Silnik 1.6 16V 117 KM pojawił się w dwóch modelach samochodów z Francji. Były to Citroën C4 Aircross oraz Peugeot 4008. Jak sprawuje się ta jednostka napędowa, czy jest awaryjna, jakie ma opinie i z czym wiąże się jej eksploatacja?
Citroën C4 Aircross to samochód doskonale znany w redakcji Francuskie.pl, ponieważ w 2013 roku objechaliśmy nim północną wyspę Nowej Zelandii.
W świecie motoryzacji od dekad funkcjonuje zjawisko tak zwanej inżynierii znaczkowej – współpracy producentów ograniczających się w lwiej części do zmiany logotypów, wprowadzenia drobnych poprawek estetycznych czy jednostek napędowych. Jednym z przykładów takiego działania była współpraca koncernu PSA z Mitsubishi – marką doświadczoną w budowie samochodów z napędem 4×4. Efektem ubocznym wprowadzenia do sprzedaży Peugeota 4008 było pojawienie się nowego benzynowego silnika w gamie 1.6 16V opracowanego i produkowanego przez Japończyków.
Japoński wolnossący silnik benzynowy w gamie koncernu PSA dostępny był tylko w dwóch modelach – Peugeocie 4008 i Citroënie C4 Aircross, będących bliźniaczymi konstrukcjami Mitsubishi ASX. Cała trójka produkowana była także w zakładach japońskiego kontrahenta w mieście Okazaki na wyspie Honsiu od 2012 do 2017 roku z mizernym efektem sprzedażowym. Zapełnienie pustki w ofercie dało jednak Francuzom cenny czas na opracowanie autorskich modeli z tego jakże rentownego segmentu.
Moc, maksymalny moment obrotowy i łańcuch rozrządu
Wolnossący silnik benzynowy 1.6 16V generuje więcej niż wystarczające 117 KM i moment obrotowy na poziomie 154 Nm przekazywany zawsze na przednie koła za pośrednictwem pięciostopniowej przekładni manualnej. W codziennej eksploatacji wydaje się wystarczającym minimum do sprawnego przemieszczania się po mieście przy zachowaniu rozsądnego zużycia paliwa ale co najważniejsze niskiej awaryjności. Inżynierowie Mitsubishi zastosowali szesnastozaworową głowicę oraz wielopunktowy wtrysk paliwa, w trosce o pewnego rodzaju elastyczność (na tyle na ile może ją mieć taki silnik) pokusili się o instalację zmiennych faz rozrządu i dwóch wałków rozrządu. O napęd układu rozrządu odpowiedzialny jest faktycznie bezobsługowy łańcuch rozrządu – jego wymiany są sporadyczną operacją, dotyczącą zaniedbanych i skrajnie zużytych egzemplarzy.
Wymiana oleju
Zgodnie z zaleceniami producenta interwał wymiany oleju określony jest na rozsądne 15 tysięcy kilometrów lub rok. 1.6 16V zdaniem mechaników doskonale akceptuje współpracę z sekwencyjnymi instalacjami gazowymi – warto tylko pamiętać o lubryfikacji – tym samym bieżące koszty użytkowania spadają dramatycznie.
Eksploatacja, awarie?
Codzienna eksploatacja wolnossącego silnika 1.6 16V praktycznie przebiega pod dyktando cyklicznych wymian oleju i filtrów. Jednostka regularnie serwisowana nie zmaga się z większymi trudnościami. Pomimo niewielkiej popularności Peugeota 4008 i Citroëna C4 Aircross dostępność części zamiennych nie stanowi problemu, wszelkie elementy otrzymamy od ręki – zwłaszcza w hurtowniach dedykowanych japońskiej motoryzacji.
Użytkownicy uskarżają się jedynie na uciążliwą, głośną pracę silnika przy prędkościach autostradowych. Także zużycie paliwa może odbiegać nieco od normy dla takich mocy, co wynika głównie z charakterystyki tej jednostki – dynamiczna jazda wymaga mocnego naciskania gazu a nadwozie typu SUV i wysokie opory powietrza nie sprzyjają ekonomii.
Na koniec zachęcamy do przeczytania szczegółowej relacji z podróży po Nowej Zelandii – znajdziecie tam spostrzeżenia z eksploatacji Citroëna C4 Aircross i sporo zdjęć.
Najnowsze komentarze