Silnik 1.1 8V C1E Renault to prosta jednostka benzynowa niedużej mocy. Znajdowała zastosowanie w podstawowych wersjach.
Wiele jednostek napędowych oferowanych z powodzeniem jeszcze na początku lat 90-tych, dziś należy traktować raczej jako eksponaty muzealne, idealne źródło siły napędowej rokującego klasyka. Jedną z archaicznych konstrukcji minionych czasów jest stosowany przez koncern Renault 1.1 8V C1E.
Dziś już prawdopodobnie większość kierowców zdążyła zapomnieć, lub nie może pamiętać z uwagi na wiek silników benzynowych zasilanych gaźnikiem. Rozwiązanie które z powodzeniem stosowane jest nadal w sprzęcie ogrodowym w świecie motoryzacji już dawno wyparte zostało przez wydajniejszy, bardziej precyzyjny wtrysk paliwa – w każdej postaci. Jednak trzy dekady temu w cenniku większości producentów podstawowe silniki benzynowe nadal korzystały z zasilania komór spalania za pośrednictwem gaźnika. W pierwszej generacji Renault Clio stosowano właśnie taką konstrukcję – 1.1 8V.
Konstrukcja pochodząca z lat 80-tych opierała się na czterocylindrowym bloku, zawsze instalowany poprzecznie w komorze silnika. Głowicę wyposażono w dwa zawory na każdy z cylindrów. Co ciekawe jednostkę łączono z przekładniami cztero i pięciostopniowymi. Mechanizm sterujący pracą rozrządu wykorzystuje najtańsze z dostępnych rozwiązań – pasek. Interwał wymiany producent określił na 60 tysięcy kilometrów, koszt wymiany nie przekracza 600 złotych. 1.1 8V autorstwa Renault generuje 49 KM, taka wartość dziś wywołuje raczej uśmiech na twarzach kierowców. Pamiętajmy jednak, że ówczesne samochody były znacznie lżejsze, w efekcie 49 KM z powodzeniem wystarczało do sprawnego poruszania Clio I ważącego poniżej tony.
Prosty silnik benzynowy z minionych lat nie został wyposażony w hydrauliczną regulację luzów zaworowych. Tą czynność należy przeprowadzać co 30-40 tysięcy kilometrów, mechanik starszej daty z łatwością wykona taką regulację niewielkim nakładem środków. Wymianę czterech litrów oleju 5W40 należy przeprowadzać co roku lub co 10 tysięcy kilometrów.
Z perspektywy użytkownika silnik 1.1 8V charakteryzuje się trwałością wynikającą z niskiego wysilenia i prostej budowy. Domorosły majsterkowicz poradzi sobie w jego przypadku z większością problemów i eksploatacyjnych wymian. Wszystkie części zamienne są nadal dostępne w bardzo atrakcyjnych cenach. W ruchu miejskim zużycie paliwa oscyluje wokół 6-8 litrów na sto kilometrów, natomiast oszczędna jazda poza terenem zabudowanym zakończy się wynikiem na poziomie 4.5-5 litrów. Prosta budowa pozwala na montaż prostych, nawet mieszalnikowych instalacji gazowych – taki los spotkał wiele egzemplarzy już na początku popularności gazu LPG w Polsce.
Najnowsze komentarze