Laboratoria badawcze Renault w Aubevoye przypominają tajny ośrodek wojskowy. Odbywają się tutaj wnikliwe testy najnowszych modeli marki. Ogromnego terenu strzegą oddziały strażników, kamery i czujniki ruchu. Jest nawet sprzęt do wykrywania i neutralizowania dronów.
Grupa Renault posiada liczne ośrodki badawcze i inżynieryjne we Francji i na całym świecie. W jednym z nich, znajdującym się w Aubevoye, znajduje się ukryty skarb: komory bezechowe. W tych tajemniczych pomieszczeniach, odciętych od wszelkich fal dźwiękowych i zakłóceń elektromagnetycznych, prototypy przyszłych samochodów poddawane są szczegółowym testom. To właśnie w tych komorach przeprowadzane są ściśle tajne testy dźwięków i połączonych funkcji, które mają być zastosowane w przyszłych modelach.
Aubevoye, ośrodek testowy oraz inżynieryjny Renault położony jest 100 km na północny zachód od Paryża. Za ogromną bramą główną, na ponad 600 hektarach terenu wyłączonego z użytku publicznego, znajduje się prawie 60 km torów testowych, 44 linie testowe, dwa tunele aerodynamiczne, 18 komór korozyjnych i wiele innych. Obiekty testowe służą do poddawania przyszłych pojazdów Grupy Renault próbom w różnych sytuacjach, a wszystko to w tajemnicy ukryte w lasach Eure. Ochrona dba o to, aby nikt nie wszedł do środka. Specjalny sprzęt monitoruje nawet pojawianie się dronów. Konkurencja nie śpi a szpiegować próbują i dziennikarze i fani marki.
W tym supernowoczesnym ośrodku pracuje około 1000 specjalistów. Każdy ma dostęp do swoich wydzielonych stref. Bezpieczeństwo jest na bardzo wysokim poziomie. Ciężko się tutaj normalnie dostać.
Wejdź do środka i usłysz ciszę pierwszej komory bezechowej: ściany i sufit pierwszego pomieszczenia są pokryte piankowymi panelami z poziomych i pionowych pryzmatów. Wystające formy rozpraszają fale dźwiękowe, a nie odbijają ich, usuwając z pomieszczenia jakiekolwiek echo, stąd nazwa „bezechowa”.
Tutaj słowo „cisza” nabiera nowego znaczenia. Naprawdę nic nie słychać; brak dźwięku staje się wręcz męczący. W takiej przestrzeni, pozbawionej wszelkich dźwięków z otoczenia, przy każdym ruchu najmniejszy odgłos gniecionej tkaniny czy nawet oddech stają się zaskakująco wyczuwalne. I odwrotnie, odgłos klaszczącej dłoni wydaje się stłumiony, wręcz matowy, ponieważ ściany nie wytwarzają echa.
Na środku pomieszczenia, w otoczeniu stu wysokiej jakości mikrofonów stoi nowe Megane E-TECH Electric. W komorze mierzy się izolacyjność akustyczną samochodu w odniesieniu do hałasu generowanego przez silnik, opony i inne elementy znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie. W tym miejscu dostraja się izolację akustyczną samochodu i pracuje nad wszystkimi dźwiękami, które składają się na wrażenia akustyczne użytkownika: dźwięk drzwi samochodu, ostrzeżenia dźwiękowe i alarmy, muzyka i inne. Eksperci akustyczni tworzą i oceniają całą architekturę dźwiękową samochodu, na którą składają się odgłosy z wnętrza i z zewnątrz.
Niedaleko znajduje się kolejne specjalne pomieszczenie. Ściany pokryte są białymi panelami, które leżą na grubej warstwie izolacji. Inne, zupełnie nowe Megane E-TECH Electric jest testowane na hamowni podwoziowej, aby symulować jazdę po otwartej drodze. Wokół samochodu znajdują się anteny, które bombardują go falami elektromagnetycznymi o różnym natężeniu i częstotliwości. Pojazdy w prawdziwym świecie są nieustannie poddawane działaniu pól elektromagnetycznych, czy to podczas przejeżdżania obok wież telefonicznych, nadajników telewizyjnych, czy radarów automatycznej prędkości, dlatego należy podjąć wszelkie środki ostrożności, aby nic nie zakłócało normalnej pracy pojazdu.
Wokół pojazdów jest teraz wprawdzie mniej fal dźwiękowych, ale nie można tego samego powiedzieć o falach elektromagnetycznych. Od początku wieku liczba pokładowych urządzeń elektronicznych wzrosła czterokrotnie. Renault Megane E-TECH Electric może pochwalić się nowymi funkcjami łączności i systemem ADAS. Ta dodatkowa łączność oznacza większą liczbę fal odbijających się zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz samochodu. Należy zatem zadbać o to, aby częstotliwości nie zakłócały się wzajemnie, co pozwoli uniknąć awarii urządzeń pokładowych lub problemów z bezpieczeństwem na zewnątrz pojazdu, a tym samym zapewni bezpieczeństwo i niezawodność samochodów wszystkim klientom Renault.
Dalej znajduje się jedyna całkowicie bezechowa komora w Centrum Technicznym Aubevoye, w której eksperci sprawdzają, jak wszystkie samochody Renault, od ZOE po Mastera, radzą sobie z odbiorem fal.
W sumie w różnych komorach bezechowych i laboratoriach analitycznych rozsianych po rozległym Centrum Technicznym w Aubevoye odbywa się ponad tysiąc testów rocznie. Na wiele długich miesięcy przed ujawnieniem – lub nawet nadaniem nazwy – przyszłe samochody Renault spędzają całe dnie w tych komorach sensorycznych, otoczone niewidzialnymi częstotliwościami. Dowód na to, że w tych komorach bezechowych, tych mało znanych skarbach technologii, stawka jest zbyt wysoka.
źródło: Renault
Najnowsze komentarze