• Najnowsze

Serwis: Wymiana podświetlenia zegarów

2012-03-14

Renault Trucks D Wide Z.E. wyposażony w panele słoneczne

2021-01-16

Portugalczycy już ósmy rok z rzędu uhonorowali Peugeot tytułem „Marka numer 1 – wybór konsumentów”

2021-01-15

Citroen prezentuje model e-Berlingo Van. Debiut rynkowy w II połowie 2021 roku

2021-01-15

Renault zaprezentuje 14 nowych modeli w latach 2021 – 2025

2021-01-15
Test używanego: Dacia Sandero Stepway

Używana Dacia Sandero Stepway i 100.000 km z silnikiem 0.9 TCe

2021-01-15

Nowe Renault 5 w wersji seryjnej zadebiutuje w 2023 roku (zdjęcia, film, informacje)

2021-01-15
Citroen SM

Citroen SM: rekordzista prędkości na sprzedaż wraz z pick-upem i przyczepą

2021-01-15

Beksiński w salonie DS Automobiles w Krakowie

2021-01-15
Dacia Bigster Concept, Grand Duster, Lodgy

Po konferencji Renaulution: PSA może się uczyć od Renault?

2021-01-15

25 pojazdów dostawczych Renault Trucks Master Z.E. dla Migros

2021-01-15
sobota, 16 stycznia, 2021
  • Reklama
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • TOP 100 Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
  • Testy
    • TOP 100 – testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Katalog samochodów
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Przeglądy Prasy
  • Artykuły
  • Wydarzenia
  • Dane techniczne
Brak wyników
temu
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Artykuły

Serwis: Wymiana podświetlenia zegarów

Krzysztof Gregorczyk Krzysztof Gregorczyk
2012-03-14
w Artykuły, Peugeot
Czas czytania11min czytania
575 37
9
524
UDOSTĘPNIEŃ
1.7k
ODSŁON
UdostępnijTwitter

Zobacz również

Portugalczycy już ósmy rok z rzędu uhonorowali Peugeot tytułem „Marka numer 1 – wybór konsumentów”

Wyniki sprzedaży Peugeot w 2020 roku – dobra pozycja marki

Elektryczne problemy Spidersweb: auta na prąd po wypadku nie opłaca się niekiedy naprawiać, ale oni robią z tego sensację

Pamiętacie???

No cóż, trochę dziwne pytanie na początek, bo jak to w naszym pięknym kraju widać i słychać dookoła, niewielu cokolwiek pamięta (lub nie chce pamiętać, bo teraz im wstyd) tym bardziej, że o wymianie żaróweczek oświetlających kokpit i liczniki pisałem bardzo dawno temu, czyli w sierpniu 2010 roku. Na końcu tamtego artykułu coś obiecałem, więc…

No to jak? Przypominacie sobie? Nie? To posłuchajcie… a raczej poczytajcie.

Namawiałem Was do zmiany żarówek klasycznych na diodowe, zakupione w najbardziej znanym serwisie „alledrogo”. I nie bierzcie, broń Boże, za pewnik, że teraz chcę powiesić wszystkie psy na tym serwisie. Nie o to chodzi, a jak nie o to chodzi, to chodzi o pieniądze oczywiście! Cena za LED T5 jest niezbyt wygórowana – 1,95 zł; za to jakość owych LED-ów okazała się, krótko mówiąc, by(d)le jaka. Tym bardziej, że za jednego złocisza można mieć normalne, typowe T5 i nie mam tu na myśli szmelcwagenowskiego Transportera. Nie mam pojęcia dlaczego, ale nawet starszych roczników w/w Transportera nie kupi się za 1 złotówkę, choć w/g mnie, nie są wiele więcej warte (tak jak żarówki LED-owe).

Zapewne wina leży w zastosowanym w nich oporniku, ale przecież ja, jako klient, nie muszę nawet o tym wiedzieć – ma działać i tyle; ale skoro nie działa – powróciłem do korzeni i cały ten powrót obfotografowałem i opisałem, byście w chwili słabości (finansowej) oraz ogromnych chęci (by zaspokoić własne ego) mogli samemu dokonać cudu lub cudów i to nie obiecanych, lecz takich prawdziwych, dających realną satysfakcję!

Jakoś takoś, przy okazji „zgonu” wszystkich zamontowanych w kokpicie LED-ów oraz włączeniu się „night panelu” wśród zegarów (działały tylko: oświetlony do połowy wskaźnik prędkości oraz kontrolki silnika i kierunkowskazów oraz, na szczęście, głównej kontrolki „stop”), a na dokładkę padł wskaźnik poziomu paliwa, który znajduje się w zespole liczników, trzeba było coś z tym wreszcie zrobić. Nie pozostawało nic innego, jak wymienić cały zespół liczników oraz wszystkie oświetlające go żaróweczki. Dlaczego, zapytacie? Ano dlatego, że nie warto za 35-50 zł babrać się ze znalezieniem „walniętego” kondensatora lub opornika we wskaźniku paliwa (lub innym). Gdyby były problemy ze znalezieniem części lub byłby to pojazd zabytkowy (hehehehe, trochę mu jeszcze brakuje do ustawowego wieku zabytkowego), to byłaby inna bajka. A tak, szast-prast wymieniamy wszystko i pozamiatane!

Zacząłem, jak zwykle, od najtrudniejszego czyli: od znalezienia czasu na wykonanie wyżej opisanego, własnego cudu. Jak już go znalazłem, zajechałem z fasonem do ulubionego sklepu motoryzacyjnego w celu zakupu żaróweczek o wdzięcznej nazwie „T5”. Peugeot (powinienem napisać: PSA, co niniejszym czynię), nie jest upierdliwy (czytaj: chciwy) w stosunku do klientów i zastosował najzwyklejsze żarówki (zdjęcie nr 17). Piszę o chciwości, bo niektórzy producenci zastosowali żarówki zespolone z cokołem, oczywiście droższe, bo kosztujące za sztukę 3,50 zł! Wystarczy, że zakupione (lub: zdobyte, załatwione – jak to się kiedyś mówiło) żarówki umieścimy w specjalnych cokołach. Wystarczy do tego zwykła pęseta, tym bardziej, że znajduje się na wyposażeniu większości damskich toaletek (a, że potem posłuchamy odrobiny wrzasku? no cóż, c’est la vie), by ułatwić sobie pracę, polegającą na umieszczaniu żarówek w cokołach, a następnie w gniazdach licznika (zdjęcie nr 18).

Zatem do konkretów! Zaopatrzony w parę kluczy typu „torx” oraz mniejszych śrubokrętów zabrałem się za… psucie. Bo żeby coś naprawić lub ulepszyć, najpierw trzeba to cuś „zepsuć” a, że to nasz narodowa dyscyplina, dlaczego jako typowy przedstawiciel narodu nie miałbym w niej wziąć udziału???

I tak to się zaczęło. Nie bójcie się, nie będę dalej zamieszczał słów piosenki, tylko zdjęcie licznika oraz wkrętów, jakie należy wykręcić, by odsłonić tajniki montażu oraz sposobu, w jaki ludzie pracujący w fabryce z lwem na fasadzie go tam umieścili.

Na początek należy odkręcić i zdjąć obudowę przełączników kierunkowskazów i wycieraczek (zdjęcia nr 1 i 2), odblokować mechanizm pozycjonowania kierownicy (zdjęcie nr 3) i jak najbardziej ściągnąć ją do dołu, a w najniższym położeniu, ponownie zablokować, by wieniec kierownicy nie przeszkadzał w wyjęciu zespołu liczników. Następnie odkręcamy wszystkie wkręty mocujące osłonę zespołu licznika (dwa wkręty na górze oraz dwa na dole widoczne po zdjęciu obudowy manetek – zdjęcie nr 6).

Przystępujemy do odkręcenia trzech śrub mocujących wskaźniki do deski rozdzielczej (zdjęcia nr 4, 5 i 8), po wczepieniu dwóch (niebieskiej i żółtej), zabezpieczonych (by je wypiąć, należy podnieść zabezpieczenia w kolorze czarnym) kostek – wtyczek łączących instalację samochodu z licznikami możemy przystąpić do demontażu całości z miejsca zakwaterowania (zdjęcia nr 7 i 11). Cały zespół wyciągamy w prawo w stronę pasażera, jednocześnie ciągnąc kierownicę jak najbardziej do dołu, bo tak najłatwiej, no i nie trzeba zawracać sobie głowy jej odkręcaniem.

Następnie zaczyna się „zabawa” z wymianą żaróweczek. Jest ich, w zależności od wyposażenia fabrycznego samochodu i typu silnika od 20 do 36 sztuk (zdjęcie nr 15). Wymiana polega na wykręceniu cokołu w którym znajduje się żarówka, następnie wymieniamy samą żarówkę i ponownie umieszczamy element na swoim miejscu. Można oczywiście wywalić wszystkie naraz, ale trzeba zapamiętać, która gdzie była, bo może się tak zdarzyć, że nie będzie świeciła, dlatego, że miejsce w którym się znalazła (zdjęcie nr 18), nie jest obsługiwane przez procesor sterujący wszystkim, co znajduje się w zespole liczników w Waszej wersji samochodu. Mam nadzieję, że wykonane zdjęcia uświadomią Wam, że nie jest to trudna robota, za którą w warsztacie beknęlibyście połowę wypłaty, a satysfakcja z wykonanej pracy – bezcenna ;-) Budowa zespołu liczników jest dość prosta – jest to modułowy zestaw wskaźników, czyli nafaszerowana elektroniką płyta, do której dolutowano licznik prędkości, wskaźniki paliwa, cieczy chłodzącej, zegara i mniej lub bardziej potrzebnych kontrolek (zdjęcia nr 14 i 15).

Zapewne na zdjęciu zauważycie różnicę w końcowym efekcie mojej pracy – gratulacje za spostrzegawczość (zdjęcia nr 25 i 26)! W miarę zbędny zegar, odliczający szybko upływający czas, zastąpiony został obrotomierzem, jak najbardziej potrzebnym w dzisiejszych, szczególnie ciężkich podczas wizyt na stacji paliw, czasach. Zastanawiam się dlaczego producent nie umieścił od razu fabrycznie tak potrzebnego elementu, tylko jakiś głupawy zegarek. No cóż – zapewne pomyśleli, że w kraju nad Wisłą jest tylko jeden, w stolicy, a przecież nie każdy ma do niego dostęp ;-) Cóż poeta (czytaj: producent) miał na myśli? Któż to wie??? Nawet nie znam żadnych nauczycieli języka polskiego, którzy potrafiliby odpowiedzieć na to pytanie, a co tu wymagać od francuskiego producenta.

Dodatkowo „zaletą” takiej wymiany jest mniejszy (lub większy) przebieg na elektronicznym wyświetlaczu oraz większy zakres na liczniku prędkości. Było 180 km/h a za friko dostajemy 220 ;-) i proszę, jak łatwo, takim prostym zabiegiem podnieść prędkość maksymalną samochodu. Każde większe, interesujące się samochodami dziecko na parkingu na widok licznika przez szybę pieje z zachwytu, lub myśli, jak tu zarąbać frajerowi radio. No może już nie w tych czasach, ale jeszcze parę lat temu tak było. Zaś wykrywalność czynów o małej szkodliwości społecznej i tak się nie poprawiła.

Sama zamiana nie jest kłopotliwa, bo jak już wcześniej pisałem, Peugeot nie oszczędza na kablach, więc po podłączeniu wtyczek wszystko funkcjonuje jak należy. Wskazania prędkościomierza nie odbiegają od normy, czyli do 50 km/h jest mierzona realna wartość (sprawdzone na hamowni i GPS-em; zapytacie, po co tyle zachodu? Po to, by nie bulić mandatów za „niemanie” odpowiedniej prędkości i dla świętego spokoju prowadzącego), po przekroczeni zwyczajowej 50-tki zaczynają się problemy. Im więcej pięćdziesiątek (w życiu i w butelce), tym gorzej ;-) ale to chyba normalne, co nie?… Powyżej 50 km/h wskazania zgodnie z oszustwem wytyczonym przez Junię Jewropejską rosną o jakieś 5-10% w zależności od coraz szybszego łykania kilometrów. Chlubnym wyjątkiem jest niemiecki Mercedes, ale oni zawsze znajdą metodę na omijanie przepisów, które sami dyktują! Nie mam pojęcia, kto na to wpadł i dlaczego, bo co za różnica gdy przywalisz w betonowe przęsło wiaduktu z szybkością 120 km/h czy realną 110, ale na liczniku 120? Może chodzi o to, by po wypadku, jeżeli uda się z dostępnych części nas poskładać, pochwalić się sąsiadce lub sąsiadowi: „przywaliłem w wiadukt przy 120 i nic mi się nie stało, a to co zostało, po wypisaniu ze szpitala dali w siatce jako gratis” ;-) Nie pierwszy, i zapewne nie ostatni absurd, jaki jeszcze wymyślą „nasi wspaniali” eurodeputowani. To zapewne wynik przemyśleń w stylu: „jak każemy im jeździć na światłach cały rok, to będzie bezpieczniej, tylko nie wiedzieć dlaczego wiele krajów „starej unii” się z tego pomysłu wycofało, a krajowe statystyki wypadkowe zamiast poprawie, uległy znacznemu pogorszeniu!

I ponownie w całej rozciągłości widać, że chodzi o co? Jak to, o co? O kasę, jak zwykle, za spalone niepotrzebnie paliwo, które opuszczając rurę wydechową podnosi ilość dwutlenku węgla (wyższa akcyza i podatek, z powodu którego angielski minister polskich finansów zaciera ręce), za którego (po podpisaniu paktu klimatyczno-energetycznego przez premiera, który bez głębszego zastanowienia machnął się pod nim w grudniu 2008 roku, a od niedawna udaje raka) nadmierne wydalanie będziemy musieli słono zapłacić, nie zaś o zabranie z domu w podróż oczu, rozumu i włączenie myślenia podczas jazdy. Ot i masz, rodaku, w prostej linii – kwadraturę koła!!!

Rozebranie zespołu liczników nie nastręcza problemu, wszystko w „kupie” utrzymują zatrzaski oraz parę wkrętów (zdjęcia nr 19 i 20). Postanowiłem zostawić „starą” osłonę, bo w „nowej” była wycięta zaślepka która zakrywa wskazania biegu, na którym jedzie się samochodem wyposażonym w automatyczną skrzynkę biegów. Na zdjęciu, po odchyleniu folii, widać namalowane piktogramy podświetlanych funkcji, jaką sprawują poszczególne elementy kontrolne pojazdu (zdjęcie nr 21). Z „nowego” licznika podmieniłem również wskazówki (ładniejszy, wyraźniejszy, bardziej czytelny kolor). Następnie całość, przy użyciu ulubionych przekleństw, zamontowałem na miejsce.

Jedynym mankamentem wydaje się być wskaźnik obsługujący inspekcję przeglądów, dzienny przebieg i stan całości przejechanych kilometrów. Na moim można było ustawić 10 lub 15 tysięcy do przeglądu, zaś na tym – 30 lub 60 tyś., ale, że jakoś jeszcze radzę sobie z liczeniem do 15000, na razie ujdzie, a co będzie za parę lat, zobaczymy. Może do tego czasu uda się rozwiązać problem, bo skoro można cofnąć „nie dający się cofnąć” licznik przebiegu, to i z tym sobie jakoś poradzę. Efekt mojej pracy możecie zobaczyć na finałowym zdjęciu(nr 26). Nie mam pojęcia, czy komuś się przyda mój opis, ale… późno, bo późno, ale z danej przed laty obietnicy, mam nadzieję, się wywiązałem.

Piotr Małachowski

Galeria

Newsletter

0 0 głos
Ocena artykułu
Tagi: 306Peugeotporady i serwis
Udostepnij210Tweet131Udostepnij37
Poprzedni

Dacia Duster z fabryczną instalacją LPG

Następny

Nominacje w Dyrekcji Renault

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik szybkiej jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

Nominacje w Dyrekcji Renault

Renault ogłasza ceny Zoe na rynku francuskim i rozpoczyna przyjmowanie rezerwacji na ten model

Dacia Lodgy we Francji: ceny i wersje

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
9 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Kalendarium

Maj 2021
Maj 29 - 30 2021

I Zlot Citroena BX

Maj 29 - 30 2021

I Zlot Citroena BX

Sierpień 2022
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
Nie odnaleziono wydarzeń!

Reklama

Polecamy

  • serwis mechaniczny Renault Warszawa
  • serwis blacharsko-lakierniczy Renault Warszawa
  • Facebook Twitter

    Komentarze

    • Hcc o Alpine: nowość segmentu B, crossover i następca A110
    • Flack o Dacia Duster znowu podrożała: nowy cennik na rok 2021
    • Jan Kowalski o Nowy luksusowy DS 4 – piękno i autonomiczna jazda, premiera już wkrótce. Konkurent Audi, BMW i Mercedesa nadjeżdża
    • Wz o Test: Renault Talisman Grandtour Intens – elegancki, praktyczny i dobrze wyceniony
    • pawelhks o Citroen SM: rekordzista prędkości na sprzedaż wraz z pick-upem i przyczepą
    • Marcin o Po konferencji Renaulution: PSA może się uczyć od Renault?
    • Anonimowo o Renault: odrodzenie, odnowa i rewolucja. Znamy szczegóły planu Renaulution
    • Anonimowo o Renault: odrodzenie, odnowa i rewolucja. Znamy szczegóły planu Renaulution
    • Ciekawa o Citroën, DS i Peugeot: wielka akcja serwisowa silnika 1.2 PureTech
    • adam o Renault zaprezentuje 14 nowych modeli w latach 2021 – 2025


    Aktualności ze świata motoryzacji

    • Renault Trucks D Wide Z.E. wyposażony w panele słoneczne
    • Portugalczycy już ósmy rok z rzędu uhonorowali Peugeot tytułem „Marka numer 1 – wybór konsumentów”
    • Citroen prezentuje model e-Berlingo Van. Debiut rynkowy w II połowie 2021 roku
    • Renault zaprezentuje 14 nowych modeli w latach 2021 – 2025
    • Używana Dacia Sandero Stepway i 100.000 km z silnikiem 0.9 TCe
    • Nowe Renault 5 w wersji seryjnej zadebiutuje w 2023 roku (zdjęcia, film, informacje)
    • Citroen SM: rekordzista prędkości na sprzedaż wraz z pick-upem i przyczepą
    • Beksiński w salonie DS Automobiles w Krakowie
    • Po konferencji Renaulution: PSA może się uczyć od Renault?
    • 25 pojazdów dostawczych Renault Trucks Master Z.E. dla Migros


    Redakcja

    Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
    e-mail: [email protected]
    00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

    redaktor naczelny
    Krzysztof Gregorczyk
    [email protected]

    Kontakt w sprawie reklamy
    [email protected]



    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Brak wyników
    temu
    • Reklama
    • Wiadomości
    • Testy
    • Historia
    • Wyprawy
    • Przegląd Prasy
    • Artykuły
    • Dane techniczne

    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Witam ponownie!

    Zaloguj się

    Zapomniane hasło?

    Utwór®z nowe konto

    Wypełnij, aby się zarejestrować

    Wszystkie pola wymagane Zaloguj się

    Odzyskaj hasło

    Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

    Zaloguj się
    wpDiscuz
    9
    0
    Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
    ()
    x
    | Reply
    Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.