serwisu

    4688 udostępnienia
    Udostepnij 1875 Tweet 1172
  • Ostatni Chrysler 300 zjechał z linii montażowych Stellantis w USA. To koniec epoki HEMI

    2440 udostępnienia
    Udostepnij 976 Tweet 610
  • Trzęsienie ziemi w Stellantis we Francji? Sprzedaż marki Citroën dużo poniżej oczekiwań

    2284 udostępnienia
    Udostepnij 914 Tweet 571

Testy samochodów

Renault - testy i opinie

Test: Renault Grand Scenic 1.6 dCi 130 KM – przestronny i wyjątkowo komfortowy samochód rodzinny. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2013-06-27
Renault - testy i opinie

Renault Captur 1.2 TCe 120 KM Initiale Paris – luksusowo wyposażony crossover. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2017-10-11
Dacia - testy i opinie

Test: Dacia Duster 4×4 1.3 TCe 150 KM – najmocniejszy SUV z napędem na cztery koła w gamie. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2019-12-20
Peugeot - testy i opinie

Test: Peugeot 508 SW II generacji 2.0 HDi 180 KM. Kombi wyższej klasy. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2019-09-22
Renault - testy i opinie

Test: Renault Kadjar 1.7 dCi 150 KM 4×4 – diesel z napędem na wszystkie koła. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2021-06-24

Najnowsze komentarze

  • Johny - Niemcy wycofują się ze Stref Czystego Transportu, okazały się nieskuteczne. Warszawa w ten absurd brnie dalej
  • Damian - Nowy Citroën C3 Aircross po pierwszych jazdach próbnych. Kiedy w Polsce?
  • xXx - Skrzynia automatyczna dwusprzęgłowa Renault EDC – komfort wymagający nieco uwagi. Opinie, awaryjność, koszty
  • Anonimowo - W Europie maleje produkcja samochodów. Dlaczego tak się dzieje?
  • Fabian - W Europie maleje produkcja samochodów. Dlaczego tak się dzieje?
  • Paweł - Ostatni Chrysler 300 zjechał z linii montażowych Stellantis w USA. To koniec epoki HEMI
  • Marcin Cz - Test: Peugeot 508 SW PSE PHEV 360 KM. Rodzinny samochód sportowy, lepszy niż Alfa Romeo

Zobacz też

Peugeot na Milan Design Week’2015

Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 27/2019

Gdzie zobaczyć zabytkowe samochody w Warszawie w kwietniu? Zbliża się Auto Nostalgia 2019

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.