NOWOCZESNY HATCHBACK
Solidna konstrukcja
Podobnie jak inne samochody z gamy Dacia, Sandero jest owocem unikalnej procedury projektowo-wdrożeniowej. Przy projektowaniu tego samochodu wykorzystano zasadę «design to cost» (kierowanie projektem odbywa się w zależności od ustalonych z góry kosztów projektu i wdrożenia do produkcji), jak również efekt «carry over» w celu optymalizacji jego niezawodności i kosztów własnych (poprzez wykorzystanie szeregu części z innych pojazdów grupy Renault). Posłużono się też projektowaniem komputerowym, eliminując konieczność budowy kosztownych prototypów. To wszystko pozwoliło zaoferować klientom pojazd o wyjątkowo korzystnym stosunku ceny do parametrów użytkowych.
Nowoczesny design
Dacia Sandero to nowoczesne auto o atrakcyjnym designie, podkreślającym dynamikę i solidność. Przód wyróżnia się nowoczesnymi, wyrazistymi światłami. Zderzak i osłona chłodnicy doskonale wpisują się w linię nadwozia. Linia boku, przypominająca odwróconą falę, jest uwydatniona dzięki szerokim listwom bocznym (w zależności od wersji). Solidność i pewność to główne zalety wymieniane przez klientów biorących udział w testach.
Dla osób, które chcą dodatkowo podkreślić linię Dacii Sandero, istnieje możliwość montażu zestawu SUV, składającego się z osłony przedniej i kratek na światłach przeciwmgłowych z przodu, pary spojlerów progowych oraz osłony tylnej, który nadaje modelowi zdecydowanie terenowy charakter.

Wnętrze cechuje się wysoką jakością i atrakcyjnym wykończeniem. Deska rozdzielcza jest nowoczesna i funkcjonalna. W zależności od wersji jej poszczególne elementy mogą być lakierowane na różne kolory i pokryte różnymi materiałami. Do nowoczesnego wyglądu kabiny przyczynia się również stylistyka paneli drzwiowych wyposażonych w eleganckie klamki i listwy dekoracyjne (w zależności od wersji). Bardzo wiele uwagi poświęcono też ergonomii przełączników i czytelności informacji wyświetlanych na tablicy rozdzielczej.
Niezawodność i komfort jazdy
Dacia Sandero została opracowana na płycie podłogowej B0 (płyta Logana, oparta na płycie B Aliansu) z zawieszeniem przednim typu Mac Pherson z wahaczami trójkątnymi. Stabilizator poprzeczny z przodu – montowany we wszystkich wersjach za wyjątkiem podstawowej – zapewnia doskonałą stabilność na zakrętach. Wielkość przechyłów bocznych w Sandero spełnia standardy obowiązujące w tym segmencie w Europie. Tylne zawieszenie Dacii Sandero również pochodzi z płyty podłogowej B0. Jest to elastyczna oś o programowanej charakterystyce, wyposażona w sprężyny śrubowe i pionowe amortyzatory o zwiększonym skoku. Parametry zawieszenia zostały dostosowane do specyfikacji Dacii Sandero: przeguby dolnych wahaczy oraz tylnego zawieszenia zapewniają precyzyjne prowadzenie i doskonałe trzymanie się drogi nawet przy gwałtownej zmianie kierunku jazdy. Podobnie jak inne modele Dacii, Sandero posiada duży prześwit (155 mm), umożliwiający jazdę po każdej drodze, co stanowi o uniwersalności tego auta. Jest również wyposażone w osłony najważniejszych podzespołów, dzięki czemu może bez obaw poruszać się po nieutwardzonych drogach.

Większość wersji Dacii Sandero jest wyposażona w precyzyjnie działające wspomaganie układu kierowniczego, podnoszące bezpieczeństwo i zapewniające przyjemność jazdy typową dla aut z segmentu B. Wersja podstawowa – bez wspomagania – jest proponowana po bardzo atrakcyjnej cenie. Niewielkie zwiększenie przełożenia w stosunku do Clio II oraz odpowiednie ustawienie zwrotnicy i kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, zmniejsza siłę potrzebną do obracania kołem kierownicy.
W zależności od wersji fotel kierowcy może posiadać regulację wysokości i podparcia lędźwiowego, zapewniające optymalne ustawienie ciała za kierownicą. Z myślą o wygodzie kierowcy oferowana jest również regulowana na wysokość kolumna kierownicy (w zależności od wersji) oraz ergonomiczne przełączniki umieszczone w zasięgu ręki.
Komfort termiczny jest dostosowany do zróżnicowanych warunków klimatycznych panujących w różnych krajach. Ukształtowanie przewodów doprowadzających powietrze umożliwia szybkie osiągnięcie pożądanej temperatury w fazie rozruchu, zwłaszcza w przypadku dużych upałów lub mrozów.
Gama sprawdzonych silników
W gamie Dacii Sandero są dostępne 2 silniki benzynowe: 1.4 75 KM i 1.6 87 KM. Oba silniki idealnie spełniają kryteria niskich kosztów eksploatacji, solidności i łatwości obsługi technicznej, cechujące markę Dacia. Wyróżniają się one wysokim momentem dostępnym już przy niskich obrotach i utrzymującym się w szerokim zakresie prędkości obrotowej silnika, a także niskim zużyciem paliwa.
Silniki 1.4 l i 1.6 l rozwijają odpowiednio moc 55 kW (75 KM) i 64 kW (87 KM) przy 5500 obr/min i osiągają moment obrotowy 112 Nm i 128 Nm przy 3000 obr/min. Obie jednostki współpracują z mechaniczną, 5-biegową skrzynią biegów. Dacię Sandero cechuje również niskie zużycie paliwa, wynoszące 7 l / 100 km w wersji 1.4 l i 7,2 l / 100 km w wersji 1.6 l (w cyklu mieszanym).
W późniejszym terminie przewidziano wprowadzenie silnika wysokoprężnego 1.5 dCi. Silnik ten będzie dostępny na dwóch poziomach mocy: 68 KM oraz 85 KM. Dzięki niskiemu poziomowi emisji CO2, nieprzekraczającemu 120g/km, jednostka 1.5 dCi będzie bardzo korzystnym rozwiązaniem pod względem ekologicznym.
Dacia Sandero – AUTO ZAPROJEKTOWANE Z MYŚLĄ O POTRZEBACH KLIENTÓW
Duża ilość miejsca i pojemny bagażnik na poziomie samochodów z wyższego segmentu
Ceny Dacii Sandero są typowe dla klasy małych samochodów, a duże wymiary zewnętrzne i wewnętrzne plasują ją raczej wśród aut kompaktowych z wyższego segmentu. Dzięki długości 4,02 m, szerokości 1,75 m i rozstawowi osi 2,59 m, Dacia Sandero zapewnia bezkonkurencyjny stosunek ceny do przestronności.

Wysokość od tylnego siedzenia do dachu wynosi 878 mm, promień na wysokości kolan 145 mm, a szerokość nad podłokietnikami 1425 mm, dzięki czemu na tylnych miejscach mogą się wygodnie pomieścić 3 dorosłe osoby lub trzy foteliki dziecięce. Tylne miejsca są nie tylko bardzo obszerne, ale i łatwo dostępne – tylne drzwi otwierają się pod kątem 67°.
Bezkonkurencyjna – zwłaszcza przy uwzględnieniu ceny i kompaktowych wymiarów – jest również pojemność bagażnika, wynosząca 320 litrów. Składana tylna kanapa, dzielona w układzie 1/3 – 2/3, w zależności od wersji, stanowi niezwykle praktyczne rozwiązanie umożliwiające zmianę konfiguracji wnętrza. Po złożeniu tylnej kanapy całkowita pojemność bagażnika wzrasta do 1200 l. Dacia Sandero jest bardzo pojemnym, kompaktowym hatchbackiem, zapewniającym komfortową podróż 5 osobom.
Bezpieczeństwo – podstawowy warunek
W projektowaniu Dacii Sandero wykorzystano uznane doświadczenie grupy Renault w dziedzinie bezpieczeństwa.
Dbając o bezpieczeństwo czynne, szczególną uwagę poświęcono układowi hamulcowemu. Parametry mające decydujące znaczenie dla komfortu hamowania (szybkość „wybierania” pedału, płynność hamowania) zostały dopracowane zgodnie ze standardami segmentu B w Europie. Dacia Sandero jest wyposażona w ABS Bosch 8.1 najnowszej generacji z elektronicznym korektorem siły hamowania (EBV) oraz system wspomagania nagłego hamowania (AFU), stanowiący nowość w gamie Dacii.
Dacia Sandero proponuje także różne systemy zwiększające bezpieczeństwo bierne. W konstrukcji auta zostały zastosowane blachy o wysokim współczynniku sprężystości, zapewniające lepszą wytrzymałość kabiny na odkształcenia, zwłaszcza w przypadku zderzenia czołowego.

Wykonana z magnezu konstrukcja koła kierownicy w połączeniu ze składaną kolumną kierownicy, przyczynia się do rozproszenia energii kinetycznej w razie zderzenia. Również polipropylenowa, przekładkowa struktura deski rozdzielczej przyczynia się do zmniejszenia skutków uderzenia kolanem. Ważne są nie tylko zastosowane materiały. Również design uwzględnia aspekt bezpieczeństwa – krzywizna dolnej części deski jest doskonale dopasowana do kształtu nogi i zapewnia lepsze rozłożenie sił w razie uderzenia. System uzupełniają umieszczone na wysokości stóp po stronie kierowcy i pasażera puddingi, chroniące nogi i kostki.
Dacia Sandero jest wyposażona w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Przednie pasy posiadają ograniczniki napięcia, zapewniające lepszą ochronę klatki piersiowej. W zależności od wersji wyposażenia mogą również posiadać regulację wysokości, zapewniającą lepsze utrzymanie ciała podczas zderzenia oraz pirotechniczne napinacze.
W zależności od poziomu wyposażenia, w Dacii Sandero mogą być zamontowane nawet 4 poduszki powietrzne. Zaprojektowana specjalnie dla Sandero poduszka kierowcy jest wyposażona w zawór regulujący siłę nacisku na ciało kierowcy po jej napełnieniu. Dostępne w niektórych wersjach dwie boczne poduszki chroniące głowę i klatkę piersiową, zapewniają dodatkową ochronę w przypadku zderzenia bocznego. Stanowią one uzupełniający element chroniący pasażerów, obok materiałów pochłaniających energię i wzmocnień montowanych seryjnie w drzwiach na wysokości siedzeń. Siedzenia z wbudowanymi poduszkami bocznymi posiadają wzmocnioną konstrukcję i są wyposażone w zagłówki zapobiegające urazom kręgów szyjnych w razie silnego uderzenia w tył pojazdu. Nowa konfiguracja zapewnia lepsze podparcie pleców oraz bardziej komfortową pozycję głowy. Dacia Sandero dysponuje również systemem mocowania fotelików dla dzieci ISOFIX na bocznych miejscach z tyłu.

PODSTAWOWE ZALETY DACII – NIEZAWODNOŚĆ I SOLIDNOŚĆ
Zgodnie z założeniami płyty podłogowej B0, wszystkie rozwiązania konstrukcyjne Sandero były podyktowane dążeniem do zapewnienia niezawodności i solidności, z których słynie Dacia. Szczególną uwagę poświęcono zabezpieczeniu antykorozyjnemu, stosując następujące rozwiązania:
– wtryskiwanie wosku do profili zamkniętych podwozia i drzwi,
– uszczelnienie zewnętrznych połączeń,
– nałożenie wosku zabezpieczającego na części mechaniczne podwozia,
– lepsze zabezpieczenie podwozia, progów i nadkoli przed uderzeniami żwiru.
Równie dużą uwagę poświęcono układom elektrycznym i elektronicznym, które sprawdziły się już w samochodach marki Renault. Okablowanie miejsca kierowcy jest zintegrowane z okablowaniem kabiny – między tymi dwiema strefami nie ma żadnych złączy. Rozwiązanie to gwarantuje wyższą niezawodność eliminując ryzyko związane z wadliwym połączeniem. Kolejnym przykładem jest akumulator, którego pojemność i specyfikacja uwzględniają ekstremalne warunki użytkowania.
Dacia Sandero, podobnie jak pozostałe modele w gamie, jest objęta 3-letnią gwarancją (lub do 100 000 km).
Sandero – PIĄTY MODEL W GAMIE DACII
Wprowadzenie Sandero stanowi ważny etap w rozwoju marki Dacia. Gama Dacii, obejmująca wersje trójbryłowe, kombi i pick-upa, poszerza się obecnie o samochód z nowego segmentu – kompaktowych hatchbacków – i rozpoczyna podbój nowej grupy klientów.
Dacia Sandero będzie stopniowo wprowadzana do sprzedaży w Europie, Turcji i krajach Maghrebu od czerwca 2008 r. Podobnie jak inne modele Dacii, Sandero jest adresowany do racjonalnie myślących i pragmatycznie nastawionych klientów, reprezentujących młodszą grupę wiekową. Klienci Dacii posiadają zazwyczaj jeden samochód, w wielu wypadkach z drugiej ręki, a w związku z tym zwracają dużą uwagę na cenę, która jest w ich przypadku najważniejszym kryterium zakupu. Dacia Sandero ma więc za zadanie zdobyć klientów szukających przestronnego i atrakcyjnego cenowo hatchbacka, zarówno pod względem ceny zakupu, jak i kosztów eksploatacji.

Oferta Dacii przeznaczona na rynek rumuński obejmuje 5 modeli: Logan, Logan MCV, Logan Van, Logan Pick-up i Sandero. W Europie Zachodniej, zaledwie w trzy lata po wprowadzeniu pierwszego modelu marki na rynek, Dacia zaoferuje gamę obejmującą 3 samochody: Logana, Logana MCV i Sandero.
Opracowanie i wdrożenie do produkcji: wykorzystanie synergii z pozostałymi modelami Dacii
Produkcję Dacii Sandero w zakładzie w Pitesti rozpoczęto pod koniec października 2007 r. Sandero, skonstruowane na płycie podłogowej B0 (stosowanej również w Loganie), jest produkowane na tej samej linii co pozostałe modele Dacii. Ponad 70% części jest wspólnych z Dacią Logan, co ułatwia produkcję na tej samej linii i zmniejsza koszty projektowe i zakupów. Zakład w Pitesti jest drugim z kolei zakładem Grupy produkującym Sandero, po fabryce w Kuritibie (Brazylia), wytwarzającej Renault Sandero na rynek brazylijski i argentyński.
Pracownicy Dacii zostali w szerokim zakresie włączeni w proces projektowy Sandero – 45% specjalistów pracujących nad projektem stanowili Rumuni. Zakład w Pitesti wyprodukował dużą część prototypów. Jedynie pierwsza partia została wykonana w ośrodku badawczo-rozwojowym Technocentre, a wszystkie pozostałe powstały w Pitesti, co znacznie skróciło czas i koszty fazy projektowej, a jednocześnie ułatwiło „przekazanie pałeczki” między działem projektowym a produkcją.
Zakład w Pitesti, produkujący obecnie 5 modeli Dacii i posiadający międzynarodowe centrum logistyczne (ILN), obsługujące wszystkie zakłady produkcyjne wykorzystujące płytę podłogową Logana, pozostaje pilotażowym zakładem projektu Logana. Odgrywa pierwszoplanową rolę przy opracowywaniu procesów produkcyjnych oraz w szkoleniach. Na przykład około 20 pilotów projektu Logana i starszych operatorów z brazylijskich zakładów
w Kuritibie (z wydziału blacharskiego, lakierniczego i montażowego) spędziło na początku 2006 r. cztery tygodnie w Pitesti na szkoleniu z zakresu procesów produkcyjnych samochodów opracowanych na płycie podłogowej B0. Po powrocie do swoich zakładów zapewnili szkolenie pozostałych operatorów.
Od momentu wprowadzenia Dacii Logan, zakłady w Pitesti dwukrotnie zwiększyły swoje moce produkcyjne, które w 2008 r. osiągną ostateczny poziom 350.000 samochodów rocznie. Wydajność zakładu wzrosła z 32 samochodów na godzinę w 2004 r., do 42 samochodów na godzinę w 2006 r. (wraz z pojawieniem się Logana MCV i Logana Vana), a następnie do 60 samochodów na godzinę w 2008 r. wraz z rozpoczęciem produkcji Sandero. Docelowo produkcja Sandero ma stanowić niemal połowę produkcji montowni. Większa ilość części jest produkowana lokalnie, zarówno części stosowanych wyłącznie w modelach europejskich jak i części wspólnych dla wszystkich modeli. Dzięki rozbudowie sieci lokalnych dostawców od momentu rozpoczęcia produkcji Logana w 2004 r., udział lokalnych dostawców w przypadku Sandero wyniesie ok. 60%. Po uwzględnieniu dostawców z sąsiednich krajów (Węgier, Polski itp.), będzie on wynosił 90%.

W prace projektowe i produkcję Dacii Sandero w Europie zainwestowano łącznie 147 mln euro: 65 mln euro stanowią koszty projektowe, a 82 mln euro – koszty inwestycji w zakładach w Pitesti. Większość inwestycji dotyczy zarazem Dacii Sandero jak i zwiększenia mocy produkcyjnych zakładu do 60 samochodów na godzinę. Zwiększenie wydajności wymagało dodatkowo inwestycji w wysokości 100 mln euro. Na wydziale montowania nadwozia wprowadzono nową zautomatyzowaną technologię montowania drzwi, umożliwiającą produkcję różnych modeli na jednej linii.
Podobnie jak w przypadku Renault Laguny, już od samego początku projekt Dacii Sandero był objęty Planem Doskonałości Renault, zarówno jeśli chodzi o proces projektowy, produkcję jak i sprzedaż. Lokalny dział zakupów w porozumieniu z działem inżynieryjnym i zakładem, ściśle współpracował z dostawcami w celu zapewnienia jak najwyższego poziomu jakości. Po określeniu potencjalnego ryzyka na różnych etapach łańcucha dostaw, specjaliści z Renault opracowali wraz z dostawcami odpowiednie plany działania, np. wprowadzenie systemu Poka Yoke w zakładach dostawców. Ta japońska metoda zapewnienia jakości (Poka oznacza brak uwagi, przeoczenie; Yoke – unikać) jest niezwykle prosta i skuteczna. Gwarantuje prawidłowe wykonanie skomplikowanych operacji produkcyjnych.
Auto przeznaczone na rynki całego świata
Od stycznia 2008 r. Sandero jest sprzedawane w Brazylii i Argentynie, zaś od czerwca 2008 r. w Europie, Turcji i krajach Maghrebu. Podobnie jak w przypadku Logana, czeka go światowa ekspansja. Do końca 2008 r. produkcja tego kompaktowego, 5-drzwiowego hatchbacka zostanie uruchomiona w Kolumbii (w zakładach Sofasa w Medellin, pod nazwą Renault). Od roku 2009 Dacia Sandero będzie również produkowana w Maroku (w zakładach Somaca w Casablance, pod nazwą Dacia), w Rosji (zakłady Avtoframos w Moskwie, pod nazwą Renault) i w Afryce Południowej (w zakładach Nissana w Rosslyn, pod nazwą Renault). Analizowana jest również możliwość wprowadzenia jej na rynki innych krajów.
Na wszystkich powyższych rynkach Dacia Sandero pod względem cenowym będzie pozycjonowana w segmencie małych samochodów, natomiast jej wymiary zewnętrzne i wewnętrzne plasować ją będą raczej wśród aut kompaktowych z wyższego segmentu.

– boczne poduszki powietrzne – 800 zł
– pakiet bezpieczeństwa (poduszka powietrzna pasażera, poduszki boczne, regulowane na wysokość pasy bezpieczeństwa, zagłówki stałe nowej generacji) – 1.800 zł
– pakiet elektryczny (zdalne sterowanie centralnego zamka, szyby przednie elektryczne) – 500 zł
– pakiet komfort (klimatyzacja manualna, radioodtwarzacz CD z mp3) – 2.250 zł
– klimatyzacja manualna – 3.500 zł
– felgi aluminiowe 15” – 1.000 zł
– reflektory przeciwmgłowe – 300 zł
– radioodtwarzacz CD – 500 zł
– szyby tylne elektryczne – 300 zł
– lakier metalizowany – 1.400 zł
Ceny Dacii Sandero znajdziecie tutaj.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze