Stellantis wprowadził wydłużoną ochronę na samochody z silnikami 1.2 PureTech do 175 tys. km lub 10 lat. Jakie wymagania muszą spełnić pojazdy, aby właściciel mógł skorzystać z programu i jakie czynności wykonuje ASO w ramach gwarancji?
3-cylindrowa jednostka 1.2 PureTech powstała jako sposób na połączenie osiągów i dobrej kultury pracy z niską emisją spalin, ale problemy związane z degradacją paska rozrządu pracującego w kąpieli olejowej i początkowe bagatelizowanie sprawy przez producenta, okryły silnik złą sławą. Po licznych skargach ze strony właścicieli samochodów, Stellantis oficjalnie wydłużył ochronę dla samochodów marek Peugeot, Citroën, DS Automobiles i Opel do 175 km lub 10 lat. Ochrona dotyczy pojazdów wyprodukowanych w okresie od kwietnia 2014 do 20 czerwca 2022 roku (listę modeli można znaleźć tutaj)
Samochody montowane po 20 czerwca 2022 otrzymały nowy, bardziej wytrzymały pasek rozrządu a najnowsza wersja PureTecha 1.2 została wyposażona w łańcuch rozrządu, który zdaniem producenta ma zniwelować dotychczasowe bolączki benzyniaka.
Jaki olej do silnika 1.2 PureTech?
Pasek rozrządu stosowany w silnikach 1.2 PureTech jest narażony na chemiczne uszkodzenie w wyniku starzenia się lub degradacji oleju. Kawałki paska mogą zatkać filtr olejowy, co z kolei może prowadzić do problemów z ciśnieniem oleju. Ponadto układ napędowy narażony jest na zwiększone zużycie oleju wynikające z zablokowania pierścieni tłokowych.
W celu wyeliminowania problemów związanych z przedwczesną degradacją paska, Stellantis wprowadził nowe zalecenia dotyczące interwałów serwisowych oraz parametrów oleju dedykowanego silnikowi 1.2 PureTech z dodatkami gwarantującymi ochronę paska. Nowy olej o specyfikacji FPW9.55535/03 ma poprawić smarowanie i zwiększyć ochronę komponentów silnika.
Czego dotyczy wydłużona ochrona i czy samochód musi być serwisowany w ASO?
W okresie wydłużonej ochrony Stellantis klientom przysługuje pełna gwarancja na części i robociznę jeśli pojazd był serwisowany zgodnie z warunkami producenta. Samochód nie musi być serwisowany w ASO, ale konieczne jest udokumentowanie minimum trzech ostatnich przeglądów oraz potwierdzenie stosowania zalecanego przez producenta oleju silnikowego. Stellantis pozostawia tolerancję wynoszącą 3 miesiące lub 3000 km. W przypadku serwisowania samochodu w ASO firma wymaga wpisy w książeczce serwisowej lub w przypadku ich braku, faktury za wykonane przeglądy.
Jakie czynności są prowadzone przez ASO w ramach wydłużonej ochrony?
„W ramach wydłużonej ochrony dla PureTechów 1.2 stosujemy procedurę naprawczą, która ma przywrócić sprawność silnika. W przypadku stwierdzenia nadmiernego zużycia oleju poprzedzonego próbą olejową, dokonujemy telekodowania jednostki sterującej silnika, czyszczenia chemicznego pierścieni tłokowych a jeśli czynności nie przyniosą rezultatu – odolejacza oparów oleju, kontrolę stanu tulei cylindrów oraz renowację silnika” – tłumaczy Grzegorz Zapała, szef serwisu Peugeot Auto Centrum Golemo w Krakowie.
„Jeśli stwierdzimy zatkanie smoka pompy olejowej dokonujemy weryfikacji stanu filtra sitkowego, elementów wewnętrznych silnika, elektrozaworów i pompy hamulcowej i w zależności od diagnozy dokonujemy naprawy. Podczas każdej wizyty serwisowej nasi pracownicy przeprowadzają weryfikację stanu, jakości paska rozrządu. W przypadku podejrzenia degradacji paska, mamy możliwość skorzystania z warunków wydłużonej ochrony przewidzianej dla silników 1.2 PureTech” – dodaje.
Nowy standard oleju 5W30 dla silników 1.2 PureTech i 2.0 HDi Peugeot, Citroën, DS i Opel
Szef serwisu przekonuje, że wszystkie czynności związane z wydłużoną ochroną Stellantis są wykonywane na bieżąco, zgodnie z dostępnością terminów w ASO. Po zakończeniu gwarancji wielu właścicieli rezygnuje z usług autoryzowanego warsztatu z czystej oszczędności i często nie dysponuje wymaganą przez producenta dokumentacją.
„Jeśli właściciel spełnia wszystkie warunki producenta, bez zbędnej zwłoki zajmujemy się pojazdem. Producent wyznacza interwały serwisowe i olejowe oraz parametry oleju, które muszą zostać zachowane dla prawidłowego funkcjonowania samochodu a my mamy wytyczne, których musimy się trzymać. Każdy przypadek dotyczący 1.2 PureTech, w zależności od problemu rozpatrujemy indywidualnie” – powiedział Grzegorz Zapała.
Używany samochód z silnikiem 1.2 PureTech – certyfikat jakości
Stellantis roztoczył dodatkowym parasolem ochronnym także samochody używane. Pojazdy napędzane silnikami 1.2 PureTech oferowane przez należącą do koncernu sieć Spoticar otrzymają certyfikat jakości gwarantujący możliwość skorzystania z warunków „wydłużonej ochrony” udzielanej przez Stellantis bez konieczności dokumentowania wcześniejszej historii serwisowej jeśli na przykład brakuje książeczki przeglądów.
Dokumentem uprawniającym do ewentualnego skorzystania ze wsparcia Stellantis jest certyfikat CHEC+ wydawany przez sprzedawcę Spoticar w momencie nabycia pojazdu. Ochrona obowiązuje od dnia wystawienia certyfikatu przez okres 10 lat lub 175 tys. km. Po odbiorze pojazdu klient zobowiązany jest do przestrzegania cyklu przeglądowego zgodnie z warunkami producenta. Do skorzystania z ewentualnego wsparcia konieczny jest certyfikat wraz dokumentem sprzedaży pojazdu.
Ile kosztuje Peugeot 308 z polskiego salonu? Cena, silniki, wyposażenie
Najnowsze komentarze