Projekt połączenia koncernów PSA (m.in. Peugeot, Citroën i Opel) oraz FCA (Fiat, Chrysler) pojawił się już w 2018 roku. Szczegóły negocjacji ujawnia prospekt emisyjny połączenia obu koncernów.
Pierwsze kontakty pomiędzy PSA i FCA miały miejsce pod koniec 2018 r. Do dłuższego spotkania i rozmowy na ten temat doszło w Genewie, trzy miesiące później. To właśnie w marcu 2019 r. Carlos Tavares, szef PSA oraz Michael Manley z Fiata, spotkali się w Genewie na długiej rozmowie. Od tego momentu negocjacje były prowadzone regularnie do maja, kiedy przerwano je z powodu podpisania porozumienia między Renault a FCA. Można więc przypuszczać, że równolegle Fiat prowadził negocjacje z drugim francuskim koncernem. Jednak ogłoszone 27 maja 2019 r. połączenie Fiata z Renault nigdy nie doszło do skutku, bowiem, już 6 czerwca FCA ogłosiła, że wycofała się z planowanej umowy.
19 czerwca 2019 r. Robert Peugeot skontaktował się z Johnem Elkannem, prosząc o spotkanie w celu wznowienia rozmów w sprawie połączenia. 4 lipca 2019 roku Elkann spotkał się z Peugeotem w Paryżu. Pierwotna propozycja Roberta Peugeota przewidywała „przejęcie FCA” w dwóch fazach: wypłata nadzwyczajnej dywidendy z FCA, a następnie oferta PSA w formie akcji i gotówki. Ta propozycja nie została przyjęta.
Negocjacje były kontynuowane w kierunku „połączenia równych sobie”. 29 października 2019 roku The Wall Street Journal opublikował pierwsze przecieki o transakcji, potwierdzone 30 października wspólnym komunikatem prasowym PSA i FCA.
Kalendarium rozmów PSA i FCA:
- grudzień 2018 – pierwszy kontakt między koncernami,
- marzec 2018 – spotkanie CEO PSA i FCA,
- maj 2019 – przerwanie rozmów z uwagi na wstępną umowę z Renault,
- czerwiec 2019 – powrót do negocjacji,
- październik 2019 – ogłoszenie fuzji.
Z informacji opublikowanych w prospekcie emisyjnych wynika więc, że grupa FCA konsekwentnie dążyła do połączenia z innym koncernem, najpierw negocjując z PSA, potem z Renault, a potem ponownie z tym pierwszym, aż do ogłoszenia porozumienia. Wznowienie negocjacji z PSA w lipcu 2019 roku rozpoczęło się od oferty przejęcia FCA przez francuską grupę, która następnie ewoluowała w kierunku połączenia równych sobie spółek, w którym akcjonariusze FCA nadal otrzymywali nadzwyczajną dywidendę.
Ciekawe są również szczegóły, których prospekt nie ujawnia – według naszych informacji FCA prowadziło rozmowy jeszcze z co najmniej dwoma dużymi producentami samochodów, amerykańskim i niemieckim. Nie wyszły one jednak poza fazę wstępnych ofert a w momencie powrotu PSA do gry przerwano je.
Z połączeniu PSA i FCA powstał megakoncern Stellantis, który obejmie szereg marek.
Marki koncernu Sellantis:
- Abarth – włoski producent sportowych samochodów działający od 1949 r.,
- Alfa Romeo – włoski producent samochodów działający od 1910 r.,
- Chrysler – amerykański producent samochodów działający od 1925 r.,
- Citroën – francuski producent samochodów działający od 1919 r.,
- Dodge – amerykański producent samochodów działający od 1900 r.,
- DS – francuski producent samochodów działający od 2014 r.,
- FIAT – włoski producent samochodów działający od 1899 r.,
- Jeep – amerykański producent samochodów terenowych i SUV-ów działający od 1941 r.,
- Lancia – włoski producent samochodów działający od 1906 r.,
- Maserati – włoski producent samochodów sportowych i luksusowych oraz SUV-ów działający od 1914
- r.,
- Opel – niemiecki producent samochodów działający od 1898 r.,
- Peugeot – francuski producent samochodów działający od 1889 r.,
- Ram – amerykański producent pickupów działający od 2010 r.,
- Vauxhall – brytyjski producent samochodów działający od 1903 r..
źródła: Il Sussidiario, własne
Najnowsze komentarze