piątek, 27 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

„Sekretny” Citroen DS19 – samochód owiany wielką tajemnicą

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2020-01-21
w Citroen, Historia
Czas czytania 3 minut
112 1
6
Citroen DS
112
UDOSTĘPNIEŃ
323
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Salon samochodowy w Paryżu 1930: Citroën sensacją z zaskakującego powodu

Citroën AMI cieszy się dużym powodzeniem. Skąd ten sukces?

Citroën e-Berlingo – redaktor Spidersweb pojechał w trasę elektrycznym MPV i dziwi się, że miał mały zasięg, ale czy słusznie?

Zanim Citroen DS19 ujrzał światło dzienne, projekt samochodu przez wiele lat był owiany tajemnicą. Nikt nie mógł zobaczyć nowego modelu, ani poznać szczegółów jego konstrukcji. Sekret trwał aż do 1955 roku, kiedy legendarny DS zadebiutował podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu.

Pierwszy projekt Citroena DS powstał w roku 1938. Za rozwój pojazdu był odpowiedzialny ten sam zespół, który zaprojektował Citroena Traction Avant. Nowy model miał podążać za nowatorskim charakterem marki. W 1935 roku, po przedwczesnej śmierci André-Gustave Citroena, na czele firmy stanął Pierre-Jules Boulanger, który na podstawie wytycznych nowych właścicieli marki miał za zadanie zrealizować marzenia Andre, ale na nowych zasadach.

Nowe kierownictwo wprowadziło wiele zmian: mniej reklamy i znacznie więcej tajemnic a hasło przewodnie brzmiało:  oszczędność i dyskrecja. Ograniczono wydatki i podróże a poszczególne działy miały zakaz wymiany informacji. Co więcej, zamknięto drzwi do biur projektowych, a prototypy testowano na wydzielonym, niedostępnym terenie.

Centrum projektowe (które obejmowało także centrum stylu kierowane przez Flaminio Bertoniego) znajdowało się w Paryżu przy rue du Théâtre. Wszystko było ściśle tajne, nawet technicy mieli ograniczony dostęp do laboratoriów. Citroen ograniczył również kontakt z prasą. A prasa, jak to prasa domagała się informacji…

W roku 1952 ponad trzy lata przed premierą przyszłego DS, magazyn Auto-Journal opublikował dane techniczne oraz zdjęcia, samochodu, który miał być nowym modelem Citroena. Zdjęcia bazowały „wyciekach” z biura projektowego przy Rue du Théâtre. Citroen oskarżył gazetę o kradzież poufnych dokumentów, fałszerstwo i ujawnienie tajemnic handlowych. Dziennikarze byli zastraszani, a konsekwencje prawne ciągnęły się przez kilka lat.

Tajemnica dotycząca projektu DS ciągnęła się przez siedemnaście lat. Testy przeprowadzano w sekrecie, z dala od Paryża, na torze w La Ferté-Vidame. Celem działania pod przykrywką było stworzenie ponadczasowego samochodu, który wyprzedzi konkurencję o kilka lat i pozostanie w sprzedaży na bardzo długo.

Citroen DS był tajemnicą nawet dla osób, które pracowały przy produkcji modelu. Wiele prototypów zostało zdemontowanych i ukrytych, aby nikt nie dowiedział się nad czym pracuje francuski producent. Właściwie tylko jeden człowiek znał DS19 na wylot: główny inżynier, André Lefebvre.

Pierwsze dwadzieścia egzemplarzy Citroena DS19, niezbędne do prezentacji i testów drogowych, zostały wykonane ręcznie przez samych projektantów! Do momentu debiutu znajdowały się w izolowanym pomieszczeniu w historycznej fabryce Quai de Javel. Dopiero we wrześniu 1955 roku, technicy, którzy zaprojektowali DS-a, mogli zobaczyć końcowy efekt w pełnej okazałości. Model o awangardowej stylistyce oraz legendarnym komforcie uzyskanym dzięki hydropneumatycznemu zawieszeniu zadebiutował 6 października na targach w Paryżu i od razu zrobił ogromne wrażenie na odwiedzających. Czegoś takiego jeszcze nie widzieli. Już w pierwszy dzień salonu samochodowego złożono 12 tys. zamówień na DS-a.

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Citroen DS
0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: CitroenDS
Udostepnij54Tweet24Udostepnij7
Poprzedni

Nowe Citroëny C6 i C4. Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 04/2020

Następny

Ferie w górach – o czym powinni pamiętać kierowcy?

Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Dziennikarka motoryzacyjna, autorka artykułów, testów, poszukiwaczka ciekawostek. Po godzinach, w czasie niewielu wolnych chwil, które posiada, zajmuje się muzyką.

Następny

Ferie w górach – o czym powinni pamiętać kierowcy?

Luksusowa marka DS Automobiles przechodzi do ofensywy

Citroen SM

Co Citroen, DS i Peugeot pokażą na targach Retromobile w Paryżu?

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
6 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • auu - Jaki samochód z dostawą do 6 miesięcy? Dacia Duster, Jogger i modele Renault
  • Zen Kenobi - Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu
  • Zen Kenobi - Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu
  • Zeną - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Piter - Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu
  • Arek - Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu
  • Piotr001 - Citroën e-Berlingo – redaktor Spidersweb pojechał w trasę elektrycznym MPV i dziwi się, że miał mały zasięg, ale czy słusznie?
  • Stary Klekot - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Smutny - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Stary Klekot - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Jaki samochód z dostawą do 6 miesięcy? Dacia Duster, Jogger i modele Renault
  • Stellantis przyznał się do oszustwa i zapłaci 300 milionów dolarów kary w związku z dieselgate
  • Salon samochodowy w Paryżu 1930: Citroën sensacją z zaskakującego powodu
  • Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu
  • Citroën AMI cieszy się dużym powodzeniem. Skąd ten sukces?
  • Dacia wprowadzi hybrydowy napęd w modelu Jogger. I tylko w nim, przynajmniej na razie
  • Renault wprowadza usługę samochodu na abonament dla firm czyli Mobilize. Ruszają pierwsze testy dla korporacji taksówek
  • Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Ruszają zamówienia na gamę nowego Jeepa® Grand Cherokee 4xe Plug in Hybrid
  • UOKiK: Opel Crossland X do serwisu


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
6
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.